Terugwerkende kracht
Voor
dit
onderdeel
is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Een FI valt onder de jurisdictie waar zij fiscaal gevestigd is (CRS-commentaar bij
Sectie VIII.A 2). De nationale wet van een jurisdictie bepaalt wanneer sprake is van
fiscaal inwonerschap. De Belastingdienst beoordeelt op grond van de criteria van artikel 4 AWR of een FI inwoner is van Nederland en daarmee onder het toepassingsbereik van de
CRS valt. Voor de NL IGA is dit ter verduidelijking in het Memorandum of Understanding
(MoU) opgenomen.
(Kamerstukken II 2013/14,
33 985, nr. 3
, Bijlage, Goedkeuringswet NL IGA.)
Een Nederlands filiaal van een buitenlandse bank moet in Nederland aan de rapportageverplichtingen
voldoen. De Belastingdienst zal voor een FI bepalen waar de feitelijke leiding van
die FI zich bevindt (artikel 4 AWR). Zij kan daarbij betekenis toekennen aan onder andere de volgende omstandigheden:
-
− De plaats waar de kernbeslissingen en commerciële besluiten worden genomen die nodig
zijn voor het voeren van het bedrijf;
-
− De plaatsen waar bestuurders werken en vergaderen;
-
− De plaats waar de administratie wordt bijgehouden en de jaarrekening wordt opgemaakt;
-
− Het land waar de FI onder toezicht staat dan wel een bankvergunning heeft;
-
− De plaatsen waar aandeelhouders wonen en/of vergaderen;
-
− De inschrijving in het handelsregister;
-
− Het oprichtingsrecht van het lichaam.
Een FI kan elders geen fiscale vestigingsplaats hebben, bijvoorbeeld omdat ze wordt
behandeld als fiscaal transparant. In lijn met het genoemde CRS-commentaar, is deze
FI een in Nederland gevestigde financiële instelling als zij aan een van de volgende
voorwaarden voldoet:
-
− De FI is opgericht in overeenstemming met de Nederlandse wetgeving;
-
− De leiding van de FI (inclusief de werkelijke leiding) bevindt zich in Nederland;
of
-
− De FI valt onder het financieel toezicht in Nederland.
Een FI kan voor belastingdoeleinden inwoner zijn van meer jurisdicties.
Andere jurisdicties kunnen (ook) andere criteria dan de plaats van feitelijke leiding
hanteren, bijvoorbeeld als een FI is opgericht naar het recht van die jurisdictie.
Daardoor kan er sprake zijn van dubbel inwonerschap van de FI.
Een FI (anders dan een trust) die inwoner is van twee of meer deelnemende rechtsgebieden,
is onderworpen aan de identificatie- en rapportagevoorschriften van dat deelnemend
rechtsgebied waarin zij de financiële rekeningen houdt (CRS-commentaar op Sectie VIII,
paragraaf A, punt 5, zie ook artikel 2a, tweede lid, WIB)
De situatie kan zich voordoen dat een entiteit inwoner is van een jurisdictie die
de CRS niet geïmplementeerd heeft (FAQ 17 bij Secties II-VII). De regels van de jurisdictie
waarin de entiteit de financiële rekeningen aanhoudt, bepalen de status van de entiteit
als een FI of NFE.
(CRS-commentaar Sectie VIII.A.2, punten 4 en 5, FAQ 17 bij Secties II-VII en artikel
1, eerste lid, onderdeel l, NL IGA en de MoU bij de NL IGA)
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2020, 52779, datum inwerkingtreding 15-10-2020, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van deze tekst. Deze wijziging werkt terug tot 23-06-2020.
Aan het eind wordt een volzin toegevoegd, luidende:
De jurisdictie waarin de financiële rekeningen aangehouden worden mag echter toestaan
dat de regels van de jurisdictie waarvan de entiteit inwoner is, worden toegepast,
op voorwaarde dat die laatstbedoelde jurisdictie de CRS heeft geïmplementeerd.