UV/K/1
|
Oriëntatie op de UV-branche
|
|
|
|
|
De kandidaat heeft inzicht in:
de doelgroepen en werkvelden in de uiterlijke verzorgings-branche
de eigen toekomstmogelijkheden
werken in de uiterlijke verzorgings-branche.
|
X
|
X
|
X
|
UV/K/2
|
Professionele vaardigheden
|
CE
|
CE
|
|
|
De kandidaat kan planmatig werken.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat kan reflecteren op het eigen handelen.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat kan op systematische wijze werkzaamheden uitvoeren.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat kan de Nederlandse taal functioneel gebruiken.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat kan tijdens de werkvoorbereiding en de werkuitvoering op basaal niveau
berekeningen maken.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat kan economisch bewust omgaan met materialen en middelen.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat kan de werkzaamheden op een veilige wijze uitvoeren.
|
X
|
X
|
|
|
Kandidaat kan milieubewust handelen.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat kan hygiënisch werken.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat kan zich aan- en inpassen in de bedrijfscultuur.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat kan samenwerken bij het uitvoeren van werkzaamheden.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat kan omgaan met verschillen op basis van culturele gebondenheid en geslacht.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat kan informatie beoordelen op bruikbaarheid, betrouwbaarheid en representativiteit.
|
X
|
X
|
|
UV/K/3
|
Sociale en communicatieve vaardigheden
|
|
|
|
|
De kandidaat kan:
cliënten ontvangen en afscheid van hen nemen
een zakelijk gesprek voeren
een onderhoudend gesprek voeren
sociale vaardigheden hanteren.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat kan in een praktijk(simulatie):
cliënten ontvangen en afscheid van hen nemen
een zakelijk gesprek voeren
een onderhoudend gesprek voeren
sociale vaardigheden hanteren.
|
|
|
X
|
|
De kandidaat heeft kennis van het ontstaan en de invloed van vooroordelen.
|
X
|
X
|
X
|
UV/K/4
|
Drama
|
|
|
|
|
De kandidaat kan zich verbaal en non-verbaal uiten in een (rollen)spel, individueel
en in samenspel met andere spelers.
|
X
|
X
|
X
|
UV/K/5
|
Grondhouding
|
|
|
|
|
De kandidaat kan:
zichzelf op passende wijze presenteren
zorgdragen voor een verzorgd uiterlijk
respectvol omgaan met anderen
omgaan met regels en zich houden aan afspraken
zich kritisch opstellen ten opzichte van werk en eigen belang
klantvriendelijk handelen.
|
X
|
X
|
X
|
UV/K/6
|
Informatie en communicatie technologie
|
CE
|
CE
|
|
|
De kandidaat kan binnen het vakgebied met behulp van geautomatiseerde systemen:
informatie opzoeken
werken met software
een eenvoudig zakelijk verslag maken
administratieve werkzaamheden uitvoeren.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat heeft inzicht in aspecten van technologische vernieuwingen en de gevolgen
daarvan voor de beroepspraktijk.
|
X
|
X
|
|
UV/K/7
|
Hygiëne
|
CE
|
CE
|
|
|
De kandidaat kan:
de regels voor de eigen lichaamshygiëne en voor de bedrijfshygiëne en veiligheid in
de praktijk toepassen
de huid desinfecteren.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
het belang van een verzorgd uiterlijk
mogelijke overgevoeligheidsreacties op desinfecteermiddelen.
|
X
|
X
|
|
UV/K/8
|
Volwassenen/ouderen
|
CE
|
CE
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
factoren die invloed hebben op het gedrag van mensen
verschijnselen die horen bij verschillende leeftijden in relatie tot de UV-praktijk
houdingen en opvattingen met betrekking vanuit levensovertuigingen en culturele achtergronden.
|
X
|
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
factoren die invloed hebben op het gedrag van mensen
verschijnselen die horen bij verschillende leeftijden in relatie tot de UV-praktijk
houdingen en opvattingen met betrekking vanuit levensovertuigingen en culturele achtergronden
ziekten die veel voorkomen bij ouderen.
