Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2023

[Regeling vervallen per 17-11-2023.]
Geraadpleegd op 03-07-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 01-07-2023 en zichtdatum 01-07-2024.
Geldend van 02-01-2023 t/m 16-10-2023

Tijdelijke regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 20 december 2022, nr. IENW/BSK-2022/272665, houdende vaststelling van vervangende grenswaarden geluidbelasting en vrijstelling van regels in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol in verband met groot onderhoud aan het banenstelsel op de luchthaven Schiphol (Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2023)

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 8.23, eerste lid, van de Wet luchtvaart;

BESLUIT:

Artikel 1. Definities

[Regeling vervallen per 17-11-2023]

In deze regeling wordt verstaan onder:

Artikel 2. Vervangende grenswaarden geluidbelasting

[Regeling vervallen per 17-11-2023]

  • 1 In plaats van de grenswaarden genoemd in bijlage 2 van het LVB gelden voor het gebruiksjaar 2023 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende vervangende grenswaarden:

    Tabel: Grenswaarden geluidbelasting in Lden handhavingspunten

    Grenswaarden handhavingspunten etmaal Lden [dB(A)]

    Puntnummer

    X-coörd

    Y-coörd

    Vervangende grenswaarde 2023

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    97.325

    470.400

    56,32

    57,32

    2

    100.475

    472.525

    57,88

    58,88

    3

    104.150

    474.925

    59,00

    60,00

    4

    106.325

    477.125

    57,90

    58,90

    5

    108.875

    478.725

    57,66

    58,66

    6

    109.675

    481.125

    61,08

    62,08

    7

    107.625

    486.025

    57,99

    58,99

    8

    107.725

    489.075

    58,86

    59,86

    9

    107.725

    492.100

    57,28

    58,28

    10

    108.525

    495.350

    59,19

    60,19

    11

    109.175

    498.100

    58,30

    59,30

    12

    109.550

    500.725

    57,90

    58,90

    13

    110.250

    503.025

    56,88

    57,88

    14

    110.775

    500.550

    56,27

    57,27

    15

    110.575

    496.725

    57,88

    58,88

    16

    111.750

    491.425

    56,37

    57,37

    17

    111.825

    487.425

    56,08

    57,08

    18

    111.950

    485.275

    60,13

    61,13

    19

    113.625

    482.275

    54,38

    55,38

    20

    116.175

    481.925

    61,54

    62,54

    21

    119.050

    481.900

    59,66

    60,66

    22

    122.025

    481.450

    59,27

    60,27

    23

    118.800

    481.050

    59,15

    60,15

    24

    114.525

    476.925

    56,82

    57,82

    25

    116.100

    474.050

    57,44

    58,44

    26

    113.575

    472.550

    54,84

    55,84

    27

    112.500

    468.500

    56,25

    57,25

    28

    112.600

    472.325

    55,29

    56,29

    29

    112.525

    475.400

    56,31

    57,31

    30

    110.475

    475.250

    57,53

    58,53

    31

    108.600

    475.075

    58,55

    59,55

    32

    110.150

    471.075

    57,03

    58,03

    33

    106.800

    471.150

    56,63

    57,63

    34

    103.400

    472.225

    57,10

    58,10

    35

    98.400

    470.300

    57,60

    58,60

  • 2 In plaats van de grenswaarden genoemd in bijlage 3 van het LVB gelden voor het gebruiksjaar 2023 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende vervangende grenswaarden:

    Tabel: Grenswaarden geluidbelasting in Lnight handhavingspunten

    Grenswaarden handhavingspunten nacht Lnight [dB(A)]

    Puntnummer

    X-coörd

    Y-coörd

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    102.750

    473.250

    53,48

    54,48

    2

    104.150

    474.925

    50,79

    51,79

    3

    105.750

    476.600

    47,46

    48,46

    4

    108.875

    478.725

    47,34

    48,34

    5

    108.025

    485.875

    52,55

    53,55

    6

    108.350

    492.100

    51,95

    52,95

    7

    108.525

    495.350

    49,63

    50,63

    8

    109.275

    501.750

    47,46

    48,46

    9

    109.675

    504.850

    45,80

    46,80

    10

    110.825

    504.425

    46,33

    47,33

    11

    110.775

    500.550

    47,61

    48,61

    12

    110.575

    496.725

    49,63

    50,63

    13

    110.600

    494.400

    51,26

    52,26

    14

    110.175

    488.550

    52,71

    53,71

    15

    118.825

    481.650

    53,65

    54,65

    16

    120.250

    481.500

    52,50

    53,50

    17

    118.825

    481.350

    53,70

    54,70

    18

    111.000

    476.350

    48,17

    49,17

    19

    109.175

    474.600

    46,06

    47,06

    20

    110.750

    471.600

    46,51

    47,51

    21

    115.875

    468.125

    43,38

    44,38

    22

    111.800

    467.525

    44,13

    45,13

    23

    109.500

    468.025

    45,63

    46,63

    24

    106.000

    471.050

    45,72

    46,72

    25

    100.475

    472.525

    49,23

    50,23

Artikel 3. Vrijstellingen

[Regeling vervallen per 17-11-2023]

