-
−
aanvraag: aanvraag tot het verlenen van subsidie;
-
−
beroepsgroep: de vertegenwoordigers van een medisch beroep, verenigd in een formeel verband;
-
−
complexe zorgvraag: zorgvraag waarbij sprake is van meerdere aandoeningen en beperkingen tegelijkertijd,
op zowel lichamelijk, psychisch of sociaal gebied en waarbij verschillende zorgverleners
zijn betrokken;
-
−
curatieve zorg: gezondheidszorg die primair gericht is op genezing en herstel van de patiënt;
-
−
derdelijnszorg: hoog specialistische zorg, waarvoor doorverwijzing vanuit de tweedelijnszorg plaatsvindt
en die door instellingen voor topklinische zorg wordt geboden, zoals gespecialiseerde
academische centra, kenniscentra of klinieken;
-
−
eerstelijnszorg: zorg waarvan iedereen gebruik kan maken zonder verwijzing;
-
−
gezondheidsvaardigheden: de vaardigheden om informatie over gezondheid te verkrijgen, te begrijpen, te beoordelen
en te gebruiken bij het nemen van gezondheid gerelateerde beslissingen;
-
−
FAIR data: staat voor findability, accessibility, interoperability, and reusability, oftewel
vindbaarheid, toegankelijkheid, interoperabiliteit en herbruikbaarheid van gegevens
in de context van datamanagement;
-
−
implementatie: procesmatige of planmatige invoering van een vernieuwing of verandering, met als
doel de vernieuwing of verandering te integreren in het (beroepsmatige) handelen,
in het functioneren van organisatie(s) of in de structuur van de sector;
-
−
keuzehulpen: middel dat patiënten informatie biedt om bewust een keuze te kunnen maken tussen
verschillende behandelopties;
-
−
klinische uitkomstmaten: uitkomstmaten die geregistreerd worden door de zorgverlener, zoals sterfte, acute
complicaties, heroperaties en heropnames;
-
−
(kwaliteit)registratie: registratie van gegevens die is opgezet om de kwaliteit van zorg te meten en te verbeteren
over een welomschreven patiëntenpopulatie, die wordt gedefinieerd door een bepaalde
aandoening, zorgtype of complicatie dan wel combinaties daarvan;
-
−
kwetsbare ouderen: heterogene patiëntgroep waarbij sprake is van meerdere aandoeningen en beperkingen
tegelijkertijd, op zowel lichamelijk, psychisch of sociaal gebied waarbij voor het
begrip ouderen wordt aangesloten bij het dagelijkse spraakgebruik en er geen specifieke
leeftijdsgrens is;
-
−
netwerkzorg: het organiseren van de zorg rondom een patiënt over de grenzen van individuele zorgaanbieders,
vakgebieden en sectoren heen;
-
−
‘Open Access’: brede beweging die streeft naar gratis en open online toegang tot data, waarbij iedereen
de informatie kan lezen, downloaden, kopiëren, verspreiden, afdrukken, zoeken voor
gebruik binnen de wettelijke overeenkomsten;
-
−
patiëntenorganisatie: een organisatie met rechtspersoonlijkheid die opkomt voor de belangen van de patiënt
op het terrein van de volksgezondheid;
-
−
patiëntenparticipatie: inbrengen en benutten van de specifieke ervaringsdeskundigheid van patiënten, burgers
en hun vertegenwoordigers en ook het meepraten en meebeslissen, zoals bij ontwikkeling
van keuzehulpen of andere beslissingsondersteuning;
-
−
PROM (Patient Reported Outcome Measure oftewel patiëntgerapporteerde uitkomsten): een vragenlijst die patiëntgerapporteerde uitkomsten meet en waarmee de patiënt (of
een naaste) zelf een oordeel geeft over zijn gezondheidstoestand;
-
−
persoonsgerichte zorg: een manier om zorg op maat te bieden, waarbij de manier waarop de patiënt in het
leven staat en zelf met de aandoening omgaat centraal staat en niet de ziekte zelf;
-
−
PGO (Persoonlijke GezondheidsOmgeving): een website of app, waarin een patiënt informatie over zijn eigen gezondheid bij
kan houden;
-
−
Samen beslissen: het proces waarin patiënt, naasten en zorgverlener gezamenlijk overleggen en beslissen
over de best passende zorg;
-
−
tweedelijnszorg: zorg van zorgverleners waarvoor de patiënt een verwijzing nodig heeft;
-
−
uitkomstinformatie: informatie over uitkomsten van zorg, zoals complicaties, overleving, pijn en kwaliteit
van leven, gebaseerd op klinische uitkomsten of patiëntgerapporteerde uitkomsten;
-
−
programma Uitkomstgerichte Zorg: een meerjarig programma van de partijen van het hoofdlijnenakkoord Medisch Specialistische
Zorg (MSZ) dat zich richt op het ontwikkelen van uitkomstmaten die ertoe doen voor
patiënten en het gebruiken daarvan voor leren en verbeteren en het samen beslissen
door professional en patiënt over de best passende behandeling;
-
−
zorgaanbieder: een zorgaanbieder als bedoeld in artikel 1 van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg, of een patiëntenorganisatie;
-
−
zorg- en ondersteuningsnetwerk: georganiseerde netwerken van zorgaanbieders en persoonlijke zorgnetwerken rond patiënten;
-
−
zorgverlener: een natuurlijke persoon die beroepsmatig zorg verleent, conform de definitie in artikel 1 van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg;
-
−
Zorginstituut: Zorginstituut Nederland, genoemd in artikel 58, eerste lid, van de Zorgverzekeringswet.