De prestaties binnen organisatie en infrastructuur bieden de mogelijkheid om aanvullende
vergoedingen per ingeschreven verzekerde overeen te komen op basis van afspraken tussen
zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Deze vergoedingen hebben als doel om (multidisciplinaire)
samenwerking tussen zorgverleners te stimuleren en te organiseren, waarbij de patiënt
de voordelen ervaart van het continue verbeteren van de kwaliteit en/of kosten van
zorg. Hiervoor is op verschillende populatieniveaus een ondersteuningsstructuur nodig
waarbij partijen zich gezamenlijk organiseren en gemandateerd zijn om namens de aangesloten
zorgverleners afspraken te maken met stakeholders (zoals bijvoorbeeld gemeenten, ziekenhuizen,
VVT-instellingen, GGZ-instellingen, overige eerstelijns zorgaanbieders etc.)
Onder organisatie en infrastructuur onderscheiden we vier prestaties:
-
a.
Organisatie en infrastructuur wijkmanagement (samenwerking tussen verschillende zorg-
en hulpverleners in de wijk), per ingeschreven verzekerde
-
b.
Organisatie en infrastructuur ketenzorg, per ingeschreven verzekerde
-
c.
Organisatie en infrastructuur regiomanagement (samenwerking tussen verschillende zorg-
en hulpverleners in de regio), per ingeschreven verzekerde
-
d.
Organisatie en infrastructuur geïntegreerde eerstelijnszorg overig, per ingeschreven
verzekerde
In alle gevallen betreft het een vergoeding per ingeschreven verzekerde van de bij
het multidisciplinair samenwerkingsverband aangesloten huisartsen. De vergoeding wordt
vervolgens overeengekomen met het relevante samenwerkingsverband.
Alle prestaties kennen een vrij tarief en mogen enkel in rekening worden gebracht
indien hier een overeenkomst met de zorgverzekeraar van de desbetreffende verzekerde
aan ten grondslag ligt. De zorgverzekeraar heeft hierbij zorg te dragen dat de afspraken
over vergoedingen via deze prestatietitels geen overlappende kostencomponenten bevatten
die tot dubbele bekostiging leiden. De afspraken binnen deze prestaties organisatie
en infrastructuur zijn altijd gekoppeld aan afspraken over de vergoeding, inhoud en
resultaat
Het is partijen voor al deze prestaties toegestaan meerjarige contracten te sluiten,
en daarin voor elk jaar van de looptijd van het contract een jaartarief en eventueel
aanvullende afspraken overeen te komen.
a. Organisatie en infrastructuur wijkmanagement (samenwerking tussen verschillende
zorg- en hulpverleners in de wijk), per ingeschreven verzekerde
Deze prestatie biedt de mogelijkheid om afspraken te maken over de investeringen in
multidisciplinaire samenwerkingsverbanden met bijbehorende ondersteuningsstructuur
met als doel optimalisatie van samenwerking tussen eerstelijns zorgaanbieders op wijkniveau
(een populatie van 10.000/20.000 ingeschreven verzekerden is hierbij een uitgangspunt,
maar de specifieke invulling van dit wijkniveau is aan zorgaanbieders en zorgverzekeraars).
De verwachting hierbij is dat deze verbeterde samenwerking bijdraagt aan behoud of
verbetering van kwaliteit van zorg en/of beheersing van zorgkosten.
Prestatie
|
Organisatie en infrastructuur wijkmanagement (samenwerking tussen verschillende zorg-
en hulpverleners in de wijk), per ingeschreven verzekerde
|
Het samenwerkingsverband ontwikkelt en onderhoudt een actieve plan-do-check-act-cyclus
gericht op de kwaliteit en kosten van zorg, gebaseerd op de zorgbehoefte van de populatie
op wijkniveau. Naast het opzetten van de gewenste structuur en overlegvormen, betekent
dit ook het periodiek analyseren van de ontwikkelingen in de zorgvraag, het zorgaanbod
en de zorgkosten, het definiëren van speerpunten, het maken en uitvoeren van plannen
op deze speerpunten en het inzichtelijk maken van de resultaten van deze plannen.
