2.2. Algemene beoordelingscriteria
[Regeling vervallen per 01-08-2008]
Terugwerkende kracht
Voor
dit
onderdeel
is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Evenwichtig geheel van onderwijsvoorzieningen
Centrale doelstelling van de planning van onderwijsvoorzieningen is hetgeen in artikel 65, eerste lid, van de WVO is uiteengezet: ‘te komen tot een evenwichtig geheel van onderwijsvoorzieningen naar
soort van onderwijs, mede gelet op het verlangde onderwijs in het betrokken gebied’.
De verzoeken worden in dit kader beoordeeld. Hierbij speelt het effect op omliggende
scholen een belangrijke rol.
Openbaar onderwijs
De provincie stelt vast of ‘voldoende zal zijn voorzien in de behoefte aan openbaar
onderwijs in een genoegzaam aantal scholen’ (artikel 75, derde lid, van de WVO). De provincie toetst onder andere een verzoek tot omzetting of verplaatsing van
een openbare school op dit onderdeel. De provincie heeft de mogelijkheid het schoolbestuur
van een openbare school op te dragen het verzoek in te trekken. Schoolbesturen van
openbare scholen die overwegen een verzoek voor omzetting of verplaatsing in te dienen,
wordt geadviseerd hierover in een vroegtijdig stadium contact op te nemen met de provincie.
Substantieel leerlingenverlies
Een criterium voor het verkrijgen van toestemming voor verandering van het onderwijsaanbod
door verplaatsing, omzetting, splitsing, nevenvestiging en dubbelaanbod (zie paragraaf 2.6.5.) is dat de aangevraagde verandering niet mag leiden tot substantieel leerlingenverlies
op de omliggende scholen.
Substantieel leerlingenverlies betekent meer dan 10% verlies aan leerlingen voor dezelfde
schoolsoort of afdeling. Wanneer het leerlingenverlies er toe zal leiden dat de school
of scholengemeenschap waarvan de desbetreffende schoolsoort of afdeling deel uitmaakt
onder de opheffingsnorm zal geraken, zal dit in het algemeen leiden tot het afwijzen
van een verzoek.
Onder substantieel verlies wordt niet verstaan het mislopen van verwachte toekomstige
leerlingengroei.
De verplichting van het aannemelijk maken van substantieel leerlingenverlies rust
op de desbetreffende omliggende scholen.
Substantiële relatie
Er is sprake van substantiële relatie in wervingsgebieden als de overlap in de desbetreffende
postcodegebieden minimaal 30% bedraagt. De overlap wordt berekend op basis van de
leerlingenbestanden per (volledig) postcodegebied van de oude en de nieuwe plaatsnaam.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2006, 217, datum inwerkingtreding 09-11-2006, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van deze tekst. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-08-2006.