De vergunning tot het organiseren van de staatsloterij als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet op de kansspelen (hierna: de wet) is voor onbepaalde tijd verleend aan Staatsloterij B.V., een besloten
vennootschap naar Nederlands recht gevestigd te Den Haag met KvK-nummer 27139788 (hierna:
de vergunninghouder).
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Aan de vergunning worden onderstaande voorschriften verbonden. De vergunninghouder
is verantwoordelijk voor de naleving ervan, zowel door hemzelf als door degenen die
hij bij het organiseren van de staatsloterij inschakelt, hetzij direct, hetzij indirect.
A. Vergunde kansspelen
-
A.1 De vergunninghouder organiseert onder deze vergunning uitsluitend staatsloterijen
in de zin van artikel 8, tweede lid, van de wet, waarbij hij:
-
A.2 De vergunninghouder mag deelloten uitgeven, die aanspraak geven op een evenredig
deel van de prijs die op een heel lot is gevallen.
-
A.3 De vergunninghouder mag de vergunde kansspelen uitsluitend aanbieden:
De vergunninghouder mag de loten van de vergunde kansspelen aanbieden zowel via losse
verkoop als via abonnementen.
-
A.4 De vergunninghouder waarborgt de veiligheid en betrouwbaarheid van de staatsloterijen.
De vergunninghouder maakt het trekkingsproces inzichtelijk, en stelt daartoe een trekkingsprocedure
op.
-
A.5 De vergunninghouder verricht alle trekkingen van staatsloterijen in het openbaar
in Nederland en in aanwezigheid van een notaris die het verloop van de trekkingen
bij proces-verbaal constateert. Als de notaris enige onregelmatigheid constateert
en een trekking ongeldig verklaart, organiseert de vergunninghouder onverwijld een
vervangende trekking.
B. Afdracht
[gereserveerd voor eventueel toekomstig gebruik]
C. Bescherming van kwetsbare groepen
-
C.1 De vergunninghouder laat personen die de leeftijd van achttien jaren nog niet hebben
bereikt (hierna: minderjarigen) niet toe als deelnemer. Als een minderjarige een prijs
wint, keert de vergunninghouder deze prijs niet uit. De vergunninghouder beschikt
over een procedure om te waarborgen dat deze verbodsbepalingen worden nageleefd.
-
C.2 De vergunninghouder waarborgt dat de aard en de organisatie van de vergunde kansspelen
niet aanzetten tot onmatige deelname of kansspelverslaving.
-
C.3 De vergunninghouder verleent geen krediet aan spelers, en treedt niet op als bemiddelaar
bij kredietverlening aan spelers.
D. Bescherming van consumenten
-
D.1 De vergunninghouder informeert de consument op duidelijke, begrijpelijke en ondubbelzinnige
wijze over de rechten en plichten die samenhangen met deelname aan de vergunde kansspelen,
en stelt daartoe een deelnemersreglement op. Dit omvat in ieder geval de eventuele
algemene voorwaarden in de zin van artikel 6:231, onder a, van het Burgerlijk Wetboek.
-
D.2 De vergunninghouder maakt de volgende documenten via zijn website openbaar op duidelijke,
begrijpelijke en ondubbelzinnige wijze, en stelt deze desgevraagd ter beschikking
van de consument:
-
a. deze vergunning;
-
b. zijn deelnemersreglement;
-
c. zijn trekkingsprocedure;
-
d. zijn meest recente jaarverslag.
-
D.3 De vergunninghouder maakt de prijzen en het prijzenschema op duidelijke, begrijpelijke
en ondubbelzinnige wijze, en in ieder geval via zijn website, bekend vóór de verkoop
van de loten begint. Hij geeft hierbij aan of de winnaar zelf nog kansspelbelasting
moet betalen.
Als het prijzenschema prijzen bevat die niet gegarandeerd vallen, is de vergunninghouder
verplicht duidelijk aan te geven:
Als het prijzenschema niet-gegarandeerde prijzen bevat en er bij de trekking gebruik
gemaakt wordt van andere loten dan de geplaatste, is de vergunninghouder verplicht
duidelijk aan te geven:
-
a. dat er bij de trekking gebruik gemaakt wordt van niet-geplaatste loten;
-
b. wat de verhouding is tussen de geplaatste loten enerzijds en het universum van geplaatste
en niet-geplaatste loten anderzijds.
