Artikel 1. Begripsbepalingen
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
In deze regeling wordt verstaan onder:
-
a. Minister: Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap;
-
b. subsidieaanvrager: rechtspersoon, bedoeld in artikel 2, die op grond van deze regeling subsidie aanvraagt;
-
c. subsidieontvanger: rechtspersoon die op grond van deze regeling subsidie ontvangt.
Artikel 2. Doelomschrijving
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
De Minister kan op aanvraag projectsubsidie verlenen aan een rechtspersoon als bijdrage
in de kosten om:
-
a. op praktische en oplossingsgerichte wijze kinderopvangorganisaties, scholen en gemeenten
waar mogelijk te ondersteunen bij het realiseren van meer capaciteit in de kinderopvang,
en
-
b. de facilitaire ondersteuning te organiseren van de activiteiten, bedoeld in onderdeel
a, waarbij het in elk geval gaat om de volgende taken:
-
1°. het contracteren van drie adviseurs met aantoonbare ervaring en in het bezit van een
groot netwerk in respectievelijk de kinderopvangsector, de gemeentelijke sector en
de onderwijssector, ten behoeve van de uitvoering van de doelstelling, bedoeld in
onderdeel a,
-
2°. het uitvoeren van betalingen,
-
3°. het realiseren en verzorgen van de huisvesting,
-
4°. het verzorgen van werkplekken,
-
5°. de secretariële ondersteuning,
-
6°. het voeren van een financiële administratie, en
-
7°. het uitvoeren van de verantwoording, bedoeld in artikel 16.
Artikel 3. Subsidieaanvraag
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
-
1 De subsidieaanvrager dient vóór 16 juni 2008 een aanvraag in bij de Minister. De aanvraag
bevat een voorstel voor de drie adviseurs, bedoeld in artikel 2, onderdeel b, onder 1, met bijbehorende curricula vitae en referenties en een begroting voor de kosten,
bedoeld in artikel 2, onderdeel b, voor de periode tot en met 31 december 2010. Een subsidieaanvraag door een rechtspersoon
is ondertekend door het bestuur.
-
2 De subsidieaanvrager maakt bij de indiening van de aanvraag voor subsidie, bedoeld
in het eerste lid, gebruik van het daartoe door de Minister beschikbaar gestelde aanvraagformulier,
dat is ingericht overeenkomstig het model van bijlage 1, behorende bij deze regeling.
Artikel 4. Beoordeling subsidieaanvraag
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
Een aanvraag voor subsidie wordt beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:
-
a. de kwaliteit en ervaring van de adviseurs, bedoeld in artikel 2, onderdeel b, onder 1,
-
b. de mate waarin de subsidieaanvrager een onafhankelijke positie bekleedt ten opzichte
van kinderopvangorganisaties, gemeenten en onderwijsorganisaties,
-
c. de ervaring van de subsidieaanvrager met soortgelijke projecten,
-
d. de verhouding tussen de kosten, bedoeld in artikel 2, onderdeel a, en die in artikel 2, onderdeel b, en
-
e. de bereikbaarheid van de locatie.
Artikel 5. Aanvullende vereisten subsidieaanvraag
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
Subsidie wordt slechts verleend, indien de subsidieaanvrager:
-
a. aannemelijk heeft gemaakt dat zijn financiële middelen, met inbegrip van de subsidie,
voldoende zijn om voorgenomen activiteiten uit te voeren;
-
b. een zodanige werkwijze toepast dat redelijkerwijs mag worden verwacht, dat de met
de subsidie beoogde doeleinden zullen worden bereikt;
-
c. aannemelijk heeft gemaakt de subsidiabele activiteiten voldoende te kunnen beïnvloeden
in kwalitatieve en kwantitatieve zin.
Artikel 6. Subsidieverlening
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
De Minister beslist uiterlijk 1 juli 2008 op de aanvragen. Subsidie kan slechts worden
verleend aan één rechtspersoon.
Artikel 7. Projectplan capaciteitsuitbreiding kinderopvang
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
-
1 Na het verlenen van de subsidie aan de rechtspersoon, bedoeld in artikel 2, wordt door de adviseurs, bedoeld in artikel 2, onderdeel b, onder 1, vóór 11 augustus 2008 een projectplan en bijbehorende begroting opgesteld voor de
activiteiten, bedoeld in artikel 2, onderdeel a, voor de periode tot en met 31 december 2010. Het projectplan wordt door de subsidieontvanger
ingediend bij de Minister. De Minister beslist vóór 1 september 2008 over het projectplan
en de bijbehorende begroting.
