Aankondiging van opdracht en bestek
|
1.1.
|
De opdracht is niet gepubliceerd volgens de juiste procedures en ook niet op andere
wijze openbaar gemaakt. Dit geldt ook voor rechtstreekse gunning of procedures van
gunning door onderhandelingen, zonder voorafgaande aankondiging van de opdracht, als
niet aan de criteria voor de toepassing ervan is voldaan.
|
100% van de opdracht
|
1.2.
|
De opdracht is niet gepubliceerd volgens de juiste procedures, maar de opdracht is
wel op een dusdanige wijze openbaar gemaakt dat gegadigden tijdig hebben/hadden kunnen
reageren (in het geval van een EU-aanbestedingsplichtige opdracht betreft het zowel
gegadigden in Nederland als in andere lidstaten).
|
25% van de opdracht
|
2
|
Er is sprake van een kunstmatige splitsing van de opdracht en deze is daardoor niet
gepubliceerd volgens de juiste procedures.
Dit geldt voor EU-aanbestedingsplichtige opdrachten en voor opdrachten onder de Europese
drempel.
|
100% van de opdracht indien de opdracht ook niet op andere wijze openbaar is gemaakt;
25% van de opdracht indien de opdracht wel op een dusdanige wijze openbaar is gemaakt
dat gegadigden tijdig hebben/hadden kunnen reageren (ingeval van een EU-aanbestedingsplichtige
opdracht betreft het zowel gegadigden in Nederland als in andere lidstaten).
|
3.
|
De aanbestedende dienst vermeldt niet de belangrijkste redenen voor hun besluit om
de opdracht niet in percelen op te splitsen.
|
5% van de opdracht
|
4.1.
|
De termijnen voor de ontvangst van inschrijvingen en/of voor ontvangst van verzoeken
tot deelname zijn niet nageleefd. De geboden termijn was korter dan de minimaal toegestane.
|
100% van de opdracht indien de geboden tijd 0–15% is van de tijd die beschikbaar gesteld
had moeten worden bedraagt of indien de geboden tijd 5 dagen of minder bedraagt, 25%
indien 16–50% van de tijd geboden wordt; 10% indien 51–70% van de tijd geboden wordt;
5% indien 71–99% van de tijd geboden wordt
|
4.2.
|
Het niet verlengen van termijnen voor de ontvangst van inschrijvingen terwijl er wezenlijke
wijzigingen worden aangebracht in de aanbestedingsdocumenten.
|
10% van de opdracht indien de geboden tijd niet verlengd is bij wezenlijke wijzigingen
in de aanbestedingsdocumenten;
5% van de opdracht indien de in de richtlijnen vastgestelde termijnen met minder dan
30% zijn verkort
|
5.1.
|
Onvoldoende tijd voor potentiële inschrijvers/gegadigden om aanbestedingsstukken te
verkrijgen. De geboden tijd was korter dan de minimaal toegestane.
|
25% van de opdracht indien de geboden tijd 5 dagen of minder bedraagt, 10% van de
opdracht indien de geboden tijd 0–50% van de tijd die beschikbaar gesteld had moeten
worden bedraagt, en 5% van de opdracht indien 51–80% van de tijd geboden wordt
|
5.2.
|
Er zijn beperkingen om aanbestedingsdocumenten te verkrijgen.
|
25% van de opdracht indien de contracterende partij geen kosteloze vrije, rechtstreekse
en volledige elektronische toegang tot bepaalde aanbestedingsstukken heeft aangeboden
|
6.
|
De verlenging van termijnen voor inschrijving en/of voor ontvangst van verzoeken tot
deelname is niet (correct) gepubliceerd.
