Bijlage 1. , bedoeld in artikel 13, tweede lid, van de tijdelijke subsidieregeling innovatieketen water
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
Controleprotocol
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
1.1. Algemeen
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
Op grond van de subsidieverlening dient de organisatie sector water namens het samenwerkingsverband
watersector een accountant aan te wijzen als bedoeld in artikel 4:78 Awb. De accountant onderzoekt of het financiële verslag voldoet aan de bij of krachtens
de wet gestelde voorschriften en of het activiteitenverslag, voor zover hij dat verslag
kan beoordelen, met het financiële verslag verenigbaar is. De opdracht dient in te
houden een onderzoek van de naleving van aan de subsidie verbonden verplichtingen
(artikel 4:79, eerste en tweede lid, Awb). De accountant geeft de uitslag van zijn onderzoek weer in een schriftelijke verklaring
omtrent de getrouwheid van het financiële verslag. De verklaring van de accountant
bij het financiële verslag dient een oordeel te bevatten over de rechtmatige besteding
van de bijdrage, overeenkomstig artikel 4:79, derde lid, Awb. In dit protocol wordt overeenkomstig artikel 4:79, tweede lid, Awb een aantal nadere aanwijzingen gegeven voor de criteria die de accountant dient te
hanteren bij de accountantscontrole van de financiële verantwoording. De organisatie
watersector is verplicht deze aanwijzingen op te nemen in de opdracht aan de accountant.
Het financiële verslag dient aan te sluiten op de ingediende en goedgekeurde begroting,
overeenkomstig de ontvangen beschikking. De accountantsverklaring die een onderdeel
uitmaakt van het financiële verslag, is medebepalend voor de vraag of de minister
zal overgaan tot het geheel of gedeeltelijk terugvorderen van het verstrekte voorschot.
1.2. Normen voor de accountantscontrole
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
De accountantsverklaring is, naast een oordeel over de juistheid en volledigheid van
de verantwoorde baten en lasten in het kader van het ingediende en goedgekeurde jaarprogramma,
gericht op de controle van de rechtmatige verantwoording van het beheer. Onder de
controle op de rechtmatige besteding van de subsidie, overeenkomstig artikel 4:79 Awb wordt verstaan de naleving van de subsidieverlening, de relevante wet- en regelgeving
en de aanwijzingen in dit protocol. Daarbij wordt het oordeel beperkt tot de in de
jaarrekening opgenomen financiële beheershandelingen (inclusief de niet in de balans
opgenomen verplichtingen). Hiervoor wordt verwezen naar het Handboek Auditing Rijksoverheid.
Het te hanteren toetsingskader als bedoeld in artikel 4:79, tweede lid, Awb is:
-
– de jaarlijkse subsidieverlening
-
– de Algemene wet bestuursrecht;
-
– de Kaderwet subsidies Verkeer en Waterstaat;
-
– de Tijdelijke subsidieregeling innovatieketen water;
-
– de hierna onder 1.3 beschreven speciale aandachtspunten en de in 1.4 vermelde goedkeuringstoleranties;
-
– de aanwijzingen voor de uitvoering van de rechtmatigheidscontrole (Handboek Auditing
Rijksoverheid);
-
– de algemene in Nederland aanvaarde controlenormen.
Met uitzondering van de in dit protocol opgenomen speciale en procedurele aandachtspunten
dient het verslag met normale aandacht te worden gecontroleerd. Tot de normale aandacht
behoort dat de financiële verantwoording is opgesteld in overeenstemming met de in
dit protocol gegeven aanwijzingen.
1.3. Speciale en procedurele aandachtspunten bij de accountantscontrole
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
De controlerend accountant in het kader van deze subsidieverlening wordt aangewezen
door de organisatie watersector. Alle in dat verband te maken afspraken vallen volledig
onder de verantwoordelijkheid van de organisatie watersector.
