1. Model controleverklaring van de onafhankelijke accountant bij de jaarrekening
Controleverklaring van de onafhankelijke accountant
Aan: het bestuur en de raad van toezicht van (naam instelling)
Verklaring over de in dit jaarverslag opgenomen jaarrekening 202x
Ons oordeel
Wij hebben de in dit jaarverslag opgenomen jaarrekening 202x van … (naam entiteit)
te … (statutaire vestigingsplaats) gecontroleerd.
Naar ons oordeel:
-
– geeft de in het jaarverslag opgenomen jaarrekening een getrouw beeld van de grootte
en de samenstelling van het vermogen van (naam instelling) per 31 december 202x en
van het resultaat over 202x in overeenstemming met de Regeling vaststelling Handboek
Financiële Verantwoording Regionale Publieke Media-instellingen en de RPO 202x.
-
– zijn de in de jaarrekening verantwoorde baten, lasten en balansmutaties over 202x
in alle van materieel belang zijnde aspecten rechtmatig tot stand gekomen in overeenstemming
met de in de relevante wet- en regelgeving opgenomen bepalingen, zoals vermeld in
de Regeling vaststelling Handboek Financiële Verantwoording Regionale Publieke Media-instellingen
en de RPO 202x.
De jaarrekening bestaat uit:
-
1. de balans per 31 december 202x; en
-
2. de exploitatierekening over 202x; en
-
3. de toelichting met een overzicht van de gehanteerde grondslagen voor financiële verslaggeving
en andere toelichtingen.
De basis voor ons oordeel
Wij hebben onze controle uitgevoerd volgens het Nederlands recht, waaronder ook de
Nederlandse controlestandaarden, het Controleprotocol Publieke Media-instellingen
van de Regeling vaststelling Handboek Financiële Verantwoording Regionale Publieke
Media-instellingen en de RPO 2023 vallen. Onze verantwoordelijkheden op grond hiervan
zijn beschreven in de sectie ‘Onze verantwoordelijkheden voor de controle van de jaarrekening’.
Wij zijn onafhankelijk van … (naam instelling) zoals vereist in de Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (ViO) en andere voor de opdracht relevante onafhankelijkheidsregels in Nederland.
Verder hebben wij voldaan aan de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA).
Wij vinden dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt is
als basis voor ons oordeel.
[Indien van toepassing: Informatie ter ondersteuning van ons oordeel
Wij hebben onze controlewerkzaamheden bepaald in het kader van de controle van de
jaarrekening als geheel en de financiële rechtmatigheid van de in de jaarrekening
verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties en bij het vormen van ons oordeel
hierover. Onderstaande informatie ter ondersteuning van ons oordeel en onze bevindingen
moeten in dat kader worden bezien en niet als afzonderlijke oordelen of conclusies.
Controleaanpak frauderisico’s
De mate van detail die in de controleverklaring moet worden verschaft om te beschrijven
op welke wijze op frauderisico’s die kunnen leiden tot een afwijking van materieel
belang tijdens de controle is ingespeeld is een kwestie van professionele oordeelvorming
en wordt aangepast aan de specifieke omstandigheden en complexiteit van de controle.
In overeenstemming met paragraaf 29B van Standaard 700 kan de accountant het volgende omschrijven:
-
• de frauderisico’s die aandacht vereisten bij de controle;
-
• een verwijzing naar eventuele toelichtingen in de financiële overzichten;
-
• een kort overzicht van de uitgevoerde werkzaamheden;
-
• een indicatie van de uitkomst van de werkzaamheden van de accountant;
-
• belangrijke waarnemingen met betrekking tot de aangelegenheid.
Of een combinatie van deze elementen.
