1.1. Uitgangspunten voor publicatie
De vormgeving en presentatie van de algemene openbaarmaking is NVWA-breed zoveel mogelijk
uniform. Uitgangspunt is de in deze beleidsregel beschreven wijze van vaststellen
en presenteren van het oordeel met bijbehorende omschrijving. Hiervan kan in een specifiek
traject alleen gemotiveerd worden afgeweken.
Voor het publiceren van oordelen van bedrijven waar sprake is van permanent toezicht,
is de vormgeving en presentatie aangepast aan de toezichtvorm. Hierbij wordt zoveel
mogelijk aangesloten bij de hier opgenomen vormgeving.
Uitgangspunten zijn:
-
I. De oordelen worden bepaald per toezichtobject. Wat gezien wordt als toezichtobject
wordt per openbaarmakingstraject vastgesteld (b.v. vestiging).
-
II. Zoals opgenomen in artikel 5 wordt de informatie gegeven in de vorm van een oordeel per thema en per inspectieonderwerp,
eventueel aangevuld met inspectie-items per onderwerp. De informatie over het inspectie-item
kan worden gegeven als oordeel dan wel als feitelijk gegeven (= de uitkomst van de
bevinding tijdens de inspectie). De presentatie, thema’s en inspectieonderwerpen en
eventueel inspectie-items sluiten aan bij behoeften van de bedrijven en burgers voor
wie de informatie het meest relevant is. Een toezichtobject kan oordelen op meerdere
thema's hebben.
-
III. Bij een oordeel wordt aangegeven op welke gegevens het oordeel is gebaseerd. Een oordeel,
gebaseerd op een NVWA inspectie, is een feitelijke constatering van een inspecteur.
-
IV. De inspectieonderwerpen en inspectie-items waarop de NVWA controleert worden toegelicht
in algemene contextinformatie en de meest essentiële contextinformatie wordt dicht
bij de inspectieresultaten vermeld.
-
V. Per traject worden alle openbaar te maken gegevens zoveel mogelijk in één document
opgenomen. Dit document wordt openbaar gemaakt. Bedrijven, die nog niet de mogelijkheid
hebben gehad om op de website commentaar te leveren bij de over hen openbaar te maken
informatie, worden eveneens in dit document opgenomen, maar zonder oordeel.
-
VI. Bij het oordeel wordt informatie over de bestuurlijke sanctie (naam overtreder, datum van overtreding, beschrijving van overtreding en uitspraak
van sanctiebesluit) getoond, die is opgelegd op een of meer van de inspectieonderwerpen, waarop het actuele
oordeel over het thema is gebaseerd. Bij het sanctiebesluit wordt de actuele status
aangegeven van het sanctiebesluit. Indien het besluit tot het opleggen van een bestuurlijke
sanctie als bedoeld in artikel 5:2 van de awb wordt openbaar gemaakt, wordt tevens bij de openbaarmaking aangegeven of een rechtsmiddel
tegen dat besluit is of kan worden ingesteld.
-
VII. De verschillende beschikbare gegevens worden op hetzelfde niveau en op dezelfde wijze
openbaar gemaakt, ongeacht of deze afkomstig zijn van de NVWA zelf, dan wel van, voor
NVWA, betrouwbare bronnen.
-
VIII. Het detailniveau van de openbaar te maken informatie wordt per openbaarmakingstraject
vastgesteld.
-
IX. Indien een inspectieonderwerp binnen een thema niet van toepassing is voor een specifiek
toezichtobject dan wordt dat aangegeven bij het oordeel over het inspectieonderwerp
en niet meegenomen in het totaaloordeel over het thema.
-
X. Indien een of meerdere inspectie-items openbaar gemaakt worden, wordt per item een
oordeel gegeven dan wel de feitelijke bevinding van de inspectie op het betreffende
item
1.2. Datum en termijn van publicatie
Openbaarmaking vindt niet eerder plaats dan nadat bedrijven/instellingen zijn geïnformeerd
over de openbaarmaking van hun informatie. Openbaarmaking vindt plaats met inachtneming
van de geldende regels uit de wet en de wob.
-
I. Publicatie vindt zo spoedig mogelijk plaats direct na elke wijziging van een oordeel
van een thema dan wel van een inspectieonderwerp:
-
a.
