Stcrt. 2017, 5943, datum inwerkingtreding 07-02-2017, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van deze bijlage. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2017.
Ondergrenzen voor de beoordeling van de leerresultaten
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
Voor elke toets waarmee een basisschool zich verantwoordt over de leerresultaten,
bestaan eigen ondergrenzen. Deze ondergrenzen houden rekening met de leerlingpopulatie
op de basisschool (percentage gewogen leerlingen). Als de gemiddelde schoolscore op
of boven de ondergrens ligt zijn de resultaten in dat schooljaar voldoende.
Schoolgroepen (% gewogen leerlingen)
Bij de beoordeling van een aantal toetsen onderscheidt de inspectie schoolgroepen
(het percentage gewogen leerlingen op de gehele school). Als de schoolgroep niet op
de te analyseren formulieren vermeld wordt, bepaalt de inspectie deze aan de hand
van het percentage gewogen leerlingen op de hele school op de meest recente teldatum 1 oktober behorend bij het schooljaar dat beoordeeld
wordt. De inspectie raadpleegt eventueel de DUO-gegevens om de schoolgroep te bepalen.
Het percentage gewogen leerlingen wordt rekenkundig afgerond op een geheel getal.
Afronding naar beneden vindt plaats indien de eerste decimaal kleiner is dan 5, en
naar boven indien deze decimaal ten minste 5 bedraagt: 14,5% wordt dan schoolgroep
15 en 14,4% wordt dan schoolgroep 14.
1. Centrale eindtoets (Basis of Niveau) van het College voor toetsen en examens
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
De Centrale eindtoets (CET) van het College voor toetsen en examens wordt sinds het
schooljaar 2014–2015 door de overheid beschikbaar gesteld. De inspectie maakt voor
alle scholen gebruik van de ongecorrigeerde schoolscore. De ondergrens is afhankelijk
van het percentage gewogen leerlingen op de hele school.
Tabel 1. Ondergrenzen Centrale eindtoets van het CvTE
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
0
|
535,2
|
16
|
532,8
|
32
|
530,3
|
48
|
528,2
|
1
|
535,1
|
17
|
532,6
|
33
|
530,1
|
49
|
528,1
|
2
|
534,9
|
18
|
532,4
|
34
|
530
|
50
|
528
|
3
|
534,8
|
19
|
532,3
|
35
|
529,9
|
51
|
527,9
|
4
|
534,6
|
20
|
532,1
|
36
|
529,7
|
52
|
527,8
|
5
|
534,5
|
21
|
532
|
37
|
529,6
|
53
|
527,7
|
6
|
534,3
|
22
|
531,8
|
38
|
529,4
|
54
|
527,6
|
7
|
534,2
|
23
|
531,6
|
39
|
529,3
|
55
|
527,5
|
8
|
534
|
24
|
531,5
|
40
|
529,2
|
56–57
|
527,4
|
9
|
533,9
|
25
|
531,3
|
41
|
529
|
58
|
527,3
|
10
|
533,7
|
26
|
531,2
|
42
|
528,9
|
59–60
|
527,2
|
11
|
533,5
|
27
|
531
|
43
|
528,8
|
61
|
527,1
|
12
|
533,4
|
28
|
530,9
|
44
|
528,7
|
62–63
|
527
|
13
|
533,2
|
29
|
530,7
|
45
|
528,5
|
64–65
|
526,9
|
14
|
533,1
|
30
|
530,6
|
46
|
528,4
|
66–9
|
526,8
|
15
|
532,9
|
31
|
530,4
|
47
|
528,3
|
70–100
|
526,7
|
2. IEP Eindtoets (ICE Eindevaluatie Primair onderwijs) van bureau ICE
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
De IEP Eindtoets (ICE Eindevaluatie Primair onderwijs) van bureau ICE is met ingang
van het schooljaar 2014–2015 door de minister toegelaten als eindtoets. De ondergrens
is afhankelijk van het percentage gewogen leerlingen op de hele school.
