Terugwerkende kracht
Voor
dit
onderdeel
is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Grondslag
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) houdt toezicht op de rechtmatige en doelmatige
uitvoering van de Wet langdurige zorg (Wlz). Deze bevoegdheid is gebaseerd op artikel 16, sub d, van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg).
Gelet op artikel 31, sub b, van de Wmg, stelt de NZa regels vast over de wijze waarop een Wlz-uitvoerder zijn uitvoeringsverslag
respectievelijk zijn financieel verslag inricht.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2019, 19609, datum inwerkingtreding 25-04-2019, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van deze tekst. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2018.
Artikel 1. Begripsbepalingen
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
-
Blz
Het Besluit langdurige zorg.
-
Besluit Wfsv
Het Besluit ter uitvoering van de Wet financiering sociale verzekeringen en enige andere
wetten.
-
Clearinghouse-constructie beheerskosten
De procedure waarbij Zorginstituut Nederland (Zorginstituut) de bedragen die zijn
bestemd voor de uitvoering van taken met betrekking tot zorg in natura, in twaalf
termijnen overmaakt aan Zorgverzekeraars Nederland (ZN), nadat het daartoe machtigingen
heeft ontvangen van de Wlz-uitvoerders. ZN herverdeelt – na goedkeuring van de Wlz-uitvoerders
– dit bedrag over de Wlz-uitvoerders als zorgkantoor op basis van het aantal verzekerden
per zorgkantoorregio. Deze tussen ZN en het Zorginstituut afgesproken procedure is
opgenomen in de steeds voor een aantal jaren gesloten overeenkomst onder de naam ‘Convenant
Wlz-uitvoerings- en verantwoordingsstructuur’ (hierna: Convenant).
-
Financieel verslag
Het financieel verslag zoals bedoeld in artikel 4.3.1. van de Wlz.
-
Fout
Van een fout in de verantwoording is sprake wanneer vaststaat dat een (gedeelte van
een) post niet in overeenstemming is met één of meer aspecten van de wet- en regelgeving.
-
Incidentele fout
Van een incidentele fout is sprake als het gaat om een toevallige fout. Kenmerkend
voor incidentele fouten is dat deze fouten zich in principe niet zullen herhalen.
-
Jaar t
Uitvoeringsjaar waarover verantwoording wordt afgelegd.
-
Onzekerheid
Van onzekerheid in de verantwoording is sprake als onvoldoende informatie beschikbaar
is om een (gedeelte van een) post als rechtmatig of onrechtmatig aan te merken. Het
betreft een onzekerheid over de (on-)rechtmatigheid van een post in het financieel
verslag.
-
Persoonsgebonden budget (pgb)
Een persoonsgebonden budget, zoals omschreven in artikel 1.1.1 van de Wlz. Het persoonsgebonden budget is een subsidie waarmee de verzekerde onder de bij of
krachtens artikel 3.3.3 van de Wlz en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht gestelde voorwaarden aan hem te verlenen zorg kan inkopen.
-
Sociale Verzekeringsbank (SVB)
De Sociale Verzekeringsbank, als bedoeld in het eerste lid van artikel 3 van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen.
-
Structurele fout
Van een structurele fout is sprake als de oorzaak van de fout gelegen is in (onderdelen
van) het uitvoeringssysteem van de wettelijke taken. Daardoor kunnen deze fouten een
(zeker) herhalingskarakter vertonen.
-
Toezichthouder
De NZa zoals bedoeld in artikel 3 van de Wmg, op grond van de in onderdeel d van artikel 16 van die wet genoemde taak.
-
Uitvoeringsverslag
Het uitvoeringsverslag (UV) zoals bedoeld in artikel 4.3.2 van de Wlz.
-
Wlz-uitvoerder
De rechtspersoon zoals omschreven in artikel 1.1.1 van de Wlz die geen zorgverzekeraar is, die zich in overeenstemming met artikel 4.1.1 van de Wlz heeft aangemeld voor de uitvoering van de Wlz, de functie van zorgkantoor indien van toepassing, daaronder begrepen.
