Bijlage 1
[Regeling vervallen per 01-01-2007]
De 25 gemeenten waarop de Regeling Harmonisering sociale pijler 2003 van toepassing
is, zijn:
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Almelo, Arnhem, Breda, Deventer, Dordrecht,
Eindhoven, Enschede, Groningen, Haarlem, Heerlen, Helmond, Hengelo, ’s Hertogenbosch,
Leeuwarden, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Schiedam, Tilburg, Venlo, Zwolle.
Bijlage 4
[Regeling vervallen per 01-01-2007]
Verantwoordingsdocument Sociale Pijler GSB 2003
[Regeling vervallen per 01-01-2007]
Onderstaande 5 formulieren vormen tezamen het verantwoordingsdocument Sociale Pijler
GSB 2003. Ze zijn bedoeld voor de verantwoording aan het Rijk van de ontvangen specifieke
uitkeringen en – indien van toepassing – als aanvraag tot vaststelling van de uitkering.
De volledig ingevulde en gewaarmerkte set formulieren en de bijbehorende accountantsverklaring
kunt u zenden aan:
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Directie Financieel en Personeel Beheer
T.a.v. dhr. H.A. Mosterd (A-1725)
Postbus 20350
2500 EJ DEN HAAG
Als uw verantwoording is ontvangen, wordt u hiervan een bevestiging toegezonden.
Het ministerie van VWS is aangewezen als pijlercoördinator. Daar kunt u terecht voor
eventuele vragen over de gebundelde verantwoording over 2003. Eerste aanspreekpunt
is dhr. H.A. Mosterd, tel. 070-3407722, e-mail ha.mosterd@minvws.nl
Voor vragen over de afzonderlijke regelingen staan er contactpersonen vermeld bij
de desbetreffende regeling.
Compensabele BTW
[Regeling vervallen per 01-01-2007]
Hierbij wil ik expliciet uw aandacht vragen voor het punt van de compensabele BTW.
Zoals bekend dienen vanaf 1 januari 2003 in de verantwoording van bestaande specifieke
uitkeringen zowel de lasten als de voor compensatie in aanmerking komende BTW te worden
opgenomen. In de verantwoordingsformulieren is hiermee rekening gehouden.
Voor meer informatie verwijs ik u naar hoofdstuk 7 van BTW-Compensatiefonds, Informatiepakket
voor gemeenten, provincies en regionale openbare lichamen van maart 2003.
Dit informatiepakket is te vinden op www.minfin.nl\btwfonds.
Algemeen
[Regeling vervallen per 01-01-2007]
Naam Gemeente:
…………………………………
LAOV-nummer (5 cijfers)
…………………………………
Naam contactpersoon:
…………………………………
Telefoonnummer:
…………………………………
[Regeling vervallen per 01-01-2007]
Het gaat om twee afzonderlijke uitkeringen die op grond van één regeling worden verstrekt:
het Besluit specifieke uitkeringen maatschappelijke opvang, verslavingsbeleid en vrouwenopvang.
Met vragen kunt u terecht bij de VWS-medewerker dhr. R. Bik, directie GVM, 070-3407319,
e-mail: r.bik@minvws.nl
Activiteiten
|
VWS-uitkering
|
Bestede uitkering
door gemeente (1&2)
|
Gereserveerd door gemeente
|
MO/V (art.2)
|
€
|
€
|
€
|
VO (art.3)
|
€
|
€
|
€
|
1) Waarvan compensabele BTW 2003 €…………
2) Eventuele beheerskosten €…………
|
Totale reservering voor 2003 (3)
|
|
|
|
|
|
|
MO/V
|
VO
|
Stand per 01-01-2003
|
€
|
|
|
Toevoeging c.q. Onttrekking (4)
|
€
|
|
|
Stand per 31-12-2003
|
€
|
|
|
Terug te betalen
|
€
|
|
|
3) Totale reservering voor het desbetreffende onderdeel. Maximale reservering is 30%
van de toegezegde uitkering voor het jaar 2003
4) Toe te lichten in een bijlage
Paraaf accountant ……………………
[Regeling vervallen per 01-01-2007]
De gehele periode 2000 t/m 2003 dient te worden verantwoord.
Met vragen kunt u terecht bij de VWS-medewerker dhr. H. Meijer; directie GVM, tel.