Tabel 2. Ondergrenzen IEP Eindtoets van Bureau ICE
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
0
|
80
|
16
|
77,6
|
32
|
75,1
|
48
|
73
|
1
|
79,9
|
17
|
77,4
|
33
|
74,9
|
49
|
72,9
|
2
|
79,7
|
18
|
77,2
|
34
|
74,8
|
50
|
72,8
|
3
|
79,6
|
19
|
77,1
|
35
|
74,7
|
51
|
72,7
|
4
|
79,4
|
20
|
76,9
|
36
|
74,5
|
52
|
72,6
|
5
|
79,3
|
21
|
76,8
|
37
|
74,4
|
53
|
72,5
|
6
|
79,1
|
22
|
76,6
|
38
|
74,2
|
54
|
72,4
|
7
|
79
|
23
|
76,4
|
39
|
74,1
|
55
|
72,3
|
8
|
78,8
|
24
|
76,3
|
40
|
74
|
56–57
|
72,2
|
9
|
78,7
|
25
|
76,1
|
41
|
73,8
|
58
|
72,1
|
10
|
78,5
|
26
|
76
|
42
|
73,7
|
59–60
|
72
|
11
|
78,3
|
27
|
75,8
|
43
|
73,6
|
61
|
71,9
|
12
|
78,2
|
28
|
75,7
|
44
|
73,5
|
62–63
|
71,8
|
13
|
78
|
29
|
75,5
|
45
|
73,3
|
64–65
|
71,7
|
14
|
77,9
|
30
|
75,4
|
46
|
73,2
|
66–69
|
71,6
|
15
|
77,7
|
31
|
75,2
|
47
|
73,1
|
70–100
|
71,5
|
Overgangsregeling 2014–2015:
De inspectie volgt bij de beoordeling van de eindresultaten van het schooljaar 2014–2015
de volgende werkwijze: het oordeel op de resultaten van de IEP eindtoets wordt bepaald
op basis van de ondergrenzen in de tabel 2. Indien dit oordeel onvoldoende is dan
kijkt de inspectie naar de resultaten op de leerlingvolgsysteemtoetsen of het Drempelonderzoek
678 (de toetsen die in 2014–2015 ook nog als eindtoets mogen worden afgenomen) van
deze groep 8. Alleen als het oordeel op basis hiervan ook onvoldoende is, dan beoordeelt
de inspectie de resultaten van dat jaar als onvoldoende.
3. ROUTE 8 van A-VISION b.v
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
De eindtoets ROUTE 8 van A-Vision b.v. is met ingang van het schooljaar 2014–2015
door de minister toegelaten als eindtoets. De ondergrens is afhankelijk van het percentage
gewogen leerlingen op de hele school.
Tabel 3. Ondergrenzen ROUTE 8 van A-Vision
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
0
|
203
|
16
|
193,4
|
32
|
183,4
|
48
|
175
|
1
|
202,6
|
17
|
192,6
|
33
|
182,6
|
49
|
174,6
|
2
|
201,8
|
18
|
191,8
|
34
|
182,2
|
50
|
174,2
|
3
|
201,4
|
19
|
191,4
|
35
|
181,8
|
51
|
173,8
|
4
|
200,6
|
20
|
190,6
|
36
|
181
|
52
|
173,4
|
5
|
200,2
|
21
|
190,2
|
37
|
180,6
|
53
|
173
|
6
|
199,4
|
22
|
189,4
|
38
|
179,8
|
54
|
172,6
|
7
|
199
|
23
|
188,6
|
39
|
179,4
|
55
|
172,2
|
8
|
198,2
|
24
|
188,2
|
40
|
179
|
56–57
|
171,8
|
9
|
197,8
|
25
|
187,4
|
41
|
178,2
|
58
|
171,4
|
10
|
197
|
26
|
187
|
42
|
177,8
|
59–60
|
171
|
11
|
196,2
|
27
|
186,2
|
43
|
177,4
|
61
|
170,6
|
12
|
195,8
|
28
|
185,8
|
44
|
177
|
62–63
|
170,2
|
13
|
195
|
29
|
185
|
45
|
176,2
|
64–65
|
169,8
|
14
|
194,6
|
30
|
184,6
|
46
|
175,8
|
66–69
|
169,4
|
15
|
193,8
|
31
|
183,8
|
47
|
175,4
|
70–100
|
169
|
Overgangsregeling 2014–2015:
De inspectie volgt bij de beoordeling van de eindresultaten van het schooljaar 2014–2015
de volgende werkwijze: het oordeel op de resultaten van ROUTE8 wordt bepaald op basis
van de ondergrenzen in de tabel 3. Indien dit oordeel onvoldoende is dan kijkt de
inspectie naar de resultaten op de leerlingvolgsysteemtoetsen of het Drempelonderzoek
678 (de toetsen die in 2014–2015 ook nog als eindtoets mogen worden afgenomen) van
deze groep 8. Alleen als het oordeel op basis hiervan ook onvoldoende is, dan beoordeelt
de inspectie de resultaten van dat jaar als onvoldoende.
