In deze regeling wordt verstaan onder:
ACC: Area Control Centre;
AMSL: boven gemiddeld zeeniveau (above mean sea level);
APP: Approach Control;
CTR: plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied (Control Zone);
FL: vliegniveau (Flight Level);
ft: voet (feet);
NM: nautische mijl;
OAT: vluchten die niet worden uitgevoerd overeenkomstig de ICAO-regelgeving en -procedures
en waarvoor specifieke regels en procedures zijn opgesteld door de Minister van Defensie
of de Minister van Verkeer en Waterstaat (Operational Air Traffic);
TCC: Terminal Control Centre;
TCC/RP Semmerzake: Traffic Control Centre/RP Semmerzake;
TMA: naderingsverkeersleidingsgebied (Terminal Control Area);
UAC: Upper Area Control Centre;
UTA: algemeen verkeersleidingsgebied (Upper Control Area).
Als gebied, waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT, luchtverkeersdiensten
worden verleend door Brussel ACC volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse
C wordt aangewezen het gebied als aangegeven in de bij deze regeling behorende bijlage A, en deel uitmakend van het Amsterdam UTA, met een ondergrens van FL 195 en een bovengrens
van FL 245, voor zover lateraal begrensd door:
-
– de noordgrens: een lijn tussen de posities:
51°15’21” NB 005°33’24” OL, en
51°14’46” NB 006°04’54” OL,
-
– de oost-, zuid- en westgrens: de grenzen van het vluchtinformatiegebied Amsterdam.
Als gebied, waar aan het luchtverkeer luchtverkeersdiensten worden verleend door TCC/RP
Semmerzake volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse C wordt
aangewezen het gebied als aangegeven in de bij deze regeling behorende bijlage B, en deel uitmakend van het Amsterdam UTA, met een ondergrens van FL 195 en een bovengrens
van FL 245, voor zover lateraal begrensd door:
-
– de noordgrens: een lijn tussen de posities:
51°15’21” NB 005°33’24” OL,
51°14’46” NB 006°04’54” OL,
-
– de oostgrens: de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam,
-
– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:
51°00’00” NB 005°46’02” OL, en
51°00’00” NB 005°54’18” OL,
-
– de westgrens: de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam.
-
1 Als gebied, waar aan het luchtverkeer OAT luchtverkeersdiensten worden verleend door
TCC/RP Semmerzake volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse
B vanaf FL 095 tot FL 195 en volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse
C van FL 195 tot FL 660, wordt aangewezen het gebied als aangegeven in de bij deze
regeling behorende bijlage C, en deel uitmakend van de Nieuw-Milligen TMA-D en de Amsterdam UTA, voor zover lateraal
begrensd door:
-
– de noordgrens: een lijn tussen de posities:
51°26’37” NB 005°04’54” OL, en
51°16’40” NB 005°27’00” OL,
-
– de oost-, zuid- en westgrens: de grenzen van het vluchtinformatiegebied Amsterdam.
Als gebied, waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT, luchtverkeersdiensten
worden verleend door Brussel ACC volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse
B wordt aangewezen het gebied als aangegeven in de bij deze regeling behorende bijlage D, en deel uitmakend van de Maastricht TMA-1 en Maastricht TMA-2 met uitzondering van
de in de bij deze regeling behorende bijlagen H en I aangegeven gebieden Romin Area, Worms North Area en Worms South Area, met een ondergrens
vanaf FL 095 en een bovengrens tot FL 195, voor zover lateraal begrensd door:
-
– de noordgrens: een lijn tussen de posities:
51°11’00” NB 005°46’06” OL,
51°11’00” NB 005°58’25” OL,
51°14’55” NB 005°57’08” OL, en
51°14’46” NB 006°04’54” OL,
-
– de oost-, zuid- en westgrens: de grenzen van het vluchtinformatiegebied Amsterdam.