Hieronder valt ook de situatie dat gevraagde nadere informatie niet (tijdig) aan alle
inschrijvers is verstrekt
|
10% van de opdracht indien de verlenging van de termijn niet is gepubliceerd volgens
de juiste procedures én ook niet op andere wijze openbaar gemaakt, of indien de termijn
niet is verlengd terwijl aanvullende informatie niet uiterlijk zes dagen vóór de vastgestelde
termijn wordt verstrekt, 5% van de opdracht indien de verlenging van de termijn niet
is gepubliceerd volgens de juiste procedures, maar de opdracht is wel op een dusdanige
wijze openbaar gemaakt dat gegadigden in andere lidstaten tijdig hebben/hadden kunnen
reageren
|
7.
|
Gevallen waarbij het gebruik van een mededingingsprocedure met onderhandeling of een
concurrentiegerichte dialoog niet gerechtvaardigd is
|
25% van de opdracht indien de aanbestedende dienst een overheidsopdracht gunt door
middel van een mededingingsprocedure met onderhandeling of een concurrentiegerichte
dialoog in situaties waarin richtlijn 2014/24/EU niet voorziet, 10% van de opdracht indien de aanbestedende dienst voor volledige
transparantie zorgde inclusief een rechtvaardiging van het gebruik van deze procedures
in de aanbestedingsstukken, in de aanbestedingsdocumenten geen limiet voor het aantal
geschikte kandidaten om een initiële inschrijving in te dienen is opgenomen en gelijke
behandeling van alle inschrijvers tijdens de aanbestedingsonderhandelingen was gewaarborgd
|
8.
|
Niet-naleving van de vastgestelde procedure voor elektronische en geaggregeerde aanbestedingen
|
25% van de opdracht indien de niet-naleving heeft geleid tot de gunning van een opdracht
aan een andere partij dan aan de partij aan wie het had moeten worden gegund, 10%
van de opdracht indien de niet-naleving een afschrikwekkende werking zou kunnen hebben
gehad voor potentiële inschrijvers
|
9.1.
|
In de aankondiging stonden niet alle selectiecriteria en/of in de aankondiging of
het bestek stonden niet alle gunningscriteria (inclusief de weging)
|
25% van de opdracht
|
9.2.
|
In de aankondiging stonden niet de voorwaarden waaronder de opdracht wordt uitgevoerd
en/of technische specificaties
|
10% van de opdracht
|
9.3.
|
In de aankondiging of het bestek stonden de gunningscriteria en hun weging onvoldoende
gedetailleerd gepubliceerd met als gevolg dat de concurrentie onterecht wordt beperkt
(het ontbreken van details zou een afschrikkende werking kunnen hebben gehad op potentiële
inschrijvers)
|
10% van de opdracht
|
9.4.
|
De aanbestedende dienst heeft verduidelijkingen of aanvullende informatie (met betrekking
tot selectie- en gunningcriteria) niet aan alle inschrijvers meegedeeld of gepubliceerd
|
10% van de opdracht
|
10.
|
Gebruik van
– criteria voor uitsluiting, selectie, gunning of
– voorwaarden waaronder de opdracht wordt uitgevoerd of
– technische specificaties
die discriminerend zijn op basis van ongerechtvaardigde nationale, regionale of lokale
voorkeuren (zoals de verplichting om reeds een vestiging of vertegenwoordiging in
het land of de regio te hebben en de eis om ervaring in het land of de regio te hebben).
|
25% van de opdracht indien ondernemers afgeschrikt hadden kunnen worden om in te schrijven,
en 10% van de opdracht indien er nog een minimumniveau van concurrentie was gewaarborgd
(er waren inschrijvingen die werden aanvaard en aan de selectiecriteria voldeden)
|
11.
|
Gebruik van
– criteria voor uitsluiting, selectie, gunning of
– voorwaarden waaronder de opdracht wordt uitgevoerd of
– technische specificaties
die niet discriminerend zijn op basis van nationale, regionale of lokale voorkeuren
maar de toegang voor marktdeelnemers alsnog beperken.
|
* 25% van de opdracht indien minimumeisen inzake bekwaamheid voor een opdracht duidelijk
niet relevant zijn voor de opdracht; of indien de uitsluitings-, selectie- en / of
gunningscriteria of voorwaarden voor de uitvoering van contracten hebben geleid tot
een situatie waarin slechts één marktdeelnemer een offerte kon indienen en dit resultaat
niet kan worden gerechtvaardigd door de technische specificiteit van de opdracht
* 10% van de opdracht indien onder meer minimumeisen inzake bekwaamheid wel relevant
zijn maar niet in verhouding staan tot de opdracht; of indien tijdens de beoordeling
van kandidaten de selectiecriteria als gunningscriteria werden gebruikt; of indien
specifieke handelsmerken, merken of normen vereist zijn, behalve wanneer dergelijke
vereisten betrekking hebben op een aanvullend deel van de opdracht en het potentiële
effect op de EU-begroting slechts formeel is,
* 5% van de opdracht indien er nog een minimumniveau van concurrentie was gewaarborgd
(er waren inschrijvingen die werden aanvaard en aan de selectiecriteria voldeden)
|
12.
