Bijlage
[Regeling vervallen per 06-11-2006 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2006]
Controleprotocol inzake subsidies, verrekeningen en afdrachten in verband met het
College sanering ziekenhuisvoorzieningen
[Regeling vervallen per 06-11-2006 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2006]
Om voldoende zekerheid te verkrijgen over de juistheid en de volledigheid van de kosten
en opbrengsten is het noodzakelijk dat goedkeurende accountantsverklaringen bij de
jaarrekening en de liquidatiebegroting/subsidieaanvraag aan het College sanering ziekenhuisvoorzieningen
worden overgelegd. Deze accountantsverklaringen kunnen worden afgegeven door een registeraccountant
of een accountant-administratieconsulent met certificerende bevoegdheid.
Algemene uitgangspunten voor de controle door de accountant:
-
• de controle betreft zowel de getrouwe weergave als de rechtmatigheid. Van de accountant
wordt verwacht dat hij niet alleen de getrouwe weergave controleert, maar ook dat
hij de naleving van de regelgeving toetst, dat nagegaan wordt of prestaties daadwerkelijk
zijn geleverd en of de uitgaven passen binnen het kader van de relevante regelgeving
in het algemeen;
-
• ten aanzien van de uitvoering van de controle door de accountant geldt de voor de
controle voor overheidshuishoudingen gebruikelijke nauwkeurigheid, zijnde 1% van het
totaalbedrag van de afrekening. Voor de rapportage geldt dat bij de controle geconstateerde
en niet gecorrigeerde fouten en onzekerheden groter dan ( 45.378,- dienen te worden
gemeld.
Specifieke vereisten:
Bij de uitvoering van de controle van de subsidie inzake de saneringskosten dient
te worden vastgesteld dat:
-
• het saldo van de saneringskosten en -opbrengsten is opgesteld conform de posten in
de liquidatiebegroting; de voorgaande jaren worden cumulatief getoond;
-
• het saldo van de saneringskosten en -opbrengsten juist is bepaald overeenkomstig de
posten behandeld in de liquidatiebegroting, waarbij afwijkingen groter dan 5% nader
zijn toegelicht;
-
• de van het College voor zorgverzekeringen ontvangen voorschotten juist en volledig
zijn opgenomen en conform de voorwaarden besteed;
-
• de kosten bij gedeeltelijke sluiting voor wat betreft de uitgangspunten en de verdeelsleutels
overeenkomstig de tariefopbouw/het budget ex Wet tarieven gezondheidszorg van het College tarieven gezondheidszorg zijn verdeeld;
-
• het saldo van de saneringskosten en -opbrengsten zodanig is opgesteld dat dit voldoende
inzicht biedt in de juiste berekening van het door het College te betalen/te ontvangen
bedrag met inachtneming van de door het College ontvangen baten.
De accountant zal kennis dienen te nemen van wet- en regelgeving die van belang is
in het kader van het onderzoek:
Voor de berekening van de vergoeding aan vrijgevestigde medische beroepsbeoefenaren
is een formulierenset voorhanden.
Deze set bestaat uit:
-
• een formulier voor opgave van de gegevens ter vaststelling van het praktijkinkomen;
-
• een toelichting op dit formulier;
-
• een formulier voor opgave van de specificatie van de winst uit ondernemen;
-
• een tweetal voorgeschreven accountantsverklaringen.