070-3407280, e-mail h.meijer@minvws.nl
Aantal fte’s waarvoor de gemeente per 31 december 1998 subsidie verstrekte
|
………
|
|
|
Aantal fte’s waarvoor de gemeente per 31 december 2003 subsidie verstrekte
|
………
|
|
|
Ingezet bedrag
|
€ ………
|
Waarvan compensabele BTW 2003……………………
|
€ ………
|
* Artikel 1 onder d van de regeling bevat de volgende definitie van fte: ‘arbeidsplaats van een uitvoerend algemeen maatschappelijk
werker, overeenkomend met de in de voor het algemeen maatschappelijk werk geldende
collectieve arbeidsovereenkomst opgenomen jaarlijkse arbeidsduur voor een voltijdbaan’.
Bepalend voor de uitkering is het aantal door de gemeente gesubsidieerde fte’s op
de peildata 31 december 1998 en 31 december 2003. Het aantal fte’s wordt uitgedrukt
in twee decimalen.
Het is denkbaar dat een instelling voor algemeen maatschappelijk werk door meerdere
gemeenten wordt gesubsidieerd. Het aantal fte’s van die instelling per 31 december
1998 en per 31 december 2003 wordt dan aan de betrokken gemeenten toegerekend naar
rato van de door de gemeenten verstrekte subsidies voor achtereenvolgens de jaren
1998 en 2003.
** Indien voorafgaand aan of in de loop van de stimuleringsperiode de norm van 1 fte
op 6000 inwoners is bereikt en geld is ingezet voor activiteiten ter versterking van
het functioneren van het Algemeen maatschappelijk werk (artikel 2, derde lid, van de regeling), dan dient u aan te geven welk bedrag hiervoor is ingezet.
In dat geval dient tevens een verslag van de activiteiten te worden bijgevoegd.
Paraaf accountant ……………………
[Regeling vervallen per 01-01-2007]
De gehele projectperiode, ten langste vanaf september 1999 t/m augustus 2003, dient
d.m.v. dit formulier financieel te worden verantwoord.
Met vragen kunt u terecht bij VWS-medewerker dhr. D. de Rijk; directie DJB, 070-3407471,
e-mail dam.d.rijk@minvws.nl
Naam Tieneropvangproject: …………………
Maximum bedrag verleende uitkering …………………
Looptijd project: …………………
Startdatum aanbod opvang voor ..… dagen per week en/of: …………
Startdatum aanbod opvang voor 5 dagen of meer per week: …………
Einddatum: ………………….
Aantal gerealiseerde tieneropvangplaatsen per einddatum van het project: …………
Kosten voor de uitvoering van het project
|
– voorbereiden van het project
|
€
|
|
|
– ontwikkeling van de tieneropvang
|
€
|
|
Totaal uitvoeringskosten
|
|
€
|
Eenmalige investeringskosten voor het project
|
– kleine verbouwingen
|
€
|
– aanschaf inventaris
|
€
|
– aanschaf van materialen
|
€
|
|
Totaal investeringskosten
|
|
€
|
Exploitatiekosten voor het project
|
– personeel
|
€
|
– huisvesting
|
€
|
– organisatie
|
€
|
– activiteiten
|
€
|
– overhead
|
€
|
|
Totaal exploitatiekosten
|
€
|
|
TOTAAL KOSTEN TIENEROPVANGPROJECT
|
€
|
Waarvan compensabele BTW 2003
|
€
|
|
|
|
|
– ouderbijdragen
|
|
€
|
|
– rijksbijdragen anders dan op grond van de regeling
|
|
€
|
|
– overige baten
|
|
€
|
|
|
TOTAAL INKOMSTEN
|
€
|
Paraaf accountant ……………………
4. Formulier verantwoording en vaststelling van de specifieke uitkering op basis van
de Stimuleringsregeling breedtesport
[Regeling vervallen per 01-01-2007]
De gehele periode 2000 t/m 2003 moet worden verantwoord door de volgende 4 gemeenten:
Haarlem, Hengelo, Schiedam en Venlo.
Voor de overige gemeenten van de G25 is dit onderdeel niet relevant.
Met vragen kunt u terecht bij VWS-medewerker dhr. T. de Haas, directie Sport, tel.
070-3407926, e-mail t.d.haas@minvws.nl
Aantal deelprojecten: ……………….
Projecttitel(s): ……………….
Startdatum: ……………….
Einddatum: ……………….
Jaar
|
Projectkosten
(totaal) (1)
|
Bijdrage gemeente
|
Bijdrage derde(n)
|
Bijdrage VWS
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
Totaal:
|
|
|
|
|
Verhouding: bijdragen/totaal uitgaven
|
|
|
|
|
Oorspronkelijke begroting:
|
|
|
|
|
1) Waarvan compensabele BTW 2003 €…………..
De totale bijdrage vanuit VWS kan niet groter zijn dan 50% van de totale projectkosten
(55% bij samenwerkende gemeenten) anders vindt terugvordering van het meerdere plaats.