Controleaanpak continuïteit
De mate van detail die in de controleverklaring moet worden verschaft om te beschrijven
op welke wijze de accountant heeft ingespeeld op de geschiktheid van het hanteren
door het management van de continuïteitsveronderstelling bij het opstellen en presenteren
van de financiële overzichten en op gebeurtenissen of omstandigheden die gerede twijfel
kunnen doen ontstaan over de mogelijkheid van de entiteit om haar continuïteit te
handhaven is ingespeeld is een kwestie van professionele oordeelsvorming en wordt
aangepast aan de specifieke omstandigheden en complexiteit van de controle. In overeenstemming
met paragraaf 29A van Standaard 700 kan de accountant het volgende omschrijven:
-
• de aangelegenheden die aandacht vereisten bij de controle;
-
• een verwijzing naar eventuele toelichtingen in de financiële overzichten;
-
• een kort overzicht van de uitgevoerde werkzaamheden;
-
• een indicatie van de uitkomst van de werkzaamheden van de accountant;
-
• belangrijke waarnemingen met betrekking tot de aangelegenheid.
Of een combinatie van deze elementen.]
Naleving anticumulatiebepaling WNT niet gecontroleerd
In overeenstemming met het Controleprotocol WNT 202X hebben wij de anticumulatiebepaling,
bedoeld in artikel 1.6a WNT en artikel 5, lid 1, sub n en o Uitvoeringsregeling WNT, niet gecontroleerd. Dit betekent dat wij niet hebben gecontroleerd of er wel of
niet sprake is van een normoverschrijding door een leidinggevende topfunctionaris
vanwege eventuele dienstbetrekkingen als leidinggevende topfunctionaris bij andere
WNT-plichtige instellingen, alsmede of de in dit kader vereiste toelichting juist
en volledig is.
Verklaring over de in het jaarverslag opgenomen andere informatie
Het jaarverslag omvat andere informatie, naast de jaarrekening en onze controleverklaring
daarbij.
Op grond van onderstaande werkzaamheden zijn wij van mening dat de andere informatie:
-
• met de jaarrekening verenigbaar is en geen materiële afwijkingen bevat;
-
• alle informatie bevat die op grond van de Regeling vaststelling Handboek Financiële
Verantwoording Regionale Publieke Media-instellingen en de RPO 2023 is vereist.
Wij hebben de andere informatie gelezen en hebben op basis van onze kennis en ons
begrip, verkregen vanuit de controle van de jaarrekening of anderszins, overwogen
of de andere informatie materiële afwijkingen bevat.
Met onze werkzaamheden hebben wij voldaan aan de vereisten in het Controleprotocol
Publieke Media-instellingen van de Regeling vaststelling Handboek Financiële Verantwoording
Regionale Publieke Media-instellingen en de RPO 2023 en de Nederlandse Standaard 720. Deze werkzaamheden hebben niet dezelfde diepgang als onze controlewerkzaamheden
bij de jaarrekening.
Het bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van de andere informatie, waaronder
het bestuursverslag en de overige gegevens in overeenstemming met de Regeling vaststelling
Handboek Financiële Verantwoording Regionale Publieke Media-instellingen en de RPO
2023.
Beschrijving van verantwoordelijkheden met betrekking tot de jaarrekening
Verantwoordelijkheden van het bestuur en de raad van toezicht voor de jaarrekening
Het bestuur is verantwoordelijk voor het opmaken en getrouw weergeven van de jaarrekening
in overeenstemming met de Regeling vaststelling Handboek Financiële Verantwoording
Regionale Publieke Media-instellingen en de RPO 2023. Het bestuur is ook verantwoordelijk
voor het rechtmatig tot stand komen van de in de jaarrekening verantwoorde baten,
lasten en balansmutaties in overeenstemming met de in de relevante wet- en regelgeving
opgenomen bepalingen, zoals vermeld in de Regeling vaststelling Handboek Financiële
Verantwoording Regionale Publieke Media-instellingen en de RPO 2023. In dit kader
is het bestuur tevens verantwoordelijk voor een zodanige interne beheersing die het
bestuur noodzakelijk acht om het opmaken van de jaarrekening en de naleving van die
relevante wet- en regelgeving mogelijk te maken zonder afwijkingen van materieel belang
als gevolg van fouten of fraude.