-
Zorg in natura (zin)
Zorg die geleverd wordt door zorgaanbieders op grond van schriftelijke overeenkomsten
tussen zorgaanbieders en Wlz-uitvoerders als bedoeld in artikel 4.2.2 van de Wlz.
-
Zorgkantoor
Een ingevolge artikel 4.2.4, tweede lid, van de Wlz voor een bepaalde regio aangewezen Wlz-uitvoerder. Het zorgkantoor is voor alle verzekerden
die wonen in de regio waarvoor hij is aangewezen, belast met de uitvoering van taken
die op basis van artikel 4.2.1, tweede lid, van de Wlz zijn opgedragen. Daarnaast is het zorgkantoor in die regio belast met de administratie
en controle van de aan die verzekerden verleende zorg.
Voor overige begrippen die in deze beleidsregel voorkomen en die niet hierboven worden
vermeld, wordt verwezen naar de Beleidsregel definities Wlz.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2019, 19609, datum inwerkingtreding 25-04-2019, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2018.
Artikel 2. Doel van de regeling
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Wlz-uitvoerders zijn zowel in hun functie als uitvoerder van de Wlz als in hun functie als zorgkantoor op basis van artikel 4.3.1 en 4.3.2 van de Wet langdurige zorg (Wlz) verplicht om jaarlijks een uitvoeringsverslag en een financieel verslag op
te stellen over het voorafgaande kalenderjaar en dit bij de NZa in te dienen. Deze
regeling geeft invulling aan de wijze waarop de Wlz-uitvoerders zich dienen te verantwoorden
in het uitvoeringsverslag en het financieel verslag.
Het uitvoeringsverslag geeft een beeld van de uitvoering van de Wlz op het niveau van doelen van de wet (doelbereiking) en bevat relevante informatie
over verbeteracties van de Wlz-uitvoerders op basis van hun evaluatie. Daarnaast moet
de Wlz-uitvoerder informatie verstrekken over eventuele veranderingen in zijn bestuur
en organisatie. Ten slotte moet hij in het uitvoeringsverslag verantwoording afleggen
over het uitbesteden van de uitvoering aan andere Wlz-uitvoerders.
Het financieel verslag geeft een beeld van de inkomsten en uitgaven en van het vermogen
waaronder de wettelijke reserve van een Wlz-uitvoerder en daarnaast van de financiële
geldstromen waar hij als Wlz-uitvoerder verantwoordelijkheid voor draagt. Met het
financieel verslag legt een Wlz-uitvoerder verantwoording af over de uitgaven die
hij heeft gedaan voor het doen leveren van zorg, het verstrekken van pgb aan de verzekerden
en voor de uitvoering van de verzekering. Op basis van het verstrekte beeld en de
verantwoording van de geldstromen kan de NZa als toezichthouder tot een oordeel komen
over de rechtmatigheid van deze uitgaven en de reserves. De regels voor het financieel
verslag beogen ook de onderlinge vergelijkbaarheid van de financiële verantwoordingen
van Wlz-uitvoerders te borgen.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2019, 19609, datum inwerkingtreding 25-04-2019, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2018.
Artikel 3. Reikwijdte
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Deze regeling is van toepassing op de Wlz-uitvoerder.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2019, 19609, datum inwerkingtreding 25-04-2019, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2018.
Artikel 4. Uitvoeringsverslag
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
In het uitvoeringsverslag moeten de volgende onderdelen komen te staan.
4.1 Ontwikkelingen in de uitvoering
De Wlz-uitvoerder schetst kort de ontwikkelingen en omstandigheden die van invloed
zijn of zijn geweest op de uitvoering van de Wlz in het voorgaande kalenderjaar, zowel landelijk als in de regio of regio’s waar hij
de Wlz uitvoert.
4.2 Verantwoording over doelbereiking
De Wlz-uitvoerder verantwoordt zich in het uitvoeringsverslag over de volgende onderdelen.
-
a. Zijn visie op de realisatie van de doelen aangeduid met de letters A tot en met K
zoals deze zijn opgenomen in bijlage 1 bij deze regeling en de wijze waarop de Wlz-uitvoerder die aangewezen is als zorgkantoor,
invulling heeft gegeven aan de uitvoering van deze doelen. Deze doelen aangeduid met
de letters A tot en met K komen, overeen met de doelen die zijn opgenomen in de toelichting
van de NZa beleidsregel Normenkader Wlz-uitvoerder.
