Bijlage bij het Reglement organisatie Zorginstituut Nederland 2020
[Regeling vervallen per 01-12-2022]
Zorginstituut Nederland kent onder de Raad van Bestuur van de volgende afdelingen
en teams:
-
• Afdeling Zorg I;
-
• Afdeling Zorg II;
-
• Afdeling Ontwikkeling, Wetenschap & Internationale Zaken;
-
• Afdeling Fondsen;
-
• Afdeling Informatiemanagement;
-
• Afdeling Bedrijfsdiensten;
-
• Team Bestuursondersteuning;
-
• Team Concern-control.
Het werkgebied van de Afdeling Zorg I
[Regeling vervallen per 01-12-2022]
De afdeling draagt zorg voor het stimuleren en ondersteunen van de partijen in de
zorg bij de totstandkoming van kwaliteitsstandaarden en meetinstrumenten. Het ondersteunen
van de partijen in de zorg bij de implementatie van deze professionele standaarden,
best practices en innovatie. Het inzichtelijk maken van de kwaliteit van de verleende
zorg door het verzamelen en beschikbaar maken van gegevens over kwaliteit van zorg
ten behoeve van keuze- en toezichtinformatie in de zorg. Het bevorderen van gepast
gebruik. Het adviseren van de minister van VWS over de samenstelling van het basispakket
en verduidelijken van wat wel en niet tot het verzekerde pakket behoort. De voor de
afdeling relevante processen en dwarsverbanden zijn beschreven in het Handboek Zorg.
De afdeling kent teams die zich ieder richten op een specifiek zorggebied. De afdeling
kent de volgende teams:
a. Team Oncologie
Dit team heeft het zorggebied oncologische aandoeningen.
b. Team Endocrien, Spijsvertering en Stofwisseling
Team Endocrien, spijsvertering en stofwisseling heeft de volgende zorggebieden: Interne
ziekten, inclusief nefrologie, endocrinologie, Maag, darm en lever en Urogenitale
stelsel.
c. Team Bewegingsapparaat en Neurologie
Team Bewegingsapparaat en Neurologie heeft de zorgvraaggebieden: Bewegingsapparaat,
Neurologie, Traumazorg / IC.
d. Team Geboortezorg en Gynaecologie
Team Geboortezorg en Gynaecologie heeft de volgende zorgvraaggebieden: Gynaecologie,
Verloskunde, Geboortezorg, Kraamzorg, Huid en Subcutis, Mondzorg.
Het werkgebied van de Afdeling Zorg II
[Regeling vervallen per 01-12-2022]
Het werkgebied van de Afdeling Zorginhoudelijke advisering II is gelijk aan het werkgebied
van de Afdeling Zorginhoudelijke advisering I.
De voor de afdeling relevante processen en dwarsverbanden zijn beschreven in het Handboek
Zorg.
De afdeling kent teams die zich ieder richten op een specifiek zorggebied. De afdeling
kent de volgende teams:
a. Team Hart, Vaat, Long
Het team Hart, Vaat, Long heeft als zorggebied hart- en vaatziekten en longaandoeningen.
b. Team Ouderenzorg
Team Ouderenzorg heeft als zorggebied Ouderenzorg én Multimorbiditeit / integrale
zorg, zowel voor Wlz en Zvw. Aanspraken Zvw: Huisartsenzorg, Extramurale behandeling,
Eerstelijns verblijf, Verpleging in de wijk, Intensieve kindzorg, Vervoer.
c. Team Geestelijke Gezondheidszorg
Het team Geestelijke Gezondheidszorg heeft als zorggebied het bevorderen van zorg
voor mensen met een psychische aandoening.
d. Team Gehandicaptenzorg, oog en oor
Het team gehandicaptenzorg, oog en oor heeft als zorggebied het bevorderen van zorg
voor mensen met een lichamelijke, verstandelijke of zintuiglijke beperking en voor
mensen met aandoeningen aan het oog, oor.
e. Team Infectieziekten, Bloed en Immunologie
Team Infectieziekten, bloed en immunologie (IBI) heeft de volgende zorggebieden: Interne
ziekten, inclusief Infectieziekten, bloed en immunologie. Bij team IBI is verder de
taak adviseren wet BIG ondergebracht.
