De basis voor het model zijn de grondslagen zoals genoemd in ‘Algemene Toelichting
Balans en Exploitatierekening’.
Model III: Algemene toelichting op de balans en exploitatierekening
[Regeling vervallen per 04-03-2023 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2022]
− ALGEMEEN:
[naam Wlz-uitvoerder] is per besluit van de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport per
<dd/mm/jjj> als Wlz-uitvoerder aangewezen om voor de hierna genoemde regio’s de zorgkantoorfunctie
uit te voeren:<benoemen regio’s>
In het financieel verslag is op het niveau van de [naam Wlz-uitvoerder] verantwoording afgelegd. Dit betekent dat de financiële verantwoording de geconsolideerde
cijfers bevat van de hiervoor genoemde zorgkantoren. In deze financiële verantwoording
legt [naam Wlz-uitvoerder] verantwoording af over de uitvoering van de AWBZ afwikkeling en de uitvoering van de Wlz. De financiële verantwoording is opgesteld in de Nederlandse taal en de bedragen
worden vermeld in euro's (x1.000).
Het doel van [naam Wlz-uitvoerder] is het bevorderen van zorg voor chronisch zieken en gehandicapten door het optreden
als Wlz-uitvoerder in de zin van de Wet langdurige zorg (Wlz) en daarmee verband houdende wet- en regelgeving. [naam Wlz-uitvoerder] is verder verantwoordelijk voor het afwikkelen van de rechten en verplichtingen die
voortvloeien uit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). [naam Wlz-uitvoerder] heeft geen winstoogmerk.
[naam Wlz-uitvoerder] verleent als Zorgkantoor bemiddeling bij de uitvoering van de Wlz. Doel is het waarborgen van verstrekkingen en/of vergoedingen van zorg aan Wlz-geïndiceerden
in de hierboven genoemde regio's. De uitgaven inzake de in de Wlz geregelde verstrekkingen zijn declarabel bij het Fonds langdurige zorg.
De vergelijkende cijfers van voorgaande jaren mogen op grond van de regeling Uitvoeringsverslag
en Financieel verslag Wlz-Uitvoerder niet worden aangepast.
Verslaggevingsperiode
Dit financieel verslag heeft betrekking op het verslagjaar 2021, dat is geëindigd
op balansdatum 31 december 2021.
Grondslagen voor het opstellen van het financieel verslag
Het financieel verslag is opgesteld in overeenstemming met het stelsel dat is voorgeschreven
door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) op basis van de Regeling Uitvoeringsverslag
en Financieel verslag Wlz-uitvoerder met kenmerk TH/NR-23. Indien er hier geen specifieke
grondslagen worden genoemd, dient Titel 9 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek gevolgd te worden.
Continuïteitsveronderstelling
Dit financieel verslag is opgesteld uitgaande van de continuïteitsveronderstelling.
− GRONDSLAGEN VOOR WAARDERING EN RESULTAATBEPALING
Algemeen
Gebruik van schattingen
De opstelling van het financieel verslag vereist dat het management oordelen vormt
en schattingen en veronderstellingen maakt die van invloed zijn op de toepassing van
grondslagen en de gerapporteerde waarde van activa en verplichtingen, en van baten
en lasten. De daadwerkelijke uitkomsten kunnen afwijken van deze schattingen. De schattingen
en onderliggende veronderstellingen worden voortdurend beoordeeld door [naam functie]. Herzieningen van schattingen worden opgenomen in de periode waarin de schatting
wordt herzien en in toekomstige perioden waarvoor de herziening gevolgen heeft.
Verbonden partijen
Partijen worden als verbonden aangemerkt als een partij zeggenschap of belangrijke
invloed kan uitoefenen op de andere partij (bijvoorbeeld dochtermaatschappij) bij
het nemen van financiële of operationele beslissingen. (toelichten verbonden partijen). Leden van de Raad van Bestuur en van de Raad van Commissarissen en hun directe familieleden
worden ook als verbonden partijen beschouwd. Transacties van betekenis met verbonden
partijen worden toegelicht voor zover deze niet onder normale marktvoorwaarden zijn
aangegaan. Hiervan wordt toegelicht de aard en de omvang van de transactie en andere
informatie die nodig is voor het verschaffen van het inzicht.