-
D.4 De vergunninghouder maakt plaats en tijd van de trekking(en), en het tijdstip en
wijze waarop de uitslag bekend gemaakt wordt, op duidelijke, begrijpelijke en ondubbelzinnige
wijze bekend vóór de verkoop van de loten begint.
-
D.5 De vergunninghouder maakt de uitslag van de trekking(en) onverwijld op duidelijke,
begrijpelijke en ondubbelzinnige wijze bekend.
-
D.6 De vergunninghouder waarborgt een onverwijlde uitbetaling van prijzen en eventuele
inhouding van kansspelbelasting. De termijn waarbinnen de winnaars hun prijs kunnen
opeisen bedraagt ten minste een jaar na de bekendmaking van de uitslag van de trekking.
-
D.7 De vergunninghouder vermeldt op alle loten en publicaties op duidelijke, begrijpelijke
en ondubbelzinnige wijze, voor zover praktisch mogelijk:
-
a. dat de Kansspelautoriteit de vergunning heeft verleend, onder aanhaling van dagtekening
en kenmerk van het besluit;
-
b. zijn naam en het (e-mail)adres, website en/of telefoonnummer waarop inlichtingen verkrijgbaar
zijn;
-
c. het prijzenschema;
-
d. de nominale waarde van het lot of deellot;
-
e. plaats en tijdstip van de trekking(en).
E. Betrouwbaarheid en integriteit
-
E.1 De vergunninghouder waarborgt dat zijn betrouwbaarheid, die van de personen die zijn
beleid bepalen of mede bepalen, en die van zijn uiteindelijke belanghebbende(n) buiten
twijfel staan. Hij heeft een beleid om de betrouwbaarheid te waarborgen van de leidinggevenden,
van personen op sleutelposities, en van personen die met spelers in aanraking komen.
-
E.2 De vergunninghouder waarborgt dat zijn formele of feitelijke zeggenschapsstructuur
en het uitbesteden van bedrijfsactiviteiten geen belemmering vormen voor:
-
E.3 De vergunninghouder heeft een integriteitsbeleid dat gericht is op het onderkennen
en voorkomen van fraude met, en misbruik van, de vergunde kansspelen, en moet in ieder
geval beschikken over:
-
a. een actuele en systematische inventarisatie, analyse en evaluatie van de integriteitsrisico’s;
-
b. een actuele en systematische registratie en analyse van gegevens die van belang zijn
voor het onderkennen van integriteitsinbreuken en passende procedures voor de behandeling
en afwikkeling van mogelijke integriteitsinbreuken.
-
E.4 De vergunninghouder laat niet toe als deelnemer, hetzij rechtstreeks hetzij via tussenpersonen:
-
a. personen die zijn beleid bepalen of mede bepalen;
-
b. zijn uiteindelijke belanghebbende(n);
-
c. zijn leidinggevenden en personen op sleutelposities;
-
d. personen die betrokken zijn bij de trekkingen, waaronder de bij de trekking aanwezige
notaris en de personen betrokken bij de voorafgaande goedkeuring en jaarlijkse controle
door de onafhankelijke deskundige of keuringsinstelling.
F. Controle, rapportage en toezicht
-
F.1 De vergunninghouder waarborgt via zijn organisatorische en administratieve procedures
en maatregelen dat:
-
a. de toepasselijke wet- en regelgeving en de vergunningsvoorschriften nageleefd worden;
-
b. doelmatig en doeltreffend uitoefenen van toezicht hierop mogelijk is;
-
c. belangenverstrengeling en incidenten tegengegaan worden.
De vergunninghouder heeft voor dat doel:
-
a. één interne en ter zake kundige functionaris die binnen zijn organisatie verantwoordelijk
en beschikbaar is voor de uitvoering van het interne toezicht (hierna: compliance officer);
-
b. een afzonderlijke, overzichtelijke en doelmatige administratie van de afzonderlijke
vergunde kansspelen.