Bij het opmaken van de jaarrekening moet het bestuur afwegen of de organisatie in
staat is om haar werkzaamheden in continuïteit voort te zetten. Op grond van genoemd
verslaggevingsstelsel moet het bestuur de jaarrekening opmaken op basis van de continuïteitsveronderstelling,
tenzij het bestuur het voornemen heeft om de organisatie te liquideren of de activiteiten
te beëindigen of als beëindiging het enige realistische alternatief is. Het bestuur
moet gebeurtenissen en omstandigheden waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan of
de organisatie haar activiteiten in continuïteit kan voortzetten, toelichten in de
jaarrekening.
De raad van toezicht is verantwoordelijk voor het uitoefenen van toezicht op het proces
van financiële verslaggeving van de instelling.
Onze verantwoordelijkheden voor de controle van de jaarrekening
Onze verantwoordelijkheid is het zodanig plannen en uitvoeren van een controleopdracht
dat wij daarmee voldoende en geschikte controle-informatie verkrijgen voor het door
ons af te geven oordeel.
Onze controle is uitgevoerd met een hoge mate, maar geen absolute mate, van zekerheid
waardoor het mogelijk is dat wij tijdens onze controle niet alle materiële fouten
ontdekken.
Afwijkingen kunnen ontstaan als gevolg van fraude of fouten en zijn materieel indien
redelijkerwijs kan worden verwacht dat deze, afzonderlijk of gezamenlijk, van invloed
kunnen zijn op de economische beslissingen die gebruikers op basis van deze jaarrekening
nemen. De materialiteit beïnvloedt de aard, timing en omvang van onze controlewerkzaamheden
en de evaluatie van het effect van onderkende afwijkingen op ons oordeel.
Wij hebben deze accountantscontrole professioneel kritisch uitgevoerd en hebben waar
relevant professionele oordeelsvorming toegepast in overeenstemming met de Nederlandse
controlestandaarden, het Controleprotocol Publieke Media-instellingen van de Regeling
vaststelling Handboek Financiële Verantwoording Regionale Publieke Media-instellingen
en de RPO 2023, ethische voorschriften en de onafhankelijkheidseisen.
Onze controle bestond onder andere uit: het identificeren en inschatten van de risico’s
dat de jaarrekening afwijkingen van materieel belang bevat als gevolg van fouten of
fraude,
dat baten en lasten alsmede de balansmutaties als gevolg van fouten of fraude niet
in alle van materieel belang zijnde aspecten rechtmatig tot stand zijn gekomen,
het in reactie op deze risico’s bepalen en uitvoeren van controlewerkzaamheden en
het verkrijgen van controle-informatie die voldoende en geschikt is als basis voor
ons oordeel. Bij fraude is het risico dat een afwijking van materieel belang niet
ontdekt wordt groter dan bij fouten. Bij fraude kan sprake zijn van samenspanning,
valsheid in geschrifte, het opzettelijk nalaten transacties vast te leggen, het opzettelijk
verkeerd voorstellen van zaken of het doorbreken van de interne beheersing;
-
• het verkrijgen van inzicht in de interne beheersing die relevant is voor de controle
met als doel controlewerkzaamheden te selecteren die passend zijn in de omstandigheden.
Deze werkzaamheden hebben niet als doel om een oordeel uit te spreken over de effectiviteit
van de interne beheersing van de instelling;
-
• het evalueren van de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor financiële verslaggeving,
de gebruikte financiële rechtmatigheidscriteria en het evalueren van de redelijkheid
van schattingen door het bestuur en de toelichtingen die daarover in de jaarrekening
staan;
-
• het vaststellen dat de door het bestuur gehanteerde continuïteitsveronderstelling
aanvaardbaar is. Tevens op basis van de verkregen controle-informatie vaststellen
of er gebeurtenissen en omstandigheden zijn waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan
of de instelling haar bedrijfsactiviteiten in continuïteit kan voortzetten.