-
1 Als gebied, waar aan het luchtverkeer, voor zover het gaat om naderend en vertrekkend
verkeer naar en van het luchtvaartterrein Kleine Brogel, luchtverkeersdiensten worden
verleend door Kleine Brogel APP volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse
E, wordt aangewezen het gebied weergegeven als Kleine Brogel Coordination Area in
de bij deze regeling behorende bijlage E en deel uitmakend van de Nieuw-Milligen TMA-D, met een ondergrens vanaf 457,5 m (1500
ft) AMSL en een bovengrens tot en met 1067,5 m (3500 ft) AMSL, voor zover lateraal
begrensd door:
-
– de noordgrens: een lijn tussen de posities:
51º16'20"NB 005º13'40"OL, en
51º23'06"NB 005º45'51"OL,
-
– de oostgrens: een lijn tussen de posities:
51º23'06"NB 005º45'51"OL,
51º14'55"NB 005º57'08"OL, en
51º11'00"NB 005º58'25"OL,
-
– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:
51º11'00"NB 005º58'25"OL, en
51º11'00"NB 005º50'00"OL, en
51º09'41"NB 005º50'00"OL, en
langs de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam, naar
51º16'20"NB 005º13'40"OL.
-
1 Als gebied, waar aan het luchtverkeer luchtverkeersdiensten worden verleend door de
plaatselijke verlener van luchtverkeersleidingsdiensten van Kleine Brogel volgens
de regels behorende bij de luchtverkeersdienstverleningsklasse C, wordt aangewezen
het gebied behorende bij de Kleine Brogel CTR, als aangegeven in de bij deze regeling
behorende bijlage F en deel uitmakend van het vluchtinformatiegebied Amsterdam, met als ondergrens de
grond en een bovengrens tot 915 m (3000 ft) AMSL, voor zover lateraal begrensd door:
-
– de noordgrens: een cirkel van 5 NM rond de positie:
51°14’21” NB 005°36’50” OL,
-
– de zuidwestgrens: de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam.
-
1 Als gebied, waar aan het luchtverkeer luchtverkeersdiensten worden verleend door de
plaatselijke luchtverkeersleiding van Niederrhein volgens de regels behorende bij
de luchtverkeersdienstverleningsklasse C, wordt aangewezen het gebied behorend tot
de Niederrhein CTR, als aangegeven in de bij deze regeling behorende bijlage G en deel uitmakend van het vluchtinformatiegebied Amsterdam, met als ondergrens de
grond of het water en een bovengrens tot 915 m (3000 ft) AMSL, voor zover lateraal
begrensd door:
-
– de noordgrens: een lijn tussen de posities:
51°39’31” NB 005°55’21” OL, en
51°39’05” NB 006°07’00” OL,
-
– de oostgrens: de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam,
-
– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:
51°33’15” NB 006°10’20” OL, en
51°33’22” NB 006°01’09” OL,
-
– de westgrens: een lijn van:
51°33’22” NB 006°01’09” OL, via een deel van een cirkel met als middelpunt de coördinaten
51°31’05” NB 005°51’22” OL met een straal van 6,5 NM tot een deel van een cirkel met
als middelpunt de coördinaten naar 51°39’29” NB 005°42’30” OL met een straal van 8
NM, naar 51°39’31” NB 005°55’21” OL.
Als gebied, waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT, luchtverkeersdiensten
worden verleend door Langen ACC vanaf 457,5 m (1500 ft) AMSL tot FL 095 volgens de
regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse D, en van FL 095 tot FL 195
volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse B, wordt aangewezen
het gebied weergegeven als Romin Area in de bij deze regeling behorende bijlage H en deel uitmakend van Maastricht TMA-1, voor zover lateraal begrensd door:
-
– de noordgrens: een lijn tussen de posities:
51°14’55” NB 005°57’08” OL, en
51°14’46” NB 006°04’54” OL,
-
– de oost- en zuidgrens: de grenzen van het vluchtinformatiegebied Amsterdam,
Als gebied, waar aan het luchtverkeer luchtverkeersdiensten worden verleend door Langen
ACC vanaf 915 m (3000 ft) AMSL tot FL 095 volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse
D, en aan al het luchtverkeer van FL 095 tot FL 195 volgens de regels behorende bij
luchtverkeersdienstverleningsklasse B, wordt aangewezen het gebied weergegeven als
Worms North Area in de bij deze regeling behorende bijlage I en deel uitmakend van Maastricht TMA-1, voor zover lateraal begrensd door:
-
– de noord- en oostgrens: de grenzen van het vluchtinformatiegebied Amsterdam,
-
– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:
50°54’42” NB 006°05’04” OL, en
50°54’42” NB 006°03’43” OL,
-
– de westgrens: een lijn tussen de posities:
50°54’42” NB 006°03’43” OL, en
50°55’18” NB 006°03’31” OL.