Het multidisciplinair samenwerkingsverband maakt hierbij adequate samenwerkingsafspraken
tussen de deelnemende zorgprofessionals en het sociale domein. Het samenwerkingsverband
is hierbij een gemandateerd aanspreekpunt voor en namens de aangesloten zorgaanbieders
met andere stakeholders, zoals bijvoorbeeld gemeenten, ziekenhuizen, VVT-instellingen,
GGZ-instellingen etc.
Bij het tot stand komen van tariefafspraken voor deze prestatie maken zorgverzekeraars
en zorgaanbieders specifieke afspraken over de vergoedingen voor bijvoorbeeld personele
inzet, management, werkgeverschap, ICT, huisvesting en innovatie op wijkniveau.
b. Organisatie en infrastructuur ketenzorg, per ingeschreven verzekerde
Deze prestatie biedt de mogelijkheid om afspraken te maken over de financiering van
de organisatie en infrastructuur behorende bij de opzet en uitvoering van de landelijke
ketenzorgprogramma’s zoals beschreven in artikel 6.2.2, Het betreft een vergoeding voor het organiseren en onderhouden van de kwaliteitscyclus
(plan-do-check-act) rondom de kosten en kwaliteit van ketenzorg. Hierbij wordt voldaan
aan de criteria zoals gesteld in het huidige zorgstandaardmodel van het Coördinatieplatform
Zorgstandaarden.
Prestatie
|
Organisatie en infrastructuur ketenzorg, per ingeschreven verzekerde
|
Naast het opzetten van de gewenste structuur en overlegvormen, betekent dit ook het
periodiek analyseren van de ontwikkelingen in de zorgvraag, het zorgaanbod en de zorgkosten,
het definiëren van speerpunten, het maken en uitvoeren van plannen op deze speerpunten
en het inzichtelijk maken van de resultaten van deze plannen voor deze specifieke
ketens.
Het multidisciplinair samenwerkingsverband is hierbij voor deze ketenzorgafspraken
een gemandateerd aanspreekpunt voor en namens de aangesloten zorgaanbieders met andere
stakeholders, zoals bijvoorbeeld gemeenten, ziekenhuizen, VVT-instellingen, GGZ-instellingen
etc.
De afspraken binnen deze prestatie over organisatie en infrastructuur zijn altijd
gekoppeld aan afspraken over de vergoeding, inhoud en resultaat van de zorglevering
binnen de bijbehorende ketenzorg, en aan afspraken over de samenstelling en inclusiecriteria
van de populatie die de daadwerkelijke zorg gaat ontvangen.
Bij het tot stand komen van tariefafspraken voor deze prestatie maken zorgverzekeraars
en zorgaanbieders specifieke afspraken over de vergoedingen voor bijvoorbeeld personele
inzet, management, ICT, huisvesting en overige kosten behorende bij het organiseren
en onderhouden van de kwaliteitscyclus.
Indien de financiering van de organisatie en infrastructuur van ketenzorg via deze
prestatie wordt overeengekomen, kan het tarief dat daarnaast in rekening wordt gebracht
voor de betaaltitel ketenzorg per geïncludeerde patiënt vervolgens niet dezelfde O&I-componenten
bevatten.