-
• Als wij concluderen dat er een onzekerheid van materieel belang bestaat, zijn wij
verplicht om aandacht in onze controleverklaring te vestigen op de relevante gerelateerde
toelichtingen in de jaarrekening. Als de toelichtingen inadequaat zijn, moeten wij
onze verklaring aanpassen. Onze conclusies zijn gebaseerd op de controle-informatie
die verkregen is tot de datum van onze controleverklaring. Toekomstige gebeurtenissen
of omstandigheden kunnen er echter toe leiden dat een onderneming haar continuïteit
niet langer kan handhaven;
-
• het evalueren van de presentatie, structuur en inhoud van de jaarrekening en de daarin
opgenomen toelichtingen;
-
• het evalueren of de jaarrekening een getrouw beeld geeft van de onderliggende transacties
en gebeurtenissen en of de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede
balansmutaties in alle van materieel belang zijnde aspecten rechtmatig tot stand zijn
gekomen.
Wij communiceren met de raad van toezicht onder andere over de geplande reikwijdte
en timing van de controle en over de significante bevindingen die uit onze controle
naar voren zijn gekomen, waaronder eventuele significante tekortkomingen in de interne
beheersing.
Plaats en datum
… (naam accountantspraktijk)
… (naam accountant)
2. Model controleverklaring van de onafhankelijke accountant bij het financieel verslag
Controleverklaring van de onafhankelijke accountant
Aan: het bestuur en de raad van toezicht van (naam instelling)
Ons oordeel
Wij hebben het financieel verslag betreffende het project (naam project) van (naam
entiteit) te … (statutaire vestigingsplaats) over …(periode/jaar) gecontroleerd.
Naar ons oordeel is het financieel verslag, aangaande het bedrag van € … per saldo
aan subsidiabele kosten en opbrengsten, in alle van materieel belang zijnde aspecten
opgesteld in overeenstemming met de Regeling Handboek financiële verantwoording regionale
publieke media-instellingen en RPO 202x
De basis voor ons oordeel
Wij hebben onze controle uitgevoerd volgend het Nederlands recht, waaronder ook de
Nederlandse controlestandaarden en het Controleprotocol Publieke Media-instellingen
van de Regeling Handboek financiële verantwoording regionale publieke media-instellingen
en RPO 202x vallen. Onze verantwoordelijkheden op grond hiervan zijn beschreven in
de sectie ‘Onze verantwoordelijkheden voor de controle van het financieel verslag’.
Wij zijn onafhankelijk van … (naam entiteit(en) zoals vereist in de Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (ViO) en andere voor de opdracht relevante onafhankelijkheidsregels in Nederland.
Verder hebben wij voldaan aan de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA).
Wij vinden dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt is
als basis voor ons oordeel.
Basis voor financiële verslaggeving en beperking in gebruik en verspreidingskring
Het financieel verslag is opgesteld op basis van financiële grondslagen zoals beschreven
in de Regeling Handboek financiële verantwoording regionale publieke media-instellingen
en RPO 202x en is opgesteld voor het Commissariaat met als doel <<NAAM ENTITEIT>>
in staat te stellen te voldoen aan de Regeling Handboek financiële verantwoording
regionale publieke media-instellingen en RPO 202x. Hierdoor is het financieel verslag
mogelijk niet geschikt voor andere doeleinden. Onze controleverklaring is derhalve
uitsluitend bestemd voor <<NAAM ENTITEIT>> en het Commissariaat en dient niet te worden
verspreid aan of te worden gebruikt door anderen.
Ons oordeel is niet aangepast als gevolg van deze aangelegenheid.]
[Indien van toepassing: Andere informatie
Aan het financieel verslag en onze controleverklaring daarbij is andere informatie
toegevoegd. De andere informatie bestaat uit:
Op grond van onderstaande werkzaamheden zijn wij van mening dat de andere informatie
met de financiële verantwoording verenigbaar is en geen materiële afwijkingen bevat.
