Beoogde leerresultaten
Standaard 1: De beoogde leerresultaten passen bij het niveau en de oriëntatie van
de opleiding en zijn afgestemd op de verwachtingen van het beroepenveld en het vakgebied
en op internationale eisen.
De beoogde leerresultaten beschrijven aantoonbaar het niveau (associate degree, bachelor
of master) zoals gedefinieerd in het Nederlands kwalificatieraamwerk en de oriëntatie
(hbo of wo) van de opleiding. Ze sluiten bovendien aan bij de actuele eisen die vanuit
het regionale, het nationale en het internationale perspectief door het beroepenveld
en het vakgebied worden gesteld aan de inhoud van de opleiding. Voor zover van toepassing
zijn de beoogde leerresultaten tevens in overeenstemming met relevante wet- en regelgeving.
Aanvullende aspecten voor instellingen zonder erkenning ITK
Aangezien de volgende aspecten in de instellingstoets worden beoordeeld, dienen deze
voor opleidingen in een instelling zonder erkenning ITK aanvullend te worden beoordeeld:
Onderwijsleeromgeving
Standaard 2: Het programma, de onderwijsleeromgeving en de kwaliteit van het docententeam
maken het voor de instromende studenten mogelijk de beoogde leerresultaten te realiseren.
De beoogde leerresultaten zijn adequaat vertaald in leerdoelen van (onderdelen van)
het programma. Hierbij wordt rekening gehouden met de diversiteit van de toegelaten
studenten. De docenten zijn zowel inhoudelijk als didactisch voldoende deskundig om
de opleiding te verzorgen en geven begeleiding. De onderwijsleeromgeving bevordert
dat studenten op actieve wijze deelnemen aan de vormgeving van het eigen leerproces
(student-centred).
Indien het onderwijs in een andere taal dan het Nederlands wordt verzorgd, motiveert
de opleiding deze keuze. Dit geldt ook indien de opleiding een anderstalige opleidingsnaam
hanteert. Docenten beschikken over voldoende beheersing van de taal waarin zij doceren.
Voorzieningen worden niet beoordeeld, tenzij deze specifiek voor de betreffende opleiding
zijn getroffen.
Het bovenstaande houdt in dat bij alle opleidingsbeoordelingen, in instellingen met
en zonder erkenning ITK, de volgende aspecten worden meegewogen:
-
– De opleiding hanteert toelatingseisen die realistisch zijn met het oog op de beoogde
leerresultaten.
-
– Studenten ontvangen een passende begeleiding. De informatievoorziening van de opleiding
is adequaat.
-
– De inrichting van de leeromgeving bevordert de toegankelijkheid en studeerbaarheid
van het onderwijs, mede voor studenten met een functiebeperking.
Aanvullende aspecten voor instellingen zonder erkenning ITK
Aangezien de volgende aspecten in de instellingstoets worden beoordeeld, dienen deze
voor opleidingen in een instelling zonder erkenning ITK aanvullend te worden beoordeeld:
-
– De inrichting van de leeromgeving past bij de onderwijsvisie van de instelling.
-
– De omvang van het personeelsbestand is toereikend.
-
– In het geval dat de opleiding in een andere taal dan het Nederlands wordt aangeboden,
draagt het personeelsbeleid ertoe bij dat docenten in staat zijn in die taal te doceren.
Toetsing
Standaard 3: De opleiding beschikt over een adequaat systeem van toetsing.
De beoordeling is valide, betrouwbaar en voldoende onafhankelijk. De eisen zijn helder
voor de studenten. De kwaliteit van de tentaminering en examinering wordt voldoende
gewaarborgd en voldoet aan de wettelijke deugdelijkheidsvereisten. De toetsen ondersteunen
het eigen leerproces van de student. De examencommissie oefent haar wettelijke taken
en bevoegdheden uit.
Eindoordeel (gewogen en gemotiveerd).
Gerealiseerde leerresultaten
Standaard 4 wordt in de regel niet beoordeeld in een toets nieuwe opleiding. Het panel
beoordeelt deze standaard alleen als er naar de mening van de NVAO sprake is van bestaand
onderwijs en er eindwerken zijn om de gerealiseerde leerresultaten te kunnen beoordelen.
Standaard 4: De opleiding toont aan dat de beoogde leerresultaten zijn gerealiseerd.
Het realiseren van de beoogde leerresultaten blijkt uit de uitkomsten van toetsen,
de eindwerken en de wijze waarop afgestudeerden in de praktijk of in een vervolgopleiding
functioneren.