Artikel 1. Vaststellen beleidskader 2019
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De beleidsregels inzake de verstrekking van subsidies voor de stimulering van de transparantie
door middel van het gebruiken van uitkomstinformatie bij Samen beslissen door patiënt
en zorgverlener over de best passende behandeling in haar/zijn persoonlijke situatie,
worden vastgesteld overeenkomstig de bijlage bij dit besluit.
Artikel 2. Intrekking beleidskader subsidiëring transparantie over de kwaliteit van
zorg 2018
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Het Besluit vaststelling beleidskader subsidiëring transparantie over de kwaliteit van
zorg van 15 januari 2018 (Staatscourant 2018, nr. 3027) gewijzigd bij besluit van 14 juni
2018 (Staatscourant 2018, nr. 33527) wordt ingetrokken, met dien verstande dat dit
beleidskader van toepassing blijft op subsidies die op grond van dit beleidskader
zijn verstrekt.
Artikel 3. Subsidieplafond
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Voor de subsidieverlening op grond van dit besluit is voor 2019 een bedrag van € 5.750.000
beschikbaar.
Artikel 4. Inwerkingtreding en vervaldatum
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Artikel 5. Citeertitel
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit vaststelling beleidskader subsidiëring transparantie
over de kwaliteit van zorg 2019.
Deze bijlage hoort bij het Besluit vaststelling beleidskader subsidiëring transparantie
over de kwaliteit van zorg 2019.
Beleidsregels betreffende de verstrekking van subsidies voor de stimulering van de
transparantie door middel van het gebruiken van uitkomstinformatie bij Samen beslissen
door patiënt en zorgverlener over de best passende behandeling in haar/zijn persoonlijke
situatie.
I. Inleiding en doel
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
In de brief van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) van 2 maart
2015 aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal zijn beleidsdoelstellingen op het terrein van transparantie over de kwaliteit van
zorg uiteengezet. Deze beogen de transparantie op het terrein van de kwaliteit van
zorg te bevorderen, te verbeteren dan wel het bestaande aanbod op dit gebied te versterken,
zodat de patiënt de benodigde informatie heeft en zelf kan meebeslissen over de best
passende behandeling. Om het belang van het bevorderen van transparantie te onderstrepen,
is 2015 betiteld als het Jaar van de Transparantie. Om de beleidsdoelstellingen te
realiseren, zijn door de Minister van VWS extra middelen beschikbaar gesteld waardoor
het mogelijk is om met een specifieke subsidie een impuls te geven aan de beoogde
transparantie. De doelstelling is om een onomkeerbare beweging op dit onderwerp in
gang te zetten met breed gedragen activiteiten waardoor de informatievoorziening over
de zorg en het zorgaanbod en over de kwaliteit daarvan op toegankelijke wijze beschikbaar
komt.
Subsidiëring op het terrein van VWS geschiedt op basis van de Kaderwet VWS-subsidies. De subsidies worden verstrekt met inachtneming van de voorschriften van de Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS (hierna: de Kaderregeling). Daarin zijn de verplichtingen die over en weer tussen
subsidieontvanger en subsidiegever gelden, neergelegd.
In artikel 1.2 van de Kaderregeling staat dat subsidies worden verstrekt die passen binnen het beleid, genoemd in artikel 2 van de Kaderwet VWS-subsidies. Overeenkomstig artikel 1.3 van de Kaderregeling kunnen die activiteiten en de voorwaarden waaronder subsidie kan worden verstrekt
in een ministeriële regeling of in een beleidsregel nader worden bepaald.
Onderhavige beleidsregels vormen het kader voor de subsidieverstrekking ten behoeve
van activiteiten die de transparantie op het terrein van zorg, het zorgaanbod en de
kwaliteit daarvan bevorderen of verbeteren. Op de verstrekking van de subsidies zijn
dus zowel de Kaderregeling als deze beleidsregels van toepassing.
Het terrein van de zorg is veelomvattend. Daarom worden in principe jaarlijks prioriteiten
benoemd waarvoor impulssubsidies verstrekt kunnen worden. In deze beleidsregels wordt
in onderdeel III het algemene kader uiteengezet dat voor de totale subsidieperiode,
te weten de jaren 2016 tot 2020, geldt. Daarna volgt in onderdeel IV specifiek het
beleid voor 2019.