Grondslagen voor waardering van activa en passiva
Via Zorginstituut Nederland met het Fonds langdurige zorg/Algemeen Fonds Bijzondere
Ziektekosten te verrekenen
De post ‘Via Zorginstituut Nederland met het Fonds langdurige zorg/Algemeen Fonds
Bijzondere Ziektekosten (hierna: Flz/AFBZ te verrekenen’) kan zowel een vordering-
als een schuldpositie betreffen. Als de post ‘Via Zorginstituut Nederland met Flz
/AFBZ te verrekenen’ per saldo een vordering vertegenwoordigt, wordt deze aan de activazijde
van de balans verantwoord. Indien de post ‘Via Zorginstituut Nederland met Flz /AFBZ
te verrekenen’ per saldo een schuld vertegenwoordigt, wordt deze aan de passivazijde
van de balans verantwoord.
De post ‘Via Zorginstituut Nederland met Flz /AFBZ te verrekenen’ wordt bij eerste
verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen
geamortiseerde kostprijs.
De post heeft betrekking op het bedrag dat voor de uitvoering van de Wlz en AWBZ in rekening mag worden gebracht, de rechtstreeks te verrekenen baten en lasten alsmede
kosten subsidieregeling onder aftrek van het bedrag aan afgestorte eigen bijdragen
en ontvangen voorschotten. Tevens worden de nog te verrekenen afrekeningen door het
Zorginstituut Nederland met betrekking tot de afgelopen jaren in deze positie verantwoord.
De afwikkeling van oude jaren vindt plaats nadat het traject met het Zorginstituut
Nederland ter afwikkeling van de AWBZ en de AWBZ subsidieregelingen is afgerond.
Clearinghouse-constructie
Clearinghouse-constructie zoals gedefinieerd in artikel 5.4 van de Regeling Uitvoeringsverslag
en financieel verslag Wlz-uitvoerder en zoals vastgelegd in het tussen ZN en de Minister
van VWS gesloten Convenant Wlz-uitvoerings- en verantwoordingsstructuur 2021-2025.
Het saldo is bedoeld als het verschil tussen het bedrag van de herverdeling van de
beheerskosten op basis van de Clearinghouse-constructie en het bedrag van het beheerskostenbudget
op basis van artikel 4.4 van het Besluit Wfsv met uitzondering van het in lid 2 van dat artikel bedoelde budgetdeel en uitgezonderd
de middelen bestemd voor het 'uitvoeringsdeel'.
Via het CAK met het Fonds langdurige zorg/Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten te
verrekenen
De post ‘via het CAK met Flz /AFBZ te verrekenen’ is gelijk aan de bedragen welke
onder de te betalen zorgaanspraken zijn opgenomen voor de door het CAK uit te voeren
betalingsopdrachten, te versturen betalingsopdrachten en eventuele correcties en aanvullingen
op ingediende nacalculaties. De positie betreft een vordering en wordt bij eerste
verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen
geamortiseerde kostprijs.
Vorderingen op budgethouders pgb-AWBZ
Onderdeel van de overige vorderingen zijn de vorderingen op pgb-budgethouders AWBZ. Deze positie is onderdeel van een traject met Zorginstituut Nederland ter afwikkeling
van de AWBZ en de subsidieregelingen AWBZ. Bij de bepaling van de vorderingen budgethouders pgb-AWBZ
houdt de Wlz-uitvoerder rekening met het door Zorginstituut Nederland opgestelde controle
en incassoprotocol pgb-AWBZ 2014.
De vorderingen worden bij eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste
verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs. De Wlz-uitvoerder vormt een
voorziening voor oninbaarheid.
Vorderingen op nog te innen eigen bijdrage AWBZ
De post ‘Vorderingen op nog te innen eigen bijdrage AWBZ’ heeft betrekking op nog te innen eigen bijdragen AWBZ bij cliënten. De vorderingen
worden bij eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking
gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs. De Wlz-uitvoerder vormt een voorziening
voor oninbaarheid.
Vorderingen op zorginstellingen AWBZ (zorg in natura)
De post ‘Vorderingen op zorginstellingen AWBZ (zorg in natura)’ heeft betrekking op vorderingen op zorginstelling in het kader
van de AWBZ voor zorg in natura. De vorderingen worden bij eerste verwerking gewaardeerd
tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs.
De Wlz-uitvoerder vormt een voorziening voor oninbaarheid.