-
b. Een beschrijving van de door de Wlz-uitvoerder gesignaleerde risico’s die van invloed
zijn op het bereiken van de onder a genoemde doelen in het normenkader. Wat heeft
de Wlz-uitvoerder met deze risico’s gedaan en wat zijn hiervan de consequenties?
-
c. De resultaten die per doel zoals onder a genoemd, zijn bereikt. Hierbij maakt de Wlz-uitvoerder
zoveel mogelijk gebruik van de resultaatgerichte prestatie-indicatoren zoals deze
zijn opgenomen in artikel 4.5, en motiveert waarom hij vindt dat deze doelen gerealiseerd
zijn.
-
d. Indien één of meer doelen zoals deze onder a zijn genoemd, niet is respectievelijk
zijn gerealiseerd, geeft de Wlz-uitvoerder gemotiveerd aan vanwege welke redenen of
omstandigheden deze doelen niet zijn bereikt en wat hiervan de consequenties zijn
geweest.
-
e. De verbeteringen die de Wlz-uitvoerder volgens een uitgewerkte planning gaat doorvoeren
om de doelbereiking te verbeteren in het lopende en volgende jaar (of volgende jaren).
-
f. Overige veranderingen en voornemens die de Wlz-uitvoerder gaat uitvoeren en hoe deze
invloed hebben op de doelbereiking.
4.3 Monitoringsinformatie
De Wlz-uitvoerder beschrijft veranderingen die hij in het voorgaande kalenderjaar
heeft doorgevoerd of nog aan het doorvoeren is, ten aanzien van zijn organisatie en
de aansturing daarvan. De Wlz-uitvoerder beperkt zich tot essentiële veranderingen
waarbij hij ervoor zorgt dat de NZa beschikt over een actuele beschrijving van de
Wlz-uitvoerder zoals bedoeld in artikel 4.1.1, eerste lid, van het Blz.
Bij deze actualisatie gaat om wijzigingen in:
-
– het bestuur en toezicht;
-
– de organisatiestructuur;
-
– de verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden;
-
– de vastlegging van de rechten en verplichtingen;
-
– de bedrijfsvoering;
-
– de informatiehuishouding en de rapportagelijnen;
-
– de privacybescherming.
4.4 Mandatering en volmacht
De Wlz-uitvoerder verantwoordt zich over zijn controle op de uitvoering van de Wlz voor zijn verzekerden die woonachtig zijn in regio’s waarin de Wlz-uitvoerder niet
is aangewezen als zorgkantoor. Hij gaat hierbij tenminste in op de volgende aspecten.
-
a) Welke bevindingen heeft de Wlz-uitvoerder over de doelbereiking van de zorgkantoren
voor zijn verzekerden?
-
b) Op welke wijze en wanneer zijn deze bevindingen tussen de Wlz-uitvoerders gedeeld
en besproken?
-
c) Welke maatregelen heeft de Wlz-uitvoerder genomen om de uitvoering van de Wlz buiten de regio(’s) waar hij werkzaam is als zorgkantoor, te verbeteren?
-
d) Welke activiteiten onderneemt de Wlz-uitvoerder zelf voor zijn verzekerden die woonachtig
zijn in de regio(‘s) waar de Wlz-uitvoerder niet is aangewezen als zorgkantoor, naast
de aan het zorgkantoor gemandateerde taken?
4.5 Resultaatgerichte prestatie-indicatoren
-
1. De Wlz-uitvoerder die aangewezen is als zorgkantoor, levert de uitkomsten op de prestatie-indicatoren
aan in het uitvoeringsverslag volgens de voorschriften en op de manier zoals deze
zijn beschreven in bijlage 2 van deze regeling.
-
2. De gegevens voor de indicatoren die betrekking hebben op de bewaking van de beschikbaarheid
van zorg levert de Wlz-uitvoerder op het niveau van de regio waarvoor de Wlz-uitvoerder
als zorgkantoor werkzaam is. Overige gegevens hoeven niet te worden uitgesplitst per
regio.