4. AMN eindtoets van AMN b.v.
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
De AMN Eindtoets van AMN b.v. is met ingang van het schooljaar 2016–2017 door de minister
toegelaten als eindtoets. De ondergrens is afhankelijk van het percentage gewogen
leerlingen op de hele school.
Tabel 4. Ondergrenzen AMN eindtoets van AMN b.v. vanaf 2016–2017
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
0
|
470,0
|
16
|
412,4
|
32
|
352,4
|
48
|
302,0
|
1
|
467,6
|
17
|
407,6
|
33
|
347,6
|
49
|
299,6
|
2
|
462,8
|
18
|
402,8
|
34
|
345,2
|
50
|
297,2
|
3
|
460,4
|
19
|
400,4
|
35
|
342,8
|
51
|
294,8
|
4
|
455,6
|
20
|
395,6
|
36
|
338,0
|
52
|
292,4
|
5
|
453,2
|
21
|
393,2
|
37
|
335,6
|
53
|
290,0
|
6
|
448,4
|
22
|
388,4
|
38
|
330,8
|
54
|
287,6
|
7
|
446,0
|
23
|
383,6
|
39
|
328,4
|
55
|
285,2
|
8
|
441,2
|
24
|
381,2
|
40
|
326,0
|
56–57
|
282,8
|
9
|
438,8
|
25
|
376,4
|
41
|
321,2
|
58
|
280,4
|
10
|
434,0
|
26
|
374,0
|
42
|
318,8
|
59–60
|
278,0
|
11
|
429,2
|
27
|
369,2
|
43
|
316,4
|
61
|
275,6
|
12
|
426,8
|
28
|
366,8
|
44
|
314,0
|
62–63
|
273,2
|
13
|
422,0
|
29
|
362,0
|
45
|
309,2
|
64–65
|
270,8
|
14
|
419,6
|
30
|
359,6
|
46
|
306,8
|
66–69
|
268,4
|
15
|
414,8
|
31
|
354,8
|
47
|
304,4
|
70–100
|
266,0
|
5. CESAN eindtoets van SM&C b.v.
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
De CESAN Eindtoets van SM&C b.v. is met ingang van het schooljaar 2016–2017 door de
minister toegelaten als eindtoets. De ondergrens is afhankelijk van het percentage
gewogen leerlingen op de hele school.