|
De omschrijving in de aankondiging en/of het bestek was dermate onduidelijk of onvoldoende
dat de potentiële inschrijvers het voorwerp van de opdracht niet konden vaststellen
wat een afschrikkende werking veroorzaakt waardoor de concurrentie mogelijk wordt
beperkt.
|
10% van de opdracht
|
13.
|
De aanbestedingsdocumentatie legt beperkingen op aan het gebruik van onderaannemers
voor een deel van de opdracht dat in abstracte termen als een bepaald percentage van
dat contract is vastgesteld, en ongeacht de mogelijkheid om de capaciteiten van potentiële
onderaannemers te verifiëren en zonder enige vermelding van het wezenlijke karakter
van de taken die het betreft.
|
5% van de opdracht
|
Selectie van inschrijvers en beoordeling van inschrijvingen
|
14.1.
|
Selectiecriteria (of technische specificaties) zijn na de opening c.q. start van de
aanbesteding aangepast waardoor ten onterechte inschrijvers zijn geaccepteerd.
De selectiecriteria zijn tijdens de selectieprocedure aangepast waardoor inschrijvers
zijn geaccepteerd die niet zouden zijn geaccepteerd als de gepubliceerde selectiecriteria
zouden zijn gevolgd.
|
25% van de opdracht
|
14.2.
|
Selectiecriteria (of technische specificaties) zijn na de opening c.q. start van de
aanbesteding aangepast waardoor ten onterechte inschrijvers zijn afgewezen.
De selectiecriteria zijn tijdens de selectieprocedure aangepast waardoor inschrijvers
zijn afgewezen die niet zouden zijn afgewezen als de gepubliceerde selectiecriteria
zouden zijn gevolgd.
|
25% van de opdracht
|
15.
|
Bij de beoordeling zijn gunningscriteria gebruikt die verschillen van die vermeld
zijn in de aankondiging van de opdracht of het bestek; of aanvullende gunningscriteria
zijn gebruikt die niet zijn gepubliceerd
|
* 25% van de opdracht indien dit een discriminerend effect had (op basis van ongerechtvaardigde
nationale, regionale of lokale voorkeuren), en
* 10% van de opdracht in andere gevallen
|
16.
|
Er is onvoldoende audit trail voor de gunning van de opdracht.
|
* 100% van de opdracht voor het weigeren van toegang tot de relevante informatie,
en
* 25% van de opdracht indien de relevante documentatie onvoldoende is om de gunning
van de opdracht te rechtvaardigen
|
17.1.
|
De aanbestedende dienst heeft tijdens de beoordeling toegestaan dat een inschrijver/gegadigde
zijn offerte mocht aanpassen en de wijziging leidt tot de gunning van de opdracht
aan die inschrijver/gegadigde
|
25% van de opdracht
|
17.2.
|
Er vonden tijdens de gunning onderhandelingen met de indiener(s) van een offerte plaats
met als gevolg dat de oorspronkelijke voorwaarden zoals vastgelegd in het bestek of
de aankondiging wezenlijk zijn veranderd
|
25% van de opdracht
|
17.3.
|
Bij concessies staat de aanbestedende dienst een inschrijver/gegadigde toe het onderwerp,
gunningscriteria en de minimumvereisten tijdens onderhandelingen te wijzigen, waarbij
als gevolg van de wijziging de opdracht aan die inschrijver/gegadigde wordt gegund.
|
25% van de opdracht
|
18.