In 2015 zijn financiële middelen ter beschikking gesteld om een impuls te geven aan
de transparantie over de kwaliteit van de medisch specialistische zorg. De nadruk
lag in 2016 op het thema ’Transparantie in de context van Samen beslissen’. Behandelaar
en patiënt beslissen samen welke zorg het beste past en maken daarvoor gebruik van
informatie over de (kwaliteit van) zorg. In 2017 was het onderwerp het stimuleren
van transparantie over ‘Mogelijke psychosociale gevolgen bij ingrijpende somatische
aandoeningen’. In 2018 was het thema ‘Gebruiken van uitkomstinformatie bij Samen beslissen’.
Voor 2019 wordt hetzelfde thema aangehouden, waarbij de focus meer ligt op samenwerking
in ketens in de curatieve zorg. In onderdeel IV is dit verder uiteengezet.
II. Rol Zorginstituut Nederland
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Zorginstituut Nederland (hierna: het Zorginstituut) heeft met betrekking tot transparantie
over de kwaliteit van zorg een belangrijke rol. Deze taken zijn beschreven in de artikelen 66a tot en met 66e van de Zorgverzekeringswet. Zo houdt het Zorginstituut een openbaar register bij waarin kwaliteitsstandaarden,
informatiestandaarden en meetinstrumenten worden opgenomen die voldoen aan de criteria
van het toetsingskader dat door het Zorginstituut is opgesteld. Daarnaast stelt het
Zorginstituut een Meerjarenagenda op en draagt het zorg voor het verzamelen, samenvoegen
en beschikbaar maken van informatie over de kwaliteit van de verleende zorg. Uit deze
taken vloeit de regierol van het Zorginstituut voort om zorgbreed meer kwaliteitsgegevens
en kwaliteitsinformatie beschikbaar en toegankelijk te maken voor de patiënt. In dat
kader vraagt het Zorginstituut de subsidieontvangers om mee te werken aan rapportages
aan het Zorginstituut ten behoeve van beleidsmatige informatie, die inzicht geven
in de vorderingen van het project en daarmee ook van de vorderingen van de beleidsdoelstellingen.
De relevante partijen, patiënten, zorgverleners/zorgaanbieders en zorgverzekeraars,
werken samen bij het vergroten van transparantie, ieder vanuit hun eigen perspectief.
Het Zorginstituut heeft vanuit zijn wettelijke taken een regierol om de samenwerking
tussen de relevante partijen bij het transparant maken van kwaliteitsinformatie te
bevorderen. Het Zorginstituut is daarom de meest aangewezen organisatie om samen met
deze drie partijen de transparantie een impuls te geven. De Minister van VWS heeft
daarom het Zorginstituut gemandateerd om de subsidies voor transparantie over de kwaliteit
van zorg te verstrekken. De basis voor de subsidieverstrekking in 2019 is dit beleidskader.
Ter voorbereiding op een nadere, concretere invulling van het beleidsthema heeft het
Zorginstituut de relevante partijen geconsulteerd. Aan de hand van deze consultatie
is het specifieke beleid voor 2019 nader geconcretiseerd in dit beleidskader. Met
deze werkwijze is voldoende afstemming met partijen gezocht en is een zeker draagvlak
gecreëerd dat kan bijdragen aan een succesvolle uitvoering en implementatie van de
te subsidiëren projecten.
III. Algemeen kader voor subsidiëring van Transparantie over de kwaliteit van zorg
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Wie komen in aanmerking voor subsidie
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De subsidies die verstrekt worden op grond van deze beleidsregels zijn aan te merken
als projectsubsidie. Uit de definitie van projectsubsidie in artikel 1.1 van de Kaderregeling vloeit voort dat de subsidieontvanger van een projectsubsidie een rechtspersoon of
een natuurlijk persoon moet zijn.
Organisaties die werkzaam zijn op het terrein van zorg en die een impuls geven aan
het door de Minister voor Medische Zorg vastgestelde jaarthema zoals vastgesteld in
onderdeel IV, komen in aanmerking voor subsidie. Projecten zijn alleen subsidiabel
indien zij aantoonbaar aan de hierna te noemen algemene criteria en de themaspecifieke
criteria voor 2019 uit onderdeel IV voldoen.
