-
afwerking: het voor bioscoopvertoning en verdere exploitatie gereed maken van een filmproductie
na voltooiing van de werkkopie (maakt onderdeel uit van realisering);
-
animatic: opeenvolging van meestal getekende storyboard-beelden die het scenario weergeven,
dezelfde lengte als de te produceren animatiefilm heeft en minimaal van dialogen is
voorzien;
-
animatie: een filmproductie die een kunstmatige filmtechniek hanteert waarbij door het na elkaar
afspelen van verschillende stilstaande beelden de illusie van beweging ontstaat;
-
arthouse film: een speelfilm waarbij de nadruk op de artistieke kwaliteit ligt en het eindresultaat
dusdanig eigenzinnig en bijzonder is dat dit in potentie nationaal en/of internationaal
herkend en gewaardeerd wordt;
-
beginnend: een scenarist, regisseur of producent die minder dan twee filmproducties binnen de
desbetreffende categorie in de professionele film- en televisiesector gerealiseerd
en uitgebracht heeft;
-
bestuur: de directeur/bestuurder van het Fonds;
-
bioscoopuitbreng: de landelijke distributie van een filmproductie, die na de première met een dagelijkse
vertoning gedurende meerdere weken en in meerdere bioscopen en/of filmtheaters voor
een betalend publiek in Nederland wordt uitgebracht;
-
categorie: een soort filmproductie;
-
completion bond: de verzekering die waarborgt dat de filmproductie zal worden afgemaakt en opgeleverd
onder in de verzekeringspolis opgenomen (budgettaire) voorwaarden, of dat – als de
productie zou worden gestaakt – de tot dan toe gemaakte productiekosten worden terugbetaald;
-
coproductie: een filmproductie, waaraan twee of meer coproducenten risicodragend, op basis van
een door alle partijen goedgekeurd filmplan en/of scenario een inhoudelijke en financiële
bijdrage leveren;
-
crossover film: auteursfilm die de potentie heeft om een breder publiek in binnen- en buitenland
te bereiken en in Nederland zowel in filmtheaters als in bioscopen wordt uitgebracht;
-
crossmediaal marketing & distributieplan: een gedetailleerd plan van alle activiteiten op het gebied van marketing en distributie,
waarbij gebruik gemaakt wordt van alle mogelijke vormen van promotie, publiciteit
en (social) media, ten behoeve van de bioscoopuitbreng en verdere exploitatie van
de filmproductie;
-
DCP: (digital cinema package) de digitaal opgeslagen kopie van de filmprint, die in een
bioscoop kan worden vertoond;
-
debutant: een scenarist, regisseur of producent die nog geen filmproductie binnen de desbetreffende
categorie in de professionele film- en televisiesector gerealiseerd en uitgebracht
heeft;
-
distributie: de professionele uitbreng en exploitatie van filmproducties;
-
documentaire: een non-fictie filmproductie geschikt voor bioscoopvertoning die een aspect van de
werkelijkheid belicht waarbij de eigen visie van de regisseur wordt vormgegeven met
creatieve gebruikmaking van filmische middelen in een persoonlijke stijl;
-
ervaren: een producent, regisseur of scenarist van wie twee of meer filmproducties binnen
de desbetreffende categorie in de professionele film- en televisiesector gerealiseerd
en uitgebracht zijn;
-
filmconsulent: een gespecialiseerd filmprofessional die voor een beperkte periode door het Fonds
is aangesteld om te adviseren over aanvragen bij het Fonds;
-
filmisch experiment: een filmproductie die naar het oordeel van het bestuur binnen de categorieën speelfilm,
documentaire, animatie en korte film onderzoekend en/of grensverleggend is dan wel
experimentele of kunstzinnige filmproducties of een interactieve filmproductie met
een duidelijk aanwijsbaar filmische component waarin het visueel verhalende en de
inzet van nieuwe mediatoepassingen samenkomen;
-
filmdistributeur: een rechtspersoon die op continue basis bedrijfsactiviteiten ontplooit met als hoofddoel