Tabel 5. Ondergrenzen CESAN eindtoets van SM&C b.v. vanaf 2016–2017
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
0
|
159,9
|
16
|
154,9
|
32
|
149,8
|
48
|
145,5
|
1
|
159,7
|
17
|
154,5
|
33
|
149,4
|
49
|
145,3
|
2
|
159,3
|
18
|
154,1
|
34
|
149,2
|
50
|
145,1
|
3
|
159,1
|
19
|
153,9
|
35
|
149,0
|
51
|
144,9
|
4
|
158,6
|
20
|
153,5
|
36
|
148,6
|
52
|
144,6
|
5
|
158,4
|
21
|
153,3
|
37
|
148,4
|
53
|
144,4
|
6
|
158,0
|
22
|
152,9
|
38
|
147,9
|
54
|
144,2
|
7
|
157,8
|
23
|
152,5
|
39
|
147,7
|
55
|
144,0
|
8
|
157,4
|
24
|
152,3
|
40
|
147,5
|
56–57
|
143,8
|
9
|
157,2
|
25
|
151,9
|
41
|
147,1
|
58
|
143,6
|
10
|
156,8
|
26
|
151,6
|
42
|
146,9
|
59–60
|
143,4
|
11
|
156,4
|
27
|
151,2
|
43
|
146,7
|
61
|
143,2
|
12
|
156,2
|
28
|
151,0
|
44
|
146,5
|
62–63
|
143,0
|
13
|
155,8
|
29
|
150,6
|
45
|
146,1
|
64–65
|
142,8
|
14
|
155,6
|
30
|
150,4
|
46
|
145,9
|
66–69
|
142,6
|
15
|
155,1
|
31
|
150,0
|
47
|
145,7
|
70–100
|
142,4
|
6. Dia-eindtoets van Diataal b.v.
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
De Dia-eindtoets van Diataal b.v. is met ingang van het schooljaar 2016–2017 door
de minister toegelaten als eindtoets. De ondergrens is afhankelijk van het percentage
gewogen leerlingen op de hele school.
Tabel 6. Ondergrenzen Dia-eindtoets van Diataal b.v. vanaf 2016–2017
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
0
|
359,1
|
16
|
356,9
|
32
|
354,5
|
48
|
352,5
|
1
|
359,0
|
17
|
356,7
|
33
|
354,3
|
49
|
352,4
|
2
|
358,8
|
18
|
356,5
|
34
|
354,2
|
50
|
352,3
|
3
|
358,7
|
19
|
356,4
|
35
|
354,1
|
51
|
352,2
|
4
|
358,6
|
20
|
356,2
|
36
|
353,9
|
52
|
352,2
|
5
|
358,5
|
21
|
356,1
|
37
|
353,8
|
53
|
352,1
|
6
|
358,3
|
22
|
355,9
|
38
|
353,7
|
54
|
352,0
|
7
|
358,2
|
23
|
355,7
|
39
|
353,6
|
55
|
351,9
|
8
|
358,0
|
24
|
355,6
|
40
|
353,5
|
56–57
|
351,8
|
9
|
357,9
|
25
|
355,4
|
41
|
353,3
|
58
|
351,7
|
10
|
357,7
|
26
|
355,4
|
42
|
353,2
|
59–60
|
351,6
|
11
|
357,5
|
27
|
355,2
|
43
|
353,1
|
61
|
351,5
|
12
|
357,4
|
28
|
355,1
|
44
|
353,0
|
62–63
|
351,4
|
13
|
357,2
|
29
|
354,9
|
45
|
352,8
|
64–65
|
351,3
|
14
|
357,1
|
30
|
354,8
|
46
|
352,7
|
66–69
|
351,2
|
15
|
357,0
|
31
|
354,6
|
47
|
352,6
|
70–100
|
351,1
|
7. Drempelonderzoek 678 van 678 Onderwijs Advisering tot en met schooljaar 2014–2015
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
Uit het Toetsbesluit PO volgt dat met ingang van het schooljaar 2014–2015 dat alle
leerlingen van eenzelfde school dezelfde eindtoets maken. Tot en met het schooljaar
2013–2014 mochten scholen het Drempelonderzoek 678 op drie manieren inzetten:
-
1. Alle leerlingen doen mee aan het Drempelonderzoek 678. In dit geval wordt de onderstaande
procedure Drempelonderzoek 678 bij alle leerlingen (zie ad 1) gevolgd.
-
2. De school neemt de Eindtoets Basisonderwijs van Cito af bij een deel van de leerlingen
en bij een ander deel van de leerlingen het Drempelonderzoek 678. Of de school neemt
eerst bij alle leerlingen het Drempelonderzoek 678 af en daarna neemt de school alleen
bij de betere leerlingen de Eindtoets Basisonderwijs van Cito af. In deze gevallen
worden de scores van het Drempelonderzoek 678 omgezet naar Cito-scores en wordt de
hieronder beschreven procedure Eindtoets Basisonderwijs en Drempelonderzoek 678 (zie
ad 2) gevolgd.