-
F.2 De vergunninghouder waarborgt de kwaliteit van de vergunde kansspelen, met name met
het oog op het voorkomen van alle situaties die het vertrouwen van de consument in
de vergunde kansspelen kunnen schaden (hierna: incidenten). De vergunninghouder is
in ieder geval verplicht:
-
a. te beschikken over procedures en maatregelen met betrekking tot de omgang met, en
de vaststelling van, incidenten;
-
b. de Kansspelautoriteit onverwijld, maar in ieder geval binnen 72 uur, te informeren
als zich een incident voordoet;
-
c. naar aanleiding van een incident maatregelen te nemen die zijn gericht op het beëindigen
van het incident, het beperken van de schade en het voorkomen van herhaling, en de
Kansspelautoriteit hierover onverwijld te informeren.
-
F.3 De vergunninghouder heeft een beleid dat gericht is op het onderkennen en voorkomen
van IT-risico’s met betrekking tot het organiseren van de vergunde kansspelen. De
vergunninghouder heeft voor dat doel:
-
a. een actuele en systematische inventarisatie, analyse en evaluatie van de IT-risico’s;
-
b. een actuele en systematische registratie en analyse van gegevens die van belang zijn
voor het onderkennen van inbreuken met betrekking tot IT en passende procedures voor
de behandeling en afwikkeling van mogelijke inbreuken.
De vergunninghouder onderwerpt zijn IT-processen, waaronder de processen met betrekking
tot het prijzenschema, de deelname- en deelnemersadministratie, het spelresultaat,
en de uitbetaling aan de winnaars, aan een jaarlijkse controle door een onafhankelijke
externe IT-auditor.
-
F.4 De vergunninghouder heeft een beleid dat gericht is op het onderkennen en voorkomen
van de risico’s met betrekking tot de mechanische, elektrische en elektronische processen
die gebruikt worden bij de deelneming, prijsbepaling en vaststelling van de winnaars.
De vergunninghouder onderwerpt de mechanische, elektrische en elektronische processen
aan een voorafgaande goedkeuring en jaarlijkse controle door een door de Minister
krachtens artikel 5, derde lid, van het Kansspelenbesluit aangewezen onafhankelijke
deskundige of keuringsinstelling.
-
F.5 De vergunninghouder zendt binnen een maand na afloop van elk kwartaal een verslag
aan de Kansspelautoriteit met betrekking tot het financiële verloop en andere door
de Kansspelautoriteit noodzakelijk geachte gegevens.
De vergunninghouder zendt binnen vier maanden na afloop van elk kalenderjaar aan de
Kansspelautoriteit:
De vergunninghouder zorgt dat bovengenoemd kwartaalverslag, jaarrekening, jaarverslag,
en onderzoeksverslag voldoen aan de voorschriften in bijlage A.
-
F.6 De vergunninghouder informeert de Kansspelautoriteit onverwijld over wijzigingen van:
-
a. de trekkingsprocedure, inclusief de voorafgaande goedkeuring door de onafhankelijke
deskundige of keuringsinstelling;
-
b. het deelnemersreglement;
-
c. personen die zijn beleid bepalen of mede bepalen, inclusief volledig ingevulde persoonlijke
verklaring(en);
-
d. zijn uiteindelijke belanghebbende(n), inclusief volledig ingevulde persoonlijke verklaring(en);
-
e. de binnen zijn organisatie werkzame compliance officer.
G. Overig
-
G.1 De vergunninghouder heeft een beleid dat gericht is op risicobeheersing, en beschikt
daartoe over een risicobeheerssystematiek die de procedures bevat voor:
-
a. de periodieke en systematische identificatie van risico’s, waaronder procesrisico’s
en technische risico’s, die zich kunnen voordoen bij de deelneming, prijsbepaling
en vaststelling van de winnaars;
-
b. de beheersing van de geïdentificeerde risico’s;
-
c. de periodieke en systematische evaluatie van de effectiviteit van de risicobeheerssystematiek
en, naar aanleiding daarvan, de actualisatie van de risicobeheerssystematiek.
De vergunninghouder onderwerpt zijn risicobeheerssystematiek aan een jaarlijkse audit
door een ter zake deskundig onafhankelijke persoon, overeenkomstig geschikte en geharmoniseerde
normen. De vergunninghouder zendt de rapportage van deze jaarlijkse audit binnen vier
maanden na afloop van elk kalenderjaar aan de Kansspelautoriteit.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2018, 45335, datum inwerkingtreding 13-08-2018, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2018.
De wijziging in Stcrt. 2018/253 is ingetrokken.