Artikel 1. Begripsbepalingen
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
In dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 2. Doel
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
Uitsluitend bedrijven en organisaties in binnen- en buitenland die voldoen aan de
bepalingen in dit reglement en die door SBB als zodanig zijn erkend, zijn bevoegd
om op te treden als leerbedrijf.
Artikel 3. Verzoek tot erkenning
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
-
1 Met inachtneming van de bepalingen in dit reglement wordt een erkenning afgegeven
op verzoek van het bedrijf of de organisatie die de beroepspraktijkvorming wil verzorgen.
Onderwijsinstellingen, studenten of andere betrokkenen kunnen met instemming van het
leerbedrijf een voordracht voor erkenning indienen.
Artikel 4. Beoordeling van het verzoek
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
Artikel 5. Voorwaarden voor erkenning
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
Het bedrijf of de organisatie wordt geacht:
-
1. een goede leerplaats en werkzaamheden binnen de eigen arbeidsorganisatie te bieden
die behoren tot de werkprocessen van het beroep waarvoor de student wordt opgeleid.
Voor iedere student is een relevante leerplaats in sociaal veilige omstandigheden
beschikbaar;
-
2. voldoende en deskundige begeleiding te bieden gericht op de student. Het leerbedrijf
benoemt en faciliteert een deskundige praktijkopleider. Het profiel voor praktijkopleider wordt hierbij als maatstaf genomen (bijlage 1);
-
3. bereid te zijn tot samenwerking met de onderwijsinstelling en SBB en verstrekt daartoe
de benodigde informatie;
-
4. akkoord te gaan met de vermelding van de bedrijfsgegevens in het openbare register
leerbedrijven. Er kan sprake zijn van een onderbouwd verzoek tot uitzondering van
vermelding in het openbaar register in het kader van de veiligheid van medewerkers
van het leerbedrijf en/of de student. Hierbij worden de adresgegevens niet vermeld.
De beoordeling om deze uitzondering toe te passen ligt bij SBB.
De eisen die aan een leerplaats en aan de begeleiding worden gesteld kunnen afhankelijk
zijn van de bijzondere eisen per kwalificatie waarvoor de erkenning wordt verleend
(bijlage 2).
Artikel 5a. Aanvullende voorwaarden collectieve leerbedrijven
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
Artikel 5b. Aanvullende voorwaarden vmbo
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
Artikel 6. Verlenen van de erkenning
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
Artikel 7. Verlengen van de erkenning
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
-
3 SBB is bevoegd om tussentijds, voordat de in artikel 6 lid 5 bedoelde periode is verstreken, de erkenning te verlengen met een periode van 4 jaar.
De periode van verlenging gaat in vanaf de dagtekening van het besluit tot verlenging.
Artikel 8. Intrekken van de erkenning
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
-
3 SBB heeft het recht om, wanneer zij het voornemen heeft om een besluit te nemen tot
intrekking van de erkenning, in afwachting van de beoordeling en het definitieve besluit
over de intrekking van de erkenning, de erkenning bij schriftelijk gemotiveerd besluit
te schorsen.
Artikel 9. Dienstverlening
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
Het leerbedrijf ontvangt ondersteuning van SBB bij het vervullen van de rol als leerbedrijf.
Ondersteuning is gericht op het verhogen van de kwaliteit van de leeromgeving en van
het praktijkleren.
Artikel 10. Bezwaar
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
Indien de erkenning geweigerd, geschorst, ingetrokken of niet verlengd wordt kan het
bedrijf of de organisatie tegen de beslissing als bedoeld in de artikelen 6 lid 1, 7 lid 2 en 8 lid 1 binnen 6 weken na dagtekening van de beslissing bezwaar maken bij SBB. Op de bezwaarprocedure
is de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.
Artikel 11. Onvoorziene omstandigheden
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist SBB.
Artikel 12. Inwerkingtreding
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
Artikel 13. Wijzigingen
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
Wijzigingen in het reglement worden vastgesteld door het bestuur van SBB.
Bijlage 1. Model profiel praktijkopleider
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
De praktijkopleider werkt in een (leer)bedrijf dat door SBB is erkend. Hij leidt de
student in de praktijk op. Hij is het aanspreekpunt voor de student en maakt hem wegwijs
in de dagelijkse praktijk.