Wet: na een termijn van 2 weken na kennisgeving aan onder toezicht gestelde.
-
b.
Wob: na een termijn van 6 weken (twee weken zienswijze awb + 4 weken uitgestelde openbaarmaking) na kennisgeving aan onder toezicht gestelde
na dagtekening van de kennisgeving aan de onder toezicht gestelde, dan wel vertegenwoordiger
van het product in Europa.
In bijzondere gevallen, zoals vastgelegd in artikel 44a, lid 6 van de wet kan deze termijn buiten toepassing worden gelaten en kan ‘onmiddellijk’ openbaar
gemaakt worden. Per traject zal de juridische grondslag hiervoor bepaald moeten worden.
-
II. De publicatiedatum en publicatieduur van inspectieonderwerpen en inspectie-items is
gelijk aan die van het bijbehorende thema-oordeel.
-
III. De duur van publicatie van een vastgesteld oordeel over bedrijven is 2 jaar, tenzij vooraf voor een specifiek openbaarmakingstraject anders is bepaald.
Dit is altijd tussen 2 en 4 jaar.
-
IV. De duur van publicatie van trendgegevens van een groep van bedrijven kan langer zijn
dan 4 jaar.
-
V. Factsheets met gebundelde resultaten van bedrijfsonderzoeken op bepaald onderwerp
en thema, inclusief de bedrijfsnaam, kunnen voor onbepaalde tijd in de ‘historie’
op de website beschikbaar blijven.
-
VI. De duur van publicatie van een vastgesteld oordeel over producten is 10 jaar. Factsheets met de gebundelde resultaten van een onderzoek van bepaalde
typen producten, inclusief de bedrijfsnaam, productnaam, eventueel producttype en
merknaam kunnen voor onbepaalde tijd in de ‘historie’ op de website beschikbaar blijven
-
VII. Op het moment dat een nieuw oordeel gepubliceerd wordt, vervalt de publicatie van
het voorgaande oordeel, tenzij vooraf of in de verkenning is bepaald dat niet alleen
het meest recente oordeel wordt gepubliceerd.
1.3. Kennisgeving aan belanghebbende/eigenaar openbaarmaking
Openbaarmaking vindt niet eerder plaats dan nadat het individueel bedrijf/instelling
is geïnformeerd over de voorgenomen openbaarmaking van specifieke informatie over
het bedrijf/instelling en in de gelegenheid is gesteld hiertegen bezwaar te maken
en/of een voorlopige voorziening in te stellen.
Daarnaast wordt de mogelijkheid geboden een reactie te geven die bij de openbaar te
maken informatie wordt gepresenteerd.
Nieuw oordeel
Op basis van de wet
De NVWA zendt vóór aanvang van openbaarmaking aan de onder toezicht gestelde, of een
derde belanghebbende waarvan de NVWA redelijkerwijs mag verwachten dat deze een reactie
zal geven, een openbaarmakingsbesluit. Hierin staat de openbaar te maken informatie.
De NVWA geeft daarbij aan op welke gegevens het oordeel berust. Ook krijgt het bedrijf/instelling
de gelegenheid een reactie van maximaal 50 woorden te geven ten aanzien van de openbaarmaking die bij het oordeel
wordt gepubliceerd.
Op basis van de wob
De NVWA zendt vóór aanvang van openbaarmaking aan de onder toezicht gestelde, of een
derde belanghebbende waarvan de NVWA redelijkerwijs mag verwachten dat deze een reactie
zal geven, een openbaarmakingsbesluit. Hierin staat de openbaar te maken informatie.
De NVWA geeft daarbij aan op welke gegevens het oordeel berust. Het bedrijf/instelling
heeft de gelegenheid om een zienswijze te geven ten aanzien van de openbaarmaking.
Ook krijgt het bedrijf/instelling de gelegenheid een reactie van maximaal 50 woorden te geven ten aanzien van de openbaarmaking die bij het oordeel
wordt gepubliceerd.
Oordeel loopt af.
Indien de geldigheid van een oordeel afloopt (waardoor het oordeel gewijzigd wordt
in ‘Geen recente gegevens’ wordt de eigenaar minimaal 6 weken vóór het aflopen van de publicatietermijn van het oordeel daarvan in kennis gesteld.