Afspraken over de organisatie en infrastructuur behorende bij de opzet en uitvoering
van meer innovatieve ketenzorgprogramma’s zoals deze binnen Segment 3 zorgvernieuwing
worden overeengekomen, vallen in de basis onder de prestatietitels wijkmanagement
of regiomanagement, afhankelijk van de grootte van de populatie.
c. Organisatie en infrastructuur regiomanagement (samenwerking tussen verschillende
zorg- en hulpverleners in de regio), per ingeschreven verzekerde)
Deze prestatie biedt de mogelijkheid om afspraken te maken over aanvullende investeringen
in multidisciplinaire samenwerkingsverbanden met bijbehorende ondersteuningsstructuur
met als doel de optimalisatie van samenwerking van tussen eerstelijns zorgaanbieders
op regioniveau (een populatie van 100.000 ingeschreven verzekerden of meer is hierbij
een uitgangspunt, maar de specifieke invulling van dit regioniveau is aan zorgaanbieders
en zorgverzekeraars,) De verwachting hierbij is dat deze verbeterde samenwerking bijdraagt
aan behoud of verbetering van kwaliteit van zorg en/of beheersing van zorgkosten.
Prestatie
|
Organisatie en infrastructuur regiomanagement (samenwerking tussen verschillende zorg-
en hulpverleners in de regio), per ingeschreven verzekerde
|
Het samenwerkingsverband ontwikkelt en onderhoudt een actieve plan-do-check-act-cyclus
gericht op de kwaliteit en kosten van zorg, gebaseerd op de zorgbehoefte van de populatie
op regioniveau. Naast het opzetten van de gewenste structuur en overlegvormen, betekent
dit ook het periodiek analyseren van de ontwikkelingen in de zorgvraag van de specifieke
populatie, het zorgaanbod en de zorgkosten, het definiëren van speerpunten, het maken
en uitvoeren van plannen op deze speerpunten en het inzichtelijk maken van de resultaten
van deze plannen.
Het samenwerkingsverband maakt hierbij adequate samenwerkingsafspraken tussen de deelnemende
zorgprofessionals en het sociale domein. Het samenwerkingsverband is hierbij een gemandateerd
aanspreekpunt voor en namens de aangesloten zorgaanbieders met andere stakeholders,
zoals bijvoorbeeld gemeenten, ziekenhuizen, VVT-instellingen, GGZ-instellingen etc.
Bij het tot stand komen van een tariefafspraken voor deze prestatie maken zorgverzekeraars
en zorgaanbieders specifieke afspraken over de vergoedingen voor bijvoorbeeld personele
inzet, management, ICT, huisvesting, en innovatie op regioniveau.
d. Organisatie en infrastructuur geïntegreerde eerstelijnszorg overig, per ingeschreven
verzekerde
Indien zorgverzekeraars en zorgaanbieders continuering van bestaande afspraken wensen
rondom de vergoedingen voor/investeringen in multidisciplinaire samenwerking tussen
zorgverleners, en daarbij nog geen gebruik kunnen of willen maken van de O&I-prestaties
zoals beschreven onder a, b of c, kunnen deze vooralsnog binnen deze prestatie worden
overeengekomen. Het overeengekomen tarief is dan een vergoeding voor de kosten van
personele inzet, organisatie en infrastructuur die nodig is voor deze vormen van samenwerking
tussen zorgverleners voor wat betreft het leveren van geïntegreerde eerstelijnszorgproducten.
Prestatie
|
Organisatie en infrastructuur geïntegreerde eerstelijnszorg overig, per ingeschreven
verzekerde
|
Tot en met 2017 konden multidisciplinaire samenwerkingsverbanden afspraken maken binnen
de GEZ-module. De verwachting is dat de afspraken die binnen deze GEZ-module vielen,
nu binnen de drie nieuwe O&I-prestaties a, b of c kunnen vallen. De GEZ-module zou
daarmee kunnen vervallen. De traditionele ruimte die de GEZ-module bood blijft echter
vooralsnog behouden totdat duidelijk is dat alle bestaande en gewenste afspraken ook
daadwerkelijk te vatten zijn in de drie nieuwe O&I-prestaties. Deze prestatie biedt
ook de ruimte om bestaande meerjarencontracten binnen de voormalige GEZ-module in
2019 door te laten lopen.