Vorderingen op budgethouders pgb-Wlz
De post ‘vorderingen op budgethouders pgb-Wlz’ zijn vorderingen op pgb budgethouders
Wlz. De vorderingen worden bij eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na
eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs.
Vorderingen op zorginstellingen Wlz (zorg in natura)
De post ‘Vorderingen op zorginstellingen Wlz (zorg in natura)’ heeft betrekking op vorderingen op zorginstelling in het kader
van de Wlz voor zorg in natura. De vorderingen worden bij eerste verwerking gewaardeerd
tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs.
Voorziening oninbare vorderingen AWBZ
Vorderingen AWBZ zijn met ingang van 31 december 2020 volledig voorzien. Wanneer een vordering (deels)
wordt geïnd of wordt afgeboekt, wordt zowel de vordering als de voorziening verlaagd.
De mutatie in de voorziening wordt opgenomen in de exploitatierekening.
Overige vorderingen en overlopende activa
De overige vorderingen en overlopende activa worden gewaardeerd tegen reële waarde
en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs.
Liquide middelen
Liquide middelen bestaan uit kas, banktegoeden en direct opeisbare deposito’s met
een looptijd korter dan twaalf maanden. Liquide middelen worden gewaardeerd tegen
nominale waarde.
Geplaatst kapitaal
Het geplaatst kapitaal bestaat uit de nominale waarde van de geplaatste aandelen.
Wettelijke reserve Wlz
Het resultaat behaald met de uitvoering van de Wlz (en in eerdere jaren met de uitvoering van de AWBZ) wordt onder de wettelijke reserve Wlz verantwoord. Deze vermogenscomponent hangt rechtstreeks samen met de wettelijke taken van het
zorgkantoor in het kader van de uitvoering Wlz. De wettelijke reserve bedraagt maximaal 20% van het beheerskostenbudget van het
betreffende jaar.
Budgetresultaat beheerskosten
De post ‘Budgetresultaat beheerskosten Wlz verslagjaar’ bestaat uit het saldo van het ontvangen ‘Budget beheerskosten’ in het
verslagjaar minus de hiervoor gemaakte beheerskosten in het verslagjaar.
Mutaties voorgaande jaren
De post ‘Mutaties voorgaande jaren’ bestaat uit mutaties uit voorgaande jaren die
rechtstreeks ten laste van het eigen vermogen worden gebracht.
Financieel rendement
Het financieel rendement (normrendement wettelijke reserve) wordt bepaald door de
beginstand wettelijke reserve (1-1) plus de eindstand wettelijke reserve (31-12) na
rekening te hebben gehouden met de afstorting. Deze wordt vervolgens gedeeld door
twee. De uitkomst wordt vermenigvuldigd met het rentepercentage wettelijke reserve
Wlz, zoals bedoeld in artikel 10 `Regeling voorschotverlening op uitkeringen en vergoedingen Wlz 2015’. Het financieel rendement boven/onder normrendement wordt bepaald door het werkelijk
behaalde financieel rendement af te zetten tegen het normrendement. Het financieel
rendement bestaat uit het normrendement verhoogd/verlaagd met het boven/onder rendement.
Overige mutaties
De post ‘overige mutaties’ bestaat uit mutaties die rechtstreeks ten laste van het
eigen vermogen worden gebracht.
Af te storten aan het Fonds langdurige zorg
Indien de wettelijke reserve Wlz het gestelde maximum van 20% te boven gaat, stort de Wlz-uitvoerder het bedrag waarmee
het maximum overschreden terug in het Flz. Het meerdere van de overschrijding (boven de 20% grens) wordt verantwoord in het
verloopoverzicht wettelijke reserve Wlz.
Voorzieningen
Voorzieningen worden gevormd voor in rechte afdwingbare of feitelijke verplichtingen
die op de balansdatum bestaan en die het gevolg zijn van een gebeurtenis uit het verleden,
waarbij het waarschijnlijk is dat een uitstroom van middelen noodzakelijk is en waarvan
de omvang op betrouwbare wijze is te schatten. De voorzieningen worden gewaardeerd
tegen nominale waarde van de uitgaven die naar verwachting noodzakelijk zijn om de
verplichting af te wikkelen.
De technische voorziening bestaat uit het volgende component:
-
– Schadeafhandelingskosten
De beheers-/afwikkelingskosten hebben betrekking op per balansdatum nog te betalen
beheerskosten in verband met de afwikkeling van zorg in het kader van de Wlz respectievelijk van zorg in het kader van de AWBZ die in het verslagjaar is verleend.
