Afzender:
|
College van procureurs-generaal
|
Adressaat:
|
Arrondissementsparket Haarlem
|
|
Ressortsparket Amsterdam
|
Inwerkingtreding:
|
15 maart 2012
|
Hieronder volgt een uiteenzetting van het transactie- en vervolgingsbeleid ten aanzien
van de artikelen 4 en 108 van de Vreemdelingenwet 2000 (Vw 2000).
In artikel 4 van de Europese Richtlijn 2004/82/EC van 29 april 2004 betreffende de verplichting voor vervoerders om een beperkt
aantal passagiersgegevens door te geven (de zogenaamde ‘API-richtlijn’) is bepaald
dat lidstaten de nodige maatregelen en sancties opleggen aan vervoerders die door
eigen schuld geen, dan wel onvolledige of onjuiste gegevens hebben verstrekt. In alle
gevallen waarin als gevolg van het nalaten van de passagiersinformatieplicht door
de vervoerder onvolledige of onjuiste gegevens zijn verstrekt of op een onjuiste wijze
zijn verstrekt, wordt tegen de vervoerder proces-verbaal opgemaakt.
De volgende typen overtredingen kunnen worden onderscheiden:
-
1. geen gegevens aangeleverd;
-
2. gegevens in een verkeerd format aangeleverd;
-
3. van een of meer passagiers geen gegevens aangeleverd;
-
4. van een of meer passagiers gegevens deels niet aangeleverd en / of onjuiste gegevens
aangeleverd.
Overtreding van artikel 4, derde lid, Vw 2000, het verzamelen en verstrekken van passagiersgegevens, kan worden bestraft met een
geldboete van de vierde categorie of hechtenis van zes maanden. Ten aanzien van de
hoogte van de sancties is aangesloten bij hetgeen bepaald is in artikel 4, eerste
lid, onderdeel a. van de API-richtlijn.
Alle processen-verbaal worden doorgezonden aan het Openbaar Ministerie. Ongeacht of
de afschriftplicht dan wel de passagiersinformatieplicht is nagelaten zal een sanctie
volgen, waarbij in beginsel eerst een transactie wordt aangeboden door het Openbaar
Ministerie. De hoogte van het transactiebedrag wordt ingegeven door de ernst van het
feit, met name het ongewenste gevolg van het inreizen van zogenaamde technisch onuitzetbare
vreemdelingen en de daarmee gepaard gaande kosten, onder meer veroorzaakt door het
niet kunnen effectueren van de civiele terugnameclaim op grond van artikel 65 Vw 2000 en de noodzaak tot het voeren van wellicht bij voorbaat kansloze asielaanvragen alsmede
het voorkomen dat passagiers die gesignaleerd staan niet worden opgemerkt. Voorts
zullen de strafbare feiten van artikel 4 Vw 2000 veelal worden gepleegd door een rechtspersoon. Ook dit rechtvaardigt de strafmaat.
Het besluit te dagvaarden dient mede te worden genomen in het licht van de publicitaire
aandacht die aan de openbare behandeling van een strafzaak kan worden besteed.
Hieronder volgt per type delict een sanctietabel.
1. Geen gegevens aangeleverd
|
|
Transactie
|
|
Eis ter zitting
|
First offender
|
|
€ 3500
|
|
€ 4200
|
1 x recidive binnen 1 jaar (verhoging met 50%)
|
|
€ 5250
|
|
€ 6300
|
Meermalen recidive binnen 1 jaar (verhoging met 100%)
|
|
€ 7000
|
|
€ 8400
|
2. gegevens in een verkeerd format aangeleverd
|
|
Transactie
|
|
Eis ter zitting
|
First offender
|
|
€ 1250
|
|
€ 1500
|
1 x recidive binnen 1 jaar (verhoging met 50%)
|
|
€ 1875
|
|
€ 2250
|
Meermalen recidive binnen 1 jaar (verhoging met 100%)
|
|
€ 2500
|
|
€ 3000
|
3. van een of meer passagiers geen gegevens aangeleverd
|
|
Transactie
|
|
Eis ter zitting
|
First offender
|
|
€ 1000
|
|
€ 1200
|
1 x recidive binnen 1 jaar (verhoging met 50%)
|
|
€ 1500
|
|
€ 1800
|
Meermalen recidive binnen 1 jaar (verhoging met 100%)
|
|
€ 2000
|
|
€ 2400
|
4. van een of meer passagiers gegevens deels niet aangeleverd en / of onjuiste gegevens
aangeleverd
|
|
Transactie
|
|
Eis ter zitting
|
First offender
|
|
€ 750
|
|
€ 900
|
1 x recidive binnen 1 jaar (verhoging met 50%)
|
|
€ 1125
|
|
€ 1350
|
Meermalen recidive binnen 1 jaar (verhoging met 100%)
|
|
€ 1500
|
|
€ 1800
|