Afdeling Ontwikkeling, Wetenschap & Internationale Zaken
[Regeling vervallen per 01-12-2022]
De afdeling Ontwikkeling, Wetenschap & Internationale Zaken (OW&IZ) faciliteert continue
verbetering en wetenschappelijke verankering van onze werkwijzen. De werkzaamheden
van de afdeling vinden plaats in samenwerking en met inbreng en personele uitwisseling
vanuit de primaire afdelingen en zijn geclusterd in twee teams:
a. OWIZ I
Het team OWIZ I faciliteert continue verbetering en wetenschappelijke verankering
van de werkwijzen van het Zorginstituut.
b. OWIZ II
het team OWIZ II is gericht op internationale thema’s rond toegankelijkheid, betaalbaarheid
en kwaliteit van zorg.
Afdeling Fondsen
[Regeling vervallen per 01-12-2022]
De afdeling Fondsen is belast met de uitvoering van de wettelijke taken van het Zorginstituut
op het gebied van de financiële geldstromen in de fondsen zoals nu vastgelegd in de
Zvw, Wlz, WMG, en Wfsv. Dit betreft de taken risicoverevening, fondsbeheer, beheerskosten Wlz en subsidies.
De afdeling is verantwoordelijk voor de financiële en financiële informatieproducten
van het Zorginstituut die hiermee samenhangen.
De afdeling bestaat uit twee teams:
a. Team Fondsbeheer & Analyse Zorgkostenontwikkeling
Dit team verricht adviserende en uitvoerende werkzaamheden van in belangrijke mate
financieel-economische aard. Hierbij gelden de volgende aandachtsgebieden:
-
1. Informatievoorziening: Het team voorziet VWS en belanghebbenden van kwantitatieve
informatie en analyses over de baten, lasten en financiering van de Zorgverzekeringswet en de Wet langdurige zorg.
-
2. Verantwoording Fondsen: Het team is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële
fondsen verbonden aan de Zorgverzekeringswet en de Wet langdurige zorg.
-
3. Bevorderen doelmatige uitvoering: Het team ondersteunt de rechtmatige en doelmatige
uitvoering van de Wet langdurige zorg en vaardigt daartoe zo nodig uitvoeringsvoorschriften uit.
b. Team Risicoverevening, Beheerskosten en Subsidies
Binnen de relevante wet- en regelgeving alsmede door het Zorginstituut opgestelde
beleidsregels stelt het team beschikkingen op, worden kasstromen bepaald en wordt
opdracht verstrekt tot financiële transacties.
Afdeling Informatiemanagement
[Regeling vervallen per 01-12-2022]
Informatiemanagement is net als zorginhoudelijk advies en fondsenbeheer een kerntaak
van Zorginstituut Nederland. Deze afdeling kent de volgende teams:
a. Team Businessapplicaties, Informatiebeleid en Architectuur (BIA)
Het team BIA fungeert als interne IT-dienstverlener voor het Zorginstituut. Het team
schept daarmee de voorwaarden de organisatie optimaal te ondersteunen met de inzet
van IT en levert daarmee een bijdrage aan het realiseren van de doelen die het Zorginstituut
heeft.
b. Team Databeheer
Het verzamelen van gegevens en het bewerken en aanbieden daarvan is onlosmakelijk
verbonden met de uitvoering van de wettelijke taken van het Zorginstituut. Het werkgebied
van het team Databeheer omvat het bewerken van data en het ontsluiten daarvan, door
verschillende informatieproducten te ontwikkelen en door websites up-to-date te houden.
Daarnaast voorziet het team Databeheer de organisatie van gegevensbestanden die nodig
zijn voor de uitvoering van de taken van het Zorginstituut en draagt zorg voor de
ondersteuning daarbij. Het koppelen van datasets ten behoeve van analyse van gegevensbestanden
behoort tot het werkgebied van het team Databeheer.
c. Team Informatiestandaarden
Het werkgebied van het team Informatiestandaarden omvat het beheer van de i-standaarden
iWLZ, IWMO en iJW.
d. Team Programma’s en Projecten IM
Binnen het werkgebied van het team PPIM zijn de IT-werkzaamheden belegd die betrekking
hebben op de ontwikkeling en innovatie op het gebied van informatievoorziening in
de zorg. Daarnaast ondersteunt het team programma’s en projecten, waaronder het actieprogramma
iWLZ, PHT & fair data, blockchain en IZO.
e. Team CIO-office
Het team CIO-office is verantwoordelijk voor het opstellen van het informatiebeleidsplan,
de uitwerking van een enterprise-architectuur en het effectief applicatie-, en project
portfolio- management. Ook toetsing en oordeelsvorming voor de i-projecten binnen
de eigen organisatie is onderdeel van de verantwoordelijkheid van het CIO-office.