Te betalen uit hoofde van zorgaanspraken
De post ‘te betalen uit hoofde van zorgaanspraken’ bestaat uit de volgende onderdelen:
Via het CAK aan zorgaanbieders te betalen bedragen uit hoofde van zorgaanspraken en
te verzenden betaalopdrachten
De post “via het CAK aan zorgaanbieders te betalen bedragen uit hoofde van zorgaanspraken
en te verzenden betaalopdrachten” heeft betrekking op de door het CAK nog aan instellingen
te betalen kosten van zorg per einde boekjaar, waarvoor de schadelast is verantwoord
in de resultatenrekening. De post wordt bij eerste verwerking gewaardeerd tegen reële
waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs.
In schaden opgenomen overproductie
De post ‘in schaden opgenomen overproductie’ bestaat uit het verschil tussen de gesaldeerde
bruto schaden (specifiek: onderdeel nacalculatie ‘Realisatie productieafspraak algemeen’)
en de gesaldeerde regiobudgetten van de zorgkantoorregio’s waarvoor de Wlz-uitvoerder
de zorgkantoorfunctie uitvoert. Er is sprake van overproductie wanneer de gesaldeerde
bruto (specifiek: onderdeel nacalculatie ‘Realisatie productieafspraak algemeen’)
schaden de gesaldeerde regiobudgetten overschrijden.
Effecten van correcties en aanvullingen
Als de effecten van onder andere correcties, aanvullingen en nacalculaties die nog
door de Wlz-uitvoerder aan het CAK moeten worden doorgegeven, kwantificeerbaar zijn,
worden deze per 31 december als overlopende passivapost meegenomen. Voor zover de
effecten van correcties, aanvullingen en nacalculaties niet kwantificeerbaar zijn,
worden deze toegelicht onder de niet in de balans opgenomen verplichtingen en niet
in de balans opgenomen activa.
Rechtstreeks aan zorgaanbieders te betalen uit hoofde van zorgaanspraken
De post ‘‘rechtstreeks aan zorgaanbieders te betalen bedragen uit hoofde van zorgaanspraken’’
bestaan uit per balansdatum nog te betalen bedragen uit hoofde van verleende zorg
in het kader van de AWBZ respectievelijk de zorg in het kader van de Wlz die niet via het CAK wordt betaald. De post wordt bij eerste verwerking gewaardeerd
tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs.
Nog te verrichten pgb betalingen
De nog te verrichten betalingen over budgetjaren, betrekking op de daadwerkelijke
verrichte pgb betalingen conform de kluis van de SVB per 1 mei 2022 verminderd met
hetgeen reeds betaald is ultimo 2021, conform de stand van de kluis van de SVB.
Schulden uit hoofde van subsidieregelingen
Deze post heeft betrekking op schulden uit hoofde van subsidieregelingen, waaronder
pgb AWBZ. De uitkomsten van uitgevoerde controles op de pgb-bestedingen over oude jaren leiden
tot het terugvorderen dan wel verrekenen van betaalde pgb-voorschotten. Nadien kan
blijken dat de uitbetaalde subsidie aan de subsidievoorwaarden voldoet. De post wordt
bij eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd
tegen geamortiseerde kostprijs.
Overige schulden en overlopende passiva
De overige schulden en overlopende passiva worden bij eerste verwerking gewaardeerd
tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs.
De overige schulden en overlopende passiva hebben een verwachte looptijd van maximaal
één jaar.
Grondslagen van resultaatbepaling
Algemeen
Het resultaat wordt bepaald als het verschil tussen de bedrijfsopbrengsten en de bedrijfslasten
over het verslagjaar, met inachtneming van de hiervoor reeds vermelde waarderingsgrondslagen.
Bedrijfsopbrengsten (waaronder nagekomen budgetaanpassingen) en bedrijfslasten uit
voorgaande jaren die in dit boekjaar zijn geconstateerd, worden aan dit boekjaar toegerekend.
In het geval van een geconstateerde fout in voorgaande boekjaren wordt foutherstel
toegepast.
Ten aanzien van de beheerskosten Wlz is het zorgkantoor gebudgetteerd. De voorlopige bijdrage wordt voorafgaand aan het
verslagjaar door het Zorginstituut Nederland vastgesteld.
