-
afwerking: het voor bioscoopvertoning en verdere exploitatie gereed maken van een filmproductie
na voltooiing van de werkkopie (maakt onderdeel uit van realisering);
-
animatic: opeenvolging van meestal getekende storyboard-beelden die het scenario weergeven,
dezelfde lengte als de te produceren animatiefilm heeft en minimaal van dialogen is
voorzien;
-
animatie: een filmproductie die een kunstmatige filmtechniek hanteert waarbij door het na elkaar
afspelen van verschillende stilstaande beelden de illusie van beweging ontstaat;
-
arthouse film: een speelfilm waarbij de nadruk op de artistieke kwaliteit ligt en het eindresultaat
dusdanig eigenzinnig en bijzonder is dat dit in potentie nationaal en/of internationaal
herkend en gewaardeerd wordt;
-
bestuur: de directeur/bestuurder van het Fonds;
-
bioscoopuitbreng: de landelijke distributie van een filmproductie, die na de première gedurende meerdere
weken en in meerdere bioscopen en/of filmtheaters voor een betalend publiek in Nederland
wordt uitgebracht;
-
categorie: een soort filmproductie;
-
completion bond: de verzekering die waarborgt dat de filmproductie zal worden afgemaakt en opgeleverd
onder in de verzekeringspolis opgenomen (budgettaire) voorwaarden, of dat – als de
productie zou worden gestaakt – de tot dan toe gemaakte productiekosten worden terugbetaald;
-
coproductie: een filmproductie, waaraan twee of meer coproducenten risicodragend, op basis van
een door alle partijen goedgekeurd filmplan en/of scenario een inhoudelijke en financiële
bijdrage leveren;
-
crossover film: auteursfilm die de kwaliteit heeft om een breder publiek in binnen- en buitenland
te bereiken en in Nederland zowel in filmtheaters als in bioscopen wordt uitgebracht;
-
crossmediaal marketing & distributieplan: een gedetailleerd plan van alle activiteiten op het gebied van marketing en distributie,
waarbij gebruik gemaakt wordt van alle mogelijke vormen van promotie, publiciteit
en (social) media, ten behoeve van de bioscoopuitbreng en verdere exploitatie van
de filmproductie;
-
DCP: (digital cinema package) de digitaal opgeslagen kopie van de filmprint, die in een
bioscoop kan worden vertoond;
-
debuutfilm: een film waarmee een scenarist, regisseur of producent debuteert in een specifieke
categorie waarin de desbetreffende scenarist, regisseur of producent nog niet eerder
zelfstandig verantwoordelijk was voor een film die is gerealiseerd en openbaar gemaakt.
-
distributie: de professionele uitbreng en exploitatie van filmproducties;
-
documentaire: een non-fictie filmproductie geschikt voor bioscoopvertoning die een aspect van de
werkelijkheid belicht waarbij de eigen visie van de regisseur wordt vormgegeven met
creatieve gebruikmaking van filmische middelen in een persoonlijke stijl;
-
filmconsulent: een gespecialiseerd filmprofessional die voor een beperkte periode door het Fonds
is aangesteld om te adviseren over aanvragen bij het Fonds;
-
filmdistributeur: een rechtspersoon die op continue basis bedrijfsactiviteiten ontplooit met als hoofddoel
de distributie en exploitatie van filmproducties in de Nederlandse bioscoop en via
andere distributiekanalen. De rechtspersoon is ten tijde van de subsidieaanvraag gedurende
minimaal twee jaar daarvoor gevestigd en actief geweest in Nederland, een Lidstaat
van de Europese Unie, of in een Staat die partij is bij de overeenkomst betreffende
de Europese Economische Ruimte, of in Zwitserland;
-
filmplan: het plan tot uitvoering; een met elkaar samenhangend geheel van activiteiten dat
bestaat uit het financieren, het tot stand brengen en (doen) exploiteren van een filmproductie;
-
filmprint: het negatief c.q. de definitieve (digitale) eindversie van de filmproductie waarvan
later (digitale) kopieën worden gemaakt;
-
filmproductie: een cinematografisch werk;
-
het Fonds: Stichting Nederlands Fonds voor de Film;
-
internationale coproductie: een in Nederland uit te brengen, internationaal gecoproduceerde filmproductie;
-
korte film: een filmproductie met een vertoningsduur tot 60 minuten;
-
lange animatiefilm: een speelfilm die een kunstmatige filmtechniek hanteert waarbij door het na elkaar
afspelen van verschillende stilstaande beelden de illusie van beweging ontstaat;
-
mainstream film: een speelfilm waarbij de nadruk ligt op de kwaliteit en publiekspotentie, dat wil
zeggen de grootte van het publieksbereik in samenhang met de beoogde exploitatieresultaten;
-
majoritair (co)producent: een productiemaatschappij van een in de Nederlandse bioscoop en/of filmtheaters uit
te brengen (internationale) filmproductie, die risicodragend investeert, hoofdverantwoordelijk
en in doorslaggevende mate beslissingsbevoegd is en die een meerderheid van de financiering
van de filmproductie bijeen heeft gebracht (of zal brengen);
-
marketing & promotie: activiteiten die gericht zijn op het maximaliseren van het publieksbereik en onder
meer bestaan uit het opstellen en uitvoeren van een op de filmproductie toegesneden
crossmediaal marketing en distributieplan, met daarin een heldere positionering van
de filmproductie aansluitend op de doelgroep en een uitwerking van de plaats van uitbreng,
een media- en publiciteitsplan, de (joint)promoties en eventuele merchandising;
-
