Artikel 1
[Regeling vervallen per 17-09-2008]
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2004, 227, datum inwerkingtreding 26-11-2004, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-11-2004.
1 In deze regeling wordt verstaan onder:
- a. besluit:
-
het Besluit voorkoming verontreiniging door met schepen in bulk vervoerde schadelijke
vloeistoffen;
- b. certificaat:
-
het Certificaat van Geschiktheid voor het vervoer van schadelijke vloeistoffen in
bulk (’International Certificate of Fitness for the Carriage of Dangerous Chemicals
in Bulk’);
- c. IBC-Code:
-
de bij resolutie MEPC.19(22) van de Mariene Milieucommissie van de Internationale
Maritieme Organisatie aangenomen Internationale Code voor de bouw en uitrusting van
schepen die gevaarlijke chemicaliën in bulk vervoeren (International Bulk Chemical Code).
2 In de IBC-Code wordt verstaan onder:
- a. Administration:
-
de inspecteur-generaal;
- b. Annex II of Marpol 73/78:
-
bijlage II van het onder g bedoelde Verdrag, zoals voor Nederland uitgevoerd in het
besluit;
- c. Anniversary date:
-
de datum van afgifte van het eerste certificaat, in elk kalenderjaar, volgend op
het jaar waarin dit certificaat is afgegeven;
- d. Chapter II-2 of the 1983 Solas amendments:
-
het op 1 november 1974 te Londen tot stand gekomen Verdrag voor de veiligheid van
mensenlevens op zee (Trb. 1976, 157), zoals voor Nederland uitgevoerd in bijlage IV
van het Schepenbesluit 1965;
- e. International Certificate of Fitness for the Carriage of Dangerous Chemicals in Bulk:
-
het certificaat;
- f. International Convention on Load Lines:
-
het op 5 april 1966 te Londen tot stand gekomen Verdrag inzake de uitwatering van
schepen (Trb. 1966, 275), zoals voor Nederland uitgevoerd in bijlage I van het Schepenbesluit
1965;
- g. Marpol 73/78:
-
het Verdrag;
- h. Noxious liquid substance:
-
een schadelijke vloeistof als bedoeld in artikel 1, onder f, van het besluit;
- i. Port Administration:
-
de bevoegde autoriteit van de staat in welks haven het schip laadt of lost;
- j. should:
-
al naar gelang het gebruik ’moet’ of ’moeten’;
- k. Special Area:
-
een bijzonder gebied als omschreven in artikel 1, onder g, van het besluit;
- l. Standards for Procedures and Arrangements Manual:
-
de procedures en voorzieningen, bedoeld in de Regeling Standards;
- m. recognized standards:
-
toepasselijke en voor de inspecteur-generaal aanvaardbare internationale of nationale
gestandaardiseerde normen, dan wel gestandaardiseerde normen van een op grond van
artikel 6 van de Schepenwet aangewezen klassebureau.
Artikel 1a
[Regeling vervallen per 17-09-2008]
-
1 Met de in deze regeling vastgestelde technische normen of technische eisen worden
gelijkgesteld daaraan gelijkwaardige technische normen of technische eisen, vastgesteld
door of vanwege een andere lidstaat van de Europese Unie dan wel door of vanwege een
staat die partij is bij de overeenkomst inzake de Europese Economische Ruimte.
Artikel 2
[Regeling vervallen per 17-09-2008]
-
2 Niet van toepassing zijn de leden 1.1.1, 1.1.3, 1.3.2.3, de laatste volzin van lid
1.4.1, de leden 1.4.2 en 1.5 van hoofdstuk 1 en lid 10.1.3 van hoofdstuk 10 van de
IBC-Code.
Artikel 3
[Regeling vervallen per 17-09-2008]
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
-
1 In aanvulling op artikel 2 maakt de exploitant, indien het voornemen bestaat per chemicaliëntankschip een stof
of mengsel van stoffen in bulk te vervoeren, welke stof of welk mengsel noch in hoofdstuk
17, noch in hoofdstuk 18 van de IBC-Code is opgenomen, tijdig, voordat het vervoer
zal plaatsvinden, zijn voornemen schriftelijk kenbaar aan het Hoofd van de Scheepvaartinspectie
onder opgave van:
-
a. de juiste technische benaming van de stof of van de componenten van het mengsel;
-
b. in geval van een mengsel: de verhouding waarin de componenten voorkomen; en
-
c. de gevaren die de stof of het mengsel oplevert.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2004, 227, datum inwerkingtreding 26-11-2004, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-11-2004.
