Uitgangspunt Rijk
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Eén van de doelstellingen van de Wwz is het terugdringen van oneigenlijk gebruik van flexibele contractvormen en arbeidsrelaties.
De Wwz sluit flexibele contractvormen echter niet uit, omdat de huidige economie vraagt
om voldoende flexibiliteit voor zowel werkgevers als werknemers. Ook voor de Rijksoverheid
geldt dat voldoende flexibiliteit is gewenst. Op dit moment komen flexibele arbeidsrelaties
in diverse vormen voor bij de overheid, zoals ambtenaren met tijdelijke aanstellingen,
gedetacheerde ambtenaren, werknemers van detacheringsbureau’s, uitzendkrachten, payrollwerknemers
of zzp-ers. Al deze vormen blijven, met uitzondering van payrolling, mogelijk. Op
basis van op mijn circulaire van 1 april 2014 moet payrolling worden afgebouwd en
mag niet meer voorkomen na 1 mei 2016. Daarnaast moet echter voorkomen worden dat
personeel langdurig op basis van flexibele contractvormen wordt te werk gesteld daar
waar in feite sprake is van structurele werkzaamheden.
Het handelen in de geest van de Wwz bij de Rijksoverheid betekent dan ook dat de inzet van flexibele contractvormen zich
beperkt tot tijdelijke werkzaamheden. Voor structurele werkzaamheden geldt dat deze
werkzaamheden zullen worden verricht op basis van een aanstelling als ambtenaar. Om
een bijzondere reden kan er bij structurele werkzaamheden sprake zijn van een tijdelijke
invulling.
Onderstaand enkele voorbeelden waar inzet van flexibele contractvormen mogelijk is:
-
− werkzaamheden waarbij bij aanvang er een concrete einddatum vaststaat of deze einddatum
is verbonden aan oplevering van een specifiek project;
-
− als opstap richting een door de medewerker te vervullen functie;
-
− vervanging van een afwezige medewerker wegens ziekte, zwangerschap, ouderschapsverlof,
etc.;
-
− oplossen van -tijdelijke- tekorten in personele capaciteit, zowel in kwantitatieve
als in kwalitatieve zin zoals de inzet van specialistische deskundigheid, in geval
van piekbelasting, etc.
De inzet van tijdelijk personeel is ook gerechtvaardigd bij verwachte afbouw, vermindering
of wijziging van werkzaamheden, zoals bijvoorbeeld bij krimp vanwege een aangekondigde
reorganisatie of overgang naar een nieuwe werkwijze. Dat is ook logisch omdat de betreffende
werkzaamheden op termijn komen te vervallen.
Oneigenlijk gebruik van tijdelijke aanstellingen en uitzendcontracten, zoals opeenvolgende
langdurige inzet voor steeds dezelfde (structurele) werkzaamheden past uiteraard niet
bij de bedrijfsvoering van de Rijksoverheid. Het hanteren van, of meewerken aan, draaideurconstructies
om de ketenbepaling uit het BW of het ARAR te omzeilen, om zodoende het ontstaan van vaste contracten bij de uitzendwerkgever,
of vaste aanstelling bij het Rijk, te voorkomen, zijn dan ook niet toegestaan.
Onderstaand enige aanvullende toelichting bij enkele specifieke vormen van flexibele
contractvormen en arbeidsrelaties.