Wij hebben de andere informatie gelezen en hebben op basis van onze kennis en ons
begrip, verkregen vanuit de controle van het financieel verslag of anderszins, overwogen
of de andere informatie materiële afwijkingen bevat. Met onze werkzaamheden hebben
wij voldaan aan de vereisten in de Nederlandse Standaard 720. Deze werkzaamheden hebben niet dezelfde diepgang als onze controlewerkzaamheden
bij de financiële verantwoording.
Het bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van de andere informatie in overeenstemming
met de subsidievoorwaarden.]
Verantwoordelijkheden van het bestuur voor het financieel verslag
Het bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van het financieel verslag in overeenstemming
met de Regeling Handboek financiële verantwoording regionale publieke media-instellingen
en RPO 202x. Het bestuur is tevens verantwoordelijk voor een zodanige interne beheersing
als het noodzakelijk acht om het opstellen van het financieel verslag mogelijk te
maken zonder afwijkingen van materieel belang als gevolg van fraude of fouten.
Onze verantwoordelijkheden voor de controle van het financieel verslag
Onze verantwoordelijkheid is het zodanig plannen en uitvoeren van een controleopdracht
dat wij daarmee voldoende en geschikte controle-informatie verkrijgen voor het door
ons af te geven oordeel.
Onze controle is uitgevoerd met een hoge mate maar geen absolute mate van zekerheid
waardoor het mogelijk is dat wij tijdens onze controle niet alle materiële fouten
en fraude ontdekken.
Afwijkingen kunnen ontstaan als gevolg van fraude of fouten en zijn materieel indien
redelijkerwijs kan worden verwacht dat deze, afzonderlijk of gezamenlijk, van invloed
kunnen zijn op de economische beslissingen die gebruikers op basis van dit jaarverslag
nemen. De materialiteit beïnvloedt de aard, timing en omvang van onze controlewerkzaamheden
en de evaluatie van het effect van onderkende afwijkingen op ons oordeel.
Wij hebben deze accountantscontrole professioneel kritisch uitgevoerd en hebben waar
relevant professionele oordeelsvorming toegepast in overeenstemming met de Nederlandse
controlestandaarden en het Controleprotocol Publieke Media-instellingen van de Regeling
Handboek financiële verantwoording regionale publieke media-instellingen en RPO 202x.
Onze controle bestond onder andere uit:
-
• het identificeren en inschatten van de risico’s dat het financieel verslag afwijkingen
van materieel belang bevat als gevolg van fouten of fraude, het in reactie op deze
risico’s bepalen en uitvoeren van controlewerkzaamheden en het verkrijgen van controle-informatie
die voldoende en geschikt is als basis voor ons oordeel. Bij fraude is het risico
dat een afwijking van materieel belang niet ontdekt wordt groter dan bij fouten. Bij
fraude kan sprake zijn van samenspanning, valsheid in geschrifte, het opzettelijk
nalaten transacties vast te leggen, het opzettelijk verkeerd voorstellen van zaken
of het doorbreken van de interne beheersing.
-
• het verkrijgen van inzicht in de interne beheersing die relevant is voor de controle
met als doel controlewerkzaamheden te selecteren die passend zijn in de omstandigheden.
Deze werkzaamheden hebben niet als doel om een oordeel uit te spreken over de effectiviteit
van de interne beheersing van de entiteit.
-
• het evalueren van de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor het opstellen
van het financieel verslag en het evalueren van de redelijkheid van schattingen door
het bestuur en de toelichtingen die daarover in het financieel verslag staan.
-
• het evalueren of het financieel verslag de onderliggende transacties en gebeurtenissen
zonder materiële afwijkingen weergeeft.
Wij communiceren met de raad van toezicht onder andere over de geplande reikwijdte
en timing van de controle en over de significante bevindingen die uit onze controle
naar voren zijn gekomen, waaronder eventuele significante tekortkomingen in de interne
beheersing.
<<Plaats>>, <<datum>>
<<Naam accountant>>