1 In aanvulling op artikel 2 maakt de exploitant, indien het voornemen bestaat per chemicaliëntankschip
een stof of mengsel van stoffen in bulk te vervoeren, welke stof of welk mengsel noch
in hoofdstuk 17, noch in hoofdstuk 18 van de IBC-Code is opgenomen, tijdig, voordat
het vervoer zal plaatsvinden, zijn voornemen schriftelijk kenbaar aan de inspecteur-generaal
onder opgave van:
-
a. de juiste technische benaming van de stof of van de componenten van het mengsel;
-
b. in geval van een mengsel: de verhouding waarin de componenten voorkomen; en
-
c. de gevaren die de stof of het mengsel oplevert.
2 De inspecteur-generaal kan na kennisneming van de opgegeven eigenschappen van de stof
het vervoer per chemicaliëntankschip onder voorwaarden toestaan, in afwachting van
internationaal overeen te komen nadere voorwaarden.
Artikel 4
[Regeling vervallen per 17-09-2008]
Op het onderzoek en de certificering van chemicaliëntankschepen zijn de artikelen
10 en 11, tweede en vierde lid, van het besluit van overeenkomstige toepassing.
Artikel 5
[Regeling vervallen per 17-09-2008]
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2004, 227, datum inwerkingtreding 26-11-2004, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-11-2004.
1 Indien na een onderzoek als bedoeld in artikel 4 blijkt dat het schip voldoet aan
de toepasselijke voorschriften, geeft de inspecteur-generaal het certificaat af.
2 Op het certificaat is ten aanzien van de geldigheidsduur en geldigheid artikel 12
van het besluit van overeenkomstige toepassing.
Artikel 6
[Regeling vervallen per 17-09-2008]
Artikel 7
[Regeling vervallen per 17-09-2008]
In aanvulling op de voorschriften in hoofdstuk 10 van de IBC-Code wordt tevens voldaan
aan de van toepassing zijnde aanbevelingen voor elektrische installaties, gepubliceerd
door de Internationale Elektrotechnische Commissie (IEC), zoals omschreven in de Bekendmaking
aan de Scheepvaart van 7 oktober 1986, nr. 204/1986, houdende nadere regels voor elektrische
installaties (Stcrt. 199).
Artikel 8
[Regeling vervallen per 17-09-2008]
De voetnoot waaraan in lid 3.3.4, van hoofdstuk 3, van de IBC-Code wordt gerefereerd
wordt gelezen als volgt:
Verwezen wordt naar de ’Recommendation on Safe Access to and Working in Large Tanks’
(Resolutie A.272(VIII), zoals geamendeerd door Resolutie A.330 (IX)) die is verwerkt
in de Bekendmaking aan de Scheepvaart van 20 juli 1982, nr. 175/1982, betreffende
de veilige toegang tot tanks op tankschepen (Stcrt. 149).
Artikel 9
[Regeling vervallen per 17-09-2008]
Het bepaalde in lid 11.2.1.2, van hoofdstuk 11, van de IBC-Code is uitsluitend toegestaan
op chemicaliëntankschepen gebouwd voor 1 januari 1993, waarbij bovendien het gebruik
van Halon 2402 niet is toegestaan.
Artikel 10
[Regeling vervallen per 17-09-2008]
In aanvulling op lid 13.2.3, van hoofdstuk 13, van de IBC-Code is, indien de bedoelde
ontheffing wordt verleend, een aanvullende hoeveelheid perslucht aan boord en wordt
op het certificaat een aantekening gemaakt waarin de aandacht wordt gevestigd op het
bepaalde in de leden 14.2.4, van hoofdstuk 14, en 16.4.2.2, van hoofdstuk 16, van
de IBC-Code.
Artikel 11
[Regeling vervallen per 17-09-2008]
-
5 De sleutel van de afsluiter van de 40 liter-fles is opgeborgen bij de fles, met dien
verstande dat deze sleutel tijdens het gebruik op de afsluiter is aangebracht. De
sleutel van de afsluitbare deur is op een opvallende plaats binnen het hospitaal,
of binnen het verblijf waarin zich de ziekenkooi bevindt, opgeborgen.