|
|
X
|
|
UV/K/9
|
Zieken
|
|
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
de relatie tussen leefstijl en besmetting en het ontstaan van ziekten
preventie, oorzaak en verschijnselen van de meest voorkomende ziekten.
|
X
|
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
de relatie tussen leefstijl en besmetting en het ontstaan van ziekten
preventie, oorzaak en verschijnselen van de meest voorkomende ziekten
hoe gehandeld moet worden in de UV-praktijk wanneer een ziekte zich voordoet
de betekenis van ziek zijn voor de betrokkene en de omgeving.
|
|
X
|
|
UV/K/10
|
Van top tot teen
|
|
|
|
|
De kandidaat kan producten voor algemene lichaamsverzorging en -hygiëne toepassen.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
de meest voorkomende producten voor de algemene lichaamsverzorging
aspecten die van invloed zijn op het uiterlijk en de betekenis daarvan.
|
X
|
X
|
|
UV/K/11
|
Veiligheid
|
|
|
|
|
De kandidaat kan:
potentieel onveilige praktijksituaties herkennen en vermijden
EHBO-basistechnieken toepassen.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van punten die belangrijk zijn bij het verlenen van Eerste
Hulp.
|
X
|
X
|
|
UV/K/12
|
Gezondheid/gezondheidszorg
|
CE
|
CE
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van de relatie tussen lichamelijk, geestelijk en sociaal
welbevinden.
|
X
|
X
|
|
UV/K/13
|
Voeding
|
CE
|
CE
|
|
|
De kandidaat kan voedings- en genotmiddelen beoordelen en op verantwoorde wijze aanbieden.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van de invloed van voedingsgedrag op de gezondheid en op
het uiterlijk.
|
X
|
X
|
|
UV/K/14
|
Verkooptheorie
|
|
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
detailhandelsvormen, winkeltypen en bedieningsvormen
assortimentsindelingen
de begrippen BTW, bruto- en nettoprijs
verkoopregistratie.
|
X
|
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
detailhandelsvormen, winkeltypen en bedieningsvormen
assortimentsindelingen
de begrippen BTW, bruto- en nettoprijs
verkoopregistratie
merkenbeleid.
|
|
X
|
|
UV/K/15
|
Verkoopwerkzaamheden
|
|
|
|
|
De kandidaat kan:
de verkoopruimte verzorgen
goederen ontvangen en verwerken
de kassa bedienen en betalingen afhandelen
een verkoopgesprek voeren.
|
X
|
|
|
|
De kandidaat kan:
de verkoopruimte verzorgen
goederen ontvangen en verwerken
de kassa bedienen en betalingen afhandelen
een verkoop- en adviesgesprek voeren.
|
|
X
|
|
UV/K/16
|
Productpresentatie
|
|
|
|
|
De kandidaat kan:
producten in een verkoopruimte presenteren
een artikel inpakken
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van artikelpresentatie.
|
X
|
X
|
|
UV/K/17
|
Haaradvies, onderzoek en behandelingsplan
|
|
|
|
|
De kandidaat kan een diagnose maken van haar en hoofdhuid.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat kan de dikte en de vorm van het haar vaststellen met behulp van een micrometer.
|
|
X
|
|
UV/K/18
|
Haarverzorging
|
CE
|
CE
|
|
|
De kandidaat kan het haar van een cliënt wassen en verschillende verzorgende producten
toepassen.
|
X
|
|
X
|
|
De kandidaat kan:
het haar van een cliënt wassen en verschillende verzorgende producten toepassen
een diagnose stellen voor een hoofdhuidmassage
onder begeleiding een hoofdhuidmassage uitvoeren.
|
|
X
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van verschillende verzorgende producten voor het haar en
hun uitwerking.
|
X
|
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
verschillende verzorgende producten voor het haar en hun uitwerking
het doel en de uitwerking van een hoofdhuidmassage.