Paraaf accountant ……………………
5. Formulier verantwoording Gemeentelijke onderwijsachterstanden (GOA), Onderwijs
in allochtone levende talen (OALT), Schoolbegeleidingsdiensten (SBD) 2003
[Regeling vervallen per 01-01-2007]
Een toelichting op deze specifieke uitkeringen van OCW vindt u in de brochure Controleprotocol
en richtlijnen voor de verantwoording van de specifieke-uitkering 2003 (te vinden
op: www.cfi.nl onder ‘PO’, ‘Brochures’).
Heeft u vragen over (de verantwoording van) de OCW-uitkeringen, dan kunt u op werkdagen
van 8.30 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 17.00 uur telefonisch contact opnemen met
het Informatiecentrum Primair Onderwijs, tel. 079-3232333.
|
Onderdeel
|
GOA
|
OALT
|
SBD
|
1
|
Reserve op 1-1-2003
|
€
|
€
|
€
|
2
|
+ Ontvangen in 2003
|
€
|
€
|
€
|
3
|
= Budget voor 2003
|
€
|
€
|
€
|
4
|
–/– Rechtmatige bestedingen in 2003 (1)
|
€
|
|
|
|
Subtotaal
|
€
|
€
|
€
|
5
|
+ Terugontvangen van instellingen over 2003
|
€
|
€
|
€
|
6
|
Reserve op 31-12-2003
|
€
|
€
|
€
|
1) waarvan compensabele BTW GOA €…………..
waarvan compensabele BTW OALT €…………..
waarvan compensabele BTW SBD €…………..
Paraaf accountant ……………………
Verklaring en ondertekening
[Regeling vervallen per 01-01-2007]
Het gemeentebestuur verklaart dat de bovenvermelde bedragen in overeenstemming zijn
met de werkelijkheid en dat de baten en lasten tot stand zijn gekomen overeenkomstig
de geldende wet- en regelgeving. Dit betekent onder andere dat de activiteiten waarvoor
de specifieke uitkeringen zijn toegekend door de participerende instellingen zijn
uitgevoerd. Het gemeentebestuur is verantwoordelijk voor de rechtmatigheid van alle
bestedingen tot 31 december 2003, dus ook gedaan door instellingen. De gemeente heeft
expliciet geregeld hoe de instellingen verantwoording afleggen aan de gemeente en
het verantwoorden heeft inderdaad op die wijze plaatsgevonden.
Het gemeentebestuur verklaart deze opgave duidelijk, stellig en zonder enig voorbehoud
te hebben ingevuld.
De Burgemeester: …………………………………
De Secretaris: …………………………………
Datum: …………………………………
Plaats: …………………………………
Bijlage 5
[Regeling vervallen per 01-01-2007]
Model Accountantsverklaring Sociale Pijler GSB 2003
[Regeling vervallen per 01-01-2007]
Hier vindt u het model van een goedkeurende verklaring. Het accountantsoordeel heeft
betrekking op alle betrokken specifieke uitkeringen. In het geval dat een niet-goedkeurende
accountantsverklaring wordt afgegeven, moet worden aangesloten bij de teksten die
daarvoor zijn gegeven in hoofdstuk 1 van de ‘Richtlijnen Accountantscontrole’ (deel
Voorbeeldteksten), uitgegeven door koninklijk NIVRA.
Algemeen
[Regeling vervallen per 01-01-2007]
Naam Gemeente:
…………………………………
LAOV-nummer (5 cijfers)
…………………………………
Naam contactpersoon:
…………………………………
Telefoonnummer:
…………………………………
Deze verklaring is afgegeven aan de pijlercoördinator van de sociale pijler GSB ten
behoeve van de Ministeries van OCW en VWS.
Opdracht
[Regeling vervallen per 01-01-2007]
Ingevolge de opdracht van de gemeente met bovenstaand LAOV-nummer hebben wij de verantwoording
over het uitvoeringsjaar 2003 c.q. looptijd regelingen gecontroleerd van de volgende
specifieke uitkeringen:
1. Maatschappelijke opvang/verslavingsbeleid (MO/V),
2. Vrouwenopvang (VO),
3. Algemeen maatschappelijk werk (AMW),
4. Tieneropvangprojecten,
5. Breedtesportimpuls.
6. Gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOA),
7. Onderwijs in allochtone levende talen (OALT),
8. Schoolbegeleidingsdiensten (SBD),
De verantwoording is opgesteld onder verantwoordelijkheid van het College van Burgemeester
en Wethouders van de gemeente. Het is onze verantwoordelijkheid om een accountantsverklaring
te verstrekken over de verantwoording specifieke uitkeringen.