Algemene voorwaarden en verplichtingen (algemene criteria voor 2019)
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De Minister voor Medische Zorg wil met dit subsidieprogramma met jaarlijks wisselende
thema’s een impuls geven aan transparantie over de kwaliteit van zorg. In algemene
zin richt dit subsidieprogramma zich op projecten die leiden tot het beschikbaar komen
en benutten van begrijpelijke keuze- en vergelijkingsinformatie voor de patiënt en
betere vindbaarheid en toegankelijkheid van betrouwbare informatie voor patiënt en
zorgverlener.
Voor het aanvragen van de subsidie wordt gebruik gemaakt van een formulier voor de
subsidieaanvraag. In dit formulier dient door de aanvrager te worden aangetoond dat
zij aantoonbaar voldoet aan alle volgende algemene criteria onder A. tot en met L.:
-
A. Het project wordt gedragen door de voor het specifieke project relevante partijen.
-
B. De opgedane ervaringen binnen het project zijn in potentie geschikt om op landelijke
schaal te worden gebruikt.
-
C. De projectactiviteiten en/of resultaten worden na afloop van het project met eigen
mensen en middelen ingebed in het langetermijnbeleid van de aanvragende en samenwerkende
organisatie(s). Dat betekent dat in de aanvraag wordt beschreven hoe de activiteiten
of resultaten na afronding van het project worden onderhouden.
-
D. De projectresultaten zijn om niet voor iedereen toegankelijk en te gebruiken.
-
E. De projectactiviteiten of resultaten daarvan zijn er niet op gericht om een commercieel
verdienmodel op te bouwen of in stand te houden.
-
F. Het project leidt tot zo min mogelijk regeldruk voor zorgaanbieders en zorgverleners.
De regeldruk moet in redelijke en onderbouwde verhouding staan tot de resultaten van
het project. Het principe van eenmalig vastleggen voor meervoudig gebruik is daarbij
het uitgangspunt.
-
G. Het project start niet voor 1 juli 2019 en eindigt niet na 31 december 2021. Het project
duurt maximaal 24 maanden.
-
H. Uurtarieven zijn subsidiabel tot het niveau van de tarieven zoals opgenomen in de
Handleiding Overheidstarieven. Hierbij is het benodigde functieniveau bepalend voor het te subsidiëren tarief.
-
I. De raming van de benodigde uren voor het project is gebaseerd op een reële inschatting.
-
J. De gevraagde subsidie voor het project staat in redelijke verhouding tot de resultaten.
-
K. Een subsidieaanvrager ontvangt of ontving niet elders subsidie voor hetzelfde of een
vergelijkbaar project, opdat dezelfde kostenposten niet meermaals gefinancierd worden.
-
L. Aanvragen voor een subsidie van meer dan € 1 miljoen komen niet in aanmerking. Er
is geen ondergrens. Aanvragen dienen ongeacht de financiële omvang wel aan alle gestelde
criteria te voldoen.
Niet subsidiabel zijn:
-
– (Wetenschappelijk) onderzoek. Ook het verkrijgen van subsidie voor een hoogleraarschap
of promovendus is uitgesloten.
-
– Projecten die primair gericht zijn op opleiding of scholing.
-
– Projecten die primair betrekking hebben op het versterken van randvoorwaardelijke
onderwerpen zoals kwaliteitsstandaarden, het ontwikkelen van indicatoren, kwaliteitsregistraties,
databases, terminologiestelsels, keuzehulpen, andere beslisondersteunende instrumenten,
etc.
Ter toelichting
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De ontvangers van de subsidies werken samen in een programma:
-
– Dit betekent dat ze op verzoek van het Zorginstituut afspraken maken over samenwerking
met andere projecten binnen het subsidieprogramma en bereid zijn mee te werken aan
onderzoek ten behoeve van de subsidieregeling.
-
– Gedurende het project werken de subsidieontvangers mee aan bijeenkomsten en symposia
die door het Zorginstituut in het kader van dit programma worden georganiseerd.
-
– De subsidieontvangers stellen op verzoek van het Zorginstituut gegevens beschikbaar
aan het Zorginstituut over de gemaakte keuzes op basis van Samen beslissen, bijvoorbeeld
ten behoeve van het borgen van uitkomstinformatie in kwaliteitsstandaarden en/of richtlijnen.
Dit gebeurt overeenkomstig algemeen aanvaarde standaarden voor gegevensuitwisseling
in de gezondheidszorg.
