Beschrijving
[Regeling vervallen per 01-06-2011]
De mate waarin een verkeersdeelnemer onder invloed van alcohol een gevaar vormt is
af te leiden van het adem-alcoholgehalte (AAG). De schalen zijn afhankelijk van het
vervoermiddel. De ondergrens van de eerste schaal ligt bij beginnend bestuurders daarnaast
lager dan bij bestuurders die tenminste vijf jaar in het bezit van een rijbewijs zijn.
Het betreft hier een motorvoertuig op twee of meer wielen en een beginnend bestuurder.
Deze factor heeft een strafverzwarende invloed vanaf 355 µg/l.
Soort factor
Basisfactor
Antwoordmogelijkheden
– Schaal I: 95 - 350 µg/l
|
0 pt
|
– Schaal II: 355 - 435 µg/l
|
4 pt
|
– Schaal III: 440 - 500 µg/l
|
8 pt
|
– Schaal IV: 505 - 570 µg/l
|
12 pt
|
– Schaal V: 575 - 650 µg/l
|
16 pt
|
– Schaal VI: 655 - 715 µg/l
|
20 pt
|
– Schaal VII: 720 - 785 µg/l
|
24 pt
|
– Schaal VIII: 790 - 865 µg/l
|
28 pt
|
– Schaal IX: 870 - 945 µg/l
|
32 pt
|
– Schaal X: 950 - 1020 µg/l
|
36 pt
|
– Schaal XI: 1025 - 1090 µg/l
|
40 pt
|
– Schaal XII: 1095 - 1195 µg/l
|
44 pt
|
– Schaal XIII: 1200 µg/l en hoger
|
48 pt
|
Uitgangspunt indien onbekend
n.v.t.
Bijzonderheden
Het bepalen van het AAG-equivalent, gegeven het bloed-alcoholgehalte, is mogelijk
door de volgende berekening toe te passen:
BAG in mg/l, AAG in µg/l
(1000 x BAG) / 2,300 = AAG
Zie basisdelicten
– als beginnend bestuurder besturen van een motorvoertuig op twee of meer wielen met
een AAG(-equivalent) van 95 µg/l of meer
Beschrijving
De mate waarin een verkeersdeelnemer onder invloed van alcohol een gevaar vormt is
af te leiden van het adem-alcoholgehalte (AAG) of bloedalcoholgehalte (BAG). De schalen
zijn afhankelijk van het vervoermiddel. De ondergrens van de eerste schaal ligt bij
beginnende bestuurders daarnaast lager dan bij bestuurders die ten minste vijf jaar
in het bezit van een rijbewijs zijn. Het betreft hier een motorvoertuig op twee of
meer wielen en een beginnend bestuurder. Deze factor heeft een strafverzwarende invloed
vanaf 0,8 promille.
Soort factor
Basisfactor
Antwoordmogelijkheden
Indien het adem-alcoholgehalte niet is gemeten bestaat de mogelijkheid dat het bloed-alcoholgehalte
bekend is. In dat geval dient de volgende beoordelingsfactor in de beoordeling te
worden betrokken.
– Schaal I: 0,22 - 0,80 o/oo
|
0 pt
|
– Schaal II: 0,81 - 1,00 o/oo
|
4 pt
|
– Schaal III: 1,01 - 1,15 o/oo
|
8 pt
|
– Schaal IV: 1,16 - 1,30 o/oo
|
12 pt
|
– Schaal V: 1,31 - 1,50 o/oo
|
16 pt
|
– Schaal VI: 1,51 - 1,65 o/oo
|
20 pt
|
– Schaal VII: 1,66 - 1,80 o/oo
|
24 pt
|
– Schaal VIII: 1,81 - 2,00 o/oo
|
28 pt
|
– Schaal IX: 2,01 - 2,15 o/oo
|
32 pt
|
– Schaal X: 2,16 - 2,35 o/oo
|
36 pt
|
– Schaal XI: 2,36 - 2,50 o/oo
|
40 pt
|
– Schaal XII: 2,51 - 2,75 o/oo
|
44 pt
|
– Schaal XIII: 2,76 o/oo en hoger
|
48 pt
|
Uitgangspunt indien onbekend
n.v.t.
Bijzonderheden
Het bepalen van het BAG-equivalent, gegeven het adem-alcoholgehalte, is mogelijk door
de volgende berekening toe te passen:
BAG in mg/l, AAG in µg/l
BAG = (AAG x 2,300) / 1000
Zie basisdelicten
– als beginnend bestuurder besturen van een motorvoertuig op twee of meer wielen met
een AAG(-equivalent) van 95 µg/l of meer