De accountant stelt met betrekking tot de liquidatiebegroting/subsidieaanvraag onder
inachtneming van het voorgaande de volgende zaken vast:
-
• is sprake van financiële gevolgen als bedoeld in artikel 18b, tweede lid van de Wet ziekenhuisvoorzieningen en vloeien de kosten niet voort uit inefficiëntie van de instelling, dan wel uit
maatregelen genomen vóór de formele sluitingsbeslissing;
-
• zijn de gegevens zoals deze door de belanghebbende zijn verstrekt volledig en zijn
deze inhoudelijk juist;
-
• is, gelet op de bepalingen van de relevante regelgeving, het bedrag van de kosten
en opbrengsten (onder meer op basis van de door het College goedgekeurde liquidatiebegroting)
juist vastgesteld en zijn verschillen op het postniveau groter dan 5% met de liquidatiebegroting
geanalyseerd en separaat toegelicht;
-
• is het verzoek tot subsidievaststelling door de bevoegde persoon getekend (dit zal
onder meer afhangen van het feit of het Bestuur nog aanblijft en of sprake is van
faillissement of gedeeltelijke sluiting),
-
• hebben, gelet op de datum van de sluitingsbeslissing, de kosten betrekking op de periode
na de sluitingsbeslissing;
-
• zijn in de liquidatiebegroting/subsidieaanvraag geen kosten opgenomen die via tarieven
ex Wet tarieven gezondheidszorg (kunnen) worden afgedekt;
-
• is, in het kader van de kosten van afvloeiing van werknemers, het formatieplan goedgekeurd
door de Ondernemingsraad en de Vakbond, met name ten aanzien van de hantering van
de CAO (het anciënniteitaspect etc.);
-
• is een analyse gemaakt van de vergelijking tussen de afbouw van het aantal bedden/functie-eenheden
in relatie tot de oorspronkelijke productie en het aantal personeelsleden (zowel overhead
als direct personeel) en zijn aanmerkelijke verschillen nader geanalyseerd;
-
• is in de liquidatiebegroting/subsidieaanvraag de opbrengst van verkoop van onroerende
zaken aan derden dan wel aan andere instellingen die onder de Wet ziekenhuisvoorzieningen vallen begrepen en is hierbij rekening gehouden met de juiste restantboekwaarde van
de onroerende zaak;
-
• indien sprake is van boekverliezen voortvloeiend uit de afstoting/desinvestering van
onroerende zaken, is hier dan in de afrekening in voldoende mate aandacht aan geschonken?
Zo nodig kunnen aanvullende afspraken leiden tot aanvulling van het controleprotocol
voor de desbetreffende accountant.
In de Accountantsverklaring, waarvan hierna een voorbeeld is opgenomen, refereert
de accountant aan dit 'Controleprotocol inzake subsidies, verrekeningen en afdrachten
etc.'
Accountantsverklaring
[Regeling vervallen per 06-11-2006 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2006]
Opdracht
[Regeling vervallen per 06-11-2006 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2006]
Wij hebben de bijgevoegde en door ons gewaarmerkte jaarrekening/liquidatiebegroting/subsidieaanvraag
over 20.. (jaar) van ... (naam huishouding) te ... (statutaire vestigingsplaats) gecontroleerd.
De jaarrekening/liquidatiebegroting/subsidieaanvraag is opgesteld onder verantwoordelijkheid
van het bestuur van de huishouding. Het is onze verantwoordelijkheid een accountantsverklaring
inzake de jaarrekening/liquidatiebegroting/subsidieaanvraag te verstrekken. Deze de
jaarrekening/liquidatiebegroting/subsidieaanvraag is bestemd voor de bepaling van
de definitieve bijdragen, verrekeningen en afdrachten in verband met het College sanering
ziekenhuisvoorzieningen.
Werkzaamheden
[Regeling vervallen per 06-11-2006 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2006]
Onze controle is verricht overeenkomstig algemeen aanvaarde richtlijnen met betrekking
tot controle opdrachten. Volgens deze richtlijnen dient onze controle zodanig te worden
gepland en uitgevoerd dat een redelijke mate van zekerheid wordt verkregen dat de
eindafrekening geen onjuistheden van materieel belang bevat. Een controle omvat onder
meer een onderzoek door middel van deelwaarnemingen van informatie ter onderbouwing
van de bedragen en de toelichtingen in de liquidatierekening. Tevens omvat een controle
een beoordeling van de grondslagen voor financiële verslaggeving die bij het opmaken
van de liquidatierekening zijn toegepast en van belangrijke schattingen die de leiding
van de huishouding daarbij heeft gemaakt, alsmede een evaluatie van het algehele beeld
van de liquidatierekening. Wij zijn van mening dat onze controle een deugdelijke grondslag
vormt voor ons oordeel.
Oordeel
[Regeling vervallen per 06-11-2006 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2006]
Wij zijn van oordeel dat de de jaarrekening/liquidatiebegroting/subsidieaanvraag een
getrouw beeld geeft van de grootte en de samenstelling van de financiële positie op
... en van de baten en lasten voortvloeiend uit de sanering over ... en in overeenstemming
is met algemeen aanvaarde grondslagen voor financiële verslaglegging en dat overigens
gehandeld is zoals omschreven in het 'Controleprotocol inzake subsidies, verrekeningen
en afdrachten in verband met het College sanering ziekenhuisvoorzieningen'.
Plaats, datum
In de Accountantsverklaring wordt gerefereerd aan het 'Controleprotocol inzake subsidies,
verrekeningen en afdrachten etc.' waarvan de tekst hiervoor is opgenomen.