  • 1 Gedurende de periode van 2 januari 2023 tot en met 19 april 2023 dat de Zwanenburgbaan niet beschikbaar is vanwege groot baanonderhoud en de Polderbaan of de Kaagbaan niet beschikbaar of bruikbaar is vanwege weersomstandigheden, geldt een vrijstelling voor het tijdvak tussen 23.00 uur en 6.00 uur van artikel 3.1.5, vierde lid, van het LVB voor:

    • a. starts vanaf baan 18L (starts Aalsmeerbaan richting het zuiden);

    • b. landingen op baan 36R (landingen Aalsmeerbaan richting het noorden).

  • 2 Gedurende de periode van 30 juni 2023 tot en met 11 juli 2023 dat de Buitenveldertbaan niet beschikbaar is vanwege groot onderhoud geldt een vrijstelling dagelijks voor het tijdvak tussen 23.00 en 6.00 uur van artikel 3.1.5, vierde lid, van het LVB voor landingen op baan 22 (Schiphol-Oostbaan) voor zover geen van de andere banen beschikbaar of bruikbaar is.

  • 3 Gedurende de periode van 4 september 2023 tot en met 12 september 2023 dat de Kaagbaan niet beschikbaar is vanwege groot onderhoud geldt een vrijstelling voor het tijdvak tussen 23.00 en 6.00 uur van artikel 3.1.5, vierde lid, van het LVB voor:

    • a. starts van baan 09 en baan 27 (Buitenveldertbaan) voor zover baan 18C niet beschikbaar of bruikbaar is;

    • b. landingen op baan 22 (Schiphol-Oostbaan) voor zover geen van de andere banen beschikbaar of bruikbaar is.

  • 4 Gedurende de periode van 9 oktober 2023 tot en met 17 oktober 2023 dat de Polderbaan niet beschikbaar is vanwege groot onderhoud geldt een vrijstelling voor het tijdvak tussen 23.00 uur en 6.00 uur van artikel 3.1.5, vierde lid, van het LVB voor:

    • a. starts van baan 36C (Zwanenburgbaan);

    • b. landingen op baan 18C (Zwanenburgbaan).

  • 5 Gedurende de periode van 9 oktober 2023 tot en met 17 oktober 2023 dat de Polderbaan niet beschikbaar is vanwege groot onderhoud geldt een vrijstelling voor het tijdvak tussen 23.00 uur en 6.00 uur van de artikelen 3.1.1, eerste lid, 3.1.3, eerste en derde lid, van het LVB met betrekking tot de luchtverkeerwegen die voor vertrekkend verkeer vanaf baan 36C Zwanenburgbaan zijn aangewezen in bijlage 1 van het LVB op de kaart 2/21.

  • 6 Onder de in het eerste lid bedoelde weersomstandigheden wordt verstaan:

    • a. een dwarswind groter dan 15 knopen;

    • b. een staartwind groter dan 0 knopen; of

    • c. uitzonderlijk weer, waaronder wordt verstaan de aanwezigheid in de TMA of CTR Schiphol of in de sectoren van wolken met verticale luchtstroming of van buien, die delen van het luchtruim blokkeren, met de code 'TS'- Thunderstorm, CB – Cumulonimbus, TCU – Towering Cumulus, of SN – Snow, op basis van de Terminal Area Forecast van het KNMI of andere vastgelegde waarneming door bijvoorbeeld de Meteorologisch Adviseur Schiphol.

Artikel 4. Beperkingen en voorschriften

[Regeling vervallen per 17-11-2023]

  • 1 Met het oog op beperking van de geluidhinder wordt gedurende de periode van 2 januari 2023 tot en met 17 oktober de keuze voor het in gebruik nemen van een baancombinatie gebaseerd op de navolgende baanpreferentietabellen voor de periode van 6.00 uur tot 23.00 uur (tabel 1 en tabel 3) en voor de periode van 23.00 uur tot 6.00 uur (tabel 2, tabel 4 en tabel 5). De baanpreferentietabellen worden uitsluitend bij overschrijding van een grenswaarde in het kader van het anticiperend handhaven betrokken bij het toezicht en de handhaving.