|
|
X
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
eigenschappen, structuur, bouw en functies van het haar
verschillende verzorgende producten voor het haar en hun uitwerking.
|
|
|
X
|
UV/K/19
|
Verzorgen van lang haar
|
|
|
|
|
De kandidaat kan lang haar ontwarren, wassen en drogen met een föhn.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van de eisen voor de behandeling van lang haar.
|
X
|
X
|
|
UV/K/20
|
Föhnen
|
CE
|
CE
|
|
|
De kandidaat kan:
het haar van een cliënt in model drogen met behulp van föhn, borstel en handen
de kneed- en/of scrunchtechniek toepassen
cosmetische producten aanbrengen.
|
X
|
X
|
X
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
technisch en modisch föhnen
het begrip volume
het afdelen van het haar
kammen en borstels
soorten föhnen, krultangen en thermoborstels
cosmetische producten met betrekking tot het föhnen.
|
|
X
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
technisch en modisch föhnen
het begrip volume
het afdelen van het haar
kammen en borstels.
|
X
|
|
X
|
|
De kandidaat kan een modisch kapsel föhnen.
|
|
X
|
|
UV/K/21
|
Structuurbehandeling
|
|
|
|
|
De kandidaat kan een negen-vakken-permanentwikkeling toepassen.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
het verband tussen de diameter van de wikkel en de krulsterkte
de toepassing van de warmtebron bij permanenten.
|
X
|
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
het verband tussen de diameter van de wikkel en de krulsterkte
de toepassing van de warmtebron bij permanenten
de werking van verschillende soorten permanent- en stabilisatievloeistoffen.
|
|
X
|
|
UV/K/22
|
Kleuren
|
|
|
|
|
De kandidaat kan:
een kleurenstaalkaart gebruiken voor het vinden van de haarkleur
met een vervangend middel een haarverfbehandeling toepassen.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
de grondstoffen voor kleurbehandelingen
van de kleurenleer.
|
X
|
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
de grondstoffen voor kleurbehandelingen
van de kleurenleer
oxidatieve en niet-oxidatieve haarkleurmiddelen.
|
|
X
|
|
UV/K/23
|
Knippen
|
|
|
|
|
De kandidaat kan:
haarstroken afdelen voor het knippen
haarstroken recht, horizontaal, diagonaal en verticaal afknippen.
|
X
|
X
|
X
|
|
De kandidaat heeft kennis van effileren, scharen, de materialen en soorten.
|
X
|
X
|
X
|
UV/K/24
|
Handverzorging en massage
|
CE
|
CE
|
|
|
De kandidaat kan onder begeleiding de handen verzorgen, inclusief lakken van de nagels.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
de functies van beenderen, de gewrichten in hand en onderarm en de nagel
nagelverzorgingsproducten, -verfraaiingsproducten en instrumenten voor handverzorging
afwijkingen aan de nagels van de vingers.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat kan onder begeleiding een massage van hand- en onderarm uitvoeren.
|
|
X
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
soorten en samenstelling van beenderen
de verschillende massagegrepen.
|
|
X
|
|
UV/K/25
|
Voetverzorging en massage
|
|
|
|
|
De kandidaat kan onder begeleiding de voeten verzorgen, inclusief, massage en lakken.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
de gewrichten in onderbeen en voet, nagelafwijkingen aan de nagels van de tenen
voet- en nagelverzorgingsproducten en instrumenten voor voetverzorging.
|
X
|
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
de gewrichten in onderbeen en voet, nagelafwijkingen aan de nagels van de tenen
voet- en nagelverzorgingsproducten en instrumenten voor voetverzorging
contra-indicaties voor voetverzorging.
|
|
X
|
|
UV/K/26
|
Huidreiniging en huidsoorten
|
CE
|
CE
|
|
|
De kandidaat kan onder begeleiding een huidanalyse maken van de gezichtshuid, de huid
manueel reinigen en een dagcrème aanbrengen.