De beheerskosten worden aan het resultaat toegerekend voor zover zij betrekking hebben
op de verslagperiode.
Bijdragen Zorginstituut Nederland
De bijdrage Zorginstituut Nederland heeft betrekking op door het CAK betaalde en te
betalen bedragen aan zorgaanbieders met betrekking tot tariefbeschikkingen met een
beschikkingsdatum 2021. De bijdrage Zorginstituut Nederland bestaat uit de vergoeding
voor beheerskosten en uit de vergoeding voor verantwoorde schade Wlz. Het gerealiseerde rendement op tijdelijk overtollige middelen wordt eveneens verantwoord
binnen Bijdragen Zorginstituut Nederland als ‘Overige renteopbrengsten’.
Vergoeding zorgaanspraken via het CAK
De post ‘Vergoeding zorgaanspraken via het CAK’ is gelijk aan de in de exploitatierekening
opgenomen kosten van zorgaanspraken waarvoor de betalingen via het CAK lopen.
Budget beheerskosten
De post ‘Budget beheerskosten’ bestaat uit de onderstaande onderdelen.
Budget beheerskosten huidig verslagjaar
De post ‘Budget beheerskosten huidig verslagjaar’ betreft het saldo van het ontvangen
budget op grond van de ‘Beleidsregels ter verdeling besteedbare middelen beheerskosten
voor Wlz-uitvoerders Wlz 2021 en het saldo van de herverdeling op basis van de Clearinghouse-constructie
door Zorgverzekeraars Nederland’.
Correcties budget beheerskosten voorgaande jaren
Bij het bepalen van het budget beheerskosten wordt rekening gehouden met correcties
uit voorgaande jaren. Deze correcties kunnen zich voordoen wanneer het budget beheerskosten,
als gevolg van de nadere of definitieve vaststelling beheerskosten van een bepaald
jaar, afwijkt van het eerder verantwoord budget beheerskosten op basis van de grondslagen
hierboven.
Rentevergoedingen fonds
De post ‘Rentevergoedingen Fonds’ heeft betrekking op rentevergoedingen van het Flz
bij afrekeningen.
Overige renteopbrengsten
De post ‘Overige renteopbrengsten’ betreft renteopbrengsten die niet rechtstreeks
verrekend worden met het Flz, maar die via het resultaat wel leiden tot een mutatie
in de wettelijke reserve Wet langdurige zorg respectievelijk de wettelijke reserve Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten.
Persoonsgebonden budget
De post ‘Persoonsgebonden budget’ is gelijk aan de opbrengsten van het persoonsgebonden
budget. De opbrengst van het persoonsgebonden budget wordt gelijk gesteld aan de pgb
schaden in het betreffende verslagjaar in het kader van het persoonsgebonden budget.
(Overige) subsidies
De post ‘(Overige) subsidies’ is gelijk aan de ontvangen subsidies voor regelingen
die door de Wlz-uitvoerder worden uitgevoerd en vergoed worden vanuit het Flz.
Nagekomen posten (saldo) voortkomend uit de AWBZ
De post ‘Nagekomen posten (saldo) voortkomend uit de AWBZ’ betreft een correctiepost voor nagekomen opbrengsten vanuit de AWBZ, zoals het vrijvallen
van de voorziening oninbare vorderingen, het boeken van AWBZ vorderingen en overige
kosten met betrekking tot de AWBZ waar een opbrengst tegenover staat. Door de aard
van deze post bestaat deze veelal uit negatieve bedragen.
Overige opbrengsten
De post overige opbrengsten bestaat uit overige rechtstreeks met het Flz respectievelijk
het AFBZ te verrekenen opbrengsten en overig te benoemen opbrengsten.
Bruto schaden
Onderdeel van de post ‘Bruto schaden’ zijn de onderstaande posten.
Werkelijke (zorg)kosten via het CAK
Onderdeel van post ‘Werkelijke (zorg)kosten via het CAK’ zijn uit de onderstaande
posten.
Betrekking op verantwoordingsjaar
De bruto schaden worden bepaald op basis van de meest betrouwbare wijze van vaststellen.
Dit betekent dat de bruto schaden op basis van een trapsgewijze verantwoording worden
bepaald. De eerste trede wordt als meest betrouwbaar beschouwd. Wanneer de bepaling
van de bruto schaden op basis van deze trede niet mogelijk is omdat de informatie
niet voorhanden is, worden de bruto schaden op basis van de volgende trede verantwoord.