    Tabel 1: Baanpreferentietabel van kracht gedurende de periode van 2 januari 2023 tot en met 19 april 2023 van 6.00 uur tot 23.00 uur indien de Zwanenburgbaan niet beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1 (L1)

    Landingsbaan 2 (L2)

    Startbaan1 (S1)

    Startbaan 2 (S2)

    Goed zicht én binnen UDP

    11

    06 Kaagbaan

    36R Aalsmeerbaan

    36L Polderbaan

    09 Buitenveldertbaan

    2

    18R Polderbaan

    27 Buitenveldertbaan

    24 Kaagbaan

    18L Aalsmeerbaan

    Tabel 2: Baanpreferentietabel van kracht gedurende de periode van 2 januari 2023 tot en met 19 april 2023 van 23.00 uur tot 6.00 uur indien de Zwanenburgbaan niet beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1 (L1)

    Landingsbaan 2 (L2)

    Startbaan1 (S1)

    Startbaan 2 (S2)

    Goed of marginaal zicht

    1

    06 Kaagbaan

    36L Polderbaan

    2

    18R Polderbaan

    24 Kaagbaan

    Tabel 3: Baanpreferentietabel van kracht gedurende de periode 13 maart 2023 tot en met 21 mei 2023 van 6.00 uur tot 23.00 uur als de ILS van de Zwanenburgbaan (baan 36C) niet, maar de Zwanenburgbaan zelf wel beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1

    (L1)

    Landingsbaan 2

    (L2)

    Startbaan 1

    (S1)

    Startbaan 2

    (S2)

    Goed zicht én binnen UDP

    1

    06 Kaagbaan

    36R Aalsmeerbaan

    36L Polderbaan

    36C Zwanenburgbaan

    2

    18R Polderbaan

    18C Zwanenburgbaan

    24 Kaagbaan

    18L Aalsmeerbaan

    3

    06 Kaagbaan

    36R Aalsmeerbaan

    09 Buitenveldert Baan

    36L Polderbaan

    4

    27 Buitenveldertbaan

    18R Polderbaan

    24 Kaagbaan

    18L Aalsmeerbaan

    Goed zicht

    5

    18R Polderbaan

    18C Zwanenburgbaan

    18L Aalsmeerbaan

    18C Zwanenburgbaan

    Marginaal zicht

    6

    18R Polderbaan

    18C Zwanenburgbaan

    18L Aalsmeerbaan

    24 Kaagbaan

    Tabel 4: Preferentietabel van kracht gedurende de periode van 4 september 2023 tot en met 12 september 2023 van 23.00 uur tot 6.00 uur indien de Kaagbaan niet beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1 (L1)

    Landingsbaan 2 (L2)

    Startbaan 1 (S1)

    Startbaan 2 (S2)

    Goed of marginaal zicht

    1

    36C

    Zwanenburgbaan

    36L

    Polderbaan

    2

    18R

    Polderbaan

    18C

    Zwanenburgbaan

    Tabel 5: Baanpreferentietabel van kracht gedurende de periode van 9 oktober 2023 tot en met 17 oktober 2023 van 23.00 uur tot 6.00 uur indien de Polderbaan niet beschikbaar is.

    Vereiste condities

    Preferentie

    Baancombinatie

    Landingsbaan 1 (L1)

    Landingsbaan 22 (L2)

    Startbaan1 (S1)

    Startbaan 2 (S2)3

    Goed of marginaal zicht

    1

    06 Kaagbaan

    36C Zwanenburgbaan

    2

    18C Zwanenburgbaan

    24 Kaagbaan

  • 2 Aanvullend op haar maandelijkse rapportage aan de inspecteur-generaal op grond van artikel 2.5 of 2.6 van de Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol rapporteert LVNL gedurende de periode van 2 januari tot 2023 en met 17 oktober 2023 over de redenen van de inzet van een secundaire baan voor starts tijdens de genoemde periodes van groot baanonderhoud in de periode van 23.00 uur tot 6.00 uur.

Artikel 5. Inwerkingtreding

[Regeling vervallen per 17-11-2023]

Deze regeling treedt in werking met ingang van 2 januari 2023 en vervalt met ingang van 18 oktober 2023.

Artikel 6. Citeertitel

[Regeling vervallen per 17-11-2023]

Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2023.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

M.G.J. Harbers

  1. De eerste preferentie is niet mogelijk als 2+1+1-baancombinatie (gelijktijdige inzet van 2 startbanen en 2 landingsbanen). ^ [1]
  2. In de periode van 23.00 uur tot 6.00 uur mag de tweede baan niet worden ingezet. ^ [2]
  3. In de periode van 23.00 uur tot 6.00 uur mag de tweede baan niet worden ingezet. ^ [3]
Naar boven