-
– Subsidieontvangers vermelden bij publieksuitingen over de projectresultaten dat deze
zijn behaald met behulp van deze toegekende subsidie voor transparantie.
-
– Projecten die zich richten op aandoeningen die centraal staan in het programma Uitkomstgerichte
zorg van VWS en het Zorginstituut (deze aandoeningen staan expliciet vermeld op de
website van het Zorginstituut) zijn bereid om kennis en kunde te delen met het programma
Uitkomstgerichte zorg.
-
– Projecten die gaan over aandoeningen die eerder vanuit het subsidieprogramma transparantie
over de kwaliteit van zorg zijn gesubsidieerd, komen alleen voor subsidie in aanmerking
indien ze aangeven wat de toegevoegde waarde van hun project is ten opzichte van het
eerder gesubsidieerde project (de eerder gesubsidieerde projecten staan vermeld op
de website van het Zorginstituut).
Hoogte, berekening en vaststelling van de projectsubsidie
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De subsidie is aan te merken als een projectsubsidie. De bepalingen uit de Kaderregeling die op dat type subsidie betrekking hebben, zijn van toepassing. De kosten die gerelateerd
zijn aan het in stand houden van de organisatie (exploitatiekosten) komen niet voor
subsidiëring in aanmerking.
Transparantie over de kwaliteit van zorg kan tot het reguliere werkterrein en de verantwoordelijkheid
van de betrokken organisaties worden gerekend. De subsidie op basis van deze beleidsregels
is daarom aanvullend op de inzet van eigen middelen.
Voor de vaststelling van de subsidie wordt overeenkomstig artikel 7.1 van de Kaderregeling gebruik gemaakt van een formulier subsidievaststelling. Afhankelijk van de hoogte
van het subsidiebedrag is een van de arrangementen bedoeld in artikel 1.5, onder a, c of d, van de Kaderregeling van toepassing. Bij deze arrangementen wordt rekening gehouden met de bijdragen van
derden en de begrote eigen bijdrage.
IV. Activiteiten en criteria voor 2019
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Thema voor 2019: Gebruiken van uitkomstinformatie bij Samen beslissen in ketens in
de curatieve zorg
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Aanleiding
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Voor 2019 is het beleidsthema ‘Gebruiken van uitkomstinformatie bij Samen beslissen
in ketens in de curatieve zorg’. Dit thema is in lijn met het Regeerakkoord ‘Vertrouwen
in de toekomst’ en de afspraken in het Hoofdlijnenakkoord medisch specialistische zorg (MSZ) 2019-2022. Hierin wordt ingezet op het belang van uitkomstinformatie ten behoeve van Samen
beslissen in de spreekkamer, en het organiseren van de relevante netwerken daarvoor
van zorgverleners die bij de zorg aan betreffende patiënt zijn betrokken. In de brief
van de Minister voor Medische Zorg van 2 juli 2018 aan de Voorzitter van de Tweede
Kamer der Staten-Generaal over ‘Uitkomstgerichte zorg 2018-2022’ is aangegeven hoe de onderwerpen uit het Regeerakkoord
en het Hoofdlijnenakkoord MSZ de komende jaren worden aangepakt.
In 2018 was het thema voor het beleidskader ‘Gebruiken van uitkomstinformatie bij
Samen beslissen’. Voor 2019 wordt hetzelfde thema aangehouden, waarbij de focus meer
ligt op samenwerking in ketens in de curatieve zorg. Projecten die een impuls geven
aan het gebruiken van uitkomstinformatie in het proces van Samen beslissen door patiënt
en zorgverlener over de best passende behandeling, waarbij wordt samengewerkt in ketens
in de curatieve zorg, kunnen in aanmerking komen voor subsidie.
Voor de duidelijkheid staan hieronder een aantal in dit beleidskader gebruikte termen
nader beschreven:
-
–
Curatieve zorg: Gezondheidszorg die primair gericht is op genezing en herstel van de patiënt, dit
in tegenstelling tot langdurige zorg. In de praktijk wordt vaak gesproken over eerstelijns
(onder andere huisartsenzorg, paramedische zorg, verloskundige zorg en kraamzorg,
farmaceutische zorg, basis ggz), tweedelijns (medisch specialistische zorg in het
algemeen, algemene ziekenhuiszorg, specialistische ggz) en derdelijns zorg (hoog specialistische
zorg).