4.6 Bestuursverklaring en accountantsverslag bij het uitvoeringsverslag
-
1. Het bestuur van de Wlz-uitvoerder ondertekent het uitvoeringsverslag en neemt expliciet
verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de aangeleverde gegevens
in het uitvoeringsverslag overeenkomstig de vereisten van deze regeling. De Wlz-uitvoerder
hanteert voor deze bestuursverklaring ten minste de standaardtekst zoals deze is opgenomen
in bijlage 3 van deze regeling.
-
2. De Wlz-uitvoerder voegt bij het uitvoeringsverslag het verslag met bevindingen van
een accountant, zoals bedoeld in artikel 4.3.2 van de Wlz. Het verslag moet zijn opgesteld volgens de voorschriften van het protocol voor het
accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders.
4.7 Vormvereisten aan het uitvoeringsverslag
-
1. De Wlz-uitvoerder legt verantwoording af in doorlopende tekst.
-
2. De in de voorgaande onderdelen van dit artikel onderscheiden onderdelen moeten op
duidelijk herkenbare wijze vindbaar zijn in het uitvoeringsverslag.
-
3. De Wlz-uitvoerder zorgt voor consistentie tussen de verslagen van opeenvolgende jaren.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2019, 19609, datum inwerkingtreding 25-04-2019, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2018.
Artikel 5. Financieel verslag
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
5.1 Inhoud van het Financieel verslag
-
1. Het financieel verslag dat de Wlz-uitvoerder ter verantwoording over de uitvoering
van de Wlz op grond van artikel 4.3.1 van de Wlz aanlevert, moet bestaan uit een algemene toelichting, een balans inclusief toelichting
en een exploitatierekening inclusief toelichting.
-
2. Bij het financieel verslag voegt de Wlz-uitvoerder de controleverklaring van een accountant
als bedoeld in artikel 393 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek omtrent de getrouwheid en rechtmatigheid zoals bedoeld in artikel 4.3.1 lid 2 van de Wlz, en het in datzelfde artikel genoemde verslag van zijn bevindingen (accountantsrapport).
De verklaring en het verslag moeten zijn opgesteld volgens de voorschriften van het
protocol voor het accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders.
5.2 Te hanteren modellen
De Wlz-uitvoerder stelt het financieel verslag op overeenkomstig de modellen in bijlage 4. De Wlz-uitvoerder levert de gegevens aan volgens een door de NZa beschikbaar gesteld
format (in Excel).
5.3 Baten en lasten
-
1. De Wlz-uitvoerder neemt in de exploitatierekening de baten en lasten op die voortvloeien
uit de werkzaamheden van de Wlz-uitvoerder. In de exploitatierekening worden de volgende
baten en lasten onderscheiden.
-
a) De baten en lasten van het beheer van Wlz-uitvoerders.
-
b) De baten en lasten van de zorgverlening.
-
c) De baten en lasten van zorgverlening in het buitenland, als Wlz-uitvoerder voor eigen
verzekerden.
-
d) De baten en lasten van de uitvoering van subsidieregelingen.
-
e) Overige baten en lasten, waaronder de renteopbrengsten en de vergoedingen van derden.
-
2. De Wlz-uitvoerder maakt bij de onder 1 hiervoor genoemde baten en lasten onderscheid
tussen de baten en lasten van de Wlz en die van de AWBZ. Deze laatstgenoemde baten en lasten vloeien voort uit de afwikkeling
van de AWBZ zoals bedoeld in paragraaf 2 van Hoofdstuk 11 van de Wlz.
5.4 Baten en lasten van het beheer van Wlz-uitvoerders
De Wlz-uitvoerder volgt bij de verantwoording over de besteding van de beheerskosten
de volgende afspraken over de Clearinghouse-constructie met betrekking tot de beheerskosten,
die onderdeel vormen van het Convenant:
-
a) de baten van een Wlz-uitvoerder bestaan uit zijn beheerskostenbudget op grond van
artikel 4.4 van het Besluit Wfsv met inachtneming van de uitkomst van de Clearinghouse-constructie;
-
b) de lasten van de Wlz-uitvoerder betreffen de lasten voor de uitvoering van de wettelijke
taken genoemd in artikel 4.2.4, tweede lid, Wlz, de lasten die betrekking hebben op de eigen taken van de Wlz-uitvoerder en de taken
die aan de betreffende Wlz-uitvoerder zijn uitbesteed.
