Een werknemer die te maken krijgt met een vermoeden van een misstand van maatschappelijk
belang op het werk kan kosteloos en vertrouwelijk advies inwinnen bij de afdeling
Advies van het Huis. De werknemer (hierna adviesverzoeker genoemd) kan daartoe op
verschillende manieren contact opnemen met de afdeling Advies van het Huis met het
verzoek om advies, informatie en ondersteuning. De afdeling Advies heeft adviseurs
die het verzoek om advies behandelen.
Voorafgaand aan het behandelen van een verzoek om advies, wordt aan adviesverzoeker
toestemming gevraagd om bijzondere persoonsgegevens te mogen vastleggen.
Het eerste contact tussen de adviesverzoeker en de adviseur vindt doorgaans telefonisch
plaats. De adviseur geeft uitleg over de adviesrol van de afdeling Advies, biedt een
luisterend oor en probeert er tegelijkertijd achter te komen of het over een vermoeden
van een misstand van maatschappelijk belang gaat. Gaat het overduidelijk níet om een
vermoeden van een misstand van maatschappelijk belang of is deze niet werkgerelateerd
dan wordt het adviesverzoek niet behandeld. Het verzoek om advies valt dan niet onder
de dienstverlening van het Huis. De adviseur informeert de adviesverzoeker hierover
en geeft zo mogelijk nog tips en/of verwijst de adviesverzoeker door naar de juiste
instantie.
Mocht niet meteen duidelijk zijn of sprake is van een vermoeden van een misstand van
maatschappelijk belang dan vraagt de adviseur om nadere informatie ter toelichting
en onderbouwing. Op basis van die nadere informatie beoordeelt het Huis of het op
redelijke gronden om een vermoeden van een misstand van maatschappelijk belang gaat.
Gaat het volgens het Huis inderdaad over een vermoeden van een misstand van maatschappelijk
belang dan zal de adviseur de adviesverzoeker laten weten dat de advisering een aanvang
neemt. De adviesverzoeker ontvangt dan schriftelijk een bevestiging dat hij voor de
dienstverlening van het Huis in aanmerking komt. Het Huis vormt zich een eigen oordeel
over de zaak en geeft op grond daarvan advies.
De adviesverzoeker behoudt gedurende het hele adviestraject de regie over zijn zaak.
Dit betekent dat de adviesverzoeker zelf besluiten neemt op basis van het gegeven
advies. Een adviesverzoeker kan altijd (tussentijds) besluiten om een melding niet
voort te zetten en het adviestraject te beëindigen. In dat geval wordt het adviestraject
afgesloten.
Het Huis kan op eigen initiatief een misstandonderzoek starten naar aanleiding van
een of meerdere adviesvragen die bij de afdeling Advies binnenkomen. Informatie uit de adviesvraag wordt dan alleen aan de afdeling Onderzoek verstrekt
als de adviesverzoeker verklaart daar geen bezwaar tegen te hebben.
Het verloop en de duur van een adviestraject verschilt per geval. Elk adviesverzoek
wordt geregistreerd in een administratief systeem van het Huis. Deze informatie wordt
vertrouwelijk behandeld, ook indien het verzoek niet leidt tot advisering.
Het Huis neemt alle adviesvragen in het Nederlands in behandeling. Zo mogelijk zal het Huis ook adviesvragen in andere
talen in behandeling nemen. Het Huis volgt het vertaalbeleid van de overheid en communiceert
in principe in de Nederlandse taal. Indien gewenst kan een samenvatting van de verstrekte
informatie worden vertaald naar het Engels. Echter aan de informatie in de Engelse
taal kunnen geen rechten worden ontleend, de Nederlandse taal is leidend.