-
–
Samen beslissen: Het proces waarin patiënt en/of naasten en zorgverlener/zorgprofessional gezamenlijk
overleggen en beslissen over het te volgen behandelbeleid. Hierbij wordt informatie
uitgewisseld, vindt overleg plaats over de verschillende behandelopties (de voor-
en nadelen van deze opties en de mogelijke gevolgen voor de individuele patiënt),
worden de voorkeuren van de patiënt besproken en wordt overeenstemming bereikt over
het te volgen behandelbeleid
-
–
(Kwaliteits)registraties: Een kwaliteitsregistratie is een registratie van gegevens over een welomschreven
patiëntenpopulatie, die is opgezet om de kwaliteit van zorg te meten en te verbeteren.
De patiëntenpopulatie wordt gedefinieerd door een bepaalde aandoening, zorgtype of
complicatie dan wel combinaties daarvan.
-
–
Uitkomstinformatie: Onder uitkomstinformatie wordt informatie verstaan die voor de patiënt van belang
is in het behandelproces over complicaties, overleving, pijn en kwaliteit van leven.
Deze uitkomstinformatie kan gebaseerd zijn op:
-
•
Klinische gegevens: Dit betreft uitkomstmaten die geregistreerd worden door de zorgverlener. Dit betreft
bijvoorbeeld sterfte, acute complicaties, her-operaties en opnames;
-
•
Patiëntgerapporteerde uitkomsten: Dit betreft uitkomsten die gerapporteerd worden door de patiënt zelf. Het gaat hier
bijvoorbeeld om vragenlijsten (PROMs: Patient Reported Outcome Measurements) die door
de patiënt worden ingevuld. Dit betreft gezondheid gerelateerde aspecten zoals kwaliteit
van leven, fysiek functioneren, pijn of ervaren complicaties;
-
• Andere gegevens die door de patiënt zelf worden gemeten (bijvoorbeeld met een stappenteller
of slimme weegschaal).
-
–
Keuzehulp: Met een keuzehulp kan een patiënt een keuze maken tussen verschillende behandelingen.
De behandelopties worden toegelicht, evenals de voor- en nadelen. Daarnaast wordt
de patiënt ondersteund bij het maken van een keuze door op verschillende onderdelen
aan te geven waar zijn voorkeur naar uitgaat. De keuzehulp kan de patiënt bespreken
met haar/zijn arts om op deze manier samen een beslissing te nemen over de behandeling.
-
–
Lage gezondheidsvaardigheden: Hierbij wordt uitgegaan van de brede WHO-definitie van gezondheidsvaardigheden (‘health
literacy’), waarbij functionele (geletterdheid, rekenen), communicatieve (actief participeren)
en kritische vaardigheden (kritisch beoordelen van informatie ten behoeve van de eigen
gezondheid) een rol spelen.
De bedoeling van ‘Gebruiken van uitkomstinformatie bij Samen beslissen in ketens in
de curatieve zorg’
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De bedoeling is dat de hele zorgsector zich meer gaat richten op de resultaten van
de behandeling en dat patiënt en zorgverlener gezamenlijk beslissen wat voor de patiënt
de best passende behandeling is. Van belang daarbij is dat de zorgverleners die bij
de zorg aan betreffende patiënt betrokken zijn gebruik maken van uitkomstinformatie
en die informatie met de patiënt en ook met elkaar delen. Het met elkaar delen van
informatie is een voorwaarde om van elkaar te kunnen leren. Het organiseren van netwerken
daarvoor van zorgverleners die bij de zorg aan betreffende patiënt zijn betrokken,
is hierbij een randvoorwaarde. Hierbij kan gedacht worden aan netwerken tussen huisarts
en medisch specialist, tussen fysiotherapeut en orthopeed, maar ook tussen huisarts
en verloskundige.
Informatie over uitkomsten van zorg kan klinisch van aard zijn (percentage succesvolle
operaties of percentage complicaties e.d.). Uitkomstinformatie kan daarnaast betrekking
hebben op aspecten die van belang zijn voor de persoonlijke situatie van patiënten.