-
3 De begroting geeft inzicht in de baten en lasten van het project. In de begroting
zijn zowel de kosten voor de activiteiten, bedoeld in artikel 2, onderdeel a, als de kosten voor de activiteiten, bedoeld in artikel 2, onderdeel b, opgenomen. De begroting is voorzien van een postgewijze toelichting.
-
4 De subsidieontvanger dient uiterlijk 1 oktober 2008 en uiterlijk 1 oktober 2009 bij
de Minister een uitgewerkt projectplan en bijbehorende begroting in voor het komende
kalenderjaar. Het projectplan betreft zowel de uitvoering van de doelstelling, bedoeld
in artikel 2, onderdeel a, als de uitvoering van de facilitaire ondersteuning, bedoeld in artikel 2, onderdeel b.
Artikel 8. Uitvoering van de doelstelling uitbreiding capaciteit kinderopvang
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
Ter uitvoering van de doelstelling, bedoeld in artikel 2, onderdeel a, draagt de subsidieontvanger zorg voor de uitvoering van de volgende taken:
-
a. het initiëren, faciliteren en stimuleren van kennis- en informatie-uitwisseling tussen
betrokken partijen;
-
b. het signaleren en inventariseren van knelpunten en actief en oplossingsgericht reageren
richting betrokken partijen;
-
c. het wederzijdse vertrouwen tussen scholen, kinderopvangorganisaties en gemeenten vergroten
om zodoende de uitbreiding van capaciteit in de kinderopvang te stimuleren;
-
d. het spelen van een bemiddelende rol om zodoende knelpunten aan te pakken;
-
e. het uitdragen van goede voorbeelden van uitbreiding en samenwerking;
-
f. het organiseren van (regionale) conferenties met als doel te komen tot concrete afspraken
over de voortgang en de uitbreiding van de capaciteit in de kinderopvang;
-
g. het geven van voorlichting aan betrokken partijen;
-
h. het opzetten van een (digitale) helpdesk voor betrokken partijen;
-
i. het ontwikkelen van een adequaat communicatieplan over de activiteiten ten behoeve
van de uitbreidingsoperatie;
-
j. het opzetten en onderhouden van een website waarop actuele informatie is te vinden;
-
k. het zodanig verwerken van relevante informatie, dat deze, ook na het vervallen van
deze regeling, toegankelijk blijft voor het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap;
-
l. het organiseren van een afsluitende landelijke conferentie eind 2010.
Artikel 9. Omvang subsidie
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
-
1 De subsidie voor de kosten, bedoeld in artikel 2, onderdelen a en b, bedraagt voor de kalenderjaren 2008, 2009 en 2010 in totaal ten hoogste vijf miljoen
euro.
-
2 Een deel van het bedrag, bedoeld in het eerste lid, is bedoeld voor de kosten, bedoeld
in artikel 2, onderdeel b, en wordt verleend op grond van het voorstel en bijbehorende begroting, bedoeld in
artikel 3, eerste lid. Het resterende bedrag, bedoeld voor de kosten in artikel 2, onderdeel a, wordt verleend op grond van de projectplannen en de bijbehorende begrotingen, bedoeld
in artikel 7, eerste, vierde en vijfde lid.
-
3 Indien de bedragen die in de kalenderjaren 2008 en 2009 voor subsidie als bedoeld
in het eerste lid beschikbaar worden gesteld, niet worden besteed in het desbetreffende
kalenderjaar, wordt het resterende deel van het voor dat jaar beschikbare bedrag toegevoegd
aan het bedrag dat in het daaropvolgende kalenderjaar aan de hand van het projectplan
en bijbehorende begroting, bedoeld in artikel 7, vierde lid, voor subsidieverstrekking beschikbaar is.
Artikel 10. Verhoging subsidie
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
-
1 De verleende subsidiebedragen zijn gebaseerd op het voorstel en bijbehorende begroting,
bedoeld in artikel 3, eerste lid, en de projectplannen, en bijbehorende begrotingen, bedoeld in artikel 7, eerste en vierde lid, zoals die door de Minister zijn goedgekeurd.
-
2 Het in de beschikking tot subsidievaststelling vast te stellen subsidiebedrag is niet
hoger dan de in het eerste lid bedoelde bedragen, tenzij de Minister toestemming heeft
gegeven met betrekking tot een verhoging van de kosten of wijzigingen in het voorstel
of projectplan als bedoeld in het tweede lid.
Artikel 11. Voorschot
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
-
1 Gedurende de looptijd van de activiteiten kan tot 100% van de verleende subsidie voor
het desbetreffende kalenderjaar worden bevoorschot. Indien de verlening van voorschotten
niet wordt geregeld in de beschikking tot subsidieverlening, kan de subsidieaanvrager
voorschotten aanvragen, waarbij de behoefte aan het voorschot wordt gespecificeerd.