de distributie en exploitatie van filmproducties in de Nederlandse bioscoop en via
andere distributiekanalen. De rechtspersoon is ten tijde van de subsidieaanvraag gedurende
minimaal twee jaar daarvoor gevestigd en actief geweest in Nederland, een Lidstaat
van de Europese Unie, of in een Staat die partij is bij de overeenkomst betreffende
de Europese Economische Ruimte, of in Zwitserland;
-
filmplan: het plan tot uitvoering; een met elkaar samenhangend geheel van activiteiten dat
bestaat uit het financieren, het tot stand brengen en (doen) exploiteren van een filmproductie;
-
filmprint: het negatief c.q. de definitieve (digitale) eindversie van de filmproductie waarvan
later (digitale) kopieën worden gemaakt;
-
filmproductie: een cinematografisch werk;
-
het Fonds: Stichting Nederlands Fonds voor de Film;
-
internationale coproductie: een in Nederland uit te brengen, internationaal gecoproduceerde
filmproductie;
-
korte film: een filmproductie met een vertoningsduur tot 60 minuten;
-
lange animatiefilm: een speelfilm die een kunstmatige filmtechniek hanteert waarbij door het na elkaar
afspelen van verschillende stilstaande beelden de illusie van beweging ontstaat;
-
mainstream film: een speelfilm waarbij de nadruk ligt op de publiekspotentie, dat wil zeggen de grootte
van het publieksbereik in samenhang met de beoogde exploitatieresultaten;
-
majoritair (co)producent: een productiemaatschappij van een in de Nederlandse bioscoop en/of filmtheaters uit
te brengen (internationale) filmproductie, die risicodragend investeert, hoofdverantwoordelijk
en in doorslaggevende mate beslissingsbevoegd is en die een meerderheid van de financiering
van de filmproductie bijeen heeft gebracht (of zal brengen);
-
marketing: het creëren van een optimale publieksbenadering voor een filmproductie die moet aansluiten
op verwachtingen van doelgroepen (bioscoop)bezoekers waardoor deze overtuigd worden
de filmproductie te gaan zien. De juiste marketingstrategie is gericht op maximaliseren
van het publieksbereik en bestaat uit een heldere positionering aansluitend op de
doelgroep, de invulling en uitvoering van de filmproductie zelf, een marketing en
distributieplan met uitwerking van de plaats van uitbreng, een media- en publiciteitsplan,
de promotie en eventuele merchandising en de prijsstrategie.
-
marketing- en distributiestrategie: de uitgewerkte strategie, gericht op marketing en promotie alsmede de feitelijke
bioscoopuitbreng en de verdere exploitatie van een specifieke filmproductie;
-
marktpartijen: partijen wier reguliere professionele activiteiten zijn gericht op het distribueren
en exploiteren van filmproducties, in de ruimste zin des woords, ofwel partijen die
risicodragende investeringen doen;
-
matching bijdrage: een bijdrage van het Fonds die wordt toegekend indien specifieke partijen ook een
bepaalde bijdrage leveren;
-
minoritair coproducent: een productiemaatschappij van een in de Nederlandse bioscoop en/of filmtheaters uit
te brengen (internationale) coproductie, die risicodragend investeert maar in beperkte
mate beslissingsbevoegd en verantwoordelijk is en die een minderheid van de financiering
van de filmproductie bijeen heeft gebracht (of zal brengen);
-
minoritaire coproductie: een internationale coproductie waarbij de Nederlandse producent een minoritaire coproducent
is;
-
New Screen NL: het programma dat zich primair richt op ontwikkeling van nieuw talent, de korte film
in alle categorieën en filmisch experiment;
-
non theatrical release: alle mogelijke vormen van distributie van een filmproductie, uitgezonderd die via
bioscopen en filmtheaters, waaronder in ieder geval wordt begrepen de distributie
op DVD en Blu ray, via televisie, Video On Demand, pay per view- en online distributiekanalen;