Hiervoor is inbreng van patiënten nodig over de resultaten van een behandeling, ook
wel patiëntgerapporteerde uitkomsten genoemd. Zij verstrekken informatie over de persoonlijke
ziekte- en zorgbeleving. Het gaat hierbij om informatie over vragen als: Wanneer kan
ik weer werken? Kan ik voor mijzelf zorgen? Wanneer verdwijnen de symptomen? Omdat
duidelijker is wat de impact van een behandeling kan zijn, kunnen patiënt en zorgverlener
met de inzet van uitkomstinformatie beter samen beslissen wat voor haar/hem de best
passende zorg is. De ‘beste zorg’ bestaat niet. Het gaat om de ‘best passende zorg
voor een patiënt’. Hetzelfde geldt voor ´de beste aanpak´ voor Samen beslissen. Wat
werkt, wanneer en hoe, is mede afhankelijk van de doelgroep: mensen met bepaalde aandoeningen
of in bepaalde omstandigheden, waaronder mensen met lage gezondheidsvaardigheden.
Uitkomstinformatie is een belangrijk instrument om succesvol samen te kunnen beslissen.
Naast de beschikbaarheid van uitkomstinformatie zijn ook vaardigheden nodig bij zorgverleners
en patiënten en/of hun naasten. Samen beslissen is een interactief, dynamisch proces.
Daarvoor zijn informatiemiddelen zoals bijvoorbeeld keuzehulpen of andere beslisondersteunende
instrumenten nodig. Maar ook vaardigheden op het terrein van communicatie en omgaan
met informatie, of bijvoorbeeld inlevingsvermogen. Samen beslissen vraagt om een omslag
van denken en doen in termen van behandelen (kwaliteit van behandeling) naar denken
en doen in termen van hoe iemand te helpen weer te komen waar hij wil zijn (kwaliteit
van leven).
Een project dat een impuls geeft aan het ‘Gebruiken van uitkomstinformatie bij Samen
beslissen in ketens in de curatieve zorg’ dient altijd ingebed te zijn in het bredere
kader van instrumenten en vaardigheden dat nodig is voor succesvol Samen beslissen.
Doelstelling van deze subsidieregeling
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De doelstelling van jaargang 2019 van deze subsidieregeling is hetzelfde als voor
jaargang 2018. Namelijk, om een impuls te geven aan het gebruiken van uitkomstinformatie
bij Samen beslissen in de spreekkamer. Het verschil met 2018 is dat voor 2019 de focus
ligt op samenwerking in ketens in de curatieve zorg ten behoeve van Samen beslissen.
Het gebruiken van uitkomstinformatie – zoals klinische uitkomsten en patiëntgerelateerde
uitkomsten – stelt patiënten en hun behandelaars beter in staat samen het gesprek
te voeren en samen te beslissen over de best passende behandeling in iemands persoonlijke
situatie. Dit gebeurt nu nog maar op beperkte schaal. Deze subsidieregeling is bedoeld
om voorlopers te ondersteunen om uitkomstinformatie voor Samen beslissen in de spreekkamer
geschikt te maken én te gebruiken. Een aanvullende doelstelling is dat naast betrokkenen
in de zorgketen ook derden kunnen leren van de opgedane ervaringen binnen de gesubsidieerde
projecten. Bijvoorbeeld door middel van het uitwisselen van ‘best practices’ en ‘do’s
en don’ts’.
De subsidieregeling richt zich op ketens in de curatieve zorg, waarbij de focus ligt
op samenwerking tussen de eerste en tweede en/of derde lijn, en/of samenwerking tussen
verschillende beroepsgroepen in de eerste en/of tweede en/of derde lijn ten behoeve
van het proces van Samen beslissen. Projecten borgen actieve en onafhankelijke patiëntenparticipatie
gedurende het gehele traject. Daarbij richten subsidiabele activiteiten zich op het
gebruiken van uitkomstinformatie bij Samen beslissen in de spreekkamer. Voorbeelden
waaraan kan worden gedacht zijn:
-
– Projecten die eraan bijdragen dat door samenwerking tussen bijvoorbeeld de huisarts
en medisch specialisten uitkomstinformatie wordt gedeeld én wordt gebruikt voor gezamenlijke
besluitvorming met de patiënt over de best passende behandeling en verwijzing naar
de juiste spreekkamer;
-
– Projecten die op basis van bestaande registraties uitkomtinformatie maken, deze verwerken
in hulpmiddelen (bijvoorbeeld app’s, portals, dashboards, zorg-logs etc.) én deze
middelen in de curatieve zorgketen gebruiken in het proces van Samen beslissen;
-
– Projecten die bestaande instrumenten voor Samen beslissen (zoals keuzehulpen, consultkaarten
etc.) verrijken met aanvullende uitkomstinformatie én deze middelen in de curatieve
zorgketen gebruiken in het proces van Samen beslissen.