De praktijkopleider leidt de student op en organiseert zijn leeractiviteiten. Hij
zorgt daarbij voor een zo goed mogelijke leeromgeving. De student krijgt een werkplek
waar zoveel mogelijk (dagelijkse) praktijksituaties voorkomen die hij ook zal tegenkomen
in het beroep waarvoor hij wordt opgeleid.
De praktijkopleider heeft een begeleidende en opleidende rol. Hij heeft aandacht voor
de student en stuurt hem (bij) als dat nodig is. De praktijkopleider brengt vakkennis
over en stimuleert de student om zich verantwoordelijk te voelen voor zijn leerproces
en zijn functioneren als medewerker. Hij motiveert de student en stemt de begeleiding
op hem af. Ook let de praktijkopleider op de concrete voortgang van het leerproces
van de student.
De praktijkopleider zorgt voor een (sociaal) veilige leeromgeving voor de student.
Hij zorgt dat de student instructie rondom veilig werken krijgt en uitvoert, zoals
vastgelegd in de wettelijke eisen en Arbowetgeving over veiligheid.
Verantwoordelijkheidsgevoel, organisatietalent en het gevoel om met mensen te werken
zijn onmisbaar voor een praktijkopleider. Naast het contact met de student onderhoudt
de praktijkopleider contact met de bpv-begeleider (de begeleider van de student vanuit
de opleiding/school) en de adviseur praktijkleren van SBB.
De adviseur praktijkleren van SBB adviseert de praktijkopleider over zijn rol tijdens
de stageperiode. Verder is de adviseur praktijkleren klankbord voor de praktijkopleider
als het gaat om de invulling van zijn rol. Ook helpt de adviseur praktijkleren de
praktijkopleider bij het promoten van het opleiden in de praktijk en het stagebeleid
in zijn bedrijf.
Overzicht kerntaken en werkprocessen
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
Voor de praktijkopleider zijn de volgende competenties van belang:
Aansturen
-
• Stemt zijn manier van opleiden af op de taakvolwassenheid en leerstijl van de student
-
• Houdt in de gaten of de student functioneert volgens de gemaakte afspraken en geeft
duidelijke instructies als de student niet aan de verwachting (dreigt) te voldoen
Begeleiden
-
• Stimuleert en coacht de student
-
• Geeft de student heldere en constructieve feedback
-
• Motiveert de student door hem in meer of mindere mate sociaal-emotioneel te ondersteunen
Beslissen en activiteiten initiëren
Instructies en procedures volgen
Leren
Op de behoeften en verwachtingen van de ‘klant’ richten
Plannen en organiseren
-
• Maakt in een gesprek helder welke leerdoelen behaald moeten worden
-
• Plant leeractiviteiten van de student
-
• Volgt de voortgang van het leerproces
-
• Besluit wanneer hij moet ingrijpen in het leerproces
Samenwerken en overleggen
-
• Toont interesse in de student door te luisteren, vragen te stellen en de student te
observeren
-
• Bespreekt, na eventuele raadpleging van anderen, zijn observaties met de student
-
• Stimuleert de student mee te denken over de verdere invulling van zijn leerproces
-
• Luistert naar adviezen van de bpv-begeleider van school en adviseur praktijkleren
van SBB en geeft aan wat hij met de adviezen doet
Vakdeskundigheid toepassen
-
• Legt uit hoe zaken werken, doet dit voor of laat de student nadenken over vakspecialistische
zaken
-
• Gebruikt zijn vakkennis om de student te beoordelen
-
• Bekijkt informatie van het opleidingsinstituut, de wensen van de student en de mogelijkheden
binnen het leerbedrijf om na te gaan op welke manier de leerdoelen behaald kunnen
worden
-
• Observeert de student aan de hand van de beoordelingscriteria en geeft een waardering
aan deze observaties.
Bijlage 2. Sectorale aanvullingen erkenningsregeling leerbedrijven
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
Onderwijs en bedrijfsleven in de besturen van de kenniscentra hebben voor 1 augustus
2015 voor leerbedrijven sectorale aanvullingen vastgesteld. Deze aanvullende bepalingen
zijn door het bestuur van SBB overgenomen bij de vaststelling van het erkenningsreglement
voor leerbedrijven van SBB en geactualiseerd op 27 juni 2019. De volgende sectorale
aanvullingen voor leerbedrijven zijn van toepassing per 1 augustus 2019:
Sectorale aanvullingen voor erkenning m.b.t. voldoende en deskundige begeleiding
(Artikel 5. Lid 2.)