Als gebied, waar aan het luchtverkeer luchtverkeersdiensten worden verleend door Langen
ACC vanaf 457,5 m (1500 ft) AMSL tot FL 095 volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse
D, en aan al het luchtverkeer van FL 095 tot FL 195 volgens de regels behorende bij
luchtverkeersdienstverleningsklasse B, wordt aangewezen het gebied weergegeven als
Worms South Area in de bij deze regeling behorende bijlage I en deel uitmakend van Maastricht TMA-2, voor zover lateraal begrensd door:
-
– de noordgrens: een lijn tussen de posities:
50°54’42” NB 006°03’43” OL, en
50°54’42” NB 006°05’04” OL,
-
– de oostgrens: de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam,
-
– de westgrens: een lijn tussen de posities:
50°51’40” NB 006°04’41” OL, en
50°54’42” NB 006°03’43” OL.
-
1 Als gebied, waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT, luchtverkeersdiensten
worden verleend door ACC Copenhagen volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse
C wordt aangewezen het gebied, dat deel uitmaakt van de Amsterdam UTA, met een ondergrens
van FL 245 en een bovengrens van FL 660, voor zover lateraal begrensd door:
-
– de noordgrens: een lijn tussen de posities:
55°00’00” NB 005°00’00” OL, en
55°00’00” NB 006°30’00” OL,
-
– de oostgrens: een lijn tussen de posities:
55°00’00” NB 006°30’00” OL, en
54°30’00” NB 004°32’09” OL,
-
– de westgrens: een lijn tussen de posities:
54°30’00” NB 004°32’09” OL, en
55°00’00” NB 005°00’00” OL.
Als gebied waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT, luchtverkeersdiensten
worden verleend door het Londen ACC volgens de regels behorende bij de luchtverkeersdienstverleningsklasse
C, wordt aangewezen het gebied weergegeven als Refso A Area in de bij deze regeling
behorende bijlage J, en deel uitmakend van de Amsterdam UTA, met een ondergrens van FL 215 en een bovengrens
van FL 660, voor zover lateraal begrensd door:
-
– de noordgrens: een lijn tussen de posities:
51°57’02” NB 002°21’23” OL, en
51°57’56” NB 003°10’19” OL,
-
– de oostgrens: een lijn tussen de posities:
51°57’56” NB 003°10’19” OL, en
51°28’50” NB 003°10’19” OL,
-
– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:
51°28’50” NB 003°10’19” OL, en
51°42’45” NB 002°10’01” OL,
-
– de westgrens: een lijn tussen de posities:
51°42’45” NB 002°10’01” OL, en
51°57’02” NB 002°21’23” OL.
-
1 Als gebied waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT, luchtverkeersdiensten
worden verleend door het Londen TCC volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse
C, wordt aangewezen het gebied weergegeven als Refso B Area in de bij deze regeling
behorende bijlage K, en deel uitmakend van de Amsterdam UTA, met een ondergrens van FL 195 en een bovengrens
van FL 215, voor zover lateraal begrensd door:
-
– de noordgrens: een lijn tussen de posities:
51º 57’ 02” NB 002º 21’ 23” OL, en
51º 57’ 25” NB 002º 40’ 01” OL,
-
– de oostgrens: een lijn tussen de posities:
51º 57’ 25” NB 002º 40’ 01” OL, en
51º 35’ 55” NB 002º 40’ 01” OL,
-
– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:
51º 35’ 55” NB 002º 40’ 01” OL, en
51º 42’ 45” NB 002º 10’ 01” OL,
-
- de westgrens: een lijn tussen de posities:
51º 42’ 45” NB 002º 10’ 01” OL, en
51º 57’ 02” NB 002º 21’ 23” OL.
-
2 In afwijking van het eerste lid, wordt het in het eerste lid bedoelde gebied, voor
zover deel uitmakend van de Amsterdam CTA west tussen FL 055 en FL 195, aangewezen
als gebied waar aan het luchtverkeer luchtverkeersdiensten worden verleend door het
Londen TCC volgens de regels behorend bij luchtverkeersdienstverleningsklasse A.