|
X
|
|
|
|
De kandidaat kan onder begeleiding:
een huidanalyse maken
de huid manueel reinigen en verzorgen
|
|
X
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
reinigingssystemen en -producten
overgevoeligheidsreacties.
|
X
|
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
reinigingssystemen en -producten
overgevoeligheidsreacties
huidafwijkingen en de behandeling daarvan.
|
|
X
|
|
UV/K/27
|
Ontharen
|
|
|
|
|
De kandidaat kan onder begeleiding wenkbrauwharen verwijderen, inclusief voor- en
nabehandeling.
|
X
|
X
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
wimper- en wenkbrauwharen
ontharingsmethoden en -middelen.
|
X
|
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
wimper- en wenkbrauwharen
ontharingsmethoden en -middelen
oorzaken van overbeharing.
|
|
X
|
|
UV/K/28
|
Make-up
|
|
|
|
|
De kandidaat kan onder begeleiding een dagmake-up aanbrengen.
|
X
|
X
|
X
|
|
De kandidaat heeft kennis van de regels van het aanbrengen en toepassen van dagmake-up.
|
X
|
|
X
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
de regels van het aanbrengen en toepassen van dagmake-up
gezichtsvormen en gezichtsvormcorrectie.
|
|
X
|
|
UV/K/29
|
Weefsel
|
|
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
de bouw en functies van de huid
de invloeden van kunstmatige effecten op de huid, zoals cosmetica, zonnebank, sauna,
tatoeage, piercing.
|
X
|
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
de bouw en functies van de huid
de invloeden van kunstmatige effecten op de huid, zoals cosmetica, zonnebank, sauna,
tatoeage, piercing
soorten spieren en spierweefsel
de opbouw van de spier.
|
|
X
|
|
UV/K/30
|
Cosmetica
|
|
|
|
|
De kandidaat kan cosmetica gebruiken en bewaren.
|
|
X
|
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
de grondvormen en de samenstelling van cosmetische producten en verzorgende cosmetica
de relatie tussen cosmeticagebruik en overgevoeligheid.
|
|
X
|
|
UV/K/31
|
Handverzorging
|
|
|
|
|
De kandidaat kan de handen verzorgen, inclusief lakken van de nagels.
|
|
|
X
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
de functies van beenderen, de gewrichten in hand en onderarm en de nagel
nagelverzorgingsproducten, -verfraaiingsproducten en instrumenten voor handverzorging.
|
|
|
X
|
UV/K/32
|
Voetverzorging
|
|
|
|
|
De kandidaat kan de voeten verzorgen, inclusief lakken van de nagels.
|
|
|
X
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
de gewrichten in onderbeen en voet, nagelafwijkingen aan de nagels van de tenen
voet- en nagelverzorgingsproducten en instrumenten voor voetverzorging.
|
|
|
X
|
UV/K/33
|
Huidreiniging
|
|
|
|
|
De kandidaat kan de huid reinigen en verzorgen.
|
|
|
X
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
bouw en functies van de huid
invloeden van kunstmatige effecten op de huid, zoals cosmetica, zonnebank, sauna,
tatoeage, piercing.
|
|
|
X
|
UV/V/1
|
Integratieve opdracht
|
|
CE
|
|
|
De kandidaat kan een praktische opdracht uitvoeren die betrekking heeft op één derde
deel van de eindtermen van het kerndeel.
In dat verband kan de kandidaat:
In de voorbereidingsfase:
een uitgewerkte opzet maken voor de praktische opdracht
een haalbare activiteiten- en tijdsplanning maken
|
|
X
|
|
|
In de fase van de uitvoering:
relevante informatie verzamelen
de verzamelde informatie verwerken, analyseren en interpreteren
de verzamelde informatie beknopt en helder weergeven
In de fase van de afsluiting:
het resultaat van de opdracht op samenhangende wijze schriftelijk weergeven met behulp
van een tekstverwerkingsprogramma conform de eisen aan lay-out, indeling en opmaak
het resultaat van de praktische opdracht mondeling presenteren met behulp van media
en presentatievaardigheden
|
|
|
|
|
demonstreren dat de vaktechnische vaardigheden worden beheerst die voorkomen in de
eindtermen van het kerndeel waarop de opdracht betrekking heeft
eigen opvattingen beargumenteren
In de fase van de evaluatie:
het uitvoeringsproces en het resultaat van de opdracht evalueren aan de hand van vooraf
gegeven criteria.