Afdeling Bedrijfsdiensten
[Regeling vervallen per 01-12-2022]
De afdeling levert ondersteunende diensten ten behoeve van de hele organisatie. Het
gaat om communicatie, juridische ondersteuning, personeelszaken, organisatieontwikkeling,
financiën, inkoop, facilitaire zaken en ICT-ondersteuning. De afdeling bewaakt, toetst
en stelt algemene kaders op die voor de hele organisatie gelden: zoals financiële,
juridische, personele, inkoop- en beveiligingskaders. Verder levert de afdeling onder
meer communicatieadviezen, personeelsadviezen en juridische adviezen en facilitaire
dienstverlening.
a. Team Personeel & Organisatie
Het team P&O adviseert, faciliteert en ondersteunt bestuur, leidinggevenden en projecten
op Personeel & Organisatie-gebied en is tevens aanspreekpunt voor medewerkers. Ze
is verantwoordelijk voor de uitvoering van organisatie brede activiteiten op Leren
en Ontwikkelen (L&O).
b. Team Communicatie
Het team Communicatie adviseert bestuur, leidinggevenden en projecten over communicatie
en woordvoering. Het team is verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie
en het imago van het Zorginstituut. Hiertoe worden communicatieplannen opgesteld en
uitgevoerd. Tevens is het team verantwoordelijk voor de uitvoering van organisatie
brede activiteiten en content op het gebied van evenementen, drukwerk, redactie en
websites.
c. Team Juridische Zaken
Het team JZ adviseert bestuur, leidinggevenden, medewerkers en programma’s/projecten
over juridische zaken en inkoop. JZ vertegenwoordigt het Zorginstituut in juridische
procedures. Verder behandelt het team voor de gehele organisatie de WOB-verzoeken
en bezwaarschriften, en coördineert JZ de afhandeling van klachten die bij het Zorginstituut
zijn ingediend. Het team JZ beheert het Normenkader en ziet toe op de naleving daarvan.
d. Team Financiën
Het team Financiën zorgt voor de financieel-administratieve basishuishouding en adviseert
de leidinggevenden en projecten op financieel administratief gebied. De adviseurs
ondersteunen en adviseren de afdelingshoofden bij het sturen en verantwoorden van
de afdeling, bijvoorbeeld door het uitvoeren van analyses bij de periodieke rapportage.
Hierbij legt de adviseur het verband tussen inhoud, financiën en personele bezetting.
Er is een belangrijke samenwerkingsrelatie met het team CC en de afdeling Fondsen.
e. Team Servicecentrum
Het team Servicecentrum ondersteunt leidinggevenden, projecten en medewerkers op het
gebied van facilitaire zaken, basis ICT dienstverlening en werkplekautomatisering,
informatiebeheer, contractmanagement en projectmatig werken en procesmanagement. Tevens
is de frontoffice verantwoordelijk voor de eerstelijns contacten met burgers voor
de totale organisatie en specifiek voor de afdelingen Zorg en IM.
Teams Bestuursondersteuning en Concern control
[Regeling vervallen per 01-12-2022]
De teams Bestuursondersteuning en Concern-control ressorteren rechtstreeks onder de
Raad van Bestuur.
Team Bestuursondersteuning
[Regeling vervallen per 01-12-2022]
Bestuursondersteuning verzorgt de inhoudelijke, organisatorische en secretariële ondersteuning
van de Raad van Bestuur.Het team zorgt dat besturing en besluitvorming volgens de
(wettelijke) regels en gemaakte afspraken verlopen en ondersteunt de bestuurlijke
contacten met stakeholders. Het team adviseert en betrekt hierbij afdelingshoofden,
teammanagers en medewerkers.
Team Concern-control
[Regeling vervallen per 01-12-2022]
Concern-control bewaakt en adviseert over de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid
van financiële en inhoudelijke doelstellingen en resultaten van het Zorginstituut.
Het team is verantwoordelijk voor de uitvoering van de planning & control cyclus,
waaronder opstellen van jaarplan en begroting en de (financiële) verantwoording aan
het ministerie van VWS. Tevens levert het team managementinformatie, coördineert risicomanagement
en voert interne controle uit.