-
3. De school neemt geen Eindtoets Basisonderwijs af en enkele leerlingen doen het Drempelonderzoek
678. In dit geval is het niet mogelijk gebruik te maken van de gegevens uit het Drempelonderzoek
678 bij de beoordeling van de leerresultaten.
Ad 1. Procedure Drempelonderzoek 678 bij alle leerlingen
Vanaf schooljaar 2009–2010 vermeldt het formulier ’totaaloverzicht’ van het Drempelonderzoek
678 de gemiddelde Cito-score van alle deelnemende leerlingen. Deze score wordt gehanteerd
bij het bepalen van het oordeel over de leerresultaten. De inspectie gebruikt Tabel
1 bij de beoordeling van de resultaten.
Ad 2. Procedure Eindtoets Basisonderwijs én Drempelonderzoek 678
Deze procedure wordt toegepast als een deel van de leerlingen de Eindtoets Basisonderwijs
van Cito heeft gemaakt en een deel van de leerlingen het Drempelonderzoek 678. Het
komt voor dat sommige leerlingen beide toetsen maken. In dat geval baseert de inspectie
haar oordeel op de scores op de Eindtoets Basisonderwijs.
Met ingang van schooljaar 2009–2010 wordt de Cito-score per leerling zoals vermeld
op het ’totaaloverzicht’ van het Drempelonderzoek 678 gebruikt. De inspectie berekent
de gemiddelde Cito standaardscore van het hele schooljaar door het gewogen gemiddelde
van de scores uit beide bronnen te nemen. Bij de beoordeling wordt Tabel 1 gebruikt.
8. Toetsen uit het leerlingvolgsysteem
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
Tot en met schooljaar 2014–2015 is het mogelijk de leerresultaten te beoordelen aan
de hand van de leerlingvolgsysteemtoetsen Begrijpend lezen en Rekenen en wiskunde
van leerjaar 8.
Voor een positief oordeel geldt dat de leerresultaten voor Rekenen en wiskunde én
Begrijpend lezen ten minste één van de drie jaren op of boven de ondergrens liggen.
Uitzondering met ingang van het schooljaar 2015–2016:
Bij de beoordeling van kleine scholen worden in bepaalde gevallen ook na schooljaar
2014–2015 de leerresultaten van leerjaar 7 betrokken. Als de leerresultaten slechts
één keer voldoende zijn en het aantal in de beoordeling betrokken leerlingen is minder
dan 10, dan betrekt de inspectie de leerresultaten van leerjaar 7 bij de beoordeling
(zie verder bijlage E). De ondergrenzen voor groep 7 in Tabel 7 of 8 zijn in dat geval
van toepassing.
In paragraaf 8.1 staat de procedure beschreven voor de beoordeling van de toetsen
uit het leerlingvolgsysteem van Cito. Daarnaast zijn de ondergrenzen voor de begrijpend
lezen toets van 678 Onderwijs Advisering opgenomen in paragraaf 8.2.
8.1. Cito leerlingvolgsysteem: Rekenen en wiskunde en Begrijpend lezen
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
De inspectie vergelijkt bij haar beoordeling de gemiddelde vaardigheidsscore van het
leerjaar met de ondergrens voor het betreffende percentage gewogen leerlingen op de
school. De gemiddelde vaardigheidsscore wordt afgerond op één decimaal. Afronding
naar beneden vindt plaats indien de tweede decimaal kleiner is dan 5, en naar boven
indien deze decimaal ten minste 5 bedraagt. Is de gemiddelde score lager dan de ondergrens,
dan is het oordeel op de betreffende toets onvoldoende. Ligt de gemiddelde score op
of boven de ondergrens, dan is het oordeel voldoende.