marketing- en distributiestrategie: de uitgewerkte strategie, gericht op marketing en promotie alsmede de feitelijke
bioscoopuitbreng en de verdere exploitatie van een specifieke filmproductie;
-
marktpartijen: partijen wier reguliere professionele activiteiten zijn gericht op het distribueren
en exploiteren van filmproducties, in de ruimste zin des woords, ofwel partijen die
risicodragende investeringen doen;
-
matching bijdrage: een bijdrage van het Fonds die wordt toegekend indien specifieke partijen ook een
bepaalde bijdrage leveren;
-
minoritair coproducent: een productiemaatschappij van een in de Nederlandse bioscoop en/of filmtheaters uit
te brengen (internationale) coproductie, die risicodragend investeert maar in beperkte
mate beslissingsbevoegd en verantwoordelijk is en die een minderheid van de financiering
van de filmproductie bijeen heeft gebracht (of zal brengen);
-
minoritaire coproductie: een internationale coproductie waarbij de Nederlandse producent een minoritaire coproducent
is;
-
New Screen NL: het programma dat zich primair richt op ontwikkeling van nieuw talent, de korte film
in alle categorieën, en onderzoek & experiment;
-
non theatrical release: alle mogelijke vormen van distributie van een filmproductie, uitgezonderd die via
bioscopen en filmtheaters, waaronder in ieder geval wordt begrepen de distributie
op DVD en Blu ray, via televisie, Video On Demand, pay per view- en online distributiekanalen;
-
onderzoek & experiment: een filmproductie die naar het oordeel van het bestuur binnen de categorieën speelfilm,
documentaire, animatie en korte film onderzoekend en/of grensverleggend is;
-
openbaarmaking: het aan het publiek bekend maken middels vertoning van de filmproductie;
-
outreach campagne: een marketingmethode waarbij gericht gezocht wordt naar geloofwaardige ‘influencers’
(mensen, organisaties, stichtingen enz.) die een duidelijke en sterke link hebben
met het onderwerp van de film, die op hun beurt een heel gerichte doelgroep kunnen
bereiken en informeren over de film;
-
overbruggingskrediet: een gegarandeerd financieel krediet ten behoeve van de totstandkoming van een filmproductie
dat beschikbaar is gesteld door een derde gedurende de gehele productieperiode van
waaruit productiekosten in afwachting van de betalingstermijnen van financiers worden
voorgefinancierd;
-
picture lock: de door producent en regisseur definitief vastgestelde montageversie van de filmproductie,
op basis waarvan de verdere nabewerking plaatsvindt;
-
printkosten: de kosten voor het verveelvoudigen van de filmprint en/of vervaardigen van een DCP
(Digital Cinema Package) voor vertoning van de filmproductie;
-
prints & advertising: de directe kosten na de fase van realisering die samenhangen met de bioscoopuitbreng
en promotie van de voor vertoning gereed zijnde filmproductie en de kosten van de
uitbrengkopieën (printkosten/DCP);
-
producent: de natuurlijke persoon die de productiemaatschappij rechtsgeldig vertegenwoordigt
en binnen de organisatie van de productiemaatschappij beleidsmatig, bedrijfsmatig
en inhoudelijk eindverantwoordelijk is;
-
productiekosten: de kosten gemoeid met de realisering van een filmproductie;
-
productiemaatschappij: een rechtspersoon die op continue basis bedrijfsactiviteiten ontplooit met als hoofddoel
de productie en exploitatie van filmproducties en andere audiovisuele mediaproducties.
De rechtspersoon is ten tijde van de subsidieaanvraag gedurende minimaal twee jaar
daarvoor gevestigd en actief geweest in Nederland, een Lidstaat van de Europese Unie,
of in een Staat die partij is bij de overeenkomst betreffende de Europese Economische
Ruimte, of in Zwitserland;
-
programma: een samengesteld subsidieprogramma van het Fonds met een specifieke doelstelling;
-
realisering: alle werkzaamheden na de fase van ontwikkeling die verbonden zijn aan het tot stand
brengen en voor vertoning gereed maken van een filmproductie die primair bestemd is
voor bioscoopuitbreng in Nederland;
-
regisseur: een natuurlijk persoon die de artistieke regie voert over de uitvoering van een filmproductie;
-
sales deliveries: de (promotie) materialen, waaronder een internationale presskit, die een internationale
sales agent nodig heeft ten behoeve van de internationale verkoop van de filmproductie;
-
scenario: een beschrijving van opeenvolging van scènes en geschreven tekst met dialoog geschikt
om te verfilmen tot een filmproductie;
-
scenarist: de schrijver van een synopsis, treatment, scenario of documentairescript;
-
Screen NL: het programma voor ontwikkeling en productie van speelfilms, lange animatiefilms
en lange documentaires die zijn gericht op zowel theatrical als non-theatrical release.
-
speelfilm: een filmproductie in het genre fictie met een vertoningsduur van tenminste 60 minuten,
die primair bestemd is voor bioscoopuitbreng;
-
theatrical release: de distributie van de filmproductie in de bioscoop of filmtheater;
-
toeslag: een aanvullende fondsbijdrage op grond van vooraf vastgestelde criteria opgenomen
in het Financieel & Productioneel Protocol;
-
werkkopie: de montageversie die voorafgaand aan de ‘picture lock’ van de filmproductie ter bespreking
wordt voorgelegd aan het Fonds en een duidelijke opzet van de definitieve filmproductie
toont.