Stcrt. 2022, 9475, datum inwerkingtreding 05-04-2022, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van deze bijlage. Deze wijziging werkt terug tot en met 10-01-2022.
Abusievelijk publiceert de Staatscourant een tweede paragraaf VII.
I. Hoofdstructuur van de organisatie
-
a. het Centraal Planbureau (CPB);
-
b. de Dienst ICT Uitvoering (DICTU);
-
c. het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM);
-
d. de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl);
-
e. het Agentschap Telecom (AT);
-
f. de Dienst Nederlandse Emissieautoriteit (Dienst NEa);
-
g. de Dienst Nationaal Coördinator Groningen (NCG).
VI. De directie Bedrijfsvoering
-
a. het ontwikkelen van beleid en adviseren van de departementsleiding en het management
en het leveren van een bijdrage aan interdepartementale beleidsontwikkeling op het
gebied van de facilitaire diensten, personeel en organisatie, inkoop, ICT-toepassingen,
informatievoorziening, huisvesting en ondersteuning van het management bij de directoraten-generaal
en de stafdirecties;
-
b. het adviseren van de departementsleiding en het management over het implementeren
van beleid op het gebied van management development (ABD), mobiliteit, werving, opleiding,
de personeelscyclus, leren en ontwikkelen, diversiteit en gezond & veilig werken (of
vitaliteit);
-
c. het ondersteunen en adviseren van de departementsleiding en het management inzake
medezeggenschap, personeelsadvies en sociaal-juridische zaken;
-
d. het uitvoeren van taken rond personeels- en salarisadministratie voor zover die niet
bij P-Direkt zijn ondergebracht en met betrekking tot de personeelsstichting;
-
e. het beschikbaar stellen en houden van ICT-toepassingen, ondersteuning bij het gebruik
van toepassingen en het functioneel beheer van concernapplicaties en gegevensbeheer
voor Identity Management;
-
f. het geven van sturing aan de Dienst ICT Uitvoering;
-
g. het uitvoeren van zowel alle operationele taken binnen het spectrum van digitale informatievoorziening
als de wettelijke taken die hierover zijn vastgelegd voor het kernministerie;
-
h. het voorzien in informatiecentra, interne nieuwsvoorziening en intranet;
-
i. het adviseren over en het ontwikkelen van nieuwe informatieproducten, informatiekanalen,
toepassingen en functionaliteiten;
-
j. het coördineren van de inkoop van het ministerie;
-
k. het aangaan van overeenkomsten op het terrein van roerende goederen en dienstverlening,
alsmede het materiële beheer van roerende goederen;
-
l. het in opdracht van de secretaris-generaal, de plaatsvervangend secretaris-generaal
of een hoofd van dienst aangaan en ondertekenen van inkoopopdrachten en contracten;
-
m. het voeren van regie op het gebied van kantoorhuisvesting zoals opgenomen in de masterplannen
Rijkshuisvesting en op de pied-à-terres voor de politieke top, waaronder begrepen
het tekenen van de akte van ingebruikgeving met het Rijksvastgoedbedrijf, het bepalen
van de huisvestingsbehoefte en het sturen op regionale vestiging en volume op het
gebied van huisvesting en huur van vastgoed;
-
n. het voorzien in overige facilitaire zaken, waaronder begrepen maar niet beperkt tot
personenvervoer, vertaaldiensten, telefooncentrale en uitvoering van evenementen;
-
o. het voorzien in de secretariële ondersteuning bij de directoraten-generaal en de stafdirecties
en het standaardiseren van bijbehorende werkprocessen;
-
p. het adviseren van het management bij de directoraten-generaal en de stafdirecties
op bedrijfsvoeringsterreinen en het doorgeleiden van wensen naar het juiste onderdeel
