Artikel 3
[Regeling vervallen per 30-12-2015 met terugwerkende kracht tot en met 01-05-2015]
-
a. het zorg dragen voor inhoudelijk goede wetgeving ten behoeve van inburgering;
-
b. het faciliteren van een sociaal leenstelsel voor inburgeraars, inclusief de kwijtschelding
van leningen aan asielgerechtigden;
-
c. het ontwikkelen van inburgeringsexamens en het onderhouden van een examenstelsel op
zo’n manier dat de inburgeraars in staat worden gesteld deel te nemen aan de examens;
-
d. in haar rol van opdrachtgever erop toe zien dat de Dienst Uitvoering Onderwijs, als
uitvoerder van het examenstelsel, haar taken conform contractafspraken kan uitvoeren;
-
e. het zodanig faciliteren van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers dat zij haar taken
ten aanzien van de voorinburgering en de maatschappelijke begeleiding kan uitvoeren;
-
f. er voor zorg dragen dat het inburgeringsstelsel op basis van de overgangsregeling
in de Wet Inburgering tot eind 2014 beschikbaar is voor degene die voor 1 januari 2013 inburgeringsplichtig
zijn geworden;
-
g. een bijdrage leveren aan het aanpakken van de taalachterstand bij groepen nieuwkomers
in de Nederlandse samenleving zodanig dat deze nieuwkomers kunnen deelnemen aan de
Nederlandse samenleving, zowel in het publieke domein, binnen het onderwijs als op
de arbeidsmarkt;
-
h. het onderhouden van contacten met maatschappelijke organisaties, belangengroepen,
uitvoeringsinstanties en met al diegenen die op enigerlei wijze activiteiten ontplooien
binnen de inburgering als uitvloeisel van wat de Wet inburgering en de daartoe horende besluiten en regelingen voorschrijven.
-
i. de visievorming, het vergaren en verspreiden van strategische kennis en het monitoren
van het integratieproces, ter ondersteuning van het beleid zoals geformuleerd in de
Agenda integratie;
-
j. het ontwikkelen van beleid gericht op het omgaan met diversiteit in de samenleving
en het tegengaan van sociale spanningen;
-
k. het ontwikkelen van beleid tegen rassendiscriminatie (inclusief antisemitisme en islamofobie)
in Nederland met uitzondering van het beleid ten aanzien van arbeidsmarktdiscriminatie;
-
l. zorg dragen voor maatschappelijke en arbeidsmarktparticipatie van nieuwkomers via
een participatie contract;
-
m. uitvoering en verbetering van de implementatie van de Remigratiewet, zodanig dat de wet beter aansluit bij de beoogde doelgroep en bij het streven de
eigen verantwoordelijkheid van burgers te vergroten en meer capaciteit voor de arbeidsmarkt
te behouden;
-
n. het uitvoeren van de taak als verantwoordelijke autoriteit voor het Europees Integratiefonds
(EIF). Onderdeel van deze taak is het toezicht houden op goed beheer van het Europees
Integratie Fonds (EIF) en de beleidsmatige inzet EIF 2013, in lijn met het actuele
integratiebeleid;
-
o. het realiseren van het meerjarenprogramma voor integratieonderdeel Asiel – en Migratiefonds
2014 – 2020;
-
p. uitvoering, verbetering van de implementatie en evaluatie van de Wet inburgering buitenland;
-
q. bijdragen aan de versterking van lokaal en landelijk beleid door contact, informatie-uitwisseling
en afstemming tussen Rijk en lokale overheden, zodanig dat erkenning, herkenning en
partnerschap kern van de samenwerking is, het netwerk zichtbaar is en er een proces
van interactieve beleidsrealisatie op gang komt.
-
r. het versterken van het bereik van regulier beleid voor migrantengroepen op de terreinen
van arbeidsmarkt (waaronder jeugdwerkloosheid), onderwijs, zorg en criminaliteit,
met name daar waar een generieke aanpak onvoldoende effectief is;
-
s. het begeleiden van het traject met betrekking tot het afbouwen van de subsidierelatie
met het Landelijk Overleg Minderheden, inclusief de intrekking van de Wet Overleg Minderheden;
-
t. vorm geven aan nieuwe vormen van dialoog met maatschappelijke organisaties;
-
u. het zorg dragen voor de uitvoering van de Europese Agenda voor integratie van derdelanders;
-
v. daar waar nodig aandacht voor specifieke groepen zoals EU arbeidsmigranten en Roma,
indien integratie vraagstukken zich voor doen binnen deze groepen.