Artikel 12. Uitvoering gesubsidieerde activiteiten
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
Artikel 13. Mededeling omstandigheden
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
Artikel 14. Verzekering risico’s
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
De subsidieontvanger verzekert zich tegen alle risico’s, waaruit zodanige onkosten
of schadeclaims kunnen voortkomen dat de verdere uitvoering van de activiteiten wordt
verhinderd of dat subsidiegelden kunnen toevloeien naar gelaedeerde derden.
Artikel 15. Administratie
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
Artikel 16. Voortgangsrapportages
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
-
1 Door de subsidieontvanger wordt over de kalenderjaren 2008 en 2009 binnen dertien
weken na afloop van het betreffende kalenderjaar waarover subsidie is verleend een
voortgangsrapportage met betrekking tot het voorstel, bedoeld in de artikel 3, eerste lid, en de projectplannen, bedoeld in artikel 7, eerste lid en vierde lid, ter verantwoording van de bestede kosten, bij de Minister ingediend. Bij deze voortgangsrapportages
wordt een financiële verantwoording ingediend.
-
2 De voortgangsrapportages, bedoeld in het eerste lid, sluiten aan bij het door de Minister
goedgekeurde voorstel, bedoeld in artikel 3, eerste lid, en de goedgekeurde projectplannen, bedoeld in artikel 7, eerste en vierde lid. Belangrijke verschillen worden toegelicht.
-
4 De subsidieontvanger geeft aan de Auditdienst van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur
en Wetenschap op verzoek inzage in de in artikel 15 bedoelde administratie en verstrekt alle inlichtingen die redelijkerwijs noodzakelijk
zijn om een juist inzicht te krijgen in de uitvoering van de projectplannen en de
besteding van de subsidie.
Artikel 17. Eindrapportage en subsidievaststelling
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
De subsidieontvanger dient uiterlijk 1 april 2011 een verzoek tot subsidievaststelling
in. De aanvraag omvat in elk geval een eindrapportage inzake de gesubsidieerde activiteiten
en een financiële verantwoording. De eindrapportage geeft een duidelijk inzicht in
de aard, de duur, de omvang van de gesubsidieerde activiteiten en de effecten daarvan
in de praktijk. In het verslag worden de verrichte activiteiten vergeleken met de
in het voorstel en de projectplannen voorgenomen activiteiten.
Artikel 18. Evaluatie
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
Na het verzenden van de eindrapportage, bedoeld in artikel 17, geeft de subsidieontvanger een externe partij opdracht tot het doen van een evaluatie.
De kosten hiervan zijn opgenomen in de financiële verantwoording, bedoeld in artikel 17. De externe partij zendt de Minister vóór 31 december 2011 een verslag over de doeltreffendheid
en de effecten van deze regeling in de praktijk.
Artikel 19. Financiële verantwoording
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
-
1 De financiële verantwoording, bedoeld in de artikelen 16 en 17, geeft duidelijk de baten en lasten weer welke op de gesubsidieerde activiteiten
betrekking hebben en geeft inzicht in de financiële positie van de subsidieontvanger.
-
2 De financiële verantwoording sluit, indien een beschikking tot subsidieverlening is
gegeven, aan bij de door de Minister goedgekeurde begroting. Belangrijke verschillen
tussen de financiële verantwoording en de goedgekeurde begroting worden toegelicht.
-
3 De baten en lasten die door middel van interne doorberekeningen zijn toegerekend,
dienen te zijn bepaald op bedrijfseconomische en maatschappelijk aanvaardbare grondslagen.
Voorzover hierin de lasten zijn begrepen van materiele vaste activa, worden deze lasten
op basis van aanschaffingsprijzen van die activa berekend.
Artikel 20. Accountantsverklaring
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
Artikel 21. Vermogensvorming
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
-
2 Bij de bepaling van de hoogte van de vergoeding wordt uitgegaan van de marktwaarde
van de eigendommen en andere vermogensbestanddelen op het tijdstip waarop de vergoeding
verschuldigd wordt, met dien verstande, dat in geval van ontvangst van schadevergoeding
voor verlies of beschadiging van eigendommen wordt uitgegaan van het bedrag dat als
schadevergoeding wordt ontvangen.
Artikel 22. Teveel ontvangen voorschot
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
Na de subsidievaststelling is de subsidieontvanger verplicht een teveel ontvangen
voorschot onverwijld terug te betalen, tenzij de Minister tot verrekening op andere
wijze heeft besloten.
Artikel 23. Inwerkingtreding
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
Artikel 24. Citeertitel
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke subsidieregeling ondersteuning capaciteitsuitbreiding
kinderopvang.