binnen de directie Bedrijfsvoering;
-
q. het ondersteunen van concern en bestuur bij organisatieontwikkeling en verandertrajecten
door middel van advisering, teamcoaching en procesbegeleiding;
-
r. voorbereiden van (inter)departementaal overleg op het terrein van organisatie en bedrijfsvoering
en het zorg dragen voor een integrale afweging;
-
s. het voortouw nemen op bedrijfsvoeringsbrede thema's zoals het nieuwe werken, (informatie)beveiliging,
integriteit en programmatisch werken;
-
t. het voorzien in expertise en capaciteit op het terrein van beleid (projectenpool),
bedrijfsvoering en interim-management;
-
u. het leveren van diensten en voorzieningen voor een vlot verloop van het dagelijkse
werk voor de individuele medewerker van het kernministerie, waaronder begrepen maar
niet beperkt tot het reserveren van vergaderzalen met catering, het voorzien in toegangspassen
en het afhandelen van vragen en storingsmeldingen;
-
v. het behandelen van verzoeken tot het organiseren van evenementen en verzoeken tot
interne verhuizingen;
-
w. het verzorgen van de communicatie binnen het kernministerie inzake bedrijfsvoeringsonderwerpen;
-
x. het leveren van managementinformatie ten behoeve van de departementsleiding en dienstonderdelen
op het gebied van bedrijfsvoering;
-
y. de controle op de personele budgetten, processen en formatie van het kernministerie;
-
z. de financiële controle op materiele budgetten en het bewaken van de kwaliteit van
werkprocessen van de directie;
-
aa. het in opdracht van een hoofd van dienst autoriseren van medewerkers van het directoraat-generaal
Bedrijfsleven en Innovatie, het directoraat-generaal Klimaat en Energie, de Dienst
Chief Economist, de directie Bedrijfsvoering, de directie Bureau Bestuursraad, de
directie Communicatie, de directie Europese en Internationale Zaken, de directie Financieel-Economische
Zaken, de directie Wetgeving en Juridische Zaken, het Centraal Planbureau, de Dienst
Nationaal Coördinator Groningen en het Staatstoezicht op de Mijnen, voor het afnemen
van digitale overheidsdiensten door middel van het inkopen, uitgeven en beheren van
digitale authenticatiemiddelen;
-
bb. het geven van sturing ten aanzien van budgetten en kwaliteit van dienstverlening aan
shared service organisaties (SSO’s) en concern dienstverleners (CDV’s) op het gebied
van bedrijfsvoeringsdienstverlening;
-
cc. het zorg dragen voor een actuele inschrijving van het Ministerie van Economische
Zaken en Klimaat in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel;
-
dd. het coördineren en het ontwerpen van de selectielijsten zoals bedoeld in artikel
5, eerste lid, van de Archiefwet 1995 voor het gehele ministerie;
-
ee. het ondersteunen van de plaatsvervangend secretaris-generaal bij het zorgdragen voor
een juiste en actuele inschrijving in een machtigingenregister als bedoeld in het
Afsprakenstelsel Elektronische Toegangsdiensten van:
-
– het kernministerie, bedoeld in paragraaf I, tweede lid, van de Bijlage Organisatie
van het Ministerie van Economische zaken en Klimaat;
-
– het Staatstoezicht op de Mijnen;
-
– het Centraal Planbureau;
-
– de Autoriteit Consument en Markt;
en hun machtigingenbeheerders;
-
ff. het ondersteunen van de plaatsvervangend secretaris-generaal bij het verstrekken van
ketenmachtigingen als bedoeld in het Afsprakenstelsel Elektronische Toegangsdiensten
door registratie in het machtigingenregister, op naam van het kernministerie, en de
buitendiensten, bedoeld in paragraaf I, derde lid, aan agentschappen of aan publiekrechtelijke
of privaatrechtelijke rechtspersonen.