De kandidaat kan verantwoording afleggen voor de wijze waarop het resultaat van opdracht
tot stand is gekomen, aan de hand van een
plan van aanpak of
logboek of
procesevaluatie.
|
|
|
|
ZWG/K/2
|
Professionele vaardigheden
|
|
|
CE
|
|
De kandidaat kan planmatig werken.
|
|
|
X
|
|
De kandidaat kan reflecteren op het eigen handelen.
|
|
|
X
|
|
De kandidaat kan op systematische wijze werkzaamheden uitvoeren.
|
|
|
X
|
|
De kandidaat kan de Nederlandse taal functioneel gebruiken.
|
|
|
X
|
|
De kandidaat kan tijdens de werkvoorbereiding en de werkuitvoering op basaal niveau
berekeningen maken.
|
|
|
X
|
|
De kandidaat kan economisch bewust omgaan met materialen en middelen.
|
|
|
X
|
|
De kandidaat kan de werkzaamheden op een veilige wijze uitvoeren.
|
|
|
X
|
|
Kandidaat kan milieubewust handelen.
|
|
|
X
|
|
De kandidaat kan hygiënisch werken.
|
|
|
X
|
|
De kandidaat kan zich aan- en inpassen in de bedrijfscultuur.
|
|
|
X
|
|
De kandidaat kan samenwerken bij het uitvoeren van werkzaamheden.
|
|
|
X
|
|
De kandidaat kan omgaan met verschillen op basis van culturele gebondenheid en geslacht.
|
|
|
X
|
|
De kandidaat kan informatie beoordelen op bruikbaarheid, betrouwbaarheid en representativiteit.
|
|
|
X
|
ZWG/K/6
|
Informatie en communicatie technologie
|
|
|
CE
|
|
De kandidaat kan binnen het vakgebied met behulp van geautomatiseerde systemen:
informatie opzoeken
werken met software
administratieve werkzaamheden uitvoeren.
|
|
|
X
|
|
De kandidaat heeft inzicht in aspecten van technologische vernieuwingen en de gevolgen
daarvan voor de beroepspraktijk.
|
|
|
X
|
ZWG/K/7
|
Sociaal pedagogisch werk
|
|
|
CE
|
|
De kandidaat kan:
met eigen emoties en die van anderen omgaan
begrip tonen voor de gevoelens en wensen van de zorgvrager rond zorgverlening.
|
|
|
X
|
|
De kandidaat heeft kennis van:
lichamelijke, geestelijke, sociale en maatschappelijke invloeden en veranderingen
bij kinderen
de zorgvrager stimuleren tot zelfredzaamheid zelfzorg en ADL.
|
|
|
X
|
ZWG/K/10
|
Persoonlijke verzorging
|
|
|
CE
|
|
De kandidaat kan:
producten voor algemene lichaamsverzorging en -hygiëne toepassen
een dagmake-up aanbrengen
de handen verzorgen.
|
|
|
X
|
|
De kandidaat heeft kennis van aspecten die van invloed zijn op het uiterlijk en de
betekenis daarvan.
|
|
|
X
|
ZWG/K/11
|
Assisteren en verzorgen
|
|
|
CE
|
|
De kandidaat kan:
eenvoudige (verzorgende)activiteiten voorbereiden, uitvoeren en evalueren
de ziekenkamer verzorgen
enkele eenvoudige EHBO-basistechnieken toepassen.
|
|
|
X
|