-
openbaarmaking: het aan het publiek bekend maken middels vertoning van de filmproductie;
-
outreach campagne: een marketingmethode waarbij gericht gezocht wordt naar geloofwaardige ‘influencers’
(mensen, organisaties, stichtingen enz.) die een duidelijke en sterke link hebben
met het onderwerp van de film, die op hun beurt een heel gerichte doelgroep kunnen
bereiken en informeren over de film;
-
overbruggingskrediet: een gegarandeerd financieel krediet ten behoeve van de totstandkoming van een filmproductie
dat beschikbaar is gesteld door een derde gedurende de gehele productieperiode van
waaruit productiekosten in afwachting van de betalingstermijnen van financiers worden
voorgefinancierd;
-
picture lock: de door producent en regisseur definitief vastgestelde montageversie van de filmproductie,
op basis waarvan de verdere nabewerking plaatsvindt;
-
printkosten: de kosten voor het verveelvoudigen van de filmprint en/of vervaardigen van een DCP
(Digital Cinema Package) voor vertoning van de filmproductie;
-
prints & advertising (P&A): de directe kosten na de fase van realisering die samenhangen met de bioscoopuitbreng
en marketing van de voor vertoning gereed zijnde filmproductie, inclusief VPF en de
kosten voor de uitbrengkopieën (printkosten);
-
producent: de natuurlijke persoon die de productiemaatschappij rechtsgeldig vertegenwoordigt
en binnen de organisatie van de productiemaatschappij beleidsmatig, bedrijfsmatig
en inhoudelijk eindverantwoordelijk is;
-
productiekosten: de kosten gemoeid met de realisering van een filmproductie;
-
productiemaatschappij: een rechtspersoon die op continue basis bedrijfsactiviteiten ontplooit met als hoofddoel
de productie en exploitatie van filmproducties en andere audiovisuele mediaproducties.
De rechtspersoon is ten tijde van de subsidieaanvraag gedurende minimaal twee jaar
daarvoor gevestigd en actief geweest in Nederland, een Lidstaat van de Europese Unie,
of in een Staat die partij is bij de overeenkomst betreffende de Europese Economische
Ruimte, of in Zwitserland;
-
programma: een samengesteld subsidieprogramma van het Fonds met een specifieke doelstelling;
-
realisering: alle werkzaamheden na de fase van ontwikkeling die verbonden zijn aan het tot stand
brengen en voor vertoning gereed maken van een filmproductie die primair bestemd is
voor bioscoopuitbreng in Nederland;
-
regisseur: een natuurlijk persoon die de artistieke regie voert over de uitvoering van een filmproductie;
-
sales deliveries: de (promotie) materialen, waaronder een internationale presskit, die een internationale
sales agent nodig heeft ten behoeve van de internationale verkoop van de filmproductie;
-
scenario: een beschrijving van opeenvolging van scènes en geschreven tekst met dialoog geschikt
om te verfilmen tot een filmproductie;
-
scenarist: de schrijver van een synopsis, treatment, scenario of documentairescript;
-
Screen NL: het programma voor ontwikkeling en productie van speelfilms, lange animatiefilms
en lange documentaires die zijn gericht op zowel theatrical als non-theatrical release.
-
speelfilm: een filmproductie in het genre fictie met een vertoningsduur van tenminste 60 minuten,
die primair bestemd is voor bioscoopuitbreng;
-
theatrical release: de distributie van de filmproductie in de bioscoop of filmtheater;
-
toeslag: een aanvullende fondsbijdrage op grond van vooraf vastgestelde criteria opgenomen
in het Financieel & Productioneel Protocol;
-
VPF: de virtual print fee is een bedrag dat een filmdistributeur betaalt per DCP voor
de uitbreng in de bioscoop of het filmtheater.
-
werkkopie: de montageversie die voorafgaand aan de ‘picture lock’ van de filmproductie ter bespreking
wordt voorgelegd aan het Fonds en een duidelijke opzet van de definitieve filmproductie
toont.