5.5 De wettelijke reserve
-
1. De Wlz-uitvoerder neemt in zijn balans de toevoegingen en onttrekkingen aan de wettelijk
reserve op zoals bedoeld in art 4.6 van het Besluit Wfsv, waarbij de uitgangspunten bedoeld in artikel 5.4 van deze regeling, worden gevolgd.
-
2. De Wlz-uitvoerder neemt in zijn balans een overschrijding van meer dan 20% van zijn
beheerskostenbudget op zoals dat is vastgesteld door het Zorginstituut Nederland op
grond van artikel 4.4 van het Besluit Wfsv voor dat jaar.
5.6 Verantwoordelijkheid
-
1. De Wlz-uitvoerder verantwoordt zich uitsluitend over de doelen en taken waarvoor de
verantwoordelijkheid bij hem ligt overeenkomstig de geldende wet- en regelgeving en
de afspraken uit het Convenant.
-
2. Daar waar sprake is van directe verantwoordelijkheid is de Wlz-uitvoerder verantwoordelijk
voor de volledigheid, de juistheid en de tijdigheid van de uitvoering van het proces
en voor de betrouwbaarheid van de gegevens die derden als input voor het proces aanleveren.
-
3. Daar waar sprake is van gebruikersverantwoordelijkheid moet de Wlz-uitvoerder zorgen
voor de juiste, volledige en tijdige uitvoering van een proces en is hij verantwoordelijk
voor de uitkomsten daarvan. De Wlz-uitvoerder mag echter uitgaan van de juistheid
en volledigheid van de gegevens die derden daartoe aanleveren. Op de betrouwbaarheid
van deze gegevens hoeft de Wlz-uitvoerder zelf geen controle uit te voeren. Indien
deze gegevens onvolledig of onbetrouwbaar mochten zijn, hoeft de Wlz-uitvoerder hierop
zelf geen aanvullende controles uit te voeren. Voorbeelden hiervan zijn gegevens die
het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ), de SVB, het CAK of de Basisregistratie Personen
(BRP) verstrekken.
5.7 Bestuursverklaring bij het financieel verslag
Het bestuur van de Wlz-uitvoerder ondertekent het financieel verslag en neemt expliciet
verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de aangeleverde gegevens
in het financieel verslag overeenkomstig de vereisten van deze regeling. De Wlz-uitvoerder
hanteert voor deze bestuursverklaring ten minste de standaardtekst zoals deze is opgenomen
in bijlage 5 van deze regeling.
5.8 Foutentabel
-
1. De Wlz-uitvoerder neemt fouten waarvan het niet mogelijk is ze voorafgaand aan de
verantwoording te corrigeren, en geconstateerde onzekerheden over de rechtmatigheid
op in een foutentabel. Ook fouten en onzekerheden uit voorgaande jaren die nog niet
zijn afgewikkeld, moet de Wlz-uitvoerder opnemen in de foutentabel.
-
2. Als er fouten of onzekerheden zijn die de Wlz-uitvoerder om een bepaalde reden objectief
niet kan oplossen, neemt hij deze op in de foutentabel als ‘niet te corrigeren’ en
vermeldt hij in de bestuursverklaring de reden om niet te kunnen corrigeren.
-
3. De Wlz-uitvoerder bepaalt de omvang van de fouten en onzekerheden aan de hand van
het bedrag dat opgenomen is in de exploitatierekening.
-
4. Indien een deel van een bedrag zoals opgenomen in de exploitatierekening fout of onzeker
is, bepaalt de Wlz-uitvoerder de omvang van de fouten en onzekerheden aan de hand
van het deel dat fout of onzeker is.
-
5. Een bedrag dat door de Wlz-uitvoerder als fout is aangemerkt kan ook onzeker zijn.
In dit geval neemt de Wlz-uitvoerder zowel een fout als een onzekerheid op in de foutentabel.