-
6 De hoge-drukleiding is zo kort mogelijk. Indien door de ligging van het hospitaal
of van het verblijf waarin zich de ziekenkooi bevindt, een korte verbinding niet mogelijk
is, wordt met betrekking tot de opstelling van zuurstofflessen Bekendmaking aan de
Scheepvaart nr. 35/1965 als richtlijn aangehouden.
Artikel 12
[Regeling vervallen per 17-09-2008]
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
In plaats van het bepaalde in lid 14.2.10, van hoofdstuk 14, van de IBC-Code wordt
gelezen:
Aan dek zijn op duidelijk aangegeven plaatsen een of meer ringdouches, alsmede middelen
voor het spoelen van de ogen, aanwezig. De douches, voorzien van een bediening door
middel van een voetpedaal, zijn aangesloten op de zoetwaterleiding en zijn tijdens
het laden en lossen voor onmiddellijk gebruik gereed. De ringdouches en de middelen
voor het spoelen van de ogen zijn onder alle weersomstandigheden te gebruiken. De
middelen voor het spoelen van de ogen moeten ten genoegen van het Hoofd van de Scheepvaartinspectie
worden uitgevoerd.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2004, 227, datum inwerkingtreding 26-11-2004, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-11-2004.
In plaats van het bepaalde in lid 14.2.10, van hoofdstuk 14, van de IBC-Code wordt
gelezen:
Aan dek zijn op duidelijk aangegeven plaatsen een of meer ringdouches, alsmede middelen
voor het spoelen van de ogen, aanwezig. De douches, voorzien van een bediening door
middel van een voetpedaal, zijn aangesloten op de zoetwaterleiding en zijn tijdens
het laden en lossen voor onmiddellijk gebruik gereed. De ringdouches en de middelen
voor het spoelen van de ogen zijn onder alle weersomstandigheden te gebruiken. De
middelen voor het spoelen van de ogen moeten ten genoegen van de inspecteur-generaal
worden uitgevoerd.
Artikel 13
[Regeling vervallen per 17-09-2008]
De in lid 15.8.30, van hoofdstuk 15, van de IBC-Code bedoelde afstandbedienbare afsluiter
behoeft slechts te zijn aangebracht indien daadwerkelijk propyleenoxide zal worden
vervoerd.
Artikel 14
[Regeling vervallen per 17-09-2008]
In aanvulling op de operationele voorschriften van de IBC-Code:
-
a. worden gedurende het laden en lossen alle deuren, patrijspoorten en andere openingen
waardoor mogelijk gassen kunnen binnendringen in dekhuizen en opbouwen, gesloten gehouden;
-
b. zijn de deuren die gesloten moeten worden gehouden, voorzien van een daartoe strekkend
opschrift;
-
c. wordt de ventilatie zodanig geregeld dat, rekening houdende met de atmosferische
omstandigheden, voorkomen wordt dat gassen in de verblijven en dienstruimten binnendringen;
-
d. wordt bij het laden en lossen uitsluitend gebruik gemaakt van de laad- en losleidingen
van het schip;
-
e. worden slangen met open einden niet gebruikt;
-
f. wordt gedurende het laden en lossen zorggedragen dat de mogelijke gevaren, voortvloeiend
uit elektrostatische lading, tot een minimum worden beperkt.
Artikel 14a
[Regeling vervallen per 17-09-2008]
Artikel 14b
[Regeling vervallen per 17-09-2008]
De IBC-Code en de wijzigingen daarop liggen ter inzage bij het Ministerie van Verkeer
en Waterstaat.
Artikel 15
[Regeling vervallen per 17-09-2008]
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 maart 1997.
Artikel 16
[Regeling vervallen per 17-09-2008]
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling IBC-Code. Deze regeling zal met de toelichting
in de Staatscourant worden geplaatst, met uitzondering van de bijlage, die ter inzage
wordt gelegd bij het Directoraat-Generaal Scheepvaart en Maritieme Zaken, Bordewijkstraat
4 te Rijswijk, en bij de Scheepvaartinspectie, ’s-Gravenweg 665 te Rotterdam.