Het hoofd van de afdeling Communicatieadvies en Onderzoek is verantwoordelijk voor:
-
a. het strategisch adviseren over de inzet van communicatie aan bewindspersonen, de secretaris-generaal,
de plaatsvervangend secretaris-generaal, de directeuren-generaal, de inspecteur-generaal
Sociale Zaken en Werkgelegenheid en beleidsdirecties in alle beleidsfases;
-
b. het adviseren over de wijze waarop beleid kan landen in de samenleving;
-
c. het beoordelen van beleidsvoornemens vanuit het oogpunt van de doelgroep, zoals stakeholders,
professionals, burgers en jongeren;
-
d. het adviseren over de samenhang van beleidscommunicatie richting de in onderdeel c
genoemde doelgroep;
-
e. het verankeren van communicatie in het beleid van het ministerie;
-
f. het helpen van beleidsambtenaren bij de totstandkoming van communicatief beleid;
-
g. het ontwikkelen van communicatiestrategieën;
-
h. het ontwikkelen van de regie over de uit de communicatiestrategieën volgende communicatiemiddelen;
-
i. het adviseren over de totstandkoming van de corporate communicatiestrategie;
-
j. het begeleiden van de corporate communicatiestrategie;
-
k. het vaststellen en bewaken van strategische doelen en uitgangspunten van de interne
communicatie;
-
l. het adviseren over de inzet van interne communicatie;
-
m. het onderzoeken van de corporate identiteit en de beleidsthema’s van het ministerie
vanuit de communicatiediscipline;
-
n. het adviseren van de communicatieadviseurs en woordvoerders, beleidsdirecties en bewindspersonen
op basis van de resultaten van het onderzoek genoemd in onderdeel m;
-
o. het vergaren, analyseren en duiden van omgevingskennis;
-
p. het verzorgen van de eindredactie en het coördineren van de samenstelling van het
personeelsblad van het ministerie;
-
q. het verzorgen van de eindredactie van de nieuwsvoorziening voor SZW op de homepage
op het intranet;
-
r. het ontwikkelen van sociale media strategie alsmede het verzorgen van de redactie
en het beheer van SZW-accounts;
-
s. het onderhouden van de contacten met de afdelingen communicatie van voor het ministerie
cruciale stakeholders, zoals het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen, de
Sociale verzekeringsbank en de sociale partners.