Het DCC-IenW heeft tot taak het fungeren als het departementaal coördinatiecentrum
voor crisisbeheersing en het zijn van knooppunt van en voor de informatievoorziening
bij crises of een dreiging daarvan. Daartoe is het DCC-IenW in ieder geval verantwoordelijk
voor:
-
a. het ontwikkelen en implementeren van een samenhangend departementaal crisisbeheersingsbeleid;
-
b. het inrichten en beheren van een departementale crisisbeheersingsorganisatie en de
aansluiting van de diensten van het ministerie daarop;
-
c. het inrichten en beheren van een piketorganisatie die permanent bereikbaar is;
-
d. het inrichten en beheren van een structuur voor informatiecoördinatie bij een crisis
of de dreiging daarvan;
-
e. het bewaken van het proces en het coördineren van informatiestromen bij een crisis
of de dreiging daarvan;
-
f. het zo nodig opschalen van de departementale crisisbeheersingsstructuur;
-
g. het faciliteren van overlegstructuren en adviesnetwerken omtrent crisisbeheersing;
-
h. het coördineren van het opleiden, trainen en oefenen van de departementale crisisbeheersingsorganisatie
en het opstellen van een beleidsplan daarvoor;
-
i. het verzorgen van de aansluiting van de diensten van het ministerie op de nationale
crisisorganisatie, onder meer door het fungeren als centraal contactpunt met het Nationaal
Centrum Crisisbeheersing en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid
bij crises en terreuraanslagen of de dreiging daarvan;
-
j. het inrichten en beheren van een projectorganisatie Grootschalige Evenementen en het
vervullen van de rol van projectcoördinator bij een crisis of de dreiging daarvan,
indien het Handboek Grootschalige Evenementen wordt geactiveerd;
-
k. het inrichten en beheren van een interdepartementale crisisbeheersingsorganisatie
ten behoeve van het nemen van stralingsbeschermende maatregelen bij een ongeval met
een categorie A-object als bedoeld in artikel 38 van de Kernenergiewet en de aansluiting daarvan op de nationale crisisstructuur, alsmede het coördineren
van vragen vanuit het ministerie en de nationale crisisstructuur aan de voorzitter
van het Crisis Expert Team straling en nucleair;
-
l. het zorgdragen voor en zo nodig geven van opdrachten aan de Milieu Ongevallen Dienst
van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu;
-
m. het zorgdragen voor de inrichting, werking en kwaliteitsborging van het Landelijk
Laboratorium Netwerk terreuraanslagen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid
en Milieu;
-
n. het zorgdragen voor de inrichting, werking en kwaliteitsborging van het Crisis Expert
Team milieu en drinkwater, alsmede het coördineren van vragen vanuit het ministerie
en de nationale crisisstructuur aan de voorzitter daarvan;
-
o. het fungeren als eerste aanspreekpunt binnen het ministerie voor inkomende en uitgaande
bijstandsverzoeken om operationele ondersteuning van of door het ministerie, bij een
incident, calamiteit of crisis of de dreiging daarvan, voor zover deze verzoeken worden
ingediend via het Landelijk Operationeel Coördinatiecentrum van de Nationaal Coördinator
Terrorismebestrijding en Veiligheid;
-
p. het inrichten en beheren van het piketnummer van het DCC-IenW ten behoeve van het
meldpunt Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen en de onverwijlde doormelding van meldingen naar de Inspectie Leefomgeving en Transport;
-
q. het (laten) uitvoeren van evaluaties van de crisisbeheersing bij daadwerkelijk opgetreden
crises.