Regeling grenswaarden experiment concentreren uitvliegroute Spijkerboor

Geraadpleegd op 15-07-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 22-11-2007 en zichtdatum 07-07-2024.
Geldend van 22-11-2007 t/m 18-11-2008

Regeling grenswaarden experiment concentreren uitvliegroute Spijkerboor

De Minister van Verkeer en Waterstaat, handelende in overeenstemming met de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

Gelet op artikel 8.23a, eerste lid, van de Wet luchtvaart;

Besluit:

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a. LVB: het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol;

  • b. het experiment: het experiment concentreren uitvliegroute Spijkerboor;

  • c. gebruiksjaar 2008: de periode van 1 november 2007 tot en met 31 oktober 2008;

  • d. CROS: Commissie regionaal overleg luchthaven Schiphol, bedoeld in artikel 8.34 van de Wet luchtvaart;

  • e. KLM: Koninklijke Luchtvaart Maatschappij;

  • f. LVNL: Luchtverkeersleiding Nederland;

  • g. Schiphol: N.V. Luchthaven Schiphol.

Artikel 2. Doel

Het experiment beoogt gedurende het gebruiksjaar 2008 te onderzoeken of door het verkleinen van de horizontale spreiding van de uitvliegroute Spijkerboor vanaf de Kaagbaan (baan 24) per saldo de geluidhinder voor bewoners van Hoofddorp en Nieuw-Vennep afneemt.

Artikel 3. Grenswaarden

  • 1 In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het LVB, gelden voor het gebruiksjaar 2008 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:

    Grenswaarden handhavingspunten Lden [dB(A)]

    Puntnummer

    X-coördinaat

    Y-coördinaat

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    3

    104.150

    474.925

    58,64

    ( 59,64 )

    4

    106.325

    477.125

    58,10

    ( 59,10 )

    5

    108.875

    478.725

    57,91

    ( 58,91 )

    7

    107.625

    486.025

    57,62

    ( 58,62 )

    8

    107.725

    489.075

    58,48

    ( 59,48 )

    9

    107.725

    492.100

    56,98

    ( 57,98 )

    13

    110.250

    503.025

    57,48

    ( 58,48 )

    14

    110.775

    500.550

    56,81

    ( 57,81 )

    16

    111.750

    491.425

    57,35

    ( 58,35 )

    17

    111.825

    487.425

    57,16

    ( 58,16 )

    31

    108.600

    475.075

    58,90

    ( 59,90 )

    34

    103.400

    472.225

    57,27

    ( 58,27 )

  • 2 In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 3 van het LVB, gelden voor het gebruiksjaar 2008 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:

    Grenswaarden handhavingspunten Lnight [dB(A)]

    Puntnummer

    X-coördinaat

    Y-coördinaat

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    2

    104.150

    474.925

    50,27

    (51,27)

    3

    105.750

    476.600

    47,50

    (48,50)

    4

    108.875

    478.725

    47,64

    (48,64)

    18

    111.000

    476.350

    47,49

    (48,49)

    19

    109.175

    474.600

    46,15

    (47,15)

Artikel 4. Uitvoering

Het experiment houdt in dat alle Boeing 737 vliegtuigen van KLM bij vertrekkende vluchten vanaf de Kaagbaan (baan 24) de eerste bocht van de uitvliegroute Spijkerboor tussen Nieuw-Vennep en Hoofddorp nauwkeuriger vliegen, doordat de bocht met een vaste bochtstraal wordt gecodeerd.

Artikel 5. Gevolgen

Als gevolg van het experiment zal naar verwachting per saldo minder hinder worden gecreëerd. Gedurende het experiment zullen de effecten regelmatig worden gemonitord.

Artikel 6. Criteria

De criteria die onderdeel vormen van de afweging en de beoordeling of het experiment wordt omgezet in een wijziging van het LVB zijn:

  • het effect op de hinderbeleving in Hoofddorp, Nieuw-Vennep en omliggende gebieden;

  • het effect op de berekende geluidbelasting in de betreffende handhavingspunten en de geluidbelasting in het binnen- en buitengebied;

  • het effect op de interne en externe veiligheid;

  • het effect op de vliegoperatie (betrouwbaarheid en capaciteit);

  • het effect op ruimtelijke contouren zoals vastgelegd in het Luchthavenindelingbesluit Schiphol, alsmede op de 20Ke contour uit de Nota Ruimte.

Artikel 7. Onvoorziene gevallen

In onvoorziene gevallen overleggen partijen in de begeleidingscommissie Pilots van de CROS. De begeleidingscommissie brengt hierover verslag uit aan de CROS, die vervolgens advies tot bijsturen, tijdelijk opschorten of stopzetten van het experiment uitbrengt aan de Minister van Verkeer en Waterstaat en de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer.

Artikel 8. Termijn

De termijn van het experiment betreft de periode vanaf 22 november 2007 tot en met 31 oktober 2008.

Artikel 9. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 22 november 2007.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De

Minister

van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings

Naar boven