-
a.
klager:
persoon die een klacht indient;
-
b.
functionaris:
persoon die ten tijde van de gedraging, waarover wordt geklaagd, werkzaam was onder
verantwoordelijkheid van de Minister;
-
c.
aangeklaagde:
functionaris tegen wie de klacht is gericht;
-
d.
klacht:
uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan dan wel een persoon
die werkzaam is onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan zich heeft gedragen;
-
e.
klacht inzake ongewenst gedrag:
klacht van een functionaris over zelf ondervonden ongewenst gedrag van een andere
functionaris dat verband houdt met het verrichten van arbeid en dat ziet op (seksuele)
intimidatie, agressie, stalking, pesten, treiteren, discriminatie en/of kwaadspreken;
-
f.
intimidatie:
verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag waarbij:
-
– onderwerping aan dit gedrag (expliciet of impliciet) gehanteerd wordt als voorwaarde
of als basis voor beslissingen over de functionaris of;
-
– onderwerping aan dit gedrag het werk, de prestatie of de positie van de functionaris
redelijkerwijs aantast of heeft aangetast of;
-
– dit gedrag de werkomgeving bedreigend, vijandig of onaangenaam maakt;
-
g.
seksuele intimidatie:
verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag met een seksuele connotatie dat als doel of
gevolg heeft dat de waardigheid van een persoon wordt aangetast, in het bijzonder
wanneer een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende situatie
wordt gecreëerd;
-
h.
agressie:
psychisch of fysiek lastigvallen, bedreigen of aanvallen;
-
i.
stalking:
het, al dan niet door middel van communicatiemiddelen, bij voortduring bespieden,
besluipen, achtervolgen of lastigvallen;
-
j.
discriminatie:
het ongeoorloofd onderscheid maken op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke
gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, seksuele geaardheid of leeftijd;
-
k.
pesten en/of treiteren:
alle vormen van kwetsend gedrag met een structureel karakter, van een of meerdere
functionarissen gericht tegen een (groep van) functionaris(sen) die zich niet kan
verdedigen tegen dit gedrag;
-
l.
kwaadspreken:
in een kwaad daglicht stellen, waarbij het gestelde (gedeeltelijk) waar of onwaar
kan zijn;
-
m.
Systeem Melding Voorval (MVV):
PeopleSoft applicatie voor het melden van voorvallen;
-
n.
Minister:
Minister van Defensie;
-
o.
Secretaris-Generaal (SG):
Secretaris-Generaal van Defensie;
-
p.
dienstonderdeel:
onderdeel van het ministerie van Defensie als bedoeld in het Algemeen mandaat, volmacht en machtigingsbesluit Defensie 2013;
-
q.
hoofd defensieonderdeel:
degene die belast is met de leiding van een dienstonderdeel conform het Algemeen mandaat, volmacht en machtigingsbesluit Defensie 2013;
-
r.
commandant:
commandant als bedoeld in artikel 2 van de Regeling aanwijzing commandanten defensie;
-
s.
Vertrouwenspersoon (VP):
hiertoe aangewezen functionaris die fungeert als eerste aanspreek- en opvangpunt voor
functionarissen die menen met ongewenst gedrag te zijn geconfronteerd;
-
t.
Coördinator Vertrouwenspersoon (CVP):
door het hoofd defensieonderdeel aangestelde functionaris tot wie functionarissen
die menen met ongewenst gedrag te zijn geconfronteerd zich kunnen wenden voor advies
en ondersteuning en die belast is met de (bege)leiding en ondersteuning van vertrouwenspersonen
van dat onderdeel;
-
u.
Centrale Adviseur Integriteit Defensie (CAID):
functionaris van de Centrale Organisatie Integriteit Defensie (COID) die de klachtbehandelaar
adviseert over sociale integriteit;
-
v.
Centraal Klachtencoördinatiepunt (CKP):
door de Minister ingericht centraal punt, voorzien van een postbus, waar eveneens,
als alternatieve mogelijkheid, schriftelijke klachten kunnen worden ingediend indien
geen gebruik kan worden gemaakt van een bij voorkeur rechtstreekse indiening bij de
klachtbehandelaar of DKP;
-
w.
Decentraal Klachtencoördinatiepunt (DKP):
binnen elk defensieonderdeel ingerichte instantie, belast met de coördinatie en registratie
van schriftelijke klachten voorzien van een e-mailadres en postbus voor de ontvangst
van schriftelijke klachten die niet rechtstreeks kunnen worden ingediend bij de klachtbehandelaar;
-
x.
Klachtencoördinator (KC):
door het hoofd defensieonderdeel aangewezen ambtenaar, belast met het functioneren
van het DKP;
-
y.
klachtbehandelaar:
degene die op grond van artikel 7 van deze regeling is aangewezen als behandelaar van de klacht;
-
z.
klachtadviesinstantie:
functionaris of een commissie die door de klachtbehandelaar is aangewezen de klacht
te onderzoeken en hem daarover te adviseren;
-
aa.
Commissie Ongewenst Gedrag:
door de Minister ingestelde klachtadviesinstantie, die klachten inzake ongewenst gedrag
behandelt en daarover adviseert.