Werkzaamheden
[Regeling vervallen per 01-01-2007]
Onze controle is verricht overeenkomstig in Nederland algemeen aanvaarde richtlijnen
voor controleopdrachten. Volgens deze richtlijnen dient onze controle zodanig te worden
gepland en uitgevoerd, dat een redelijke mate van zekerheid wordt verkregen dat de
verantwoording geen onjuistheden van materieel belang bevat. Verder hebben wij in
onze controle de aanwijzingen betrokken die genoemd zijn in het controleprotocol Sociale
Pijler GSB 2003.
Een controle omvat onder meer een onderzoek door middel van deelwaarnemingen van de
informatie ter onderbouwing van de in de verantwoording opgenomen gegevens. Wij zijn
van mening dat onze controle een deugdelijke grondslag vormt voor ons oordeel.
Oordeel
[Regeling vervallen per 01-01-2007]
Wij zijn van oordeel dat de in de Verantwoording Sociale Pijler GSB 2003 opgenomen
gegevens juist, volledig en in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving
en de in het controleprotocol genoemde eisen zijn.
De verantwoording Sociale Pijler GSB 2003 met eventuele bijlagen is door ons gewaarmerkt.
Bijlagen
[Regeling vervallen per 01-01-2007]
Bij deze accountantsverklaring zijn andere bijlagen gevoegd dan de Verantwoording
Sociale Pijler GSB 2003:
Ondertekening accountant
[Regeling vervallen per 01-01-2007]
Datum:
…………………………………
Plaats:
…………………………………
Ondertekening:
…………………………………
Naam accountant:
…………………………………
Naam accountantskantoor:
…………………………………
Adres:
…………………………………
Postcode en woonplaats:
…………………………………
Telefoon:
…………………………………
Bijlage 6
[Regeling vervallen per 01-01-2007]
Controleprotocol Sociale Pijler GSB 2003
[Regeling vervallen per 01-01-2007]
Dit protocol is het uitgangspunt voor de accountant bij het controleren van de verantwoording
Sociale Pijler GSB 2003. De formulieren Verantwoording Sociale Pijler GSB 2003 vormen
het controle-object. De accountant controleert of de gegevens op de formulieren juist,
volledig en rechtmatig zijn. De controle-items zijn de onderdelen van het verantwoordingsformulier.
● Voor een inhoudelijke toelichting op de items van GOA, OALT en SBD wordt verwezen
naar de brochure Controleprotocol en richtlijnen voor de verantwoording van de specifieke
uitkeringen 2003 van het ministerie van OCW/CFI. (zie www.cfi.nl onder PO, Brochures).
● Voor wat betreft de specifieke uitkeringen Maatschappelijke opvang/Verslavingsbeleid
en Vrouwenopvang wordt verwezen naar de bijgevoegde Leidraad m.b.t. de controle verantwoording
2003 ingevolge Besluit specifieke uitkeringen maatschappelijke opvang/verslavingsbeleid en vrouwenopvang.
Alle bevindingen legt de accountant vast in een controledossier. Bij een volgende
controle kan dan worden nagegaan of de gemeente afdoende maatregelen heeft getroffen
om deze bevindingen te voorkomen. In het controledossier neemt de accountant een risicoanalyse
op. De accountant geeft gemotiveerd aan hoe de controle is ingericht en uitgevoerd
en of er onderwerpen uit dit protocol niet of niet uitgebreid zijn gecontroleerd.
De gemeente is ervoor verantwoordelijk dat de specifieke uitkeringen ook door de instellingen
rechtmatig worden besteed. De gemeente moet expliciet regelen hoe en wanneer de instellingen
verantwoording afleggen aan de gemeente. De accountant controleert, afhankelijk van
de specifieke uitkering, of de wijze van verantwoorden van de instellingen aan de
gemeente is geregeld en of het verantwoorden inderdaad op die wijze heeft plaatsgevonden.
Op de controle van de besteding en overdracht door de betrokken gemeente van de specifieke
uitkeringen zijn bepaalde toleranties van invloed. De foutenmarges, die de verantwoording
mag bevatten, waarbij nog wel een goedkeurende verklaring mag worden afgegeven, worden
weergegeven in onderstaand schema.
|
Onjuistheden in de verantwoording/besteding
|
Onzekerheden in de controle
|
|
|
|
|
|
|
Beperking
|
Afkeuring
|
Beperking
|
Oordeel onthouding
|
Controle MO/V, VO, Tieneropvang, AMW, Breedtesport, GOA, OALT en SBD
|
>1% en <3%
|
≥3%
|
>3% en <10%
|
≥ 10%
|
Tolerantie ten opzichte van het totaal van de genoemde specifieke uitkeringen in betrokken
gemeente
|
|
|
|
|