Als gebied waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT, luchtverkeersdiensten
worden verleend door Brussel ACC volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse
A tussen FL 055 en FL 195 en volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse
C tussen FL 195 en FL 245, wordt aangewezen het gebied weergegeven als Saski A Area
in de bij deze regeling behorende bijlage L, en deel uitmakend van de Amsterdam UTA, met een ondergrens van FL 055 en een bovengrens
van FL 245, voor zover lateraal begrensd door:
-
– de noordgrens: een lijn tussen de posities:
51º38'13"NB 002º30'00"OL, en
51º16'15"NB 004º06'30"OL,
-
– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:
51º16'15"NB 004º06'30"OL, en
langs de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam naar,
51º27'20"NB 002º30'00"OL,
-
– de westgrens: een lijn tussen de posities:
51º27'20"NB 002º30'00"OL, en
51º38'13"NB 002º30'00"OL.
Als gebied waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT, luchtverkeersdiensten
worden verleend door het Londen ACC volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse
C, wordt aangewezen het gebied weergegeven als Saski B Area in de bij deze regeling
behorende bijlage M, en deel uitmakend van de Amsterdam UTA, met een ondergrens van FL 215 en een bovengrens
van FL 660, voor zover lateraal begrensd door:
-
– de noordgrens: een lijn tussen de posities:
51°42’45” NB 002°10’01” OL, en
51°38’13” NB 002°30’00” OL,
-
– de oostgrens: een lijn tussen de posities:
51°38’13” NB 002°30’00” OL, en
51°27’20” NB 002°30’00” OL,
-
– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:
51°27’20” NB 002°30’00” OL, en
51°30’00” NB 002°00’00” OL,
-
– de westgrens: een lijn tussen de posities:
51°30’00” NB 002°00’00” OL, en
51°42’45” NB 002°10’01” OL.
Als gebied waar aan het luchtverkeer, met uitzondering van OAT boven FL 195, luchtverkeersdiensten
worden verleend door het Londen TCC volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse
A tussen FL 055 en FL 195 en volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse
C tussen FL 195 en FL 215, wordt aangewezen het gebied weergegeven als Saski C Area
in de bij deze regeling behorende bijlage N, en deel uitmakend van de Amsterdam UTA, met een ondergrens van FL 055 en een bovengrens
van FL 215, voor zover lateraal begrensd door:
-
– de noordgrens: een lijn tussen de posities:
51°42’45” NB 002°10’01” OL, en
51°38’13” NB 002°30’00” OL,
-
– de oostgrens: een lijn tussen de posities:
51°38’13” NB 002°30’00” OL, en
51°27’20” NB 002°30’00” OL,
-
– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:
51°27’20” NB 002°30’00” OL, en
51°30’00” NB 002°00’00” OL,
-
– de westgrens: een lijn tussen de posities:
51°30’00” NB 002°00’00” OL, en
51°42’45” NB 002°10’01” OL.
Als gebied, waar aan het luchtverkeer luchtverkeersdiensten worden verleend door Brussel
ACC volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse B wordt aangewezen
het gebied weergegeven als L179 Area in de bij deze regeling behorende bijlage O, en deel uitmakend van de Nieuw-Milligen TMA D, met een ondergrens van FL 095 en
een bovengrens tot FL 195, voor zover lateraal begrensd door:
-
– de noordgrens: een lijn tussen de posities:
51°15’21” NB 005°33’24” OL, en
51°14’55” NB 005°57’08” OL,
-
– de oostgrens: een lijn tussen de posities:
51°14’55” NB 005°57’08” OL, en
51°11’00” NB 005°58’25” OL,
-
– de zuidgrens: een lijn tussen de posities:
51°11’00” NB 005°58’25” OL, en
51°11’00” NB 005°46’06” OL,
-
– de westgrens: de grenzen van het vluchtinformatiegebied Amsterdam.
-
1 Als gebied, waar aan het luchtverkeer luchtverkeersdiensten worden verleend door Langen
ACC volgens de regels behorende bij luchtverkeersdienstverleningsklasse B wordt aangewezen
de luchtverkeersweg L179 tussen de meldingspunten Dibir en Romin, in de bij deze regeling
behorende bijlage P, en deel uitmakend van het vluchtinformatiegebied Amsterdam.
De volgende regelingen worden ingetrokken:
Deze regeling treedt in werking met ingang van 12 mei 2005.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening
door buitenlandse instanties 2005.