VII. De Dienst Nationaal Coördinator Groningen
-
1. De Dienst Nationaal Coördinator Groningen staat onder leiding van een algemeen directeur.
-
2. De Dienst Nationaal Coördinator Groningen heeft tot taak:
-
a. het zorg dragen voor de versterkingsoperatie van woningen en gebouwen in het aardbevingsgebied
in Groningen, waaronder begrepen:
-
1°. het begeleiden van de bewoners gedurende het versterkingsproces;
-
2°. het daartoe benodigde contracteren, het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen
en het voeren van de daartoe behorende inkoopprocessen;
-
3°. het nemen van de daartoe nodige besluiten, en
-
4°. het voeren van overleg over deze versterkingsoperatie met de partijen die hierin belang
hebben dan wel een belang behartigen;
-
b. het bijdragen aan onderzoek, ontwikkeling en innovatie om de versterkingsoperatie
te versnellen en het ter hand nemen van alle zaken die bijdragen aan de versterkingsoperatie;
-
c. het bevorderen van maatschappelijk, politiek en bestuurlijk draagvlak voor de versterkingsoperatie,
maatschappelijke participatie in de uitvoering daarvan, het behandelen van geschillen,
het vinden van oplossingen en het herstel van vertrouwen;
-
d. het nemen van beslissingen die de versterkingsoperatie bevorderen of die vanwege overwegingen
van redelijke en billijke aard nodig zijn.
-
3. De Dienst Nationaal Coördinator Groningen bestaat uit:
-
a. de afdeling Ontwikkeling;
-
b. de afdeling Opname & Normering;
-
c. de afdeling Ontwerp;
-
d. de afdeling Realisatie;
-
e. de afdeling Sectorale Programma’s & Innovatie;
-
f. de afdeling Bestuurszaken;
-
g. de afdeling Bedrijfsvoering;
-
h. de afdeling Communicatie;
-
i. de afdeling Juridische & Economische Zaken.
Stcrt. 2022, 13221, datum inwerkingtreding 17-05-2022, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van deze bijlage. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-04-2022.
Aan paragraaf I, tweede lid, onderdeel b, worden, onder vervanging van de punt aan
het slot van subonderdeel 3° door een puntkomma, twee subonderdelen toegevoegd, luidende:
Paragraaf III, onderdeel B, eerste lid, komt te luiden:
1 De directie Digitale Economie staat onder leiding van een directeur en voert haar
taken mede uit voor de directeur-generaal Economie en Digitalisering.
In onderdeel E, tweede lid, onderdeel o, wordt ‘met uitzondering van de uitvoering
van de artikelen 86f van de Elektriciteitswet en 66e van de Gaswet’ vervangen door
‘met uitzondering van het nemen van besluiten op grond van de artikelen 86f van de
Elektriciteitswet en 66e van de Gaswet’.
Paragraaf IV, onderdeel A wordt als volgt gewijzigd:
In het tweede lid wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel g
door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:
Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
4 De programmadirectie Groningen, Versterken en Perspectief voert haar taken mede uit
voor de programmadirecteur-generaal Groningen en Ondergrond.
Onderdeel C, eerste lid, komt te luiden:
1 De directie Warmte en Ondergrond staat onder leiding van een directeur en voert haar
taken mede uit voor de programmadirecteur-generaal Groningen en Ondergrond.
Onderdeel E, eerste lid, komt te luiden:
1 De projectdirectie Groningen staat onder leiding van een directeur en voert haar taken
mede uit voor de programmadirecteur-generaal Groningen en Ondergrond.
Paragraaf V, onderdeel A, komt te luiden:
-
1. De Dienst Chief Economist staat onder leiding van de Chief Economist en voert haar
taken mede uit voor de directeur-generaal Economie en Digitalisering.
-
2. De Dienst Chief Economist heeft, onverminderd de bevoegdheid van de directeur-generaal
Bedrijfsleven en Innovatie tevens tot taak:
-
a. het versterken van de digitale economie door het stimuleren van digitalisering van
MKB, industrie en maatschappelijke domeinen en het versterken van economische veiligheid,
cybersecurity, e-privacy, mededinging en menselijk kapitaal;
-
b. het zorg dragen voor de continuïteit, veiligheid, integriteit en betrouwbaarheid van
mobiele en vaste telecomnetwerken, het internet en dataverkeer, alsmede het vergroten
van de weerbaarheid van het niet-vitale bedrijfsleven tegen cyberdreigingen;
-
c. het borgen van een toegankelijke, betrouwbare en hoogwaardige digitale connectiviteit
en een vrij en open internet die bijdragen aan economische groei, duurzaamheid en
innovatie;
-
d. het maken van frequentie- en antennebeleid, het verdelen van frequenties en ordenen
van de markten voor elektronische communicatie met oog voor het belang van consumenten;
-
3. De Dienst Chief Economist bestaat uit:
-
a. de directie Algemene Economische Politiek;
-
b. de directie Mededinging en Consumenten;
-
c. de stafdirectie Groeifonds.