[Regeling vervallen per 01-01-2012]
Aan: het bestuur van (opdrachtgever/rechtspersoon)
Accountantsverklaring
Wij hebben de financiële verantwoording over (jaar) van (opdrachtgever/rechtspersoon)
te (plaats) bestaande uit de balans per 31 december (jaar) en de staat van baten en
lasten over (jaar) met de toelichting gecontroleerd.
Voor de gesubsidieerde activiteiten heeft de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
met de beschikking gedateerd (datum) met kenmerk (nummer) een subsidie verleend voor
het jaar (jaartal).
Verantwoordelijkheid van het bestuur
Het bestuur van (opdrachtgever/rechtspersoon) is verantwoordelijk voor het opmaken
van de financiële verantwoording die het vermogen en het resultaat getrouw dient weer
te geven. Tevens is het bestuur van (opdrachtgever/rechtspersoon) verantwoordelijk
voor de financiële rechtmatigheid van de in de financiële verantwoording verantwoorde
baten, lasten en balansmutaties. Dit houdt in dat deze bedragen in overeenstemming
dienen te zijn met de in de relevante wet- en regelgeving opgenomen bepalingen. Deze
verantwoordelijkheden omvatten onder meer: het ontwerpen, invoeren en in stand houden
van een intern beheersingssysteem relevant voor het opmaken van en getrouw weergeven
in de financiële verantwoording van vermogen en resultaat, zodanig dat deze geen afwijkingen
van materieel belang als gevolg van fraude of fouten bevat, het kiezen en toepassen
van aanvaardbare grondslagen voor financiële verslaggeving en het maken van schattingen
die onder de gegeven omstandigheden redelijk zijn.
Verantwoordelijkheid van de accountant
Onze verantwoordelijkheid is het geven van een oordeel over de financiële verantwoording
op basis van onze controle. Wij hebben onze controle verricht in overeenstemming met
Nederlands recht, waaronder het controleprotocol, behorende bij de Tijdelijke subsidieregeling
ondersteuning capaciteitsuitbreiding kinderopvang. Dienovereenkomstig zijn wij verplicht
te voldoen aan de voor ons geldende gedragsnormen en zijn wij gehouden onze controle
zodanig te plannen en uit te voeren dat een redelijke mate van zekerheid wordt verkregen
dat de financiële verantwoording geen afwijkingen van materieel belang bevat. Een
controle omvat het uitvoeren van werkzaamheden ter verkrijging van controle-informatie
over de bedragen en de toelichtingen in de financiële verantwoording. De keuze van
de uit te voeren werkzaamheden is afhankelijk van de professionele oordeelsvorming
van de accountant, waaronder begrepen zijn beoordeling van de risico’s van afwijkingen
van materieel belang als gevolg van fraude of fouten. In die beoordeling neemt de
accountant in aanmerking het voor het opmaken van en getrouw weergeven in de financiële
verantwoording van vermogen en resultaat relevante interne beheersingssysteem, teneinde
een verantwoorde keuze te kunnen maken van de controlewerkzaamheden die onder de gegeven
omstandigheden adequaat zijn maar die niet tot doel hebben een oordeel te geven over
de effectiviteit van het interne beheersingssysteem van (opdrachtgever/rechtspersoon).
Tevens omvat een controle onder meer een evaluatie van de aanvaardbaarheid van de
toegepaste grondslagen voor financiële verslaggeving en van de redelijkheid van schattingen
die het bestuur van (opdrachtgever/rechtspersoon) heeft gemaakt, alsmede een evaluatie
van het algehele beeld van de financiële verantwoording.
Wij zijn van mening dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt
is als basis voor ons oordeel.
Oordeel
Naar ons oordeel geeft de financiële verantwoording een getrouw beeld van de grootte
en de samenstelling van het vermogen van (opdrachtgever/rechtspersoon) en van het
resultaat over (jaar) en voldoet aan de bepalingen van de Tijdelijke subsidieregeling
ondersteuning capaciteitsuitbreiding kinderopvang en de nadere aanwijzingen van de
Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zoals vastgelegd in de subsidiebeschikking
van (datum).
Voorts zijn wij van oordeel dat de in deze financiële verantwoording verantwoorde
baten, lasten en balansmutaties over (jaar) voldoen aan de eisen van financiële rechtmatigheid.
Dit houdt in dat deze bedragen in overeenstemming zijn met de in de relevante wet-
en regelgeving opgenomen bepalingen, zoals die in de subsidiebeschikking en het controleprotocol
Tijdelijke subsidieregeling ondersteuning capaciteitsuitbreiding kinderopvang, zijn
vermeld.
Plaats, datum
Naam accountantsorganisatie
Naam externe accountant en ondertekening met die naam