Themaspecifieke criteria voor 2019
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De beleidsprioriteiten zijn aan de hand van een veldconsultatie door het Zorginstituut
nader uitgewerkt. Projecten dienen, naast aan de in onderdeel III genoemde algemene
criteria, aantoonbaar te voldoen aan alle volgende themaspecifieke criteria onder a. tot en met l.:
-
a. Het project wordt uitgevoerd in ketens in de curatieve zorg, waarbij de focus ligt
op:
-
– samenwerking tussen de eerste en tweede en/of derde lijn en/of
-
– samenwerking tussen verschillende beroepsgroepen in de eerste en/of tweede en/of derde
lijn,
door informatie van meerdere zorgverleners/zorgprofessionals en de patiënt beschikbaar
te maken in het proces van Samen beslissen;
-
b. Het project is een samenwerking tussen (vertegenwoordigers van) de bij het project
betrokken patiënten en/of hun naasten en zorgverleners;
-
c. Projecten borgen actieve en onafhankelijke patiëntenparticipatie gedurende het gehele
traject;
-
d. Het doel van het project is het gebruiken van uitkomstinformatie in het proces van
Samen beslissen door patiënt en/of naasten en zorgverlener/zorgprofessional in de
zorgketen, waarbij de nadruk ligt op het daadwerkelijk gebruiken van die uitkomstinformatie;
-
e. Het project gebruikt uitkomstinformatie in relatie met informatie over de persoonlijke
situatie van de patiënt;
-
f. Het project versterkt de vaardigheden van zorgverlener/zorgprofessional en/of de patiënt
en/of naasten bij het proces van Samen beslissen, in relatie tot het gebruiken van
uitkomstinformatie;
-
g. De uitkomstinformatie die gebruikt wordt, beschrijft in principe alle mogelijke behandelopties,
inclusief de optie ‘niet behandelen’ en is niet beperkt tot de zorg die de zorgverlener
zelf levert. Ook behandelopties die door andere zorgverleners in de keten worden uitgevoerd
worden – indien relevant – beschreven;
-
h. Projecten die keuzehulpen (verder) ontwikkelen, als onderdeel van het project, maken
gebruik van de Leidraad Keuzehulpen;
-
i. Het project maakt gebruik van bestaande uitkomstinformatie/uitkomstmaten of van onderdelen
van bestaande uitkomstinformatie/uitkomstmaten, die nodig zijn om het doel van het
project mogelijk te maken;
-
j. Het project maakt gebruik van gegevens uit bestaande (kwaliteits)registraties. Het
aanvullen van (kwaliteits)registraties om het doel van het project mogelijk te maken
kan onderdeel zijn van een project;
-
k. Projecten stellen hun producten en/of diensten beschikbaar in het publieke domein
(via relevante websites en via open standaarden die passen binnen de afsprakenstelsels
en architectuur die in het Informatieberaad zijn overeengekomen);
-
l. Het project verspreidt actief de opgedane kennis en ervaring over het gebruiken van
uitkomstinformatie bij Samen beslissen (bijvoorbeeld via publicaties op relevante
websites en tijdens symposia), zodat uitkomstinformatie door meer organisaties en
meer aandoeningen kan worden gebruikt in het proces van Samen beslissen.
Niet subsidiabel zijn:
Subsidieplafond en verdelingsmaatstaf
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Het subsidieplafond voor het verstrekken van subsidies ten behoeve van de transparantie
activiteiten bedraagt € 5.750.000. Aanvragen kunnen tot 1 april 2019 worden ingediend
bij het Zorginstituut. Het ingevolge het subsidieplafond beschikbare bedrag wordt
verdeeld via een tendersysteem. Dit betekent dat voorrang wordt gegeven aan de aanvragen
die naar verwachting meer geschikt zijn om bij te dragen aan de doelstelling van de
subsidieverstrekking. In verband met deze verdeelregel is het noodzakelijk dat de
aanvragen voor 1 april 2019 zijn ontvangen. Daarna wordt op grond van de navolgende
criteria de rangorde bepaald. Naarmate de projecten aan meer aanvullende themaspecifieke
criteria voldoen, krijgen ze aanvullend pluspunten. Hierbij geldt dat de afzonderlijke
criteria even zwaar wegen. De projecten worden in de volgorde van de rangorde gesubsidieerd
totdat het subsidieplafond van € 5.750.000 is bereikt. Indien meerdere aanvragen hetzelfde
aantal aanvullende pluspunten hebben en het plafond zou worden overschreden, wordt
de onderlinge rangschikking overeenkomstig artikel 2.3 van de Kaderregeling door middel van loting vastgesteld.