De accountant stelt uitdrukkelijk vast dat de van toepassing zijnde wet- en regelgeving
wordt nageleefd. Daarbij wordt er op toegezien dat procedures in het leven zijn geroepen
om te waarborgen dat aan de betreffende voorschriften wordt voldaan en dat die procedures
in feite zijn gevolgd.
Voor het oordeel over de getrouwheid, rechtmatigheid van de bestedingen (transacties)
en de naleving van de subsidievoorwaarden hanteert de accountant de daarvoor gegeven
aanwijzingen, opgenomen in het Handboek Auditing Rijksoverheid, in het bijzonder de
getrouwheids- en rechtmatigheidscriteria.
Als verantwoorde uitgaven (lasten) zijn gebaseerd op gegevens van individuen en andere
instellingen en organisaties, dient de organisatie watersector deze gegevens te (doen)
controleren op de juistheid, tijdigheid en volledigheid. Daarbij behoort ook het voldoen
aan alle wettelijke verplichtingen terzake van personele kosten in het bijzonder bij
inhuur van derden. Er dient een beleid te zijn geformuleerd dat misbruik en oneigenlijk
gebruik op adequate wijze bestrijdt. De accountant dient hierop toe te zien en afwijkingen
te rapporteren.
1.4. De accountantsverklaring en het rapport van bevindingen
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
Voor de formulering van de goedkeurende accountantsverklaring hanteert de accountant
het NIVRA-model nummer 10.3. De accountantsverklaring wordt jaarlijks verstrekt en
betreft zowel de getrouwheid als de naleving van de subsidievoorwaarden als bedoeld
in artikel 4:79 Awb. Voor de strekking van de accountantsverklaring hanteert de accountant de volgende
tabel:
in % van de kosten
|
Goedkeuring
|
Beperking
|
Oordeel- onthouding
|
Afkeuring
|
Fout in in de financiële verantwoording
|
< = 1%
|
> 1% < 3%
|
n.v.t.
|
> 3%
|
Onzekerheden in de controle
|
< = 3%
|
> 3% < 10%
|
> = 10%
|
n.v.t.
|
De administratie van de organisatie watersector wordt gevoerd op basis van een stelsel
van baten en lasten. De bedragen voor de rapporteringstoleranties die de accountant
hanteert ten behoeve van de rapportering in het verslag van bevindingen zijn de bedragen
die voortvloeien uit de goedkeuringstoleranties. De in de tabel vermelde percentages
dienen voor wat betreft de balans en de exploitatierekening te worden toegepast op
het totaal van de baten. Als de accountant kwalitatieve gebreken van noemenswaardig
belang constateert, meldt hij deze in het verslag van bevindingen, ook als deze gebreken
niet leiden tot het onthouden van een goedkeurende accountantsverklaring. Tijdens
de controle geconstateerde onjuistheden dienen te worden gecorrigeerd in de financiële
verantwoording. Geconstateerde opzettelijke fouten worden, ook als de invloed op het
totaal van de bestedingen lager is dan de toleranties in de tabel, vermeld in het
verslag van bevindingen. Bij de oordeelvorming over de verantwoording spelen de goedkeuringstoleranties
een belangrijke rol. De goedkeuringstoleranties zijn kwantitatieve criteria. Als de
goedkeuringstoleranties niet worden overschreden, wordt in beginsel een goedkeurende
accountantsverklaring afgegeven. De accountant kan op grond van zijn deskundigheid
ook besluiten dat er kwalitatieve gebreken zijn van dusdanige aard, dat de goedkeuring
wordt onthouden. Als één der of beide goedkeuringstolerantie(s) worden overschreden
zal geen goedkeurende accountantsverklaring, maar één van de drie hierna genoemde
oordelen verstrekt door de accountant: verklaring met beperking, oordeelonthouding
of afkeuring.
1.5. Dossiervorming
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
De accountant richt zijn controledossiers zodanig in dat een efficiënte en effectieve
review door de departementale auditdienst van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
op korte termijn mogelijk is.