3.2. Het bepalen van interventies bij een overtreding
[Regeling vervallen per 13-01-2024]
De Warenwet en de Wet publieke gezondheid kunnen zowel bestuurs- als strafrechtelijk worden gehandhaafd. Hieronder wordt het
palet van mogelijke sanctionerende en corrigerende interventies weergegeven.
Sanctionerende interventie
Wet publieke gezondheid
Sanctionerende interventies voor overtredingen van de Wet publieke gezondheid worden via het strafrecht toegepast. Op grond van deze wet kunnen namelijk geen bestuurlijke
boetes worden opgelegd.
Warenwet
Overtredingen van de Warenwet kunnen bestuurlijk worden beboet. De overtreding kan
niet met een bestuurlijke boete worden afgedaan indien daarvoor op basis van de Wet op de economische delicten (Wed) een hogere geldboete kan worden opgelegd dan de voorziene bestuurlijke boete,
en:
-
– indien de opzettelijke of roekeloze overtreding een direct gevaar voor de gezondheid
of veiligheid van de mens tot gevolg heeft óf
-
– de in de bijlage ter zake van de overtreding voorziene bestuurlijke boete aanmerkelijk
wordt overschreden door het met de overtreding behaalde economisch voordeel (artikel 32a, derde lid, Warenwet).
Strafrechtelijke afdoening kan in beginsel bij alle overtredingen van de bij of krachtens
de Warenwet gestelde voorschriften noodzakelijk zijn.
De kolommen ‘interventie bij eerste overtreding’ en ‘interventie bij herhaalde overtreding’
in de bijlage van dit document vermelden uitsluitend de bestuurlijke boete als sanctionerende interventie
die doorgaans wordt toegepast. Dit laat onverlet dat, als een overtreding zowel bestuursrechtelijk
als strafrechtelijk kan worden afgedaan, op grond van de specifieke feiten en omstandigheden
kan worden besloten om in plaats van een bestuurlijke boete een proces verbaal op
te maken ten behoeve van strafrechtelijke afdoening. Op voorhand is niet in de bijlage
aan te geven wanneer wordt overgegaan tot een strafrechtelijke sanctionerende interventie.
Daarom vormt deze paragraaf een aanvulling op de inhoud van de bijlage.
Corrigerende interventie
Corrigerende interventies kunnen naast of in plaats van sanctionerende interventies
worden ingezet. Dat kan nuttig zijn bijvoorbeeld zodra blijkt dat sanctionerende interventies
(alleen) onvoldoende leiden tot naleving van de regelgeving. Voor welke corrigerende
interventie gekozen wordt, verschilt van geval tot geval. Voorbeelden hiervan zijn
een last onder dwangsom, een last onder bestuursdwang of een verbod tot het verrichten
van bepaalde activiteiten.
Corrigerende interventies hebben als doel te bevorderen dat de overtreder zijn bedrijfsprocessen
blijvend beheerst zodat bestaande overtredingen worden beëindigd en nieuwe worden
voorkomen. Een corrigerende interventie moet proportioneel zijn, toegesneden op de
specifieke situatie van de overtreder. Een corrigerende interventie mag niet ingrijpender
voor de overtreder zijn dan strikt noodzakelijk om de overtreding te beëindigen of
herhaling ervan te voorkomen. Overgaan tot ingrijpender corrigerende interventies
kan indien kan worden gemotiveerd waarom een minder ingrijpende corrigerende interventie
onvoldoende effect heeft gehad of zal hebben.
Specifieke corrigerende interventie
Als een of meer overtredingen worden geconstateerd die in ernst, aantal en tijdsbestek
een corrigerende interventie rechtvaardigen wordt met een specifieke corrigerende
interventie in het bedrijfsproces ingegrepen. Dit ingrijpen kan betrekking hebben
op:
Aan een specifieke corrigerende interventie kan een last onder dwangsom of last onder
bestuursdwang worden verbonden.
Als opnieuw overtredingen worden geconstateerd wordt opnieuw een corrigerende interventie
ingezet als ernst, aantal en tijdsbestek van de overtreding(en) dit rechtvaardigt.
Zo nodig met ingrijpendere maatregelen of een hogere dwangsom.
Generieke corrigerende interventie
Mocht de overtreder ondanks een of meer specifieke corrigerende interventies nieuwe
overtredingen blijven begaan die in ernst, aantal en tijdsbestek ingrijpen rechtvaardigen
kan worden overgegaan tot een generieke corrigerende interventie. Hiertoe kan ook
meteen worden overgegaan als er weliswaar nog geen (herhaalde) specifieke corrigerende
interventie is opgelegd, maar er op voorhand aanwijzingen zijn dat deze onvoldoende
tot naleving zullen leiden.
Bij het bepalen van nut en noodzaak van een generieke interventie wordt integraal
bekeken in hoeverre de overtreder, afgezien van de wettelijke eisen gericht tegen
vestiging en verspreiding van invasieve exotische muggen, andere wettelijke eisen
naleeft waarop de NVWA toezicht houdt.