Na paragraaf V wordt een paragraaf ingevoegd, luidende:
VI. Het programmadirectoraat-generaal Groningen en Ondergrond i.o.
-
1. Het programmadirectoraat-generaal Groningen en Ondergrond i.o. staat onder leiding
van een programmadirecteur-generaal.
-
2. Het programmadirectoraat-generaal Groningen en Ondergrond i.o. heeft, onverminderd
de bevoegdheid van de directeur-generaal Klimaat en Energie, tot taak:
-
a. het zorg dragen voor een goede technische en veilige invulling van de afbouw van de
winning uit het Groningenveld en het zorgdragen voor een snelle afwikkeling van schades,
borging van het veiligheidsbeleid en afronding van financiële afspraken over vergoeding
van de schades en de versterking, inclusief uitvoeringskosten, alsmede afspraken,
waaronder financiële, die nodig zijn om de NAM definitief op afstand te plaatsen;
-
b. het uitvoeren en versnellen van de versterkingsopgave in Groningen met meer regie
voor de bewoners, het bijdragen aan de ontwikkeling van een bestendig toekomst perspectief
voor de Provincie Groningen en het invullen van het opdrachtgeverschap aan de Dienst
Nationaal Coördinator Groningen;
-
c. het zorg dragen dat de Nederlandse bodemschatten optimaal en veilig worden benut.
Het opschrift ‘VI. De directie Bedrijfsvoering’ komt te luiden: VII. De directie Bedrijfsvoering.
De paragraaf ‘VII. De Dienst Nationaal Coördinator Groningen’ vervalt.
Het opschrift ‘VII. De directie Bureau Bestuursraad’ komt, onder vernummering van
de paragrafen VIII tot en met XI tot IX tot en met XII, te luiden: VIII. De directie
Bureau Bestuursraad.
Na paragraaf XVIII wordt een paragraaf toegevoegd, luidende:
XIX. De Dienst Nationaal Coördinator Groningen
-
1. De Dienst Nationaal Coördinator Groningen staat onder leiding van een algemeen directeur.
-
2. De Dienst Nationaal Coördinator Groningen heeft tot taak:
-
a. het zorg dragen voor de versterkingsoperatie van woningen en gebouwen in het aardbevingsgebied
in Groningen, waaronder begrepen:
-
1°. het begeleiden van de bewoners gedurende het versterkingsproces;
-
2°. het daartoe benodigde contracteren, het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen
en het voeren van de daartoe behorende inkoopprocessen;
-
3°. het nemen van de daartoe nodige besluiten, en
-
4°. het voeren van overleg over deze versterkingsoperatie met de partijen die hierin belang
hebben dan wel een belang behartigen;
-
b. het bijdragen aan onderzoek, ontwikkeling en innovatie om de versterkingsoperatie
te versnellen en het ter hand nemen van alle zaken die bijdragen aan de versterkingsoperatie;
-
c. het bevorderen van maatschappelijk, politiek en bestuurlijk draagvlak voor de versterkingsoperatie,
maatschappelijke participatie in de uitvoering daarvan, het behandelen van geschillen,
het vinden van oplossingen en het herstel van vertrouwen;
-
d. het nemen van beslissingen die de versterkingsoperatie bevorderen of die vanwege overwegingen
van redelijke en billijke aard nodig zijn.
-
3. De Dienst Nationaal Coördinator Groningen bestaat uit:
-
a. de directie Bedrijfsvoering;
-
b. de directie Uitvoering Centraal;
-
c. de directie Versterking Eemsdelta;
-
d. de directie Versterking Stad & Ommeland.