De trapsgewijze verantwoording is als volgt:
-
1. Door de NZa afgegeven beschikking ten aanzien van de nacalculatie-opgave over het
verslagjaar
-
2. Tweezijdig ondertekende nacalculatie-opgaven over het verslagjaar
-
3. Eenzijdige ondertekende nacalculatie-opgave door het zorgkantoor over het verslagjaar
-
4. Goedgekeurde productie op basis van de meest recente AW319/320, eventueel aangevuld
met monitoringsinformatie en correcties van het zorgkantoor
-
5. Meest recent ontvangen NZa-beschikking na de herschikkingsronde
De bruto schaden worden volledig opgenomen, ongeacht of het regiobudget van de zorgkantoorregio’s
waarvoor de Wlz-uitvoerder de zorgkantoorfunctie uitvoert wordt overschreden. Indien
de bruto schaden het gesaldeerde regiobudget overschrijden, wordt het bedrag van de
overschrijding toegelicht bij de toelichting op de bruto schaden.
NZa-beschikkingen over voorgaande jaren worden als correctie verwerkt in het jaar
waarin de beschikking door de Wlz-uitvoerder is ontvangen.
Voor het bepalen van de bruto schaden is de peildatum 1 juni 2022 gehanteerd. De impact
van het hanteren van deze peildatum op de bruto schaden per 1 juli 2022 is niet materieel
[indien de inschatting van de Wlz-uitvoerder van de gebeurtenissen in de periode 1 juni
tot 1 juli wel materieel is, hanteert de Wlz-uitvoerder geen peildatum en kan deze
alinea worden verwijderd].
Betrekking op kwaliteitskader
De kosten voor het kwaliteitskader worden bepaald op basis van de meest betrouwbare
wijze van vaststellen. Dit betekent dat de kosten voor het kwaliteitskader op basis
van een trapsgewijze verantwoording worden bepaald. De eerste trede wordt als meest
betrouwbaar beschouwd. Wanneer de bepaling van de kosten voor het kwaliteitskader
op basis van deze trede niet mogelijk is omdat de informatie niet voorhanden is, worden
de kosten voor het kwaliteitskader op basis van de volgende trede verantwoord. De
trapsgewijze verantwoording is als volgt:
-
1. Door de NZa afgegeven beschikking ten aanzien van de nacalculatie-opgave over het
verslagjaar
-
2. Tweezijdig ondertekende nacalculatie-opgaven over het verslagjaar
-
3. Eenzijdige ondertekende nacalculatie-opgave door het zorgkantoor over het verslagjaar
-
4. Meest recent ontvangen NZa-beschikking voor de herschikkingsronde
De kosten voor het kwaliteitskader worden volledig opgenomen, ongeacht of het regiobudget
van de zorgkantoorregio’s waarvoor de Wlz-uitvoerder de zorgkantoorfunctie uitvoert
wordt overschreden. Indien de kosten voor het kwaliteitskader het gesaldeerde regiobudget
overschrijden, wordt het bedrag van de overschrijding toegelicht bij de toelichting
op de bruto schaden.
Voor het bepalen van de kosten voor het kwaliteitskader is de peildatum 1 juni 2022
gehanteerd. De impact van het hanteren van deze peildatum op de kosten voor het kwaliteitskader
per 1 juli 2022 is niet materieel [indien de inschatting van de Wlz-uitvoerder van
de gebeurtenissen in de periode 1 juni tot 1 juli wel materieel is, hanteert de Wlz-uitvoerder
geen peildatum en kan deze alinea worden verwijderd].
Betrekking op kwaliteitskader – correcties
NZa-beschikkingen over voorgaande jaren worden als correctie verwerkt in het jaar
waarin de beschikking door de Wlz-uitvoerder is ontvangen.