-
6. De Wlz-uitvoerder gebruikt voor het weergeven van de fouten en onzekerheden als genoemd
in lid 1, het sjabloon Foutentabel dat is opgenomen in bijlage 5 van deze regeling.
5.9 Fouten en onzekerheden bij nacalculaties
-
1. De Wlz-uitvoerder neemt in de foutentabel fouten op voor nacalculaties van Wlz-zorgaanbieders
waarvan de schaden zijn opgenomen in de exploitatierekening waarbij een afkeurende
verklaring is afgegeven. Indien mogelijk neemt de Wlz-uitvoerder alleen het bedrag
waarop de afkeurende verklaring betrekking heeft op in de foutentabel.
-
2. De Wlz-uitvoerder neemt in de foutentabel onzekerheden op voor nacalculaties waarvan
een controleverklaring ontbreekt of waarbij een oordeelonthouding is afgegeven. Indien
een controleverklaring ontbreekt omdat de Wlz-zorgaanbieder is uitgezonderd op basis
van regelgeving neemt de Wlz-uitvoerder de onzekerheid op als ‘niet te corrigeren’.
Indien mogelijk neemt de Wlz-uitvoerder alleen het bedrag waarop een oordeelonthouding
betrekking heeft op in de foutentabel.
-
3. Indien door de accountant van de Wlz-zorgaanbieder een oordeel met beperking is afgegeven
bij de nacalculatie onderzoekt de Wlz-uitvoerder de gevolgen hiervan op zijn verantwoording
en neemt indien gepast de beperking op in de foutentabel bij het financieel verslag.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2019, 19609, datum inwerkingtreding 25-04-2019, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2018.
Artikel 6. Het aanleveren van de verslagen en bijbehorende stukken
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2019, 19609, datum inwerkingtreding 25-04-2019, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2018.
Artikel 7. Intrekken oude regeling
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze regeling wordt de Regeling uitvoeringsverslag en financieel verslag Wlz-uitvoerder, met kenmerk TH/NR-012, ingetrokken.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2019, 19609, datum inwerkingtreding 25-04-2019, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2018.
Artikel 8. Toepasselijkheid voorafgaande regeling, bekendmaking, inwerkingtreding
en citeerregel
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Toepasselijkheid voorafgaande regeling
De Regeling uitvoeringsverslag en financieel verslag Wlz-uitvoerder, met kenmerk TH/NR-012, blijft van toepassing op besluiten en aangelegenheden die
hun grondslag vinden in die beleidsregel en die betrekking hebben op de periode waarvoor
die regeling gold.
Inwerkingtreding / bekendmaking
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin de regeling als bedoeld in artikel 20, tweede lid, onderdeel b, van de Wmg wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2018.
Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling uitvoeringsverslag en financieel verslag
Wlz-uitvoerder.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2019, 19609, datum inwerkingtreding 25-04-2019, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2018.
Bijlagen bij Regeling uitvoeringsverslag en financieel verslag Wlz-uitvoerder
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Terugwerkende kracht
Voor
deze
bijlage is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Bijlage 1: Overzicht doelstellingen Wlz
Bijlage 2: Beschrijving resultaatgerichte prestatie-indicatoren Wlz
Bijlage 3: Standaardtekst Bestuursverklaring bij het Uitvoeringsverslag Wlz
Bijlage 4: Modellen voor het Financieel verslag
Bijlage 5: Standaardtekst Bestuursverklaring bij het Financieel verslag
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2019, 19609, datum inwerkingtreding 25-04-2019, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van deze bijlage. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2018.
Bijlage 3. bij Regeling uitvoeringsverslag en financieel verslag Wlz-uitvoerder
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Terugwerkende kracht
Voor
deze
bijlage is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Bestuursverklaring bij het Uitvoeringsverslag
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Het bestuur van de Wlz-uitvoerder ondertekent het Uitvoeringsverslag en neemt expliciet
verantwoordelijkheid voor de betrouwbaarheid van de aangeleverde gegevens in het Uitvoeringsverslag.