Tabel 7. Ondergrenzen Cito LVS-toetsen begrijpend lezen en rekenen-wiskunde
|
Leerjaar 7
|
Leerjaar 8
|
% gewogen leerlingen
|
Gemiddelde vaardigheidsscore
|
|
Ondergrens midden
|
Ondergrens eind
|
Ondergrens midden
|
|
Rekenen en wiskunde
|
Begrijpend lezen
|
Rekenen en wiskunde
|
Rekenen en wiskunde
|
Begrijpend lezen
|
<15% gewogen leerlingen
|
98
|
45
|
102
|
110
|
55
|
≥15% gewogen leerlingen
|
94
|
38
|
99
|
106
|
47
|
Het oordeel op een toets is voldoende als de gemiddelde vaardigheidsscore op of boven
de gegeven ondergrens ligt.
8.2. Begrijpend lezen toets van 678 Onderwijs Advisering
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
Tabel 8 geeft de ondergrenzen weer voor het bepalen van het percentage zwakst presterende
leerlingen bij Begrijpend lezen op de toets van 678 Onderwijs Advisering.
Tabel 8. Ondergrenzen begrijpend lezen toetsen 678 Onderwijs Advisering
Begrijpend lezen
|
% gewogen leerlingen
|
Maximaal % zwakste leerlingen
|
< 15% gewogen leerlingen
|
25
|
≥ 15% gewogen leerlingen
|
30
|
De leerresultaten voor een toets zijn voldoende als het percentage zwakst presterende
leerlingen op of onder het maximum (voor het betreffende percentage gewogen leerlingen
op de school) ligt.
Tabel 9 geeft de normen voor het bepalen van de zwakst presterende leerlingen bij
begrijpend lezen. Indien een leerling een score heeft die lager is dan de in de tabel
vermelde norm, behoort deze tot de groep zwakst presterende leerlingen. In de tabel
zijn ook de didactische leeftijdsequivalenten (DLE’s) opgenomen. Deze worden alleen
gebruikt als geen leerlingenscores beschikbaar zijn, maar wel DLE’s.
Tabel 9. Normen zwakst presterende leerlingen begrijpend lezen toetsen 678 Onderwijs
Advisering
|
Begrijpend lezen 678 (versie 2006)
|
Begrijpend lezen 78 (versie 2006)
|
|
Score
|
DLE
|
Score
|
DLE
|
M7 (december-maart)
|
<28
|
<33
|
<23
|
<32
|
E7 (april-juli)
|
<29
|
<35
|
<24
|
<35
|
M8 (december-maart)
|
<30
|
<38
|
<25
|
<38
|
9. Eindtoets Basisonderwijs (Basis of Niveau) van Cito
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
De beoordeling van de eindtoetsbasisonderwijs in het schooljaar 2013–2014 is identiek
aan die voor de Centrale eindtoets. De ondergrenzen in Tabel 1 zijn hierbij van toepassing.
10. Schooleindonderzoek van de vier Landelijke Protestants Christelijke Schoolbegeleidingsdiensten
in het schooljaar 2013–2014
[Regeling vervallen per 01-08-2020]
De vier Landelijke Protestants Christelijke Schoolbegeleidingsdiensten hebben besloten
het Schooleindonderzoek met ingang van het schooljaar 2014–2015 niet langer aan te
bieden, daarom kunnen scholen zich met ingang van het schooljaar 2014–2015 niet langer
verantwoorden met de leerresultaten op deze toets.
Op het overzicht van de schoolresultaten staan de gemiddelden van twee indexen: de
schoolvorderingen (SV) en de intelligentie (IQ). Wanneer de SV-index lager is dan
de IQ-index is dat een indicatie voor een minder goed presterende school. Indien de
SV-index hoger is dan de IQ-index is dat een indicatie voor een beter presterende
school. Op het overzichtsformulier van de school staat ook een meerjarenoverzicht
waar deze verschilscores zijn omgezet naar zogenaamde z-scores. In deze z-scores zijn
de leerresultaten van alle deelnemende scholen betrokken. De z-score geeft het aantal
standaarddeviaties aan dat de schoolscore verschilt van de gemiddelde schoolscore
van de deelnemende scholen.
De z-scores staan op het formulier als ’afwijkingsscore t.o.v. gemiddelde SV-IQ’ vermeld.
Op deze scores baseert de inspectie haar oordeel over de school. Voor een positief
oordeel geldt dat de z-score van het Schooleindonderzoek op of boven de ondergrens
van –0,5 ligt.