Betrekking op SARS-COV-2 virus
De kosten voor de vergoeding van omzetderving (doorlopende kosten) en de financiering
van extra gemaakte kosten door het SARS-COV-2 virus worden bepaald op basis van de
meest betrouwbare wijze van vaststellen. Dit betekent dat de kosten op basis van een
trapsgewijze verantwoording worden bepaald. De eerste trede wordt als meest betrouwbaar
beschouwd. Wanneer de bepaling van de bruto schaden op basis van deze trede niet mogelijk
is omdat de informatie niet voorhanden is, worden de bruto schaden op basis van de
volgende trede verantwoord. De trapsgewijze verantwoording is als volgt:
-
1. Door de NZa afgegeven beschikking ten aanzien van de nacalculatie-opgave over het
verslagjaar
-
2. Tweezijdig ondertekende nacalculatie-opgaven over het verslagjaar
-
3. Eenzijdige ondertekende nacalculatie-opgave door het zorgkantoor over het verslagjaar
-
4. Meest recent ontvangen NZa-beschikking voor de herschikkingsronde
-
5. Interne sturings- en/of monitoringsinformatie
Overige kosten via het CAK
Overige kosten via het CAK omvatten kosten niet zijnde (correcties op) herschikkingen
of experimenten, betaalt door het CAK. Onderdeel van deze post zijn de onderstaande
posten.
SARS-CoV-2 virus – vergoeding van doorlopende kosten tandheelkundige zorg
De kosten voor de vergoeding van doorlopende kosten tandheelkundige zorg door het
SARS-COV-2 virus wordt bepaald op basis van de meest betrouwbare wijze van vaststellen.
De basis hiervoor zijn de uitbetaalde bedragen aan mondzorgaanbieders die tandheelkundige
zorg leveren. Voor eventuele nog niet ontvangen betalingsverzoeken is een inschatting
gemaakt van de meest waarschijnlijke kosten aan de hand van interne sturings-en/of
monitoringsinformatie.
Kosten niet via het CAK
De kosten niet via het CAK worden rechtstreeks met het Fonds verrekend. Onderdeel
van deze post zijn de onderstaande posten.
SARS-CoV-2 virus – financiële zekerheid voor leveranciers van individueel aangepaste
hulpmiddelen
De kosten voor de financiële zekerheid voor leveranciers van individueel aangepaste
hulpmiddelen hebben betrekking op het compenseren van gederfde omzet en het vergoeden
van extra kosten door het SARS-CoV-2 virus. De kosten worden bepaald op basis van
de meest betrouwbare wijze van vaststellen. De basis hiervoor zijn de uitbetaalde
bedragen aan leveranciers van mobiliteits- en persoonsgebonden hulpmiddelen. Voor
eventuele nog niet ontvangen betalingsverzoeken is een inschatting gemaakt van de
meest waarschijnlijke kosten aan de hand van interne sturings-en/of monitoringsinformatie.
SARS-CoV-2 virus – compensatieregeling pgb-Wlz
De kosten voor de compensatieregeling pgb-Wlz worden bepaald op basis van de meest
betrouwbare wijze van vaststellen. De basis hiervoor zijn de uitbetaalde bedragen
aan budgethouders, zorgverleners en/of zorgaanbieders. Voor eventuele nog niet ontvangen
betalingsverzoeken is een inschatting gemaakt van de meest waarschijnlijke kosten
aan de hand van interne sturings-en/of monitoringsinformatie.
Kosten persoonsgebonden budget en subsidieregelingen
De kosten van het persoonsgebonden budget en de subsidieregelingen zijn gelijk aan
de kosten van de werkelijk geleverde zorg in het betreffende verslagjaar in het kader
van het persoonsgebonden budget respectievelijk de verstrekte subsidies.
Afboekingen oninbare vorderingen Wlz
Oninbare vorderingen worden in de exploitatie verantwoord wanneer er sprake is van
een door de curator uitgesproken faillissement bij een zorgaanbieder en het is niet
zeker of de zorg feitelijk is geleverd.
Afboekingen oninbare vorderingen AWBZ
De vorderingen voortkomend uit de AWBZ zijn in 2020 volledig voorzien. Oninbare vorderingen AWBZ worden afgeboekt wanneer
de Wlz-uitvoerder handelt volgens het Controleprotocol en incassoprotocol PGB-AWBZ
2014.
Nagekomen posten (saldo) voortkomend uit de AWBZ
De post ‘Nagekomen posten (saldo) voortkomend uit de AWBZ’ betreft een correctiepost voor nagekomen kosten vanuit de AWBZ.
Bedrijfskosten
De bedrijfskosten hebben betrekking op de aan het verslagjaar toe te rekenen doorberekende
beheerskosten, de mutatie in de technische voorziening en de doorbelaste afschrijvingskosten.
– OVERIGE TOELICHTINGEN