|
Onregelmatige voorafgaande betrokkenheid van inschrijvers / gegadigden bij de aanbestedende
dienst. Wanneer voorafgaand advies van een inschrijver leidt tot een verstoring van
de mededinging of leidt tot een schending van de beginselen van non-discriminatie,
gelijke behandeling en transparantie, in de voorwaarden die worden genoemd in de artikelen
40 en 41 van Richtlijn 2014/24/EU.
|
25% van de opdracht
|
19.
|
In het kader van een mededingingsprocedure met onderhandeling zijn de oorspronkelijke
voorwaarden van de opdracht wezenlijk gewijzigd in de aankondiging van de opdracht
of het bestek, waardoor een nieuwe opdracht gepubliceerd had moeten worden
|
25% van de opdracht
|
20.
|
Onterechte afwijzing van, gezien de opdracht, abnormaal lage inschrijver(s) zonder
dat de aanbestedende dienst schriftelijk om uitleg heeft gevraagd over de door hem
noodzakelijk geachte verduidelijkingen over de samenstelling van de desbetreffende
offerte(s); of wanneer dergelijke vragen wel zijn gesteld maar de aanbestedende dienst
niet kan aantonen dat het de antwoorden van de inschrijvers heeft beoordeeld
|
25% van de opdracht
|
21.
|
Belangenconflict met gevolgen voor de uitkomst van de aanbestedingsprocedure
|
100% van de opdracht indien een belangenconflict wordt vastgesteld dat niet bekendgemaakt
is of onvoldoende is verminderd en de opdracht aan de betrokken inschrijver is gegund.
|
22.
|
Offertevervalsing (wanneer groepen bedrijven samenspannen om prijzen te verhogen of
de kwaliteit van goederen, werken of diensten die in openbare aanbestedingen worden
aangeboden te verlagen), vastgesteld door een mededingingsautoriteit, rechtbank of
andere bevoegde instantie
|
* 100% van de opdracht indien een persoon binnen het beheers- en controlesysteem of
de aanbestedende dienst heeft deelgenomen aan de offertevervalsing door de betrokken
inschrijvers te helpen, en de opdracht is gegund aan een bedrijf dat zich aan offertevervalsing
schuldig heeft gemaakt. (frauduleus handelen/belangenconflict)
* 25% van de opdracht indien alleen samenspannende bedrijven aan de aanbestedingsprocedure
hebben deelgenomen
* 10% van de opdracht indien de inschrijvers die zich aan offertevervalsing schuldig
maken, werkten zonder hulp van iemand uit het beheers- en controlesysteem of de aanbestedende
dienst en de opdracht aan een van die bedrijven is gegund
|
Uitvoering van de opdracht
|
23.1.
|
Wijzigingen van bestanddelen van de opdracht in de aankondiging of het bestek; elke
prijsverhoging van meer dan 50% van de waarde van de oorspronkelijke opdracht
|
25% van de opdracht plus de nieuwe werken/leveringen/diensten (indien aanwezig) als
gevolg van de wijzigingen
|
23.2.
|
Er is sprake van een wezenlijke wijziging van de bestanddelen van de opdracht, zoals
vastgelegd in de aankondiging of het bestek (zoals prijs, de aard van de werkzaamheden,
de uitvoeringstermijn, de betalingsvoorwaarden en de gebruikte materialen). Een wijziging
is wezenlijk indien de opdracht door de wijziging materieel verschilt van de oorspronkelijke
opdracht. Dit is in elk geval zo wanneer aan de voorwaarden van artikel 72, vierde
lid, richtlijn 2014/24/EU is voldaan.
|
25% van de waarde van de opdracht plus de nieuwe werken / leveringen / diensten (indien
aanwezig) als gevolg van de wijzigingen
|
23.3
|
Wijzigingen van bestanddelen van de opdracht, zoals vastgesteld in de aankondiging
of het bestek, die niet in overeenstemming zijn met artikel 72, eerste lid, richtlijn 2014/24/EU.
|
25% van de waarde van de opdracht plus de nieuwe werken / leveringen / diensten (indien
aanwezig) als gevolg van de wijzigingen
|
Overig
|
|
|
24
|
De onregelmatigheid is slechts van formele aard, zonder enige daadwerkelijke of mogelijke
financiële gevolgen.
|
0% van de opdracht
|