Tabel 1. Overzicht sectorale, aanvullende voorwaarden voldoende en deskundige begeleiding
Sector
|
Aanvulling
|
Voedsel, groen en gastvrijheid
|
De praktijkopleider heeft aantoonbaar (diploma, certificaat of ervaring) de deskundigheid
en/of het vakinhoudelijk niveau dat minimaal gelijkwaardig is aan de opleiding van
de student.1
|
Zakelijke dienstverlening en veiligheid
|
Praktijkopleiders dienen hun begeleidings- en beoordelingscompetenties (mede) te hebben
verworven, of alsnog binnen een afgesproken termijn te verwerven door het volgen van
een ten behoeve van de sector ontwikkelde en verzorgde training.1
|
Techniek en gebouwde omgeving
|
De praktijkopleider is door aantoonbare scholing voorbereid op zijn rol als praktijkopleider
in de bouw en infra, waarbij expliciet aandacht is voor het begeleiden en beoordelen
van studenten in wisselende teams, op wisselende werkplekken met nadruk op veiligheid.
De praktijkopleider houdt zijn deskundigheid als praktijkopleider – gericht op begeleiding
en beoordeling van studenten in wisselende teams, op wisselende werkplekken met nadruk
op veiligheid – bij door middel van nascholing, intervisie of anderszins. Hij/zij
houdt hiertoe een portfolio bij.1
|
Handel
|
De praktijkopleider heeft aantoonbaar (diploma, certificaat of ervaring) de deskundigheid
en/of het vakinhoudelijk niveau dat minimaal gelijkwaardig is aan de opleiding van
de student.1
|
Voedsel, Groen en Gastvrijheid
|
Het leerbedrijf heeft een Leermeester, Mentor, Praktijkbegeleider (LMP) in dienst
die aantoonbaar beschikt over competenties die ten minste gelijkwaardig zijn aan die
waarvoor de student wordt opgeleid en minimaal 1 jaar ervaring heeft met de inhoud
van de kwalificatie waarvoor de student wordt opgeleid.
Voor de sector Horeca en Bakkerij hebben praktijkopleiders een diploma nodig.1
|
Voedsel, groen en gastvrijheid
|
De praktijkopleider dient in het bezit te zijn van een erkend diploma of bewijsstuk
dat tenminste gelijkwaardig is aan het niveau en de inhoud van de eindtermen en/of
kerntaken (met bijbehorende competenties) waarvoor wordt opgeleid en in het bezit
te zijn van een erkend diploma, certificaat of bewijsstuk om de onderwijsvaardigheid
aan te tonen.1
|
Mobiliteit, transport, logistiek en maritiem
|
De praktijkopleider heeft aantoonbaar (diploma, certificaat of ervaring) de deskundigheid
en/of het vakinhoudelijk niveau dat minimaal gelijkwaardig is aan de opleiding van
de student.1
|
Specialistisch vakmanschap
|
De praktijkopleider heeft aantoonbaar (diploma, certificaat of ervaring) de deskundigheid
en/of het vakinhoudelijk niveau dat minimaal gelijkwaardig is aan de opleiding van
de student.1
|
1
SBB beheert de lijst met de relevante crebo’s per sectorale aanvulling
Sectorale aanvullingen m.b.t aanvullende (wettelijke) eisen
Tabel 2. Overzicht sectorale voorwaarden aanvullende (wettelijke) eisen
Zakelijke dienstverlening en veiligheid
|
Praktijkopleiders dienen hun begeleidings- en beoordelingscompetenties (mede) te hebben
verworven, of alsnog binnen een afgesproken termijn te verwerven door het volgen van
een ten behoeve van de sector ontwikkelde en verzorgde training. Het leerbedrijf is
bevoegd beveiligings- en/of recherchewerkzaamheden uit te oefenen overeenkomstig het
bepaalde in of bij de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus, de gelijknamige regeling en/ of andere relevante wet en regelgeving.1
|
1
SBB beheert de lijst met de relevante crebo’s per sectorale aanvulling