U bent nu hier: Wettenbank
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Geraadpleegd op 08-07-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 10-10-2010 en zichtdatum 05-07-2024. Geldend van 10-10-2010 t/m heden
Regeling gebruik hoogtemeter BES
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. grondkoers: de projectie op het aardoppervlak van de vliegbaan van een luchtvaartuig waarvan de richting wordt uitgedrukt in graden ten opzichte van het ware noorden afgekort T, het magnetische noorden afgekort M of het kaartnetnoorden afgekort G;
b. voet: de lengte gelijk aan 0.3048 m;
c. hoogte: de verticale afstand tussen een vlak, een punt of een als punt te beschouwen voorwerp en een referentievlak, referentiepunt of als referentiepunt te beschouwen voorwerp;
d. vliegniveau: een vlak van constante atmosferische druk in relatie tot het referentie-drukvlak van 1013.2 hectopascals (hPa), dat van soortgelijke vlakken is gescheiden door bepaalde drukintervallen;
e. overgangshoogte: de hoogte boven gemiddeld zeeniveau waarop en waar beneden de vlieghoogte wordt uitgedrukt in hoogte boven gemiddeld zeeniveau;
f. overgangsniveau: het laagst beschikbare vliegniveau boven de overgangshoogte;
g. QFE: de atmosferische druk op het vliegveldniveau;
h. QNH: de QFE herleid tot gemiddeld zeeniveau in de ICAO-standaardatmosfeer.
1. Vliegniveau nul is gelegen op het atmosferisch drukvlak van 1013,2 hPa. Opeenvolgende vliegniveaus zijn gescheiden door een drukinterval dat overeenkomst met ten minste 500 voet in de ICAO-standaardatmosfeer.
2. Een vliegniveau wordt aangeduid met de hoofdletters FL gevolgd door een getal, dat overeenkomt met een honderdste deel van de desbetreffende drukhoogte in voeten in de ICAO-standaardatmosfeer.
De overgangshoogte in de Flamingo CTR, bedoeld in de Regeling aanwijzing luchtruim en aanwijzing luchtverkeersdienstverlener BES, is 2500 voet.
Voor genoemde luchtvaartterreinen wordt tenminste elk uur door de bij of krachtens de KMNI-wet aangewezen verlener van luchtvaartmeteorologische diensten de QNH geregistreerd en zo snel mogelijk aan de luchtverkeersdiensten doorgegeven.
1. Vóór de aanvang van een vlucht wordt elke drukhoogtemeter gecontroleerd op juiste aanwijzing.
2. Vóór het opstijgen wordt tenminste één drukhoogtemeter ingesteld op de QNH van het luchtvaartterrein en wordt de hoogte van het luchtvaartuig uitgedrukt in voeten boven zeeniveau tot en met het bereiken van de overgangshoogte.
3. Bij het tijdens de stijgvlucht passeren van de overgangshoogte wordt tenminste één drukhoogtemeter ingesteld op de drukwaarde van 1013.2 hPa en wordt de hoogte van het luchtvaartuig uitgedrukt in termen van vliegniveau.
4. Bij het tijdens de daalvlucht passeren van het overgangsniveau wordt tenminste één drukhoogtemeter ingesteld op de QNH van het luchtvaartterrein en wordt de hoogte van het luchtvaartuig uitgedrukt in voeten boven zeeniveau
De instelling op QNH kan reeds vóór het passeren van het overgangsniveau geschieden, indien de betrokken luchtverkeersleidingsdienst – na het verstrekken van de naderingsklaring – toestaat om vlieghoogte uit te drukken in hoogte boven gemiddeld zeeniveau uitgedrukt in voeten nadat de einddaling is ingezet en wordt voorzien dat boven de overgangshoogte geen horizontale vlucht meer zal plaatsvinden.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling gebruik hoogtemeter BES.
De regeling berust op artikel 82, tweede lid, Besluit luchtverkeer BES.
000°–179°
180°–359°
IFR vluchten
VFR vluchten
Hoogte MSL
FL
meter
voet
–90
–
0
10
300
1000
20
600
2000
30
900
3000
35
1050
3500
40
1200
4000
45
1350
4500
50
1500
5000
55
1700
5500
60
1850
6000
65
6500
70
2150
7000
75
2300
7500
80
2450
8000
85
2600
8500
90
2750
9000
95
2900
9500
100
3050
10000
105
3200
10500
110
3350
11000
115
11500
120
3650
12000
125
3800
12500
130
3950
13000
135
4100
13500
140
4250
14000
145
4400
14500
150
4550
15000
155
4700
15500
160
4900
16000
165
5050
16500
170
5200
17000
175
5350
17500
190
18000
185
5650
18500
5800
19000
195
5950
19500
200
6100
20000
205
6250
20500
210
6400
21000
215
6550
21500
220
6700
22000
225
6850
22500
230
23000
235
7150
23500
240
7300
24000
245
7450
24500
250
7600
25000
255
7750
25500
260
7900
26000
265
8100
26500
270
8250
27000
275
8400
27500
280
8550
28000
285
8700
28500
290
8850
29000
9150
30000
310
9450
31000
320
9750
32000
330
10050
33000
340
10350
34000
350
10650
35000
360
10950
36000
370
11300
37000
380
11600
38000
390
11900
39000
400
12200
40000
410
41000
430
13100
43000
450
13700
45000
470
14350
47000
490
14950
49000
510
15550
51000
etc.
Afkortingen: FL vliegniveau
Hoogte MSL: hoogte boven gemiddeld zeeniveau
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Regeling gebruik hoogtemeter BES", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.