Om het gebruiken van uitkomstinformatie zo breed mogelijk te stimuleren, geldt dat
per aandoening en fase van het beslisproces in de keten slechts één subsidie wordt
verstrekt. Dit geldt in geval het subsidieplafond wordt overschreden. Indien meer
aanvragen voor dezelfde aandoening en fase van het beslisproces in de keten worden
ingediend die aan alle criteria voldoen, zal de aanvraag die het beste scoort op de
aanvullende thema specifieke criteria als eerste voor subsidiëring in aanmerking komen.
Indien twee of meer aanvragen voor dezelfde aandoening en fase van het beslisproces
in de keten even hoog scoren op de aanvullende thema specifieke criteria zal tussen
deze aanvragen de rangrode op basis van loting worden bepaald.
De aanvullende themaspecifieke criteria zijn van toepassing bij overschrijding van het subsidieplafond en luiden als volgt:
-
i. Projecten sluiten aan bij de ambitie om voor de aandoeningen die 50% van de ziektelast
bepalen uitkomstinformatie beschikbaar te hebben in 2022 (deze aandoeningen staan
expliciet vermeld op de website van het Zorginstituut);
-
ii. Bij het project is in ieder geval de eerste lijn betrokken;
-
iii. Het project richt zich specifiek op patiënten met lage gezondheidsvaardigheden.
Aanvragen die na 1 april 2019 worden ontvangen, worden buiten beschouwing gelaten
bij deze tender.
Als blijkt dat het subsidieplafond na de tender nog niet is overschreden, worden aanvragen
die op of na 1 april 2019 maar voor 1 oktober 2019 zijn ontvangen alsnog in behandeling
genomen. Het resterende bedrag wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de aanvragen
die voldoen aan de criteria uit onderdeel III en IV. De bovengenoemde aanvullende
themaspecifieke criteria zijn hierbij niet relevant. De datum van ontvangst van de
complete aanvraag is bepalend bij het hanteren van deze verdeelregel. Indien meerdere
aanvragen op een tijdstip binnen zouden komen, wordt de onderlinge rangschikking overeenkomstig
artikel 2.3 van de Kaderregeling door middel van loting vastgesteld.
V. Regeldrukgevolgen
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Door het uitvoeren van de processtappen, zoals die onder onderdeel II van onderhavige
beleidsregels zijn omschreven, blijft de regeldruk voor de subsidieaanvrager beperkt.
Daarnaast staat in de onderdelen III en IV van onderhavige beleidsregels een heldere
set criteria waaraan de subsidieaanvraag moet voldoen, zodat de subsidieaanvrager
op voorhand weet of hij in aanmerking komt voor het verkrijgen van subsidie. De eisen
die worden gesteld aan de aanvraag voor de verlening en voor de vaststelling zijn
geregeld in de Kaderregeling, zodat deze eisen overeenkomen met wat gebruikelijk is. In deze beleidsregels wordt
vanuit de regierol van het Zorginstituut aanvullend gevraagd om gedurende het project
mee te werken aan relevante symposia en uitwisselingsbijeenkomsten over transparantie
en wordt medewerking aan periodieke rapportages ten behoeve van beleidsinformatie
gevraagd. Dit kan tot beperkte aanvullende regeldruk voor subsidieaanvragers leiden.
VI. Procedure
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De algemene procedure voor het verstrekken van een projectsubsidie is vastgelegd in
de Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS.
Aanvragen kunnen worden ingediend bij Zorginstituut Nederland. Op de website van het
Zorginstituut is het formulier voor de aanvraag van subsidie beschikbaar. Hierin dient
aantoonbaar onderbouwd te worden hoe voldaan wordt aan de criteria.