In de bestuursverklaring kan de Wlz-uitvoerder desgewenst uitgebreider ingaan op belangrijke
zaken die met de uitvoering van de Wlz te maken hebben.
De NZa heeft voor deze bestuursverklaring de volgende standaardtekst geformuleerd.
Het bestuur van ............... (statutaire naam van de Wlz-uitvoerder) stelt zich
verantwoordelijk voor de in het uitvoeringsverslag over (jaartal) opgenomen informatie
over de uitvoering van de Wlz.
Indien van toepassing:
De Wlz-uitvoerder verantwoordt zich eveneens over de gemandateerde en aangewezen Wlz-taken
in de zorgkantoorregio’s ............... (naam van de zorgregio’s).
Het bestuur geeft hiermee aan dat:
-
• het de verantwoordelijkheid is van het bestuur om de Wlz op een rechtmatige en doelmatige wijze uit voeren;
-
• het uitvoeringsverslag een juist en volledig beeld geeft van de naleving van de wettelijke
doelen en taken van de Wlz-uitvoerder;
-
• het uitvoeringsverslag is opgesteld in overeenstemming met de daarvoor geldende regels
zoals geformuleerd in de Regeling Uitvoeringsverslag en financieel verslag Wlz-uitvoerder.
Ondertekening
Plaats en datum
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2019, 19609, datum inwerkingtreding 25-04-2019, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van deze bijlage. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2018.
Bijlage 5. bij Regeling uitvoeringsverslag en financieel verslag Wlz-uitvoerder
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Terugwerkende kracht
Voor
deze
bijlage is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Bestuursverklaring bij het Financieel verslag
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
Het bestuur van de Wlz-uitvoerder ondertekent het Financieel verslag en neemt expliciet
verantwoordelijkheid voor de betrouwbaarheid van de aangeleverde gegevens in het Financieel
verslag. In de bestuursverklaring kan de Wlz-uitvoerder desgewenst uitgebreider ingaan
op belangrijke zaken die met de uitvoering van de Wlz te maken hebben.
De NZa heeft voor deze bestuursverklaring de volgende standaardtekst geformuleerd.
Het bestuur van ............... (statutaire naam van de Wlz-uitvoerder) stelt zich
verantwoordelijk voor de in het Financieel verslag over (jaartal) opgenomen informatie
over de uitvoering van de Wlz.
Indien van toepassing:
De Wlz-uitvoerder verantwoordt zich eveneens over de gemandateerde en aangewezen Wlz-taken
in de zorgkantoorregio’s ............... (naam van de zorgregio’s).
Het bestuur geeft hiermee aan dat:
-
• het de verantwoordelijkheid van het bestuur is om een goed financieel beheer te voeren
en om de rechtmatigheid van de baten en lasten die in het Financieel verslag zijn
opgenomen te borgen;
-
• dat het Financieel verslag niet in strijd is met het Uitvoeringsverslag;
-
• het Financieel verslag is opgesteld in overeenstemming met de daarvoor geldende regels
zoals geformuleerd in de Regeling Uitvoeringsverslag en financieel verslag Wlz-uitvoerder.
Ondertekening
Plaats en datum
Tabel Foutentabel (in € 1.000)
[Regeling vervallen per 18-03-2020 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2019]
|
Jaar
|
AWBZ of Wlz
|
Incidenteel
|
Structureel
|
Totaal
|
Fouten in het financieel verslag – te corrigeren
|
|
|
|
|
|
[omschrijving]
|
201x
|
|
000
|
000
|
000
|
Fouten in het financieel verslag – niet te corrigeren
|
|
|
|
|
|
[omschrijving]
|
201x
|
|
000
|
000
|
000
|
Onzekerheden in het financieel verslag – te corrigeren
|
|
|
|
|
|
[omschrijving]
|
201x
|
|
000
|
000
|
000
|
Onzekerheden in het financieel verslag – niet te corrigeren
|
|
|
|
|
|
[omschrijving]
|
201x
|
|
000
|
000
|
000
|
Totaal fouten en onzekerheden
|
|
|
000
|
000
|
000
|
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2019, 19609, datum inwerkingtreding 25-04-2019, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van deze bijlage. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2018.